FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Loc de manevra pe nisa produselor bio

Loc de manevra pe nisa produselor bio

„CasaBIO s-a nascut din dorinta de a avea noi, familia si prietenii nostri, ce manca”, declara cu o sinceritate frapanta Alina Varadi, una dintre fondatoarele magazinului din Cluj-Napoca specializat in produsele ecologice si naturale – un segment nu mai mare de 1% din totalul pietei de FMCG. Un target restrans, am putea spune, care totusi nu a impiedicat-o sa investeasca peste 200.000 de euro cu gandul ca pasiunea lor pentru „hrana vie” va molipsi si alti cumparatori. Doi ani si jumatate mai tarziu, conceptul s-a transformat intr-o platforma de vanzare a unui stil de viata – cu magazin, site, cursuri de nutritie si demonstratii culinare, dar si servicii de catering.

Carte de vizita

Adresa: Str. Republicii, Nr. 5, Cluj-Napoca
Data inaugurarii: 11 noiembrie 2009
Spatiul de vanzare: 160 mp
Investitie: 200.000 Euro
Numar de SKU-uri: 5.ooo, food si non-food
Website: www.casabio.ro
Proprietari: Alina Varadi si Ramona Grosu

Pasiune, si business. Conceptul CasaBIO a aparut din pasiune pentru produsele stupului, pentru fructe si legume, proaspete sau deshidratate. „Mi s-a intiparit in memorie gustul rosiilor adevarate, al strugurilor culesi direct de pe vita-de-vie, al legumelor din gradina mamei, care nu mai au de-a face cu produsele care au invadat astazi pietele si rafturile. De aceea trebuie sa existe astfel de magazine, cu atat mai mult cu cat in Romania sunt in continuare multe hectare de pamant curate de unde ne putem aproviziona cu produse de calitate”, considera Alina Varadi.

Preocuparea pentru „natural” se poate observa si in layoutul magazinului care a fost realizat in colaborare cu Daniel Gergely, artist si designer de mobilier unicat, din Tel Aviv. Pentru rafturi, de exemplu, s-a ales un lemn usor prelucrat de culoare deschisa, completate de o serie de dispozitive de stocare din fier forjat. O parte din rafturi redau cumparatorilor imaginea structurii unui stup, cu faguri incarcati de produse. „Am vazut multe magazine cu profil bio peste tot in lume, dar nu imi transmiteau neaparat viata, energie si caldura. Nu pot sa spun ca m-a inspirat vreunul”, isi aminteste aceasta.

Detaliile inovative sunt ajutate si de arhitectura spatiului in care este localizat magazinul – pereti din caramida naturala si tavan sub forma de cupola. Atmosfera este completata de iluminarea alba, puternica, si fara variatii de intensitate. „Nu pot sa spun ca am cautat in mod deliberat o locatie anume, ci mai degraba lucrurile au iesit de la sine. Magazinul este pozitionat in centrul Clujului pentru ca aici detineam spatiul, iar structura deja existenta ne-a ajutat foarte mult”, spune proprietara.

Bio, dar accesibil. In prezent, CasaBIO are o sortimentatie formata din peste 5.000 de SKU, toate fiind certificate ecologic si naturale, fara substante chimice de sinteza, conservanti sau aditivi. Oferta pe partea de food acopera integral nevoile zilnice ale unui consumator - paine, paste, cereale integrale, leguminoase si seminte, miere si alti indulcitori naturali, dulceturi fara zahar, ceai BIO, uleiuri presate la rece si oteturi balsamice, produse apicole sau mirodenii. CasaBIO are insa si o oferta serioasa pe parte de produse proaspete si ultra-prospete – lactate, fructe si legume.

Despre furnizorii pentru acest segment de produse, Alina Varadi povesteste ca „aici avem si acum probleme pentru ca nu prea avem de unde alege. Producatorii romani (de fructe si legume ecologice – n.r.) sunt prea putini si au crescut odata cu noi, insa ne incapatanam sa ne aprovizionam din tara pentru ca, prin comparatie, de departe sunt cele mai gustoase produse. De asemenea, as vrea sa precizez ca suntem magazinul cu cea mai mare diversitate de produse apicole bio din tara – de la miere terapeutica, la polen crud, laptisor de matca, venin de albine, catina in miere, Propolis esenta fara alcool, pastura cruda recoltate corect si pastrate corespunzator”.
Pe partea de non-food, CasaBIO ofera o selectie de aparate care vin in ajutorul celor cu alimentatie vegetariana si vegana, cum ar fi uscatorul de fructe si legume, moara casnica, germinatoare, aparat pentru lapte din seminte, dar si purficatoare de aer.

Top cinci al celor mai vandute produse la CasaBio este alcatuit din uscatorul de fructe Ezidri, polenul si pastura cruda, lapte vegetal si fructul aronia uscat. Politica de pret abordata de managementul CaseiBIO este „preturi cat mai mici la cat mai multe produse”.

Specialisti, nu vanzatori. Alina Varadi vorbeste si despre importanta prezentei unei persoane abilitate in magazin, mai ales intr-o nisa precum cea a produselor bio- sanatoase. „Pe langa cei doi medici prezenti, majoritatea personalului a avut parte de instruire si practica, ei insisi schimbandu-si stilul de viata dupa ce au constientizat beneficiile. La noi nu exista „vanzatori”, noi nu vrem sa vindem nimic din ceea ce nu are nevoie persoana care ne trece pragul. Scopul este sa identificam necesitatile fiecaruia si sa le facem recomandari in cunostinta de cauza. Sunt momente in care scot din cosul clientului ceva care stiu ca nu are nevoie, ba chiar ii va face rau. Este foarte important contextul si tonul pe care are loc discutia. De obicei le citesc ingredientele produsului si le explic de ce nu are nevoie de el”, mai spune aceasta.

Un sfert din vanzari, prin site. Strategia online a magazinului CasaBIO poate fi considerata cel putin diferita, daca nu ciudata. Desi initial site-ul a fost creat „mai mult pentru informare”, in prezent o treime din valoarea vanzarilor se realizeaza prin intermediul site-ului. „Pe site-ul nostru nu o sa gasiti foarte multe fotografii de produs pentru ca noi consideram ca sunt irelevante sau, chiar mai rau, „fura ochiul”. Noi ne dorim ca produsele sa fie alese dupa ingrediente”, precizeaza Alina Varadi.

In prezent, peste 100 de clienti trec zilnic pragul CaseiBIO, iar valoarea medie a cosului de cumparaturi depaseste 100 de lei, in timp ce pe site valoarea medie a unei comenzi trece de 250 de lei. Despre profilul cumparatorilor, Alina Varadi nu spune decat ca „sunt 50% prieteni de-ai nostri care si-au format alimentatia si stilul de viata langa noi, iar cealalta jumatate sunt tineri, copii care au crescut cu produsele noastre”.

Mult mai mult decat un magazin. Conceptul CasaBIO s-a transformat rapid dintr-un magazin intr-o platforma de vanzare a unui stil de viata, prin adaugarea a doua componente: educare si servicii. „Suntem implicati in multe proiecte de initiere in alimentatia corecta cu adresabilitate in primul rand spre mame si copii, dar nu numai”, detaliaza Alina Varadi. Pe langa cursurile de nutritie practica si de gatit din magazin, CasaBIO este implicata si in realizarea unor emisiuni TV difuzate pe posturile locale de televiziune. In urma mai multor solicitari, CasaBIO a lansat si un serviciu de catering. Meniul zilnic costa 20 de lei, iar un abonament saptamanal 100 de lei. In plus, transportul este gratuit in Cluj-Napoca.

La capitolul proiecte pentru perioada urmatoare, focusul ramane pe produsele apicole. „Dorim sa ajutam domeniul apicol si sa dezvoltam piata pentru produse apicole romanesti. In acest sens suntem implicati in organizarea Targului Mierii de la Blaj, cel mai mare targ apicol din tara, unde se vor tine cursuri pentru apicultori - producerea, colectarea si pastrarea corecta. De asemenea, organizam impreuna cu Societatea Romana de Apiterapie cel de-al V-lea Congres de Apiterapie care se va tine la Cluj in septembrie anul acesta”, afirma fondatoarea CaseiBIO.

Concurenta? Nu exista.
Intrebata fiind daca ar recomanda proprietarilor de magazine traditionale sa se reprofileze pe nisa produselor bio, Alina Varadi raspunde printr-o recomandare simpla: „daca o fac doar pentru bani si oricum nu conteaza ce vand, mai bine sa nu faca acest pas. Pentru un astfel de business este nevoie de pasiune, cunoastere, incredere in produse. Nevoie pe piata exista, doar in Cluj ar mai fi loc pentru 10 astfel de magazine, mai ales ca tot mai multi oameni realizeaza care este adevarata scara de valori – trup, minte si suflet”. Cat despre concurenta, aceasta declara ca este un cuvant inexistent in vocabularul ei pentru ca este sinonim cu frica de a nu reusi, de a nu avea incredere in fapul ca produsele BIO sunt necesare pentru sanatatea omului.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content