FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Magazin specializat, comunicare speciala

Magazin specializat, comunicare speciala

Una dintre caracteristicile-cheie ale oricarui magazin este diversitatea. Aceasta se numara printre calitatile obligatorii care trebuie sa insoteasca setul de atractii prin care magazinul isi invita si convinge consumatorii. Serviciile, preturile, ambianta, creativitatea ofertelor speciale completeaza baza prezentarii care se refera, in special, la diversitatea si calitatea ofertei. Ce se intampla, insa, atunci cand retailerul isi asuma o diversitate care sta sub semnul unei specializari, cand variatiunea trebuie sa faca fata unei singure categorii de produse sau doar catorva categorii?

 

Roxana Chis - Specialist Comunicare InStore

In cazul magazinului specializat, diversitatea devine chiar diferentiatorul numarul unu. Acel CEVA, care devine element-cheie in existenta magazinului, capata importanta extrema. Unicitatea magazinului se afla acum in seama unei oferte care se impleteste, se completeaza si se suprapune chiar cu personalitatea si identitatea magazinului.

Daca la o prima vedere lucrurile par sa se simplifice, in realitate ele intra in zona complicata, riguroasa si meticuloasa a detaliului. De exemplu, poate parea mai simplu sa vinzi doar vin, decat sa vinzi si vin printre multe alte categorii de produse, dar o astfel de analiza nu ar face decat sa minimalizeze importanta pe care microscopul o are in istoria omenirii. Orice lupa apropiata de un obiect mareste si scoate in evidenta amanuntele cele mai adanci.

Asadar, orice aprofundare a unui domeniu – situatie in care se afla si un magazin specializat – sporeste responsabilitatea si grija fata de detalii si fata de prezentarea generala. Categoriile de produse care se preteaza la rafturile unui magazin specializat sunt multe: vinuri, branzeturi, dulciuri, cafea, produse de panificatie, delicatese, produse vegetariene, produse ecologice. Aici este vorba strict despre decizia si oportunitatile retailerului si este, in materie de comunicare, doar platforma pe care se construiesc strategia si mijloacele de promovare. In aceasta privinta, dorim sa facem cateva recomandari celor care si-au propus sa deschida un astfel de magazin, asumandu-si misiunea, deloc usoara, de a strange sub o singura „umbrela” o serie de produse din aceeasi categorie sau din aceleasi familii de categorii, ori din categorii complementare.

Magazinul specializat, magazinul specialist

Indiferent de specificul ofertei, un magazin specializat trebuie sa acorde o atentie putin mai speciala identitatii si personalitatii sale: numele, sloganul, logo-ul unui astfel de magazin sunt elemente care nu au cum sa nu faca parte din oferta, inca de la inceput. Identitatea este importanta in cazul oricarui magazin, dar pentru cele specializate este de-a dreptul vitala. De la intrarea in piata pana la accesul pe care si-l face in constiinta publicului, numele si imaginea magazinului specializat sunt extrem de importante pentru a capata consistenta si interes in ochii publicului. Pasul imediat urmator si obligatoriu este locatia.

Pozitionarea ca specialist in piata si in mintea consumatorilor obliga foarte mult: magazinul specializat nu poate apartine decat unui specialist in domeniu si se adreseaza unor consumatori speciali si, totodata, specialisti. Magazinul specializat este, daca doriti, intr-o scara ierarhica, similar cu pozitia de profesor universitar la Medicina fata de cea de medic. Organizarea si gestionarea unui magazin specializat presupun o cunoastere cu grad inalt al fenomenului de retail, in general, si al zonei in care activezi, in special. De aceea, de la vadul magazinului pana la modalitatile prin care acesta se comunica la punctul de vanzare si prin celelalte canale de comunicare totul trebuie sa fie la nivel superior de competenta. Strategia, tacticile, mesajele, materialele de promovare si mediile trebuie alese cu grija si tinand cont obligatoriu de planul de afaceri.

Comunicare neconventionala pentru un public specializat

Vadul magazinului dispune in cazul magazinului specializat de un avantaj major, si anume acela ca poate sa opteze mai simplu pentru mediul virtual, daca posibilitatile de prezenta fizica sunt reduse. Tocmai faptul ca este specializat il ajuta sa poata inlocui o locatie cu un domeniu pe internet. De ce? Pentru ca, data fiind oferta specializata, segmentele de public sunt foarte usor de identificat si de abordat. Ca premiza, cand stii exact ce oferi, stii cu siguranta si cui oferi aceste lucruri si e mai usor sa identifici unde anume ii gasesti pe oamenii de care ai nevoie si care au, la randul lor, nevoie de produsele si serviciile tale.

Aceasta precizie a tintirii segmentelor de public face ca vadul sa isi gaseasca un loc tactic in mixul de marketing si sa devina un element strategic mai usor de valorificat. Desigur, daca posibilitatile retailerului permit un spatiu dedicat, este cu atat mai bine, data fiind placerea oamenilor de a face cumparaturi, dar si posibilitatile aparte de a-l decora. In plus, amenajarea unui magazin specializat este foarte diferita de cea a unui magazin general. Amprenta „personala” este mult mai puternica in acest caz, ambianta este calda, prietenoasa, inedita, speciala. Rafturile nu mai sunt standardizate, ci adaptate atat spatiului, cat si produselor.

Completarea cu elemente creative, cu obiecte complementare sau cu materiale de promovare neconventionale este cea care da intotdeauna o nota aparte magazinului specializat. Un tablou, un samovar, o planta, o statueta, un fotoliu sau un lampadar sunt doar cateva exemple de obiecte care nu ar avea niciodata loc intr-un supermarket, dar care fac parte din gama posibila de decoratiuni la care poate apela magazinul specializat.

Oricum, in schema beneficiilor unui astfel de magazin, vadul comercial dispune de artificiul de a fi transferat in spatiul virtual, ceea ce nu este deloc de neglijat in conditiile in care chiriile pentru locatii sunt scumpe, iar gestionarea unui sediu de magazin presupune multe alte cheltuieli.

Internetul, liantul perfect

Si in privinta strategiei de comunicare lucrurile sunt destul de clare, tot gratie posibilitatilor maxime de a-ti cunoaste segmentele de public. Ele sunt diverse, dar nu atat de diferite ca in cazul magazinelor alimentare, al supermarketurilor sau al hypermarketurilor. Magazinul specializat are, la randul lui, un public specializat, as spune chiar specialist, connaiseur. De aici vine si claritatea separarii mesajelor pe segmente bine definite de public. Odata cunoscut publicul si mesajele, caile de livrare a acestor mesaje vor fi si ele deschise, foarte usor de stabilit.

Indiferent ca magazinul specializat este instalat pe o strada din oras sau la o adresa web, dialogul intre el si segmentele lui de public vor functiona foarte bine cu ajutorul internetului. Din doua motive clare: daca magazinul este virtual, toate detaliile tranzactiei, mai putin livrarea, se vor desfasura prin internet si, eventul, prin direct mailing, dat fiind faptul ca acesta este un auxiliar in comunicarea on-line. Daca magazinul exista si fizic, publicul sau face cu siguranta parte din acel segment bine informat, dinamic, activ, mobil, care functioneaza de ani buni avand ca unelte ajutatoare internetul si telefonul mobil.

In plus, oamenii care sunt atat de informati si de specializati se hranesc permanent cu informatii, au nevoie constanta de improspatarea informatiilor pe care le detin, iubesc noutatile si le place sa dialogheze eficient. Vor aprecia faptul ca sunt tinuti la curent in legatura cu produse pe care le cauta si le folosesc in mod frecvent si vor fi bucurosi sa stie ca primesc mesaje despre subiecte pentru care au optat, care ii intereseaza si pe care, in consecinta, le considera relevante. Din acest punct de vedere, canalele media predilecte ale magazinului specializat sunt internetul, direct mailingul, presa specializata si zona de comunicare directa care are ca manifestare evenimentele.

Canalele media conventionale nu sunt recomandate pentru comunicarile magazinului specializat, decat in masura in care acesta fie se extinde la nivel de retea locala sau nationala, fie comunica produse sau campanii ale unui producator / distribuitor. Toate canalele media care faciliteaza un dialog intre magazin si segmentele lui de public si care pot asigura transmiterea mesajului direct spre cel care intra si cumpara din magazin sau care dispune de profilul unui astfel de client sunt cele care trebuie valorificate in comunicarea cu clientii.

Mesajul bine tintit – luxul magazinului specializat

Mesajele, la randul lor, trebuie sa circule ca urmare a unei solicitari manifestate explicit de catre segmentele de public, iar magazinul specializat isi ingaduie cu usurinta acest lux. Tot specializarea este cea care ii permite acest lucru: iubitorii de vin vor dori cu siguranta sa fie conectati la sursa care le poate aduce orice, de la informatii, pana la produse complementare si recomandari de consum. Acest mecanism se aplica in cazul oricarui alt tip de produs care se bucura de un asemenea nivel de preferita.

In acest sens, strategia de comunicare poate fi gandita de la bun inceput pe segmente de target si pe pachete de oferta si de comunicare prin care retailerul isi poate eficientiza la maxim bugetul de marketing. Ca sa ramanem in sfera vinului, fiindca tot am deschis subiectul (si fiindca tot e toamna, sezonul de aur al acestui produs!) proprietarul unui magazin specializat are sansa de a afla usor (si de a intretine si valorifica aceste informatii) cine sunt clientii lui, ce fel de vinuri consuma, cu ce frecventa beau vin si de care (alb, rosu, roze, sec, demisec, dulce), cu ce ocazii si cu cine. De asemenea, retailerul are ocazia de a dezvolta relatii pe termen lung cu clientii lui, fiindca are ocazia sa ii cunoasca personal, sa faca gesturi cu prilejul diverselor sarbaatori din viata consumatorilor care ii sunt clienti, sa ii incurajeze in decizia de cumparare, facandu-le oferte dedicate, personalizate.

Buna cunoastere a publicului si posibilitatea de a monitoriza atent obiceiurile de consum inseamna in timp avantajul de a lista in magazin exact produsele care au sigur cautare. Iar acest avantaj se traduce in eficientizarea costurilor si a bunului mers al magazinului. Per total, eficientizarea actiunilor si asigurarea succesului.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content