FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Magazinele traditionale renasc din ramasitele Mic.ro

Magazinele traditionale renasc din ramasitele Mic.ro

Falimentul retelei Mic.ro a lasat in urma sute de spatii comerciale goale in Bucuresti si in alte orase mari din tara. Chiar daca majoritatea magazinelor sunt in continuare inchise, o parte dintre unitatile cu vad bun au fost preluate de catre alti administratori, in multe cazuri fiind vorba de fosti angajati sau parteneri ai Mic.ro Retail.

Mic.ro a murit, insa ambitia de a nu lasa comertul traditional sa moara este dusa mai departe de catre alti investitori romani. Desi a sfarsit prin a cere intrarea in faliment, cu datorii de peste 800 de milioane de lei la furnizori, institutii financiare si la stat, magazinele Mic.ro ar fi putut sa faca o figura frumoasa pe piata romaneasca de retail. Atu-urile prin care lantul de proximitate a incercat sa se dezvolte - conceptul atragator, umbrela unui brand national, investitiile in marketing, serviciile cu valoare adaugata – reprezentau noutati pentru comertul de proximitate inca slab acoperit de catre retailerii internatioanli atunci cand reteaua pornea la drum in primavara lui 2010.

Ideea de a dezvolta o retea autohtona de magazine de tip convenience nu a fost una proasta si nici anacronica, in conditiile in care, in prezent, proximitatea este una dintre principalele directii urmarite de retailerii internationali. Exemple in acest sens sunt parteneriatele cu micii comercianti independenti pe care mizeaza METRO (pentru reteaua La Doi Pasi) si Mega Image (pentru Shop&Go). Desi francizele s-au dezvoltat cu rapiditate chiar in perioada de declin a Mic.ro, retailerii mari nu au preluat din fostele spatii administrate de retea. Multe dintre acestea au fost, in schimb, redeschise de catre fosti angajati ai lui Dinu Patriciu si fosti francizati ai lantului de proximitate, care mizeaza pe acelasi concept de comert. In plus, un numar semnificativ de magazine Mic.ro din Bucuresti au fost transformate in magazine nealimentare specializate pe vanzarea de produse precum unelte pentru pescuit sau rechizite si jucarii, etc.

O noua retea in foste locatii Mic.ro

Intr-unul dintre magazinele Mic.ro din Capitala redeschise recent, de doar 2-3 luni, am gasit un fost manager din echipa de dezvoltare a Mic.ro, care insa nu a dorit sa-i fie mentionat numele. El dezvolta acum o retea de magazine de proximitate in foste locatii Mic.ro, compania operatoare fiind detinuta de investitori romani. In doar doua luni, compania a preluat 7 spatii inchiriate anterior de lantul lui Patriciu, prin contract cu proprietarii locatiilor respective.

Unul dintre magazine, situat in zona de nord a Capitalei, este aproape identic cu Mic.ro din exterior, i-a disparut doar numele de pe peretele frontal. In interior sunt insa cateva schimbari, in special la nivel de sortimentatie. Rafturile au ramas si ele din magazinul Mic.ro, ca si echipamentele precum cuptorul pentru produse de patiserie - toate acestea erau luate de Mic.ro in leasing de la furnizori. „Istoricul bun de vanzari al magazinelor Mic.ro operate anterior in locatiile respective este unul dintre motivele pentru care am preluat in chirie cele sapte spatii comerciale. Daca vanzarile merg bine in formatul actual nu vom schimba layout-ul magazinelor. Ceea ce ne propunem este sa avem vanzari mai mari decat cele realizate de Mic.ro in aceste spatii”, a declarat fostul manager de la Mic.ro. Acesta a contactat deja mai multi fosti colegi pentru a se alatura noii sale echipe.

In ceea ce priveste strategia de aprovizionare, el spune ca urmareste sa personalizeze sortimentatia fiecarui magazin in functie de cererile clientilor din zonele in care sunt amplasate.

„Suntem in discutii avansate cu foarte multi producatori pentru ca vrem sa lucram direct cu ei, si nu prin distribuitori, astfel incat sa putem obtine preturi cat mai mici la achizitia de marfa”, a mai mentionat fostul manager de la Mic.ro. Pentru maximizarea incasarilor pe metru patrat, el vede necesara si dezvoltarea ofertei de servicii oferite clientilor in magazin, precum servicii de reincarcare a cartelelor de telefonie mobila, xerox.

Noua retea care se dezvolta in foste locatii Mic.ro ar putea ajunge la maxim 20 de unitati operationale la finalul lui 2012, proprietarii fiind in prezent in negocieri pentru inchirierea mai multor spatii de acest tip. Dupa experienta dezamagitoare cu Mic.ro, de la care inca mai are de recuperat salariul pe cateva luni, managerul afirma: „Vrem sa demostram tuturor ca se poate face comert de bun simt in Romania”.
Un alt fost angajat Mic.ro am intalnit la Miluvo Retail. Firma pe care o administreaza detine doua magazine, situate in cartierul Crangasi si in Pantelimon, in Bucuresti.
Unitatile, redeschise in luna aprilie in foste spatii Mic.ro, aveau vanzari bune si inainte ca afacerea sa intre in impas. Acestea sunt in prezent tot cu autoservire, fiind  reamenajate dupa conceptul Mic.ro.

Francizatii nu si-au recuperat garantiile de 7.000 de euro

Si in magazinul „Super 116”, fostul „Mic.ro 116” de pe Calea Grivitei din Bucuresti, am gasit un fost angajat al retelei dezvoltate de Patriciu, precum si un fost francizat al Mic.ro. Proprietarul magazinului spune ca are de recuperat circa 12.000 de euro de la compania pe care Patriciu a declarat-o insolventa, fiind in prezent in proces cu aceasta firma. Din suma mentionata, 7.000 de euro reprezinta garantia depusa la intrarea in sistemul de parteneriat Mic.ro care, in mod normal, nu ar fi trebuit sa dispara din conturile retelei.

El activeaza in comert de peste zece ani, avand de-a lungul timpului mai multe magazine alimentare traditionale in Bucuresti. Spune ca intrarea in reteaua Mic.ro a fost un impuls pentru vanzarile magazinului datorita promovarii brandului. In schimb, el afirma ca multe persoane din managementul Mic.ro s-au dovedit de-a lungul timpului neprofesioniste, urmarind doar interesele personale in detrimentul business-ului.

Dupa reinaugurarea locatiei, „Super 116” a men­ti­nut layoutul Mic.ro, insa a schimbat sortimentatia, urma­rind eficientizarea business-ului.
„Conceptul de magazin dezvoltat de Mic.ro era bun, insa problema a fost expansiunea prea rapida, insuficient analizata, care a implicat investitii prea mari. Au vrut sa se extinda cu orice pret”, a opinat fostul partener al lantului de proximitate.

Chiar daca era vorba de mici magazine de cartier, planurile de deschidere a 1.000 de unitati comerciale in doar doi ani s-au dovedit nerealiste. In luna septembrie 2011, cand procesul de expansiune a fost oprit, existau in jur de 730 de magazine Mic.ro si 110 unitati Mic.ro mobile. Acestea din urma au fost recuperate de catre firma de leasing de la care fusesera contractate, potrivit informatiilor din piata. Ramane de vazut daca conceptul de magazin pe patru roti va fi si el „resuscitat” de catre alti antreprenori locali.

Revine comertul la tejghea in locatia din Bd. Basarabia

In locul magazinului Mic.ro 212 de pe Bulevardul Basarabia, firma Comady Impex a deschis in luna mai un magazin Arena Market. Desi proprietarul spatiului a ramas cu mobilierul magazinului Mic.ro in contul datoriilor neachitate, noii administratori ai spatiului comercial nu au pastrat nimic din fostele dotari, pentru a se feri de eventuale probleme pe viitor. In cazul Arena Market, magazinul a fost regandit cu servire la tejghea, avand in vedere suprafata mica de vanzare. Acesta este primul magazin Arena Market deschis de proprietarii Comady Impex care au inceput cu un magazin alimentar in zona Maria Rosetti din Capitala. Pe viitor, planul este de a dezvolta o retea de magazine de proximitate sub acest brand. „Motivul pentru care am ales aceasta locatie este zona civilizata si faptul ca este situata vizavi de Stadionul National, care atrage trafic in perioada evenimentelor”, explica Adina Serban, responsabilul magazinului Arena Market.

Si Iustin Paraschiv, proprietarul producatorului de carne de pasare Avicarvil, a deschis magazine in locul fostelor unitati ale retelei Mic.ro, omul de afaceri anuntand ca intentioneaza sa dezvolte o retea de 100 de magazine de producator sub brandul La Provincia.

La randul lor, fostele spatii MiniMax – operate de catre acelasi grup ca si Mic.ro – sunt preluate, treptat, de catre alti retaileri. Profi a deschis deja un magazin la Urziceni in locul unui fost MiniMax, iar reteaua ar putea prelua in curand mai multe astfel de locatii.

Toate aceste reinaugurari arata ca, in ciuda esecului celei mai ambitioase retele de bacanii, comertul de proximitate continua sa se dezvolte si poate atrage in continuare capitaluri autohtone, desi ofensiva lanturilor internationale de magazine devine tot mai puternica in acest segment. De ambele parti ale baricadei, miza este insa aceeasi: modernizarea retailului. In continuare, ramane intrebarea: se va ridica din randurile antreprenorilor romani un nou investitor cu planuri la fel de ambitioase ca Mic.ro?

De Mihaela Popescu si Mihail Tanase

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content