FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Leadership, antreprenoriat si surse noi de inspiratie

Leadership, antreprenoriat si surse noi de inspiratie

Peste 100 de profesionisti din FMCG –reprezentanti ai producatorilor, distribuitorilor, retailerilor, firmelor de cercetare si consultanta in domeniu - au fost prezenti pe 16 mai la  INSPIRO, o conferinta organizata de Magazinul Progresiv la hotelul Radisson Blu din Capitala. Ajuns la a doua editie, evenimentul a adus in fata participantilor lideri autentici din piata FMCG si i-a provocat sa-si spuna povestile din spatele reusitelor profesionale. In plus, in acest an INSPIRO a adus un speaker strain, pe antreprenorul Mru Patel, precum si un trainer cu o experienta vasta in FMCG – Florin Ghinda.

Seria de evenimente INSPIRO, lansata in anul 2011, aduce o abordare diferita de cea a conferintelor de business consacrate in sectorul FMCG din Romania - Trade Round Table si Progresiv Retail Network, organizate de Progresiv. Astfel, cei peste 100 de participanti la INSPIRO au avut ocazia sa descopere oamenii din spatele functiilor, precum si modele antreprenoriale de succes, si s-au lasat inspirati de experientele care au schimbat fundamental modul de gandire si traseul profesional al unor fosti manageri din mediul corporatist.

La fel de interesante ca discursurile invitatilor au fost si premiile oferite la tombola de la finalul conferintei: o vacanta exotica pentru doua persoane in Mauritius, la hotelul Constance Belle Mare Plage, si doua bilete Air France cu aceasta destinatie; doua vouchere la atelierul „Vorbeste acum in public” sustinut de Adriana Saftoiu, oferite de IN:VESTIAR.
Editia a treia a conferintei INSPIRO va avea loc in iunie 2013.

Catalin Sfrija, Regional Director Henkel MENA Laundry & Home Care
Success Reloaded

Catalin Sfrija si-a inceput discursul dand participantilor o veste buna si una proasta: „Vestea buna este ca, atunci cand vine vorba de succes, totul depinde de tine. Vestea proasta atunci cand vine vorba despre succes este ca totul depinde de tine”, spune acesta. El a facut si o paralela intre originea cuvantului „inspiratie” care, etimologic, provine din verbul a respira. „Este fascinant cum de la un termen care desemneaza rutina pura s-a ajuns la inspiratie care, asa cum spunea si Petre Tutea, nu are cum sa fie decat de origine divina”, a explicat managerul care a adaugat ca, „desi diferite, respiratia si inspiratia sunt in egala masura esentiale vietii”. Mai mult, el a completat pledoaria pentru inspiratie facand trimitere la raspunsul pe care l-a dat Isaac Newton atunci cand a fost intrebat cum a inventat formula gravitatiei: nu pentru ca este destept, nici pentru ca a studiat mult, ci pur si simplu pentru ca a fost inspirat. „Inspiratia este cea care sta in spatele povestilor de succes, iar acesta din urma regenereaza resursele. Ceea ce leaga intr-o spirala virtuoasa inspiratia si succesul este pasiunea”, mai crede Catalin Sfrija.

Intr-un moment de sinceritate, acesta a povestit participantilor Inspiro si despre „noaptea revelatiei” lui, moment in care se afla in fata unei decizii importante din cariera, si pentru ca nu avea somn a ajuns sa se uite la un documentar despre suricate. „In acel episod, aceste animale – care traiesc ca si oamenii, in familie, dar isi construiesc casele sub pamant – trecusera printr-un moment neplacut: galeriile lor fusesera inundate de la ploaie si au pierdut tot. Am realizat in acel moment ca si atunci cand nu ai nimic poti sa pierzi totul. Noi, oamenii, ne ingrijoram mult prea mult cu privire la viitor. De atunci mi-am propus sa traiesc mai mult in prezent, sa am un ciclu de viata de 24 de ore si sa imi aleg cu atentie luptele pe care vreau sa le castig zilnic”, a mai spus Catalin Sfrija, completand ca principalul aliat in aceste batalii continue este simplitatea, focusul pe lucrurile esentiale. La finalul expunerii sale, managerul i-a invitat pe cei prezenti in sala sa se rupa de lucrurile care nu le plac din rutina zilnica si care ii tin pe loc si i-a indemnat sa creada in visul lor si sa traiasca cu intensitate. „Believe, be, live!” – a conchis Catalin Sfrija.

Melania Damian, Innovation Strategist & Managing Director Cube Innovation
Cu o floare se face primavara

Fondatoarea agentiei de inovare Cube Innovation a vorbit la INSPIRO despre importanta de a actiona liber in dezvoltarea profesionala, chiar daca deciziile luate la un moment dat pot parea gresite. Cu o vasta experienta in multinationale precum Reckitt Benckiser sau BAT, pentru care a lucrat mai intai din interior, iar apoi in calitate de consultant, Melania Damian crede cu tarie, pe principiul „cu o floare se face primavara”, ca un singur om poate face diferenta daca reuseste sa ii faca si pe altii sa puna in aplicare ideile sale. Pentru a arata ca trebuie sa acceptam provocarile, si nu sa le evitam, fondatoarea Cube Innovation si-a dat propria cariera drept exemplu, pentru ca a evoluat intr-un mod total diferit decat si-ar fi imaginat.

Ardeleanca la origini, Melania a refuzat initial sa vina in Bucuresti. „Cand am venit, dupa doua saptamani nu mai voiam sa plec”, a afirmat ea. La fel s-a intamplat si cu oferta de munca la Moscova, pe care a refuzat-o de trei ori inainte de a o accepta si care s-a dovedit o experienta extraordinara; in cele din urma, desi i se parea ca este facuta pentru o cariera in multinationala, Melania a acceptat si provocarea antreprenoriatului.
Ea mai crede ca este important sa acceptam si greselile, iminente in orice activitate: „Mi-am schimbat atitudinea fata de greseli in corporatie. Eram incurajati sa gresim des, dar greseli mici si mereu asociate cu invatarea, astfel incat experienta acumulata din greseli sa fie utilizata in proiectele viitoare”.
Melania a mai subliniat si faptul ca mentorii sunt importanti in cariera. In acelasi timp, a dezaprobat stilul de lucru de genul omul-orchestra, dorinta de a face totul perfect fiind suplinita (cu mult mai multe rezultate) de creativitate. „Am intarziat proiecte mari din dorinta de a le face perfecte. Incercand sa jonglez cu toate bilele deodata, am simtit ca pierd din calitate. Nu trebuie sa fii peste tot, trebuie doar sa iti alegi un unghi al unui domeniu si sa incerci acolo sa te dezvolti”, mai crede ea.

Lucian Marin, Commercial Manager Coca-Cola Hellenic Romania
Amprenta personala in motivarea echipelor si automotivarea

Lucian Marin, Commercial Manager al companiei Coca-Cola Hellenic Romania, a impartasit participantilor la Inspiro viziunea lui despre motivatie. Nu intamplator, managerul si-a inceput prezentarea cu povestea lui Pygmalion care, prin consecventa de care a dat dovada in dragostea lui pentru Galateea (o sculptura), a reusit sa o induplece chiar si pe Afrodita sa o insufleteasca.

„Pentru mine, calitatea unui manager ar trebui sa se masoare in primul rand prin capacitatea lui de a creste oameni. Motivatia nu este un concept simplu pentru ca imbina cunoasterea valorilor, convingerilor, atitudinilor, asteptarilor si idealurilor celor din jurul tau”, este de parere Lucian Marin. Acesta a incercat sa ofere raspunsuri si la trei dileme motivationale ale unei companii: Se pot motiva toate echipele in acelasi mod? Cine este responsabil de motivare, managerul direct sau liderul organizatiei? Ce tin motivati oamenii sa vina la serviciu: sistemul de recompense sau valorile companiei? „La prima vedere, o companie multinatioala si un business antreprenorial par foarte diferite. Insa eu va spun cu certitudine ca in fiecare departament al unei multinationale exista initiative antreprenoriale. Cand lucram la Danone, l-am intalnit intr-o zi pe CEO-ul companiei de la acel moment si l-am intrebat cum motiveaza el oamenii din fabrica. El mi-a spus ca primul pas este sa le spui Multumesc si sa le arati respect”, isi aminteste Lucian Marin, care completeaza ca „investitia in interesele persoanelor din fata noastra si grija pentru sentimentele lor este ceea ce tine motivata o echipa”. Nu in ultimul rand, acesta a schitat si profilul unui manager motivational: „bolnav” de entuziasm, indragostit de oameni, un pygmalion convins.

Managerul si-a incheiat expunerea cu trei dintre citatele lui favorite ale mentorilor din companiile in care a lucrat sau inca lucreaza: „Datoria mea nu este sa te motivez. Eu sunt aici doar pentru a lua toate barierele din calea ta”- Per Breimyr, Commercial Director Hellenic Group; „Ca manageri, daca ne luam mult prea in serios, o sa esuam. Deci, invata ca trebuie sa existe si momente de distractie atunci cand lucrezi cu echipa ta“ - Frank Riboud, CEO Danone Group; „Totul incepe de la valorile noastre“ – Dimitris Lois, CEO Coca- Cola Hellenic Group.

Dusan Wilms, Director General METRO Cash & Carry Romania si Moldova
Leadership, intre viziune si pragmatism

Dusan Wilms, managerul de un miliard de euro (cat reprezinta vanzarile anuale ale retelelei pe care o conduce), care si-a pus puternic amprenta asupra comertului modern romanesc, spune ca nu a avut niciodata ambitia de a ajunge CEO. In schimb, nu a refuzat niciodata oportunitatile care i s-au oferit, chiar daca nu a fost tot timpul pregatit pentru ele, si a invatat din aceste experiente atat ce trebuie sa urmareasca pe viitor, cat si ce sa nu faca.

„Ca lider e importanta educatia din familie, dorinta de a invata si, in al treilea rand, nebunia si curajul”, a sintetizat Dusan Wilms lucrurile care l-au ajutat sa urce in ierarhia METRO. Seful METRO Romania a mai impartasit participantilor la Inspiro faptul ca viata sa a stat sub zodia unei lumi duale, marcata de doua viziuni total diferite in care a trait, cea de dinainte si de dupa 1989; cea din tara natala, Romania, si cea din Germania, unde a plecat la 29 de ani pentru a se intoarce mai tarziu pe pozitia de Country Manager la reteaua METRO. In Germania  si-a insusit pragmatismul ca stil de management si tehnici eficiente de relationare cu clientii, dar a inteles si potentialul de dezvoltare pe care il are Romania. De aceea s-a intors in tara natala si, odata revenit aici, a inceput lupta cu prejudecatile oamenilor, dar si cu perioade economice tulburi.
„In 1999 inflatia era de 40%. Atunci se vorbea de un potential maxim de opt magazine operationale in Romania. Eu am zis ca le pot face, cu echipa mea, 30 de magazine”, a rememorat directorul METRO perioada de inceput a primului sau  mandat la carma primei retele de comert modern intrate pe piata locala.

Participantii la Inspiro au putut afla si care este stilul de management al lui Dusan Wilms. „Modul meu de a motiva oamenii este sa le dau toata increderea si sa fiu deschis cu ei”. In acelasi timp, in ascensiunea in cariera considera ca este important sa nu uiti de unde ai inceput. „Oamenii uita de unde au plecat si nu mai fac acea investitie emotionala. Putina nebunie controlata trebuie sa existe”, este de parere seful METRO Cash & Carry Romania.

Marius Tudosiei, Proprietar Bacania Veche
Business din pasiune

Marius Tudosiei, proprietarul magazinului Bacania Veche, a decis sa faca o schimbare radicala in viata sa din... pasiune. Astfel ca, dupa o experienta de 12 ani in presa si, ulterior, in marketing, Tudosiei s-a decis sa devina... antreprenor. „Planul meu pe termen lung este sa schimb lumea, iar Bacania Veche este un mic pas in directia aceasta. Ascultandu-l pe antevorbitorul meu (n.r. Dusan Wilms) am realizat ca, pe cat de multe lucruri se pot face intr-o multinationala, dar sunt imposibile intr-un un business mic, pe atat de multe lucruri pot face eu, ca mic antreprenor, si nu pot fi realizate intr-un sistem corporatist”, a spus acesta. Pentru moment, principala satisfactie a lui Marius Tudosiei este ca datorita lui, zi de zi, sunt oameni care isi schimba obiceiurile alimentare si constientizeaza importanta calitatii alimentelor pe care le consuma. „In ultimii doi ani ani am inspirat multi oameni sa ia atitudine. Ma refer la cei care si-au dorit sa deschida astfel de magazine si au venit la mine pentru sfaturi. Uneori prietenii ma intreaba daca nu ma deranjeaza ca bacaniile care au aparut seamana atat de mult cu a mea, dar eu nu am o problema cu asta. Sunt mandru ca am reusit sa ii ajut sa evite niste greseli pe care poate pe mine m-au costat timp si bani. Oricum, este dificil sa gasesti oameni care sa creada in aceleasi lucruri in care crezi tu”, a explicat tanarul antreprenor.

Dintre convingerile lui Marius Tudosiei face parte si ideea ca, daca esti cu adevarat pregatit si faci bine celor din jurul tau, o multime de lucruri bune se intorc la tine. Iar cel mai recent exemplu in acest sens este faptul ca, fara niciun plan prealabil, Marius Tudosiei are oportunitatea sa deschida primul Charity Shop din Romania (n.r. in care un procent din vanzari este donat). „Habar nu aveam acum o luna ca aceasta dorinta a mea de a avea un spatiu mai mare pentru o bacanie va lua forma aceasta. Pastrand proportiile, probabil ca daca o asemenea decizie ar fi fost in mana unui board de conducere dintr-o multinationala, ar fi durat mult mai mult pana s-ar fi ajuns la o rezolutie”, a mai spus Tudosiei.

Oana Stincel
De-a latul timpului

Oana Stincel a fost la Inspiro un exemplu de curaj si determinare in asumarea unor decizii care i-au schimbat fundamental traseul profesional: renuntarea la o cariera de invidiat in marketing, la viata din Bucuresti si la lumea corporatista pentru un trai mai linistit dedicat familiei, departe de zgomotul marilor orase, si pentru regasirea unei pasiuni mai vechi: sportul.

Ea a povestit participantilor la Inspiro contextul in care a luat aceste decizii si modul in care ele i-au influentat starea de spirit. Declicul s-a produs in urma cu aproximativ doi ani, intr-o perioada de schimbari majore la locul de munca si in care timpul devenise cel mai mare inamic al sau. „Gandindu-ne la un loc mai frumos, intr-un mediu natural, pentru cresterea copiilor, ne-a venit in minte ideea de a pleca si asta am facut. Nu ne-am gandit prea mult, ci am actionat repede. Probabil ca, daca am fi pus pe hartie plusurile si minusurile, nu mai ajungeam la aceeasi concluzie”, a mai spus Oana Stincel. Implicarea in viata comunitatii este unul dintre lucrurile noi pe care le face acum din placere si pentru ca timpul ii permite: antrenamente de volei si cursuri de limba enlgeza pentru elevii din micul oras din Ardeal in care locuieste in prezent, sarcini administrative la scoala, etc. „La Ocna Mures, viata are alte coordonate. Oamenii se lupta foarte tare sa razbata, iar eu m-am simtit datoare sa fac ceva pentru ei folosindu-ma de tot ceea ce am acumulat pana acum. Astfel, am luat decizia de a ma concentra asupra copiilor din oras, pentru a-i ajuta sa se dezvolte”.

„Multi oameni m-au intrebat daca ma voi intoarce in lumea corporatista la un moment dat pentru ca nu le venea sa creada ca am renuntat la pozitia la care ajunsesem. Insa acum simt ca orizontul meu este mult ma larg si nu-mi mai doresc sa-l ingustez din nou”, a conchis Oana Stincel.

Mru Patel, Author, Chairman & CEO European Property Investments
Gena antreprenorului, mit sau realitate?

Mru Patel, un antreprenor originar din Kenya, format in Marea Britanie, care a acumulat o bogata experienta profesionala internationala, a acceptat provocarea Inspiro de a vorbi despre lucrurile care stau la baza succesului in afaceri. Exista o gena antreprenoriala? – este una dintre intrebarile la care Mru Patel a incercat sa aduca raspunsuri. El a adus ca argument un studiu realizat de Kings College din Londra care a aratat ca, in proportie de 37-48%, orientarea catre antreprenoriat se mosteneste din familie. Totusi, cei care nu au aceasta gena pot compensa cu pasiunea de a-si urma visul, atitudinea pozitiva, perseverenta, inconjurandu-se de oameni la fel de pozitivi care le pot da un feedback constructiv. Iar daca inspiratia nu vine din familie, atunci este important pentru un antreprenor sa-si gaseasca singur un mentor sau un coach.

„Nu va fie teama de esecuri si nu va risipiti energia incercand sa va acoperiti insuccesele. Important este sa invatati din esecuri si sa mergeti inainte catre noi provocari. Cine nu greseste nu se dezvolta”, i-a sfatuit Mru Patel pe cei prezenti la Inspiro. El a impartasit audientei si convingerea sa ca un antreprenor trebuie sa adune in jurul sau oameni inteligenti, pe care sa-i ajute sa se dezvolte. „Petrec mai mult timp facand mentoring si coaching pentru oamenii cu care lucrez decat lucrand efectiv la task-urile zilnice”, a mai spus Mru Patel. Vorbind tot despre antreprenori, el a mai subliniat faptul ca aproape in toate exemplele de succes banii nu au fost principalul scop urmarit, ci au existat multe alte motivatii generatoare de energie. El a mai vorbit, de asemenea, despre echilibrul minte-trup, tangibil doar printr-un stil de viata sanatos.

Florin Ghinda, Trainer si Fondator RomaniaPozitiva.ro
Despre jumatatea plina a paharului

Florin Ghinda a fost marcat de experienta traita in India, o tara puternic polarizata din care unii vad doar partile rele, iar altii iau partea pozitiva care impresioneaza prin frumusetea peisajului, frumusetea din interior a oamenilor si bogatia culturala. Pornind de la aceasta experienta, Florin a propus participantilor la INSPIRO un exercitiu care sa-i determine pe acestia sa vada partea plina a paharului din cariera si viata lor, urmand cinci pasi esentiali. Primul este sa „stai la o cafea cu tine”, altfel spus sa incerci sa iti raspunzi in liniste la cateva intrebari, cum ar fi: cine esti, ce te reprezinta, care este magia ta? - raspunsuri care iti pot folosi mai tarziu.

„Cand pornesti in cariera este ca si cum ai incepe constructia unei case, atunci cand pui fundatia. Dupa 4-5 ani esti deja la parter. Apoi vin copiii, creditele si ajungi la etajul 1. Altii vor si mai mult si ajung la etajul 2 sau 3. Dar poti si sa ajungi la 40-50 de ani si sa te trezesti ca nu te afli in casa ta”, a explicat Florin Ghinda de ce este bine sa avem, din cand in cand, momente de reflectie. Un alt pas este acela de a avea mereu in apropiere „bateriile cu energie pozitiva”, pasiunile noastre, lucrurile care ne plac cu adevarat, care ne incarca de energie pozitiva si pentru care suntem dispusi sa alocam timp.
Sa avem tot timpul la noi „un sac plin cu incredere” este un alt sfat dat de fondatorul RomaniaPozitiva.ro, pentru a putea face ceea ce ne dorim cu adevarat. „Chiar daca ai o idee insignifianta, cu sacul de incredere cu tine acea idee ar putea sa faca diferenta”.

Pe de alta parte, Florin Ghinda crede cu tarie ca este important sa fii acea picatura in ocean pentru ca „oceanul ar fi mai mic fara stropul tau”. Un alt sfat care ar trebui urmat este si atentia la ci pe care vrem sa ii facem prieteni pentru ca „cine se aseamana ... se aduna”. „Ma inconjor de oamenii care imi sunt asemeni mie. Acest lucru inseamna sa ma uit in jurul meu si sa ma inconjor de oamenii care ma pot ajuta”, a mai spus el.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content