FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Insecticide si repelenti: se cumpara mai curand reactiv decat preventiv

Insecticide si repelenti: se cumpara mai curand reactiv decat preventiv

Categoria insecticidelor si produselor de protectie isi continua cresterea sustinuta, dar mai putin spectaculoasa a vanzarilor. Schimbarile se produc in interiorul categoriei prin inovatii de produs si de game, intensificand concurenta la raft si modificand usor preferintele consumatorilor.

Stadiul actual al categoriei insecticidelor si produselor de protectie este rezultatul unui proces complex, traversat in mai multe etape, si care are la baza o continua preocupare pentru adaptarea produselor la cerintele consumatorului. Desi aceasta crestere a antrenat si intensificarea raportului concurential, piata este concentrata inca in jurul primilor cinci jucatori care, insa, si-au mai schimbat pozitiile in decursul anilor.

Astfel, Johnson Wax, Kozmo, Eureka, Sano Bruno’s si Yplon au detinut, conform unui studiu MEMRB Romania, 79,7% din volumul vanzarilor in perioada martie 2009 – februarie 2010 si 87,6% din valoarea acestora. Comparativ cu perioada martie 2008 – februarie 2009, acestia au atras o crestere de 2,2 puncte procentuale, atat in volum cat si in valoare.

Piata insecticidelor si produselor de protectie a ajuns la o structura interesanta si diversificata ca urmare a progresului tehnologic, dar si ca rezultat al competitiei de care mentionam anterior. In prezent, se disting doua categorii principale – produse care se folosesc impotriva tantarilor si altor insecte zburatoare si produse folosite impotriva altor insecte (altele decat tantari sau alte insecte zburatoare). Raportul intre cele doua este in favoarea produselor folosite importiva insectelor altele decat tantarii, care in perioada martie 2009 - februarie 2010 au realizat 63,8% din volumul vanzarilor si 57,2% din valoarea acestora. Fata de perioada precedenta raportata, aceste produse se afla insa intr-un usor regres, de la 65,5% in volum si 59,8% in valoare.

Pe cale de consecinta, aflate la circa peste o treime din totalul vanzarilor, repelentii impotriva tantarilor au marcat o crestere de volum (+1,7 pp) si valoare (+2,6 pp), in raport cu perioada martie 2008 – februarie 2009.

Structura detaliata a categoriilor

Cele doua categorii principale sunt impartite la randul lor in subsegmente distincte, in functie de dispozitive sau recipiente ori dupa nevoia careia ii sunt adresate.

Potrivit MEMRB, in prima categorie – cea a produselor impotriva tantarilor si a altor zburatoare - sunt incadrate cinci subcategorii de produse:

- produse care au ca scop uciderea tatarilor si a altor zburatoare in interiorul locuintei, fara a fi aplicate direct de piele;
- produsele care au ca scop uciderea tantarilor si altor zburatoare in afara casei;
- produse care se aplica pe piele si care au ca scop indepartarea si tinerea la distanta a insectelor;
- produse pentru calmarea pielii dupa muscaturile insectelor;
- produse folosite pentru uciderea tantarilor, la spray sau sticla.

Dintre acestea, cele mai bune vanzari le-au avut produse care au ca scop indepartarea sau uciderea tatarilor folosite in interiorul locuintei, care se gasesc pe piata sub forma de aparate electrice, capcane sau alte dispozitive. Din total categorie (respectiv, categoria produselor care se folosesc impotriva tantarilor si a altor insecte zburatoare) acestea au realizat 56,3% din volum si 53,4% din valoare. Dupa cum se poate observa din datele de piata, un alt segment preferat ar fi cel al produselor folosite pentru uciderea tantarilor disponibile in sticla sau spray. Fata de perioada martie 2008 – februarie 2009 se observa o crestere a vanzarilor de aproximativ patru puncte procentuale atat in volum, cat si in valoare.

In ceea ce priveste produsele folosite impotriva insectelor, altele decat tantari sau alte insecte zburatoare, sunt urmarite patru subsegmente:

- produse al caror scop principal este sa ucida sau sa indeparteze moliile din haine, tesaturi sau mancare;
- produse pentru uciderea insectelor taratoare in interior;
- produse care au ca scop atat uciderea insectelor zburatoare, cat si a celor taratoare, in interior;
- produse impotriva insectelor zburatoare, care nu sunt destinate tantarilor si care nu sunt incluse in segmentele prezentate anterior.

Conform MEMRB, cele mai bune vanzari le inregistreaza produsele pentru uciderea sau indepartarea moliilor din haine, tesaturi sau mancare.

Liderul pregateste produse si formate noi

SC Johnson, lider al acestei categorii, comer­cializeaza o gama diversificata de insecticide sub brandurile Raid si Bay­gon. Adresabilitatea acestora este multipla, atat in functie de tipul de insecta - tantari si alte insecte, de tipul actiunii produsului - instantanee si continua (cu efect pana la cateva saptamani, cat si in functie de locatie: interior si  exterior.

Pe langa insecticide, compania are in portofoliu si repelenti in gamele de Autan si OFF!, acestia diferentiindu-se in functie de formatul produsului: spray, lotiune sau gel. „In plus, oferim consumatorului si un produs „tratament” – Autan After Bite Lotiune pentru tratarea intepaturilor, utilizate pentru calmarea iritatiilor, odata ce intepatura s-a produs. Toate acestea, pentru a raspunde cat mai bine cerintelor consumatorului”, au mentionat reprezentantii companiei.

Ce urmeaza?

Cum apararea impotriva insectelor este o parte importanta in protejarea sanatatii, jucatorii din segment se asteapta ca piata produselor de control al insectelor sa creasca. Mai mult, odata cu depasirea dificultatilor specifice acestei perioade, se apreciaza ca panta ascendenta a consumului isi va relua trendul normal.

Tinand cont de caracterul sezonier al acestor produse, se asteapta si in acest an sa se inregistreze un varf al vanzarilor in perioada mai - august, cand insectele isi fac aparitia nedorita. Estimarile sunt facute sub rezerva fenomenelor meteorologice. „Elementul principal care determina anumite situatii in comercializarea produselor este vremea. Consumatorii cumpara mai degraba reactiv decat preventiv si, astfel, fara o vreme potrivita, consumul nu este stimulat. De asemenea, si in ce priveste comerciantii, apar dificultati in punerea produsului pe raft, tot ca urmare a sezonului de insecticide, ce debuteaza mai devreme sau mai tarziu, de la an la an”, apreciaza reprezentantii SC Johnson.

In aceste conditii, ramane sa urmarim evolutia din acest sezon si sa tragem concluziile la final. Luand in considerare modificarile generale aparute in consum, anul acesta va fi cu atat mai interesant de monitorizat aceasta evolutie.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content