FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Magazinele specializate, focusul extinderii retelei Cris-Tim

Magazinele specializate, focusul extinderii retelei Cris-Tim

Renumele brandurilor de producator, dar si un sistem de aprovizionare flexibil in functie de locatie, sunt atuu-uri ce le-au permis producatorilor din industria carnii si a mezelurilor sa devina cei mai activi retaileri romani in expansiune, in ultima perioada. Cris-Tim este unul dintre acestia, retailerul avand in prezent planuri de expansiune a retelei de 27 de magazine specializate pe vanzarea produselor din carne.

Daca majoritatea magazinelor de producator despre care am scris in cadrul rubricii au fost inaugurate in inima cartierelor sau in pietele agro-alimentare, producatorul Cris-Tim a ales recent un alt tip de locatie: o zona periferica, cu vad format din consumatori care ies din Bucuresti pe soseaua Bucuresti-Targoviste si persoane care lucreaza in zona de birouri limitrofa. Potentialul spatiului de vanzare este dat, pe de o parte, de credibilitatea indusa cumparatorului prin plasarea magazinului in imediata apropiere a fabricii Cris-Tim, dar si de lipsa unor formate mari de magazine alimentare in zona. „Magazinul depaseste putin tiparul comertului de proximitate, in sensul in care majoritatea celor care locuiesc in Mogosoaia isi fac cumparaturile de aici, iar in multe cazuri vorbim de stocuri semnificative, echivalente celor de la hypermarket. Aceasta locatie dispune de cel mai mare numar de carucioare pentru cumparaturi, care in unele cazuri se dovedesc insuficiente”, afirma Sorin Chitu, directorul lantului de magazine Cris-Tim.

De la inaugurarea magazinului – in luna octombrie 2010 – si pana in prezent, in zona a mai fost inaugurat un hypermarket Carrefour care a inceput sa se resimta treptat in nivelul vanzarilor inregistrate de unitatea Cris-Tim. Chiar si in aceste conditii, raportat la studiul de fezabilitate derulat inainte de inaugurare, magazinul si-a depasit vanzarile pana in acest moment cu mai mult de jumatate din cifra estimata, potrivit reprezentantului retelei. Experienta locatiei din Berceni in perioada de dupa inaugurarea hypermarketului Cora Sun Plaza a fost o lectie invatata ce a determinat redefinirea strategiei. „Deschiderea hypermarketului Cora din zona Berceni ne-a afectat destul de tare intr-o prima etapa, insa am cautat sa ne imbunatatim atuu-urile noastre ca magazin de producator – servire asistata la raionul de produse proaspete si calitatea interactiunii dintre vanzator si client, iar aceastea sunt puncte cheie care ne diferentiaza de orice alt format de magazin”, afirma Sorin Chitu.

Magazinul de pe soseaua Bucuresti-Targoviste are o suprafata totala de 360 mp, din care spatiul de vanzare a fost organizat pe 300 mp, restul fiind alocat anexelor. Avand in vedere ca un procent insemnat din publicul-tinta al magazinului sunt consumatori care tranziteaza zona prin intermediul autovehiculelor, magazinul functioneaza non-stop.

Zona de patiserie, reper in traseul clientului

Spatiul de vanzare a fost construit in jurul celor doua vitrine cu vanzare asistata, situate in plan paralel si care comercializeaza exclusiv produse Cris-Tim – carne proaspata si mezeluri. Dispunerea vitrinelor vizeaza eficientizarea personalului de vanzare, astfel incat o zona liniara de 16 mp care ar fi necesitat, in mod normal, patru angajati este deservita cu succes de trei persoane. Un punct de referinta in organizarea magazinului este raionul de brutarie care dispune de servire asistata si care reprezinta pentru multi clienti un motiv de a intra in magazin. Pe langa paine si produse de patiserie, de aici pot fi procurate sandvisuri pe care clientii si le pot incalzi la cuptorul cu microunde aflat in incinta spatiului de vanzare.

Magazinul deserveste acea categorie de clienti de tranzit, care au nevoie de o gustare rapida si sanatoasa, si prin intermediul raionului de gastronomie integrat vitrinelor paralele din mijlocul magazinului. Acestuia i se adauga un automat de bauturi calde pe baza de cafea si ceai, dar si o zona de mese - ambele fiind amenajate intr-un spatiu aflat inainte de intrarea propriu-zisa in spatiul de vanzare.

Cosul clientului

Sortimentatia magazinului este constituita din aproximativ 7.000 de articole, iar 20% dintre acestea sunt produse marca proprie (Cris-Tim si Matache Macelaru). Deoarece spatiul de vanzare a fost conceput cu scopul de a vinde marca proprie si produse alimentare complementare, gama articolelor nealimentare se rezuma la cateva categorii de baza – cosmetice, igiena si produse de curatenie. Focusul sortimental al magazinului se reflecta in cosul de cumparaturi al clientului care contine, in proportie de peste 50%, produse proaspete precum lactate, carne si mezeluri. Valoarea medie a cosului de cumparaturi este de 25 de lei, potrivit datelor furnizate de retailer.

Despre comportamentul de cumparaturi remarcat in ultima perioada la nivelul lantului de magazine, Sorin Chitu mentioneaza doua aspecte importante. In cadrul gamei de produse proprii, clientul a cumparat cantitati mai mici de produse, insa si-a mentinut interesul pentru calitate, tendinta ce propulseaza marca Matache Macelaru printre primele achizitii ale clientilor. In ceea ce priveste intreaga gama de produse, clientul obisnuieste sa puna in cos acele marci pe care le consuma cu regularitate tocmai pentru ca resursele sale financiare nu ii permit sa investeasca in testari. „Cred ca perioada de testare a unor noi produse s-a cam terminat. Clientii prefera marcile care le-au atins in trecut gradul de satisfactie, intentia lor de a incerca ceva nou manifestand o scadere proportionala cu diminuarea bugetului alocat cumparaturilor”, mentioneaza Sorin Chitu.

Procesul de fidelizare

Urmarind aceste tendinte, reprezentantii magazinului se asigura ca, lunar, au un numar de promotii suficient de atractiv pentru cumparatori, de la care nu fac rabat produsele de notorietate. Acestea sunt sustinute atat de retailer, cat si de furnizorii sai. In total, reteaua lucreaza in prezent cu aproximativ 120 de furnizori. Ca si cifra de afaceri generata, topul primilor furnizori ai retelei include companii precum Whiteland, Danone si Kara (distribuitor de bauturi alcoolice si non-alcoolice care are in portofoliul de furnizori companii precum URBB, Pepsi sau Beciul Domnesc).

Gama serviciilor cu valoare adaugata pentru clientii magazinului este completata de POS–ul dedicat platilor de facturi la utilitati curente sau a reincarcarilor electronice, dispozitiv utilizat in randul clientilor si care are potential de crestere dar care, conform  managerului retelei de magazine, mai are mult pana sa devina un motiv de vizitare al spatiului de vanzare. Alaturi de programul de promotii si de serviciile asociate vanzarii, retailerul va implementa un proiect ce are ca scop oferirea unei reduceri de 5% aplicate la bonul de cumparaturi printr-un card de fidelitate. Intr-o prima etapa, acesta a fost testat si functioneaza cu succes la nivelul angajatilor, urmand ca dupa validarile ulterioare sa fie extins si asupra clientilor. Zilnic, magazinul are aproximativ 800 de clienti.

Reteaua de magazine a producatorului Cris-Tim numara in prezent 27 de magazine specializate, ce comercializeaza exclusiv produse din carne si catering, si sase supermarketuri. Pentru 2012, planurile de extindere ale retailerului vizeaza inaugurarea mai multor magazine specializate, cel putin pentru moment formatul de supermarket nefiind obiectul niciunui plan de implementare. Cat despre motivele ce stau la baza acestei strategii, Sorin Chitu afirma ca magazinele specializate au o mai mare flexibilitate si permit relocarea ulterioara in cazul in care se constata ca pozitionarea nu este avantajoasa pentru companie.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content