FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Magazinul traditional ramane cel mai vizitat, desi bonul mediu de casa este 25 de lei

Magazinul traditional ramane cel mai vizitat, desi bonul mediu de casa este 25 de lei

Cu peste o treime din cumparatori trecandu-i zilnic pragul, magazinul alimentar traditional ramane cel mai vizitat format de retail. Desi genereaza trafic, aceste unitati comerciale nu reusesc insa sa obtina si incasari pe masura, jumatate dintre cumparatori cheltuind mai putin de 20 de lei in aceste formate de retail, suma medie cheltuita fiind de numai 25 de lei, de peste sase ori mai mica decat valoarea medie a unui bon de casa intr-un hypermarket.

Concluziile apartin studiului „Obiceiuri de Cumparare”, realizat de firma de cercetare a pietei ISRA Center in exclusivitate pentru revista Magazinul Progresiv. Esantionul a fost alcatuit din 993 de respondenti din mediul urban, cu varsta cuprinsa in intervalul 20 – 60 de ani, datele fiind culese in perioada 14 mai – 1 iunie 2012.

Studiul a urmarit investigarea obiceiurilor de achizitie ale consumatorilor din mediul urban, cu focus pe magazinele traditionale, masurarea gradului de cunoastere si utilizare a marcilor private si identificarea reactiei consumatorilor la pachetele promotionale cu mai multe produse ale retailerilor.

Datele studiului ISRA arata in primul rand o crestere a produselor de sezon, avand in vedere apropierea verii. Spre deosebire de perioada de toamna-iarna, cand in topul categoriilor de bunuri de consum cumparate de romani se aflau produsele de panificatie si lactatele, in perioada de primavara ei se orienteaza mai mult catre fructe si legume proaspete. Astfel, 30% din respondenti au cumparat in ultima luna mai multe legume proaspete, iar 28% mai multe fructe proaspete. Acelasi lucru se poate constata si in privinta bauturilor racoritoare, 19% dintre romani precizand ca au achizitionat cantitati mai mari decat in luna anterioara.

Pe de alta parte, categoriile care au suferit scaderi au fost conservele sau produsele congelate, 20% dintre consumatorii din mediul urban afirmand ca au achizitionat mai putin decat luna precedenta, dar si dulciurile (18%) sau bauturile alcoolice (17%).

Produsele cu vanzari constante, pe care romanii le-au cumparat in aceleasi cantitati ca luna precedenta, sunt cafeaua (90%), tigarile (89%), painea si produsele de panificatie (88%) si produsele pentru spalatul rufelor (86%).
In privinta celor mai achizitionate bunuri de larg consum, topul este condus de legumele si fructele proaspete, urmate de produsele lactate, painea si produsele de panificatie, carnea proaspata si bauturile nealcoolice. La polul opus, gradul de achizitie cel mai redus este inregistrat de tigari, cosmetice, conserve si produse congelate.

Creste bonul de casa in discountere

Cea mai mare frecventa de cumparare in retail este consemnata de comertul traditional, cu o medie de 4,5 vizite pe saptamana. In retailul modern, supermarketurile inregistreaza 1,3 vizite/saptamana, urmate indeaproape de magazinele de discount cu 1,2 vizite/saptamana si hypermarketuri, cu o vizita pe saptamana. Discounterele sunt in continuare magazinele cel mai putin vizitate, 58% dintre cumparatorii din mediul urban afirmand fie ca nu au facut cumparaturi in ultima luna in acest tip de unitati, fie ca nu stiu sau nu pot aprecia frecventa de cumparare din acest format de retail.

Valoarea cosului de cumparaturi este invers proportionala cu frecventa de cumparare. Astfel, la un magazin din comertul traditional suma medie cheltuita este de 25 de lei, in timp ce intr-un hypermarket ajunge la 169 de lei. In comparatie cu noiembrie 2011, s-au inregistrat usoare scaderi in privinta valorii medii a cumparaturilor din hypermarket (de la 175 de lei in toamna anului trecut la 169 de lei in mai 2012) si din supermarket (de la 106 la 99 de lei). In cazul magazinelor de discount se observa o crestere a bonului de casa (de la 76 la 83 de lei).

Spre deosebire de perioada anterioara analizata, romanii din mediul urban au cumparat mai putine produse si marci noi. Astfel, doar 11% dintre ei au incercat bunuri de larg consum noi (in comparatie cu 16% in noiembrie 2011), in special din categoriile: dulciuri, produse de ingrijire personala si cosmetice. Un procent de 8% dintre respondenti s-au orientat catre marci noi (fata de 16% in perioada anterioara).

In privinta brandurilor noi, se remarca marca “Lidl”, care de fapt reuneste o multitudine de marci proprii pe care discounterul le are pe diferitele categorii de produse. Cert este ca tendinta este o consecinta a intrarii retailerului german cu propria sortimentatie de produse pe piata romaneasca, incepand cu luna mai 2011. Alte marci noi mentionate sunt Ciuc si Tymbark.

Pe de alta parte, comparativ cu perioadele anterioare analizate de catre acelasi studiu, marcile proprii Lidl  au determinat o scadere a brandurilor nou achizitionate de catre romani din randul altor marci private ale retailerilor prezenti pe piata romaneasca, precum Clever, K Classic, No. 1 sau Carrefour.

Marcile private sunt in regres

Studiul ISRA indica faptul ca 27% dintre respondenti spun ca nu au auzit de astfel de produse, in crestere de la 19% in mai si noiembrie 2011. Totodata, a crescut numarul celor care nu cumpara marcile retailerilor la 21% in mai 2012, de la 17% in noiembrie 2011, desi au auzit de acestea.

Dintre cei care nu cumpara marcile private desi au auzit de ele, 41% dintre respondenti isi motiveaza refuzul de a alege aceste produse prin calitatea lor, iar 13% spun ca nu au incredere in acestea sau nu le ofera siguranta. In acelasi timp, numarul celor care cumpara marci private in mod regulat a scazut la numai 6%, fata de 14% in noiembrie 2011 si 19% in mai 2011.

O usoara crestere se constata in randul romanilor care cumpara marci private pentru a le testa (18% in mai 2012 de la 16% in noiembrie 2011 si 12% in mai 2012), in timp ce aproximativ o treime din populatie cumpara ocazional marci private.

Carrefour ramane cea mai cunoscuta marca privata, desi are o usoara scadere, de 4% la notorietatea asistata si 8% la notorietatea spontana. Profi, care se afla pe locul al doilea in ceea ce priveste notorietatea generala (cu o crestere de 8% in ultimele sase luni in cazul notorietatii asistate), a reusit sa devanseze mai multe marci private comparativ cu perioada noiembrie 2011, precum Aro, Clever, Cora, No.1

Intr-o accentuata „scadere de forma” se afla Aro, marca privata entry-level a retelei de magazine cash&carry Metro si - intr-o masura mai mica - Clever. Per ansamblu, in afara Profi, singurul brand privat care a reusit sa mai creasca a fost Vita Star de la Kaufland.

La capitolul cele mai cumparate marci private in mod regulat, Carrefour ocupa prima pozitie, alaturi de K Classic, brandul retelei Kaufland. Daca Carrefour a scazut insa in preferintele de cumprare, K Classic a reusit sa creasca in mod constant in perioadele analizate in studiul ISRA. Tot in scadere este si marca Clever, aflata pe locul al treilea.

In cazul marcilor private cumparate cel putin o data, lider este tot brandul Carrefour, urmat de Clever si Profi. Cea mai spectaculoasa scadere in aceasta privinta este inregistrata de Aro, dar si marca Tip a retailerului real,- a avut a coborat in preferintele de cumparare.

Brandurile private sunt cumparate mai mult cand vine vorba de categoriile produse de bacanie, lactate, bauturi nealcoolice si produse pentru curatarea casei, insa in ultimele sase luni se observa scaderi privind cumpararea acestora din urma din categoria marcilor private (5%), in timp ce lactatele si bauturile nealcoolice sunt cumparate mai mult in aceasta categorie (cresteri de 6-8%). Cresteri s-au mai inregistrat si pe categoria conserve sau produse congelate.

Promotiile generaza volume mai mari

Unul din cinci romanii din mediul urban a cumparat cantitati mai mari de produse in primavara anului 2012. Totodata, 15% dintre locuitorii din mediul urban au facut stocuri de produse atunci cand le-au gasit in cantitati mari la promotie, un procent mai mic decat cel inregistrat cu sase luni in urma (23%) in acelasi studiu ISRA.

Cei mai multi dintre romanii din mediul urban au cumparat cantitati mai mari din categoria produselor pentru spalatul rufelor (52%), acestea fiind urmate de produse de bacanie (36%), bauturi nealcoolice (17%) si produse de ingrijire personala (11%). La polul opus, categoriile de produse cel mai putin cumparate in cantitati mai mari sunt bauturile alcoolice si mezelurile (ambele cu 4%), cosmeticele, scutecele si carnea proaspata (cu 3%).

Pentru a descarca studiul integral, apasa AICI!  

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content