FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Lapte

Lapte

Contrar tendintelor de crestere manifestate pe celelalte categorii de lactate, laptele proapat scade vizibil in consum, romanii migrand treptat catre laptele UHT. Producatorii, dar si comerciantii, prin insasi spatiul pe care il rezerva categoriei la raft, sunt receptivi la modificarile pietei, diversificand prioritar celelalte categorii de lactate, dupa cum usor se  poate deduce din imaginea de la raft a magazinelor.

Fie ca vorbim de lanturile marilor magazine, fie ca ne referim la magazinele mici de cartier, pentru categoria laptelui proaspat nu se anunta un viitor prea fericit. Desi potentialul pietei lactatelor in general este o provocare pentru procesatorii si producatorii din domeniu, dezvoltarea anumitor segmente de lactate conduce la o redimensionare a celor pentru care consumatorul nu mai manifesta interes. Categoria laptelui proaspat face o buna dovada a categoriilor care au ajuns in timp o minoritate de segment, cedand cu gratie locul unor produse procesate si ambalate la standarde moderne, utilizand tehnologii de ultima generatie. Analizand stadiul de dezvoltare la nivel national, categoria laptelui este pregnant diforma, in sensul ca evolutia segmentului difera de la o regiune la alta, sub influenta nivelului de trai al consumatorilor, obiceiurilor de consum si puterii de cumparare.  Pe langa acestea, procesatorii de lapte, dar si comerciantii resimt ca problema importanta si nivelul pietei negre a lactatelor care are o pondere de aproximativ 20-30% si care genereaza concurenta neloiala venita din partea micilor producatori care vand lapte neprocesat in pietele agroalimentare.  La cele mentionate mai sus, se adauga si autoconsumul sau consumul in gospodariile proprii care nu este de neglijat chiar daca stabilirea unor volume exacte este greu de realizat.

Pulsul segmentului

Comparativ cu valorile inregistrate in statele europene, consumul de lapte in Romania se situeaza inca la un nivel inferior, motiv pentru care putem concluziona ca exista, teoretic, un potential real de crestere pe categorie. Aceasta idee este confirmata si de jucatorii prezenti pe piata lactatelor, care continua sa-si dezvolte portofoliile mizand tocmai pe faptul ca romanii vor continua sa consume din ce in ce mai multe produse lactate. Andreea Monica Muresan, PR & Corporate Communication Manager Danone, afirma in acest sens: „Tendinta pietei romanesti de consum de lapte din ultimii ani se situeaza pe un trend pozitiv cu un procent de crestere anuala a consumului in jurul de 10%. Intrarea unor noi jucatori pe piata lactatelor a fost benefica, atat prin deschiderea unor noi perspective cat si prin cresterea ofertei de piata. Consumatorul a devenit din ce in ce mai pretentios, este mult mai constient de importanta calitatii si a standardelor de siguranta a alimentelor“.  Ne permitem insa sa afirmam, urmarind evolutia din ultimii ani, ca segmentul laptelui proaspat, desi se inscrie pe acelasi trend pozitiv, scade ca pondere in total categorie.  Dincolo de faptul ca, in ultimii ani, romanii s-au obisnuit sa cumpere mai mult lapte UHT, si pentru comercianti varianta laptelui ultrapasteurizat este una mult mai comoda. Ambalajul ergonomic, usor de manipulat, termenele de valabilitate mai lungi, aranjarea la raft sunt doar cateva dintre argumentele care se aduc in favoarea acestui tip de lapte si care, indirect, scad popularitatea laptelui proaspat. La acestea se adauga si dificultatile care tin de conditiile de transport si depozitare, resimtite atat de producatori, cat si de comercianti: „Principala problema inregistrata in comercializarea laptelui proaspat pe piata din Romania este in continuare pastrarea lantului de frig, desi de la an la an se observa progrese in aceasta privinta“, mentioneaza Daniela Dorca, Brand Manager Friesland Foods Romania. 

Parteneriate cu reguli si obligatii

In ceea ce priveste relatia furnizori – comercianti, discutia comporta mai multe puncte de interes. Cea mai mare parte a comerciantilor cu care am discutat reclama rigiditatea colaborarilor pe care le au cu producatorii/distribuitorii, problema la care putini au gasit o solutie: „Din pacate, nu suntem sprijiniti asa cum ne-am dori din partea producatorilor sau distribuitorilor. Daca dorim sa fim aprovizionati mai des, nu se poate pentru ca au anumite zile de vizita si noi trebuie sa ne pliem pe programul lor, daca estimam o cantitate mai mare, din dorinta de a nu avea ruptura de stoc la raft si nu reusim sa vindem, pierderea este suportata de noi“, afirma Liliana Comaneci, General Manager Quick Deli. Pentru magazinele traditionale, o remarca valabila este si cea referitoare la termenele de plata, pentru care negocierile sunt de cele mai multe ori in favoarea producatorilor / distribuitorilor: „In cele mai multe cazuri, ni se solicita plata pe loc a produselor. Este foarte dificil sa obtinem termene rezonabile de plata, discutiile fiind cu atat mai dificil de purtat in cazul furnizorilor mari“, declara si Nicoleta Chivu, Administrator al lantului de magazine Miandra Impex din Bucuresti. Solutiile la aceste probleme se rezuma, potrivit acelorasi surse, la o mai buna comunicare, intelegere si putina flexibilitate din partea furnizorilor de lapte. Dintr-o alta perspectiva, comerciantii pot evita pierderile prin dimensionarea corespunzatoare a stocurilor: „Aprovizonarea se realizeaza o data la doua zile. Avem statistic cantitatile pe care le vindem intr-o zi si ne ghidam dupa aceste date, pentru a evita eventualele pierderi pe aceasta categorie. Pe de alta parte, noi avem avantajul unei relatii bune cu furnizorul de lapte cu care colaboram, astfel ca aprovizionarea se realizeaza fara probleme deosebite“, afirma Alexandru Bicica, Administrator Intermarket. Referitor la imbunatatirea relatiilor cu distribuitorii, Liliana Comaneci adauga: „Este necesar sa fim sustinuti in special atunci cand incepem o colaborare prin livrari mai dese si rezolvarea eventualelor pierderi in timp util. De asemenea, ar fi de preferat ca, pe parcursul colaborarii, sa se manifeste acelasi interes ca la inceput, atat pentru cresterea cifrei de afaceri, cat si pentru mentinerea calitatii produsului“.

Target
Cei care doresc un regim alimentar sanatos, cu siguranta nu exclud din consum, produsele lactate. Valorile vanzarilor in crestere in ultimii ani confirma faptul ca romanii sunt preocupati de ceea ce consuma, fiind mult mai exigenti cu produsele aflate pe piata.  Rigorile vizeaza mai multe aspecte, printre care prospetimea, modul de prezentare al produsului, utilizarea facila, pretul si, nu in ultimul rand, calitatea continutului. Acestea sunt perfect valabile in cazul laptelui proaspat, o parte dintre consumatori migrand catre laptele ultrapasteurizat tocmai pentru ca balanta acestor caracteritici se inclina in favoarea celui din urma. Tinand cont de faptul ca laptele proaspat este comercializat in general in gramaje de 1l si peste 1l, tinta o constituie in general familiile. Aceasta cu atat mai mult cu cat produsul nu poate fi pastrat perioade indelungate de timp.  Din punct de vedere al veniturilor, cumparatorii sunt persoane cu venituri medii si mici, care si-au fomat obiceiul de a cumpara in special datorita pretului mai scazut comparativ cu cel al laptelui UHT.  Influente  Dorind sa surprindem si alte amanunte caracteristice segmentului, am provocat conlocutorii la o analiza rapida a vanzarilor.  Concluziile nu au fost insa in masura sa conduca la rationamente valabile pentru intregul segment. Vanzarile cunosc nivele diferite in decursul anului in functie de regiune, marimea magazinului si, probabil, in functie de gama de produse din categorie pe care o ofera. Astfel, unii comercianti afirma ca au vanzari considerabil mai mari in timpul verii, cum se intampla in cazul magazinului Quick Deli, altii declara ca lunile de vara sunt nefavorabile consumului de lapte proaspat. Din aceeasi analiza, putem insa afirma ca rulajele importante pe segment sunt pentru laptele ambalat la punga, care este, de altfel, si cel mai raspandit in categorie.  Referitor la nivelul adaosului comercial, centrul disputei comercianti-furnizori, ar fi de notat faptul ca acesta variaza intre 20 si 30%, in functie, bineinteles, de locul in care se afla magazinul, caracteristicile acestuia si conditiile negociate.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content