FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > INSPIRO - despre valori, motivatii si leadership

INSPIRO - despre valori, motivatii si leadership

Magazinul Progresiv a inaugurat pe data de 19 mai o noua serie de evenimente, INSPIRO, cu o abordare diferita de cea a conferintelor de business consacrate in sectorul FMCG - Trade Round Table si Progresiv Retail Network. Noutatea INSPIRO a fost abordarea temelor, accentul fiind pus pe latura umana a businessului, cea care poate fi o sursa de inspiratie pentru toate persoanele active in industria extrem de dinamica si de interesanta a bunurilor de larg consum.

Astfel, cei peste 100 de participanti la primul eveniment INSPIRO au avut ocazia sa afle viziunea despre leadership, valorile si motivatiile care i-au ghidat in cariera sau in afaceri pe invitatii ca speakeri la conferinta, lideri din industria FMCG si din domeniile conexe.

Cei 9 invitati ne-au impartasit povestile lor de succes, experientele in lucrul cu oamenii, care de multe ori au iesit din zona lor de confort, dar care au contribuit decisiv la dezvoltarea lor personala, au demontat mituri despre leadership si au captat interesul audientei prin autenticitatea lor. Cu ce am plecat de la INSPIRO? Cu idei noi, cu mai mult optimism si cu impresii noi despre oameni si lideri.

Feedback-ul primit de la participanti ne onoreaza si ne incurajeaza sa continuam seria de evenimente INSPIRO:
„Pentru scurt timp am trait si noi, in sala, experientele impartasite de ei, le-am simtit emotiile si pasiunea pentru ceea ce fac. Am vazut latura umana a unor lideri consacrati si, pentru moment, parca totul a devenit mai usor de atins” –

Ioana Staver, Managerul de Marketing al Parmalat Romania.
„Pentru mine a fost realmente o experienta unica sa vad oameni atat de diferiti si totusi cu atat de multe lucruri in comun! Dupa aproape fiecare speech ma intrebam daca poate urma ceva care sa ma mai capteze in asa masura” - Romulus Dumitru, Sales & Marketing Manager al companiei Delaco.

PREZENTARILE SPEAKERILOR

Calin DRAGAN 
General Manager, Coca-Cola HBC Romania & Republica
Moldova

Calin Dragan, managerul care conduce o companie cu aproape 2.000 de angajati, lider de piata in industria bauturilor racoritoare, a impartasit participantilor la INSPIRO cateva dintre experientele sale de lider in organizatia de care isi leaga intreaga cariera - Coca-Cola Hellenic. „Revelatia leadershipului am avut-o cu adevarat in Italia, in momentul in care am fost promovat. Cred ca acelasi lucru il pot afirma si alti lideri care au trait experienta managementului in afara tarii, intr-o alta cultura. Este in primul rand o recunoastere a capacitatii tale de a conduce si inspira o echipa”, a afirmat el. Inainte de a fi promovat la conducerea producatorului local al Coca-Cola , Calin Dragan a ocupat timp de 3 ani pozitia de Director Comercial al subsidiarei Coca-Cola Hellenic din Italia. In 2005, la virsta de 37 de ani, el a devenit cel mai tanar director general al unei companii din grup.

In opinia sa, cheia succesului unui bun lider este formarea unei echipe extraordinare. Cum isi alege oamenii cu care vrea sa lucreze? „In primul rand, oamenii din echipa mea trebuie sa fie destepti - smart people care au, la randul lor, potentialul de a deveni lideri. De asemenea, le trebuie o inteligenta emotionala pentru a intelege oameni si situatii, ceea ce este critic in a deveni orientati catre client”. In plus, succesul este generat intotdeana de oameni capabili si motivati de dorinta extraordinara de a face lucrurile sa se intample.

Calin Dragan a vorbit la INSPIRO si despre mentorul lui, cel care l-a ghidat in primii ani de leadership - directorul general al Coca-Cola HBC Romania de la acea data (un manager irlandez cu zeci de ani de experienta pe piata), dar si despre deciziile care i-au marcat traseul profesional, una dintre acestea fiind optiunea de a intra in echipa de vanzari a producatorului in locul alegerii unei cariere in sistemul universitar.

Dana PATRICHI
Managing Partner, Alexander Hughes Romania

Dana Patrichi, Managing Partner al companiei Alexander Hughes Romania, un Head Hunter renumit pe piata, a venit la Inspiro pentru a demonta cateva dintre ideile preconcepute legate de leadership si lideri. La varful piramidei de mituri, Patrichi identifica ideea ca „leadership-ul este un har”. „Este adevarat ca vorbim de oameni rari si ca sunt putini cei care ajung sa se dezvolte ca lideri formali, mai ales in piete tinere, cum este si Romania, unde putem vorbi despre democratie si capitalism doar in ultimii 20 de ani”, a afirmat Dana Patrichi. Aceasta a mai atacat si alte clisee precum „leadership-ul se afla la varf”, „leadership-ul implica control”, „liderul trebuie sa fie o persoana carismatica, un fel de vrajitor, o mini-vedeta” sau „liderul trebuie sa fie mereu un invingator”. 
„Ne-am obisnuit atat de mult cu aceste mituri incat cadem foarte usor in capcana lor si putem ajunge foarte usor la o banalizare a conceptului de leadership”, a subliniat Patrichi.

Liderul nu este nici o eminenta care detine toate cunostintele, ci dimpotriva, el constientizeaza ca invatarea este un proces care nu se opreste niciodata si ca rolul lui nu este sa manipuleze, ci sa informeze. „Altruismul in leadership este esential”, crede Dana Patrichi. Dintre toate miturile, cel mai puternic in Romania este acela ca liderul trebuie sa fie un invingator, „sa fie mereu in actiune, sa supra-performeze, iar daca aceste lucruri nu se intampla, atunci imaginea lui are de suferit ireversibil. In realitate, tine de atitudine si de un comportament consecvent. Liderul nu este un killer, un super-om. Liderii sunt oameni care gresesc”, a mai subliniat Dana Patrichi. Pe lista scurta a calitatilor cautate de ea la un lider se regasesc si „cheful, sau ceea ce Calin Dragan numea „foame”, curajul de a gresi, de a darui altora cu riscul de a nu primi nimic in schimb, factorul „zvac” inteles drept o energie pozitiva cultivata constant, si umanitatea”.

Andrei HARET
Managing Director, Dreher Breweries (SABMiller Hungary)

Andrei Haret, un manager care a reconfirmat valoarea managementului romanesc peste granitele tarii, a vorbit la INSPIRO despre zonele de disconfort din cariera si despre modul in care acestea contribuie la evolutia profesionala a unui manager, pornind de la propria sa experienta de expat in cadrul unor companii din grupurile SABMiller si British American Tobacco. A povestit participantilor la eveniment despre cele mai mari doua provocari din cariera lui: schimbari de directie la 180 de grade, prin care a acceptat sarcini pe care stia ca nu le poate realiza cu cunostintele acumulate anterior. Una dintre acestea a fost trecerea de la functia de Vice-Presedinte pe financiar la cea de Vice-Presedinte de vanzari in cadrul Ursus Breweries (Romania).

Ce a invatat el trecand prin aceste experiente? „Ca lider, este foarte important sa ai expertiza si sa fii o inspiratie pentru ceilalti, dar este si mai important sa aduni echipa in jurul tau. Intotdeauna echipa este mai puternica decat persoana care este pusa sa o conduca”, a spus Andrei Haret. Insa, oricat de bun ar fi liderul, exista o limita a influentei sale asupra celorlalti: „60-70% din caracteristicile oamenilor nu se pot schimba”.

Managerul a mai impartasit participantilor la INSPIRO convingerea ca un lider care intra intr-o noua organizatie nu trebuie sa faca schimbari peste noapte, ci trebuie sa dea dovada de rabdare in analizarea si intelegerea situatiei in care se afla echipa la acel moment. Uneori, “diagnosticul” poate dura luni intregi, insa la final, decizia de a schimba lucurile este luata in cunostinta de cauza si are toate sansele sa genereze rezultate bune. „Cultura de leadership spune sa creezi alti leaderi sub tine” - a mai spus Andrei Haret - principiu care, de altfel, il ghideaza in prezent in activitatea de director al subsidiarei ungare a SABMiller.

Liviu SFRIJA
Presedinte, Henkel Romania

Liviu Sfrija si-a inceput prezentarea de la Inspiro lansand o serie de intrebari participantilor, intrebari pe care ar trebui sa si le puna cat mai des un lider: „Cine sunt eu?”, „De ce sunt aici?”, „Care este scopul meu?”, „Care este viziunea mea?”. Sfrija, un adept al conceptului de shared value (n.r. valoare impartasita), este de parere ca fiecare companie joaca un rol social de la care nu ar trebui sa se sustraga, o datorie de a intoarce societatii, oamenilor, o parte din profitul lor. „O companie care reactioneaza asa da dovada de strategie pe termen lung. Campaniile de Responsabilitate Sociala Corporatista (CSR) ar trebui sa vina din interior si nu sa fie impuse. Valorile acestea trebuie sa se regaseasca si in lider, care trebuie sa fie un model care traieste ceea ce spune, altfel nu il va urma nimeni”, a afirmat Liviu Sfrija, care a definit functia de model drept „orice pozitie care implica influenta asupra nevoilor altor indivizi”.

Vestea buna este ca exista deja companii pe piata locala care actioneaza in concordanta cu valorile europene morale comun acceptate. „Aceste «Mici Romanii» sunt micro-societati construite de romani care functioneaza foarte bine, in care romanii nu primesc promisiuni, ci fapte. Aceste modele ar putea fi copiate, multiplicate la scara intregii tari si astfel cred ca am deveni o societate functionala. Problema noastra nu este lenea sau incapacitatea, ci lipsa de organizare”, considera Sfrija. In discursul sau comparativ, in care a pus fata in fata mediul de business si clasa politica, Liviu Sfrija a atins si una dintre problematicile societatii civile, raspunzand simplu si concis la intrebarea „de ce nu se implica oamenii de afaceri, antreprenorii, in politica?”. „Pentru ca nu se regasesc, pentru ca nu exista consecventa. Liderul, in orice zona ar activa, trebuie sa inteleaga ca atunci cand isi asuma o pozitie, aceasta vine cu beneficii, dar si cu responsabilitati. Liderul trebuie sa isi asume valorile, target-urile, dezideratele unanim stabilite de compania sau de organizatia pe care o reprezinta”, a mai subliniat Liviu Sfrija.

Carmen WIECK
Managing Director, Synovate

„Imaginati-va ce s-ar intampla daca fiecare dintre noi am manifesta o pasiune precum a Nadiei Comaneci sau a lui Michael Schumaker in tot ceea ce facem”, un excercitiu de imaginatie prin care Carmen Wieck - Managing Director al companiei de cercetare de piata Synovate Romania - si-a inceput prezentarea la Inspiro. Un discurs care, la fel de bine, ar putea fi descris drept o alegorie fantastica intre pregatirea pentru o excursie pe Everest si popasurile pe care le are de facut o persoana in drumul sau spre a deveni un lider adevarat. „In urma cu 10 ani, o prietena – managerul si mentorul meu – a parasit zona corporatista si a infiintat o agentie de calatorii de aventura. La scurta vreme mi-a propus sa merg intr-o excursie pe Everest. La inceput am crezut ca glumeste”, a povestit zambind Carmen Wieck.

Pregatirea fizica si mentala premergatoare plecarii, timp de cinci luni, drumul pana acolo si departarea de civilizatie, cultura locala, interactiunea cu serpasii, noptile reci in cort, momentele de frustrare si de renuntare, atingerea tintei, toate acestea nu sunt decat o analogie la etapele pe care le are de parcurs fiecare om in drumul spre succesul pe plan profesional. Ce trebuie sa retinem? „De multe ori in viata avem planuri bine puse la punct, dar se intampla ceva si trebuie sa o iei de la capat. Aceasta capacitate de regenerare vine 20% din aptitudinile si cunostintele tale si 80% tine de puterea mentala.

Daca avem motivatia, determinarea si caldura sufleteasca in fiecare dimineata putem parcurge distante imense. In al doilea rand, sa nu ne grabim sa ridiculizam deciziile altora pentru ca de cele mai multe ori nu avem toate informatiile pentru a judeca. Uneori suntem atat de preocupati de greutatile noastre incat nu mai suntem capabili sa ne uitam in jur si sa vedem ca alte persoane duc o povara dubla”, a punctat Carmen Wieck. Nu in ultimul rand, „atunci cand va este greu si vi se intampla sa nu mai aveti energie pentru a continua drumul, faceti un popas, uitati-va in spate la distanta parcursa si pur si simplu simtiti-va mandri de voi”.

Cosmin ALEXANDRU
Managing Partner, B&P Brandivia

Cosmin Alexandru se numara printre membrii fondatori ai Asociatiei Erudio ce desfasoara programe de educatie pentru lideri de business si a vorbit la INSPIRO despre urmarile pe care le are criza in conduita oamenilor care sunt factori de decizie in mediul de afaceri. Intrarea intr-o alta etapa a crizei, resimtita ca o redresare a economiei, atrage dupa sine o oarecare nesiguranta. „Este clar pentru toata lumea ca modelul de business dinainte de criza nu mai merge, cel din criza iarasi nu mai merge. Oamenilor nu le e clar ce trebuie sa faca dar le e clar ca nu trebuie sa mai faca la fel”, a ilustrat el o situatie dominanta la nivelul mentalului liderilor din industria FMCG. 

Fondatorul B&P Brandivia vede in contextul actual cel mai important moment al existentei organizatiilor, acela in care transforma tot ce au invatat pana acum, inainte de criza si pe criza, intr-un alt mod de a se uita la clienti, furnizori dar si la angajati.

Avand ca punct de reper interactiunile cu factori de decizie ai industriei, Cosmin Alexandru a ajuns la concluzia ca oamenii asociaza o schimbare in bine a lucrurilor cu schimbarea petrecuta la nivelul celorlalti. Retaileri si furnizori, manageri si angajati, toti au asteptari ca ceilalti sa initieze o imbunatatire la nivelul relatiilor desfasurate insa nici unii nu si-au pus problema acestei schimbari la propriul nivel. „Cea mai buna decizie nu e sa decid cum vreau sa se schimbe ceilalti; cea mai grea si mai importanta decizie e sa decid cum vreau sa ma schimb eu”, a mai afirmat el.

 

Felix TATARU
Presedinte, GMP Group

Felix Tataru, fondatorul grupului de comunicare GMP, a vorbit despre persoane si fapte care ii inspira pe oamenii din jur. „Cred ca in definitiv, vrem sau nu vrem, inspiram si suntem inspirati. Cred ca e bine sa constientizam de unde ne luam inspiratia si cum o transformam intr-o forta motivatoare. Iar atunci cand nu actionam deloc, sa vedem ce ne impiedica”, atrage atentia Felix Tataru.

Un sondaj realizat la nivelul grupului i-a demonstrat antreprenorului ca oamenii au multiple surse de inspiratie, de la simpla existenta sau faptele simple facute de oamenii din jurul lor la personalitati recunoscute la nivel mondial - iar acestea stau la baza tuturor demersurilor initiate. In cazul sau, un prim demers generat de o sursa inspirationala a fost infiintarea in Buzau a unei librarii. Ideea i-a venit in urma unei conferinte a pictorului Sorin Dumitrescu, care tocmai infiintase fundatia si editura Anastasia. Intr-o valiza de bagaje, a inceput sa transporte la Buzau carti de la editurile Anastasia si Humanitas. Proiectul s-a derulat timp de doi ani, dar urmarile sale nu s-au oprit aici. „La multi ani dupa incetarea activitatii la librarie, in GMP Group a venit un coleg din Buzau si a spus cum faptul ca a existat aceasta librarie i-a schimbat viata”, a afirmat cu nostalgie Felix Tataru.

La randul sau, Felix Tataru a vorbit despre factorii de motivatie ce i-au ghidat activitatile antreprenoriale. Din dorinta de a contribui pozitiv la educatia audio-vizuala a copiilor, a pus bazele radioului Itsy-Bitsy, inspirat fiind de fiica sa care era tot mai des influentata de imaginile televizate „Maria m-a inspirat sa fac radioul Itsy-Bitsy plecand de la povestea televizata a Cenusaresei despre care copilul a spus ca are ochii verzi”. Carti precum „Omul in cautarea sensului vietii” sau „Liderul servitor” au fost printre cele mai recente surse de inspiratie care l-au determinat sa se analizeze atat ca persona, cat si ca lider.

Afrodita BLASIUS
Managing Partner, Bridge Communication

De formatie inginer de aeronave, Afrodita Blasius se considera norocoasa pentru ca a ales un traseu profesional care ii aduce in fiecare zi emotii si satisfactii din lucrul cu oamenii:

„Ma bucur ca nu am sfarsit undeva printr-un hangar, reparand un motor de MIG, pentru ca viata ar fi fost mult mai plicticoasa. In schimb, am satisfactia anilor petrecuti construind poduri intre branduri si oameni”. Exact acest lucru a incercat sa faca si cu auditoriul Inspiro, pe care l-a provocat la un exercitiu de creativitate: „Daca as fi o marca, ce fel de om mi-ar placea sa aiba grija de mine?”. Apoi, ea a inceput sa construiasca meticulos profilul acestui necunoscut: „mi-ar placea sa fiu in grija unui batran pentru ca are experienta, este intelept si-mi arata incredere. Un matur pentru ca nu crede in scenarii catastrofice, pentru ca are viziune, are tenacitate si nu depune armele atunci cand intalneste obstacole. O astfel de persoana este atenta pentru ca este constienta ca orice decizie are consecinte. Sa fie un om dispus sa ii invete pe altii, sa stie sa iubeasca, sa zambeasca.

Pe de alta parte, mi-ar placea ca persoana care are grija de mine sa aiba si ceva din trasaturile unui copil. Sa nu se opreasca niciodata din a-si pune intrebarea «de ce?», sa caute perspective noi, sa nu fie sub presiunea experientelor trecute, sa viseze, sa invete repede, sa se joace. Un copil pentru ca pentru acestia imposibilul nu exista”, a spus Afrodita Blasius. Nu in ultimul rand, aceasta a vorbit si despre viitorii lideri, „tinerii care au crescut cu MTV de cand s-au nascut, cu telefon mobil inca din copilarie, care vorbesc despre Ceausescu si comunism ca dintr-o carte de istorie. Persoane care au avut dintotdeauna acces la branduri si reclame, care stiu mai multe decat stiam noi la varsta lor. Persoane care nu au rabdare, ceea ce este uneori un lucru bun. Vor fi o generatie interesanta”, crede ea.

Florentin BANU
Proprietar Banuinvest si fondator Joe si Artima

Florentin Banu, actual proprietar al Banuinvest si fondatorul Joe si Artima, a vorbit despre modul in care succesul antreprenorial reprezentat de Joe i-a influentat traseul profesional. Succesul a venit neasteptat in 1995, dupa cum si-a adus aminte cu entuziasm Banu: „Cand am spart gheata cu Joe, nici nu stiam ce s-a intamplat. Deci se poate!”. Mai tarziu, lansarea retelei Artima a pornit de la visul sau de a avea un supermarket. Stia ca in cazul in care el va da gres, un lant international de retail ar fi capabil sa il achizitioneze. „M-am uitat pe piata europeana de retail  si am vazut ca tot ce a fost comert organizat a fost cumparat de un mare jucator. Plecand de la aceasta baza am initiat proiectul Artima”, a dezvaluit Florentin Banu. Nu s-a sfiit sa vorbeasca nici despre esecuri sau alegeri gresite in business. „De ce am vandut Joe, un business care imi aducea profit de 1-1,5 milioane de dolari pe an? Totul trebuie raportat la propria persoana: la acel moment, nu-mi doream sa fac napolitane toata viata. Daca as fi luat decizia acum, probabil as fi tinut afacerea si as fi demarat un nou business din excedentul pe care aceasta mi-l aduce”, a mai spus antreprenorul care a pornit business-ul Joe cu o investitie initiala de 50.000 de dolari.

Cat priveste Artima, Florentin Banu recunoaste ca a demarat aceasta afacere cu un plan de business gresit, din cauza lipsei de experienta in domeniul comertului. „Am deschis primul supermarket cu 100 de angajati, fara a sti ca, de fapt, aveam nevoie doar de 30 de persoane pentru a opera acea unitate”, a afirmat el. Banu a investit initial 2 milioane de dolari in dezvoltarea retelei Artima, care la momentul vanzarii sale catre fondul Trans Balkan Romanian Fund, pentru 17 mil. euro, ajunsese la o capitalizare de 8 mil. de euro. Trecut prin aceste experiente, Florentin Banu afirma acum ca in 2-3 ani si-ar dori sa revina in domeniul bunurilor de larg consum, insa ca investitor si nu ca antreprenor.
 

Vrei sa vezi mai multe fotografii, sa asculti prezentarile speakerilor sau sa citesti testimonialele participantilor? Intra pe site-ul evenimentului INSPIRO. 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content