FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Luchi Georgescu, Vincon Vrancea: "La ora aceasta este o performanta sa existi"

Luchi Georgescu, Vincon Vrancea: "La ora aceasta este o performanta sa existi"

In urma cu 13 ani, cand a achizitionat Vincon Vrancea, Luchi Georgescu credea ca piata vinului este dupa chipul si asemanarea ei, cu vinuri luxuriate de soi, rosii si seci, servite in pahare cu picior inalt. A gasit o realitate mult mai complicata, o piata cu propriile nevoi si un cumparator care are alte opinii, alt nivel de educatie si, nu in ultimul rand, un buget limitat adesea. Asta nu a impiedicat-o sa se tina de planul initial: sa transforme compania dintr-un producator de vinuri de masa, anonime, cu “patru butuci de vita de vie in parcare”, intr-unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata vinului imbuteliat, cu 1580 de hectare de podgorii. O aventura care a costat pana in prezent 40 de milioane de euro. Si nu s-a terminat.

De Romina Ardelean. 

“In 1999 cand am cumparat, Vincon nu imbutelia decat foarte putin, iar marea majoritate a productiei pleca spre Germania sub forma de vin vrac. Altii imbuteliau si castigau bine. Tot din acest motiv compania suferea la capitolul notorietate, aspect care nici astazi nu si-a atins potentialul maxim. Prin urmare, in anul 2000 am decis sa pun punct vanzarilor de vin vrac, iar in 2003 am inceput sa cumparam vie. Erau oameni in jurul meu care-mi spuneau ca nu avem nevoie pentru ca zona are o productie foarte mare si o sa avem mereu materie prima. Eu insa nu mai vroiam sa fim dependenti, vroiam sa cultivam si alte soiuri care, pe termen lung, sa ne dea posibilitatea sa avem produse premium si super premium”, povesteste antreprenoarea (foto).

Planul ambitios presupunea insa investitii masive, doar in ultimii doi ani s-au dus 5,5 milioane de euro pe reconversia de vita de vie, plantatii tinere, tehnologie (vinificatoare, prese, pompe), dezvoltarea parcului auto sau achizitia de terenuri. “Pentru perioada 2013 - 2014 estimam o noua investitie de circa 3 milioane de euro ce vizeaza construirea unui Centru de Vinificatie la Husi”, spune Georgescu, iar “in paralel continuam si programul de replantare de vita de soiuri nobile”. Compania detine 1580 de hectare de vita de vie in podgoriile Odobesti, Cotesti, Panciu si Husi, 11 crame, printre care renumitele crame Paradis si Beciul Domnesc, trei platforme industriale pentru conditionarea si imbutelierea vinului, a vinarsului si bauturilor spirtoase si a otetului, dar si trei depozite de produse finite.

Focus pe comertul traditional si horeca. In prezent, vanzarile Vincon se impart frateste intre vinurile de masa si cele de soi, in contextul in care, la nivel de total piata imbuteliata, vinurile de soi din segmentele premium si super premium reprezinta 52% in volum si 80% din valoare, potrivit datelor detinute de companie. Pe segmentul premium portofoliul este alcatuit din branduri precum Beciul Domnesc, Comoara Pivnitei, Oenoteca, Casa Vrancea 1949, in timp pe cel mediu spre superior regasim marcile Vita Romaneasca, 7 Pacate, Galbena de Odobesti sau Proles Pontica. De altfel, anul trecut, Beciul Domnesc a fost lider pe segmenul vinurilor rosii premium cu o cota valorica de 6,3%, conform unui studiu MEMRB citat de reprezentantii Vincon.

Tot in ideea consolidarii ofertei in segmentul vinurilor de soi, compania a anuntat si lansarea unei marci pozitionate pe segmentul super premium, Ambrosio, adresata exclusiv horeca, care cuprinde cinci sortimente - Muscat Ottonel, Merlot, Feteasca Neagra, Cabernet Sauvignon si Tamaioasa Romaneasca.

In ceea ce priveste structura vanzarilor pe canale, conturile internationale au realizat in 2011 aproximativ 45% din cifra de afaceri, in timp ce comertul traditional si horeca au contribuit cu aproximativ 55%. Vincon Vrancea a inregistrat o cifra de afaceri de 30 de milioane de euro anul trecut, iar pentru anul acesta targetul este de mentinere a acestei valori, pe fondul unei noi contractii a consumului. Luchi Georgescu afirma ca desi este multumita de prezenta pe care o are compania in retailul modern, problema in acest canal este una de profitabilitate. De cealalta parte, “comertul traditional are un potential ridicat, insa momentan fiecare producator se descurca cum poate. Noi suntem destul de organizati, lucram cu cel putin doi distribuitori in fiecare judet, insa odata cu criza au reaparut si angrosisti care imping in piata produse neadecvate si vand fara factura. Intreaga piata este bulversata, nu doar strategia noastra de distributie”, considera proprietara Vincon Vrancea.

Aceasta mai spune ca solutia pentru cresterea categoriei este o “oferta specializata pe fiecare canal, pe de o parte, si o atentie mai mare la specificul de consum al fiecarei regiuni a tarii, pe de alta parte. In perspectiva, ar fi bine sa avem si magazine proprii, insa pana acum banii i-am dirijat in zone menite sa ne aduca eficienta imediata”. Chiar si asa, compania ramane cel mai mare producator de vin in cota volumica, Luchi Georgescu estimand ca din punct de vedere valoric se gaseste “undeva intre pozitia 2 si 3”.

Investitiile sunt dublate si de o componenta umana, recent compania intarindu-se echipa de management exact in pozitiile care ar trebui sa aduca plusul competitiv dorit. Astfel, Vincon vrancea i-a cooptat pe Dan Danescu, in pozitia de Director General Vincon Vrancea Logistic, pe Simona Hancu, ca Director de Marketing, si pe Petre Ionita, Manager National IKA. “M-am ocupat personal de identificarea oamenilor potriviti. Toti au o experienta de durata in industrie si ma astept sa isi faca simtita prezenta”, completeaza Georgescu.

Nu in ultimul rand, desi nu exista un focus imediat pe exporturi, care reprezinta in acest moment sub 10% din cifra de afaceri, compania exporta catre tari precum Canada, Italia sau Spania, dar cel mai mare contract in derulare este cel cu China, in valoare de peste un milion de euro.

Piata vinului, in involutie? Piata reglementata de vin imbuteliat a scazut in Romania in 2011, la aproximativ 350 milioane euro, (vin imbuteliat si vin vrac) fata de perioada 2008-2009, cand era estimata la cca 450-500 milioane de euro. Insa potentialul este cu atat mai mare daca stai sa te gandesti ca piata imbuteliata, reprezinta doar jumatate din ce se consuma in realitate, autoconsumul luandu-si restul.

Iar vestile nu sunt mai bune nici anul acesta cand, in ciuda unei calitati ridicate a materiei prime, productia va fi cu circa 40% mai mica fata de potentialul viticol al tarii. Aceasta va duce atat la cresterea pretului la raft, cat si la accentuarea vanzarilor de vin vrac ca raspuns la puterea de cumparare tot mai mica. Reprezentantii Vincon Vrancea s-au ferit sa inainteze un procent in ceea ce priveste majorarea preturilor, dar ce stim cu certitudine este ca sunt deja producatori care au facut acest pas, precum Cotnari, iar majorarea depaste 20 de procente.

Si totusi, privind retrospectiv, piata vinului se maturizeaza datorita cresterii interesului consumatorilor pentru vinuri de calitate, a calitatii mai bune a vinurilor romanesti in general dar si ca urmare a unei fragmentari a pietei si a aparitiei unei concurente sanatoase.
In acest moment, in functie de tipul de vin consumat, avem doua mari categorii - consumatorii de vin de masa la PET si cei care prefera vinul de origine controlata. Acest din urma nucleu este alcatuit mai degraba din barbati din mediu urban, cu venituri medii si peste medie.

In plus, in timp ce tendinta europeana este de crestere a consumului de vin rosu, sec, in Romania, consumatorii prefera vinul alb care detine aproximativ 67% din totalul pietei. In ceea ce priveste tipul de vin consumat, sunt preferate vinurile demidulci si demiseci care detin 85% din piata de vin. Explicatia sta in faptul ca vinul demisec este mai accesibil, din punct de vedere al gustului, unei categorii mai largi de consumatori, in timp ce vinul sec este consumat mai degraba de catre cunoscatori, iar cel demidulce si dulce este preferat si de catre femei. Se estimeaza, pentru perioada urmatoare, cresterea vinurilor demiseci, pe segmentul mediu, si a celor seci pe segmentul super premium. O alta tendinta este si cresterea consumului de vin roze.

Romania este pe locul 10 in lume in functie de consumul de vin, dupa Franta, Italia, Statele Unite, Germania, Spania, China, Marea Britanie, Argentina, Rusia si este urmata de Portugalia si Australia. Datele statistice arata ca romanii consuma anual 24 litri de vin/cap de locuitor, la jumatate fata de tarile dezvoltate unde consumul se ridica la 50 litri/locuitor/an.

Luchi Georgescu viseaza frumos, numai ca visele ei sunt planuri de business. Desi spune ca nu a luat dividende de la Vincon Vrancea in cei 13 ani, Luchi Georgescu este multumita de evolutia companiei. “Societatea este profitabila, lucram pe banii nostri ceea ce in sine este o realizare. La ora aceasta este o performanta sa existi, dar nu in mod artificial, sustinut de credite”, crede aceasta, care adauga ca nici nu ia in calcul vanzarea business-ului. “In 2008, am primit o oferta de cumparare in valoare de 60 de milioane de euro, de la un fond de investitii american, insa am refuzat. De atunci nu mai primesc nici propuneri. Daca industria romaneasca dispare, eu vreau sa fiu printre ultimii”.
Daca ar mai avea timp si bani, Georgescu ar investi in agricultura, insa nu la nivel industrial, ci un proiect facut ca la carte, care sa acopere tot lantul - de la productia materiei prime la produsul finit. Luchi Georgescu mai detine si producatorul de mezeluri Meda Prod, dar si cateva firme de constructii.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content