FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Ioan Popa, General Manager, Transavia

Ioan Popa, General Manager, Transavia

Industria de procesare a carnii este din ce in mai apasata de costuri de toate felurile, astfel incat viata procesatorilor nu este una usoara. Cu toate acestea, secretele reusitei sunt cunoscute de toata lumea, dar nu aplicate in aceeasi masura. Pentru Transavia, distributia proprie, produsele de calitate si lansarile de produse inovative sunt cateva metode de a-si mentine statutul de mare jucator in piata carnii de pui, in ciuda dificultatilor, si de a-si propune chiar marirea productiei, pentru anul viitor. Un interviu cu Ioan Popa, General Manager, Transavia.

Magazinul Progresiv: Care sunt noutatile Transavia in acest an?
Ioan Popa: Investitia de 17 milioane de euro in fabrica inugurata in aceasta primavara ne permite sa spunem ca aceasta este noutatea anului. Am inceput si lansarea unor produse complet noi pentru piata romaneasca, care marcheaza si o tendinta noua in consum. Avem doua linii de productie, una pentru produse panate, gen snitel si cordon bleu, si una pentru carnati si crenwursti fara membrana. Aceste produse isi creeaza singure propria membrana de colagen si, din acest motiv, ele au un continut foarte ridicat de carne. Productia lor a inceput si, deocamdata, sunt distribuite selectiv, pentru a testa piata. Vom ataca toate tipurile de magazine, atat lanturile mari, cat si magazinele mai mici, de cartier, precum si HoReCa. Am inceput distributia gradat, in functie de potentialul fiecarei zone, urmand ca cel tarziu in octombrie sa acoperim toata tara.

MP: Ca mare jucator in piata carnii de pasare, care sunt problemele importante cu care va confruntati?
IP: Problemele cele mai mari pe care le-a avut acest sector in acest an sunt costurile foarte mari, care au explodat de anul trecut pana acum, cateodata chiar de la simplu la dublu. Furajele combinate reprezinta 60-65% din costuri, astfel incat anul acesta am fost pusi in situatia de a munci mai mult ca sa castigam tot la fel sau poate chiar mai putin. Chiar daca, in valoare, nivelul profitului nu va scadea fata de 2007, raportat la cifra de afaceri nu va putea fi la fel ca cel de anul trecut, tocmai din acest considerent. Dar noi am produs mult mai multa carne anul acesta, si am si vandut-o, desi anul acesta a avut un caracter mai aparte: in fiecare an, in aprilie, vanzarile cresteau foarte mult, putand, astfel, sa practicam adaosuri de preturi. Anul acesta nu am mai putut face la fel, astfel ca nu am avut deloc majorari de pret, chiar daca costurile au crescut foarte mult.

MP: Ce explicatie aveti pentru acest fenomen?
IP: Comportamentul de consum, atat la nivel european, cat si la noi, s-a modificat. Ceea ce s-a intamplat cu economia mondiala in acest an nu a scutit pe nimeni de consecinte. A fost un lant de scumpiri la combustibili, dar si la alte produse, au intervenit costuri in ceea ce-l priveste si pe consumator si, atunci, oamenii si-au stabilit alte prioritati, astfel ca s-a modificat si comportamentul de consum. Daca aveam impresia, anul trecut, ca oamenii vor sa consume numai produse bune, de calitate, vreau sa va anunt ca nu o sa consume nimeni, niciodata, un produs de calitate ieftin. Produsele de calitate sunt scumpe. Astfel, cea mai mare categorie a populatiei se indreapta catre produse ieftine, care au o calitate indoielnica. Practic, o bucata de carne este o materie prima, care poate sa fie de diverse calitati, in functie de ce specie de pui cresti, de rasa, de modul cum o cresti, cu ce o hranesti si cum o prelucrezi.

MP: Care sunt produsele cu cele mai bune vanzari?
IP: Vindem absolut tot ce producem, iar preocuparea noastra este sa producem in asa fel incat sa obtinem maximum de profit. Incercam sa orientam piata intr-o directie de consum sau alta, pentru ca, daca nu vad, oamenii nu stiu ce sa consume si alte posibilitati nu au, decat sa cumpere un pui intreg, cu cap si ghiare, produs pe care noi nu il mai avem nici in vocabular. Nu mai producem de patru ani aceasta gama. Noi producem in asa fel incat sa ne valorificam la un pret cat mai bun produsul, ceea ce inseamna, pe de alta parte, si mai multa munca. Trebuie sa-i acorzi mai multa atentie consumatorului, sa ambalezi mai sofisticat pentru a conferi siguranta produsului, dar asta ne aduce si un plus de profitabilitate.

MP: Pentru ambalaje lucrati cu SealedAir. Cum decurge colaborarea?
IP: Lucram foarte bine cu ei de mai bine de doi ani si cred ca aceasta colaborare este avantajoasa si pentru ei, si pentru noi. Tehnologia este un pic costisitoare, masinile si ambalajele sunt scumpe, astfel ca rezulta un cost destul de mare pe unitatea de produs. Cu toate acestea, merita; in nici un caz nu putem sa dam inapoi, ci, eventual, sa inventam un ambalaj mai sofisticat. Asta nu inseamna ca nu avem toate gamele de ambalare, in functie de cerinte: unele magazine vor ambalaje mai simple, altele mai sofisticate, dar gama de ambalaje pe care o avem este sigura. Nu folosim decat materiale de ambalaj care nu se rup sau gauresc foarte usor.

MP: Distributia este integral a companiei Transavia?
IP: Distributia este integral a noastra. Nu am avut niciodata de gand sa o externalizam si nici nu o vom face, pentru ca nu putem sa avem convingerea ca produsul nostru ajunge asa cum trebuie la consumator. Cel putin in zona aceasta de distributie, doar magazinul mai poate influenta calitatea produsului.

MP: Deci este o problema in a controla calitatea produsului pana la consumatorul final.
IP: Fara discutie ca da. Noi avem merchandiseri care se ocupa de felul in care este aranjata marfa in raft, acolo unde ne permitem si unde sunt de acord si partenerii nostri. Merchandiserii iau contact cu magazinele in fiecare zi, vad ce probleme sunt si, astfel, avem un feedback rapid din piata. Este imbucurator sa constatam ca, in general, nu avem probleme deosebite, dar sigur ca mai sunt neajunsuri in legatura cu comportamentul unor lucratori sau cu faptul ca  supermarketurile nu sunt puse la punct 100%. Sunt si situatii in care vin cu pretentii exagerate, iar atunci avem si noi motive sa le spunem: „nu asa stau lucrurile, greseala nu este la noi, ci la voi“. De altfel, noi monitorizam toti parametrii, de cand se prelucreaza carnea, pana ajunge la magazin, iar foaia cu rezultatele o anexam la factura. Astfel, nu putem fi acuzati ca nu am respectat toti indicatorii pe timpul procesului de productie sau in timpul distributiei. 

MP: In relatia cu comerciantii mici, care ar fi lucrurile de imbunatatit?
IP: Comerciantii mici sunt deficitari sub raportul conditiilor de pastrare a marfii. Nu au intotdeaua depozite corespunzatoare, nu au vitrine frigorifice foarte bune sau tin carnea impreuna cu alte marfuri. Cateodata nici aspectul magazinelor nu este tocmai placut, dar de obicei, noi nu prea activam in genul acesta de spatii. Ne selectam partenerii si renuntam la cei care au neajunsuri.

MP: Cum resimiti concurenta in piata carnii de pui?
IP: Concurenta este destul de serioasa, atat la nivel intern, cat si in export. Daca ne plangeam de importul de pulpe din Statele Unite acum sunt foarte multe firme care se infiinteaza in fiecare zi, importa carnea fara TVA, o vand cu TVA, dar dispar si nu mai platesc taxe statului. Mai exista si presiunea pe care o exercita carnea congelata, fara a mai pune la socoteala faptul ca nu intotdeauna este de buna calitate. 

MP: Care sunt proiectele de viitor?
IP: Avem de finalizat investitiile la unitatea din Brasov, pe care am achizitionat-o anul trecut, in toamna. Am modernizat deja trei ferme, o statie de incubatie si am facut un abator nou. Asa ca am facut chiar mai mult decat ne-am propus si am crescut capacitatea de productie fata de anul trecut cu cca. 60%. Vom mai avea o crestere si anul viitor in asa fel incat, fata de anul trecut, sa dublam capacitatea si sa ne atingem obiectivele pe care ni le-am propus. 

MP: Care este opinia dvs. cu privire la Codul de Bune Practici?
IP: Codul este o frectie la picior de lemn, care s-ar putea sa ne dea mai multa bataie de cap, decat sa ne aduca lucruri bune. De altfel, de cand a iesit acest Cod, Consiliul Concurentei ne asalteaza cu cereri de materiale la care trebuie sa lucram zile intregi pentru a le face si care nu ne folosesc la nimic.

MP: Cum s-ar putea reduce presiunea exercitata de comercianti?
IP: Aceasta este, intr-adevar, o problema foarte reala, dar, daca statul nu gaseste solutii sa ingradeasca aceasta presiune prin parghii legislative, nu avem nicio sansa. Ar trebui ca statul sa se implice astfel incat comerciantii sa nu-si mai permita sa ceara bani pe lucruri pe care nu le fac. Ei percep taxe pentru a se scuti pe ei de efortul de a pune adaosuri si pentru a nu avea probleme in vanzarea carnii.

MP: De ce nu exista o solidaritate mai mare la nivel de furnizori?
IP: Pentru ca fiecare are interesul lui personal sau al companiei. Probabil ca nici nu a ajuns cutitul la os suficient de adanc astfel incat sa fii nevoit sa opresti motorul.

MP: Cum vedeti relatia furnizorilor cu un comert modern preponderent?
IP: Nu exista un pericol, daca acest scenariu se va intampla, pentru ca este ca in natura, lucrurile se regleaza singure. Daca va fi asa, unii producatori vor disparea, dar vor aparea altii. Sau cei care raman se aliaza cu furnizori mai mici, se dezvolta, dar intotdeauna presiunea si castigul cel mai mic sunt la cel care produce, nu la cel care vinde.

MP: De aceea va intrebam de alternative de distributie.
IP: Parerea mea este ca trebuie sa existe toate formele de desfacere. Sigur ca intr-un oras nu mai pot exista 200 de buticuri, daca au mai venit si cinci supermarketuri. Oamenii exploateaza iesitul la cumparaturi ca mod de recreere la sfarsit de saptamana. Si faptul ca populatia Romaniei s-a indatorat foarte mult pentru consum, spune ceva. Plimbarile de shopping au facut sa explodeze creditele pentru consum. Daca ele ar fi fost luate pentru case sau bunuri de folosinta indelungata, ar fi fost in regula, dar faptul ca banii s-au dus pe alimente si concedii nu este in regula, din punctul meu de vedere. Atunci cand vine scadenta si plateste creditul, nu va mai putea consuma ca inainte.

MP: Va mentineti estimarea de  100 mil euro pentru anul acesta?
IP: Da, o mentinem, dar in conditiile in care cifra de afaceri ar putea fi chiar dubla fata de 2007, profitul va fi similar cu cel de anul trecut. Asta datorita investitiilor de la Alba si Brasov, dar si din cauza influentei costurilor. Sub 50% nu s-a scumpit nimic. Obiectivul major este sa realizam 50.000 tone de carne de pasare si sper ca anul viitor sa ajungem sa producem cel putin 50 de tone de preparate pe zi, pentru ca dimensiunea fabricii ne permite acest lucru

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content