
On-line ca alternativa
Dupa ani de preocupare constanta pentru dezvoltarea magazinului pe toate planurile, a sosit momentul adaptarii la rigorile contextului, a venit timpul reinventarii propriului business si al valorificarii fiecarei resurse de care puteti dispune. Intotdeauna oportunitatile de rezolvare a oricarei probleme se afla, daca nu chiar la noi, undeva in imediata noastra apropiere.

Chiar a sosit timpul comunicarii directe, cea despre care va vorbeam deseori in articolele acestei reviste. Magazinul ramane deschis, dar ar fi bine sa isi extinda prezenta si in spatiul virtual, deseori mult mai accesat de consumatorul modern chiar decat realitatea insasi. Stiti bine, gestul firesc al oricui doreste sa afle o informatie este de a tasta www... sau de a cauta pe Google raspunsul dorit. Asadar, nu pentru magazinul on-line pledez - fiindca nu orice magazin se preteaza la aceasta formula de comert - cat pentru o componenta on-line a magazinului pe care il gestionati in acest moment.
Pana sa amintim, rand pe rand, care sunt avantajele unei astfel de extensii din perspectiva managerilor de magazin care vor sa isi optimizeze activitatea in perioada de criza, se cuvine sa amintim de dragul informatiei, dar si pentru cei care vor sa restranga la maxim activitatea sau poate doar sa o simplifice, ce inseamna si cum functioneaza un magazin on-line. Asa cum magazinul real presupune in primul rand un plan de afaceri si obligatoriu un spatiu, o echipa, furnizori si sisteme de plati, magazinul virtual se „cladeste” si el tot pe acest set de elemente.
Daca la prima vedere pare la fel de complicat ca si in cazul magazinului fizic, magazinul virtual are insa avantajul de a functiona pe baza de comenzi care dezvolta si o comunicare explicita, in dublu sens, cu consumatorul. In cazul FMCG, magazinul on-line aduce beneficii consistente in ceea ce priveste relatia cu consumatorul, iar aceasta relatie directa este, de fapt, avantajul competitiv al acestui tip de magazin. Pe scurt, el devine daca vreti o casa de comenzi, ceea ce poate fi mai eficient intr-o perioada economica in care placerea mersului la cumparaturi este mult diminuata de scaderea dramatica a puterii de cumparare.
Asa cum spuneam, mai mult decat organizarea unui magazin on-line in sine ne intereseaza acum care sunt modalitatile in care magazinul real poate sa adopte o parte din tehnicile pe care le utilizeaza magazinul virtual, si anume cele facilitate de internet si de telefonia mobila.
Posibilitati de comunicare on-line
Pentru magazinul dumneavoastra e bine sa incercati sa configurati un site prin care sa reusiti sa stabiliti o comunicare cu clientii, fie direct pe partea de vanzari – ceea ce este ceva mai dificil pentru ca presupune sa dispuneti de mijloace de transport pentru livrari – fie, mult mai eficient, pentru imaginea magazinului si pentru capacitatea lui de a-si semnaliza prezenta interactiv, direct catre consumator in situatia in care acesta nu ii trece pragul. Prin intermediul unui site aveti ocazia de a va prezenta oferta, promotiile, activitatile si elementele prin care puteti sa intretineti relatia cu consumatorul dincolo de casa de marcat sau de spatiul propriu-zis al magazinului.
Astfel, veti avea posibilitatea sa le comunicati printr-un newsletter diverse noutati prin care sa ii atrageti in magazin, le dati ocazia sa comande produse si on-line, fara a fi nevoie sa se deplaseze pana la magazin – lucru pe care il vor percepe ca pe un beneficiu pe care foarte probabil ca si-l doresc - puteti organiza campanii, concursuri cu premii si le puteti transmite informatii economisind astfel costurile de tipar pe care le alocati, de regula, pliantelor si brosurilor.
Tot site-ul va da ocazia sa le puneti la dispozitie retete si sfaturi (acestea reprezentand, de fapt, o modalitate inspirata de a le recomanda produse, fiindca in acest fel puteti sa le atrageti atentia asupra unor combinatii de produse). Ii puteti implica si pe consumatori in aceasta tema a retetelor, provocandu-i astfel la implicare si la noi concursuri si premii.
Folositi internetul pentru a culege informatii
Un alt avantaj al site-ului, cu siguranta cel mai mare, este acela ca va ajuta sa culegeti date utile despre consumatorii dumneavoastra, in acelasi timp in care le oferiti sansa de a participa la concursuri si proiecte care le plac. Cu conditia sa fiti operatori de date personale sau sa apelati la companii specializate in acest sens, puteti sa organizati campanii in care sa va ajutati consistent si de tehnologia pe care vi-o pune la dispozitie telefonia mobila.
In acest fel, puteti sa multiplicati posibilitatile prin care clientii dumneavoastra sa poata participa la campanii, inregistrandu-se via sms. Email-ul sau sms-ul converg spre o baza de date care va va consolida comunicarea cu consumatorii, va va ajuta sa ii segmentati in categorii de clienti in functie de obiceiurile de consum, de varsta sau chiar de stil de viata si va va ghida in masurarea eficientei campaniilor si actiunilor de marketing pe care le intreprindeti.
De exemplu, prin intermediul unui cod, al unui cuvant sau a unui semn grafic inscriptionat pe un cupon atasat produselor si stabilind un premiu sau o serie de premii care sa se obtina in urma unei trageri la sorti, veti incuraja atat achizitionarea produselor, cat si dialogul cu consumatorii pe site sau pe sms.
In masura in care premiile pe care le propuneti vor fi inspirate tot din experienta cu clientii, acestia se vor simti atrasi de propunere si vor dori sa intre in „joc”. Vor dori sa va spuna cum se numesc, cand este ziua lor de nastere, care este numarul lor de telefon si adresa de email, ce muzica prefera sau ce reviste citesc, ce le place sa faca in timpul liber. Tot la consumatori puteti apela pentru a obtine sugestii si recomandari privind oferta sau alte detalii referitoare la activitatea magazinului sau pentru concursuri de retete sau idei de cadouri pentru diverse ocazii.
Magazin non-stop fara costuri
Cel mai mare avantaj al corelarii magazinului dumneavoastra cu un website dedicat lui este acela al interactiunii cu consumatorii intr-o maniera in care timpul este mereu in favoarea comunicarii. Magazinul on-line este un magazin non-stop, - daca netul functioneaza! - asa ca va puteti extinde programul de lucru, fara ca aceasta sa se traduca in costuri suplimentare pentru salariile vanzatorilor sau alte consumuri. Veti avea magazinul deschis mereu, fara sa asociati cu aceasta schimbare nici oboseala si nici efortul financiar pe care ar trebui sa le faceti daca ar fi sa deveniti un non-stop.
Daca magazinul este in situatia de a avea un program limitat, spatiul virtual compenseaza acest lucru printr-o prezenta permanenta, care lasa loc de analiza. Daca in magazin oamenii vin cu liste sau se gandesc in graba printre rafturi ce anume sa cumpere, in fata unui site au timp si dispozitie sa reflecteze.
Vestea buna este aceea ca site-ul poate fi transpus si intr-o varianta adaptata special telefonului mobil, astfel incat va puteti „introduce” magazinul chiar in buzunarul consumatorului, chiar in mana acestuia. Daca reusiti sa ii deschideti apetitul pentru magazinul dumneavoastra, va fi foarte simplu sa ii mentineti interesul prin intermediul noutatilor pe care i le puteti transmite constant si pe care le poate afla de oriunde.
Tehnologia aduce avantaje majore in comunicarea dintre magazin si consumatori si este momentul sa va acomodati cu ideea ca dincolo de magazin exista multe cai de acces spre clientii dumneavoastra. Pliantele, brosurile si materialele tiparite nu se potrivesc cu perioadele de criza, sunt consumatoare de buget si nu starnesc interesul in masura in care sa poata fi eficiente.
Mijloacele moderne de comunicare va directioneaza mesajele spre acelasi loc in care se afla si bugetul consumatorului. Computerul si telefonul mobil sunt foarte la indemana pentru oricine, toata lumea le acceseaza cu o frecventa din ce in ce mai mare, asa ca e momentul potrivit sa deschideti magazinul dumneavoastra si printr-o pagina de net care sa se acceseze in casa si buzunarul clientilor. Cu atat mai mult cu cat telefonul mobil a preluat si capabilitatile computerului. Astazi, totul se afla la buzunarul consumatorului!
Adaugă comentariu nou