FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Investitiile straine trec pragul de 100 mil. euro, accelerate de formatele mici

Investitiile straine trec pragul de 100 mil. euro, accelerate de formatele mici

Primul semestru din an a fost unul efervescent pentru supermarketurile, discounterele si magazinele de proximitate afiliate marilor lanturi internationale de retail, comparativ cu aceeasi perioada din 2011. Numarul de inaugurari pe segmentul supermarketurilor s-a dublat in acest interval, in timp ce segmentul discounterelor a fost reanimat de Lidl, ultimul mare jucator intrat pe piata romaneasca de retail.

In total, retelele internationale de comert au deschis in Romania, in primele sase luni din an, un numar de 60 de supermarketuri, 15 discountere, peste 250 de magazine de proximitate si doar cinci hypermarketuri. Singurul segment fara investitii in expansiune a fost cel al magazinelor cash&carry. Spre comparatie, in semestrul intai din 2011 au fost inaugurate 23 de supermarketuri,
doua discountere, trei magazine de proximitate si sase hypermarketuri.

Practic, investitiile realizate de grupurile straine de retail alimentar in Romania in semestrul I au crescut cu aproape 40 mil. euro fata de aceeasi perioada din 2011, trecand pragul de 100 mil. euro - daca luam in calcul o investitie medie de 8 mil. euro pentru deschiderea unui nou hypermarket Kaufland si o medie de un milion de euro pentru fiecare inaugurare de supermarket sau magazin discounter. La acestea se adauga investitiile in remodelare, estimate la cateva mii de euro pe unitate, realizate de catre retailerii locali intrati in sistemul de franciza La Doi Pasi, lansat de catre  Metro Cash&Carry in Romania ca parte a unui proiect regional de dezvoltare.

Franciza, noua locomotiva a retailului modern

In total, la finalul lunii iunie existau in Romania peste 270 de magazine operate in franciza, sub brandurile La Doi Pasi, Shop&Go, Carrefour Express Angst si Spar. Practic, acesta este primul semestru in care conceptele de franciza dezvoltate de retailerii internationali pe mai multe piete europene s-au impus si in Romania.

Cele trei francize aflate in topul celor mai expansive retele au fost lansate pe piata aproape simultan, spre finalul lui 2011: Carrefour Express, Shop&Go si La Doi Pasi. Cu exceptia Shop&Go, a carei expansiune este coordonata si finantata de catre Mega Image, restul francizelor se dezvolta datorita investitiilor francizatilor, acestia fiind retaileri romani. Investitiile sunt estimate la cateva mii de euro per magazin, suma ce acopera modernizarea si rebrandingul unitatilor afiliate retelei in franciza. Pentru franciza La Doi Pasi, tinta este retailul traditional, reteaua avand  80 de magazine mici afiliate la 1 martie 2012 si circa 230 de unitati la finalul primului semestru.

O alta franciza in expansiune este Spar, insa ea exista pe piata inca din 2006, singura schimbare fiind intrarea in sistem a unui nou francizat. Odata cu aceasta, a fost intensificata implicarea grupului Spar in definirea conceptului de comert la nivel local.
In paralel cu dezvoltarea francizelor, Carrefour si Mega Image si-au accelerat expansiunea si pe segmentul supermarketurilor: Carrefour Market si-a dublat numarul de inaugurari la semestru, in timp ce Mega Image aproape l-a triplat.

Aproape la fel de expansiv a fost si retailerul Profi detinut de fondul de investitii Enterprise Investors: prin deschideri de magazine noi, relocari de unitati si achizitia lantului local de supermarketuri Al-Comsib din Sibiu, acesta a ajuns la un numar total de 122 de magazine.

Lidl accelereaza penetrarea pe piata a discountului

Daca anul trecut, in primul semestru, retailerul german Lidl abia finaliza rebrandingul retelei Plus preluate in 2010 de la grupul Tengelmann, in 2012 a mizat pe deschideri de magazine de la zero, in special in afara Capitalei, in orase slab acoperite de formatele moderne de retail. In primele sase luni, compania a avut 12 inaugurari, fiind in prezent cea mai extinsa retea de magazine de pe piata, dupa numarul de unitati operationale (142 la finele lunii iunie), exceptand La Doi Pasi. In plus, Lidl a intrat pe piata cu o politica agresiva de preturi mici, fiind sustinut si de investitii masive in promovare pe toate mediile.

Desi nu a tinut pasul cu competitorul sau, reteaua Penny Market a continuat sa se extinda, avand trei deschideri de magazine in semestrul intai, fata de doua inaugurari in aceeasi perioada din 2011. In plus, discounterul detinut de grupul german Rewe a investit in prima jumatate din an in remodelarea a doua dintre unitatile sale cele mai mari de pe piata locala: Penny Market XXL din Targoviste si Penny Market XXL din Braila.

Hypermarketurile raman codase

Pe segmentul hypermarketurilor, investitiile sunt in usor declin la semestru, comparativ cu perioada similara din 2011, ceea ce poate fi un semnal ca expansiunea retailului modern inca sta sub auspiciile crizei. Cu atat mai mult cu cat, in prezent, sunt cateva orase in care terenurile achizitionate anterior pentru constructia de hypermarketuri sau mall-uri stau neocupate.

Singurele inaugurari pe acest segment, in primul semestru, au fost realizate de catre Auchan si Kaufland. Auchan a deschis in mai primul sau magazin Auchan City din Romania, dupa ce a testat conceptul pe mai multe piete din vestul Europei. Unitatea are o suprafata de vanzare de 5.300 mp si listeaza 25.000 de produse, focusul fiind pe sortimentul alimentar. A doua unitate Auchan City urmeaza sa se deschida in cartierul bucurestean Giulesti, in acest an sau cel tarziu 2013.

La randul sau, Kaufland incepuse anul in forta, cu trei uniati deschise in mai putin de doua luni, insa a finalizat primul semestru cu doar patru inaugurari.

Cash&Carry, investitii doar in remodelari

Ca si anul trecut, primul semestru a fost unul de stagnare pentru retelele de magazine cash&carry active pe piata, Metro si Selgros: investitii zero in expansiune. In schimb, Selgros a continuat proiectul de remodelare a unitatilor sale mai vechi prin redeschiderea, cu un layout mai modern, a magazinelor din Bacau si Craiova.

Astfel, primul semestru reconfirma faptul ca segmentul cash& carry a ajuns deja la maturitate pe piata romaneasca, oferind putine oportunitati de dezvoltare. Este putin probabil sa vedem vreo deschidere de magazin cash&carry pana la finalul lui 2012.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content