FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Inflatia, prezenta si in lanturile internationale

Inflatia, prezenta si in lanturile internationale

La final de an, Magazinul Progresiv a realizat impreuna cu agentia de servicii integrate de marketing si comunicare Mercury360 – furnizorul studiului lunar Shopping Basket – o analiza aprofundata a preturilor, promotiilor si a situatiilor de indisponibilitate la raft in cosul de cumparaturi din retelele internationale de magazine prezente in Romania. Analiza are la baza informatiile publicate in cadrul rubricii Shopping Basket din editiile februarie-decembrie 2011 ale revistei.

Cosul de cumparaturi a avut in componenta aceleasi produse in hypermarketuri, supermarketuri si magazinele cash&carry, ceea ce ne-a permis sa facem comparatii valorice intre cele trei canale de vanzare: astfel, supermarketul a ramas si in 2010 cel mai scump magazin, diferenta fata de hypermarket fiind de +6,6% si de +5,6% fata de magazinul cash & carry, la nivelul cosului mediu anual. Spre comparatie, in 2010 cosul mediu in supermarket a avut o valoare superioara cu 7% celei din hypermarket si cash&carry, dupa cum arata analiza Shopping Basket publicata in ianuarie 2011. Asadar, hypermarketul ramane cel mai ieftin magazin, insa la distanta foarte mica de magazinul cash&carry, de doar 1%.

Valoarea redusa a cosului din hypermarket poate fi pusa si pe seama promotiilor frecvent intalnite in acest tip de magazin: in total au fost identificate 69 de promotii la un total de 1.100 de ocazii de cumparare pe parcursul celor 11 luni analizate, un numar similar fiind inregistrat si in anul 2010. La un numar identic de ocazii de cumparare, supermarketurile s-au remarcat printr-un numar total de 52 de promotii la raft, situatie similara cu cea din anul 2010.
Cea mai mare incidenta a promotiilor a fost inregistrata pe segmentul cash&carry: in cele doua retele de profil - Metro si Selgros - au fost create anul trecut 440 de ocazii de cumparare in total, din care 10% au fost achizitii de produse la promotie.

Insa in ciuda numeroaselor promotii identificate la raft, atat in hypermarketuri cat si in supermarketuri si in magazinele cash&carry, trendul preturilor a fost crescator in majoritatea lunilor, pe toate cele trei canale mentionate. Astfel, la final de an, desi decembrie a adus un declin al valorii cosului in hypermarket si in cash&carry, cheltuielile medii per tip de magazin au fost cu 6-9% peste cele din februarie.

Magazinele cash & carry au avut cele mai putine rupturi de stocuri

Analiza promotiilor pe canale de vanzare mai arata ca discounterele nu mizeaza aproape deloc pe promotii, ci pe marcile proprii si pe produse din segmentul inferior de pret, fapt relevat si de numarul mare de produse de marca indisponibile la raft. De cele mai multe ori, situatiile de indisponibilitate la raft au fost cauzate de faptul ca produsele din lista de cumparaturi pentru studiul Shopping Basket nu sunt listate in discountere.

Situatia este diferita in hypermarketuri, unde rupturile de stoc sunt principalul motiv pentru care produsele cautate nu au fost gasite la raft. Pe acest segment, circa 9 din 100 de ocazii de cumparare nu s-au putut concretiza in tranzactii din cauza lipsei produsului la raft. La randul lor, supermarketurile au avut in 2011 o rata a indisponibilitatilor relativ mare, de 15%.

La polul opus, magazinele cash&carry par a fi cele mai bine aprovizionate, avand o incidenta a indisponibilitatilor la raft de doar 4%. Trebuie mentionat ca, pentru a evita situatiile de indisponibilitate la raft, analiza Shopping Basket include pe lista de cumparaturi produse lider de categorie in lanturile internationale de magazine.

Ce s-a remarcat in interiorul cosului de cumparaturi

In categoriile alimentare, faina Dobrogea, laptele Zuzu si cafeaua Jacobs Kronung Premium Alintaroma sunt singurele produse din cosul de cumparaturi cu evolutii de pret liniare. In categoriile nealimentare, dinamica preturilor a fost mai putin liniara in cele 11 luni analizate, exceptie facand doar balsamul de rufe Lenor Spring si detergentul de vase Pur 3xAction.

In ceea ce priveste incidenta promotiilor, ca si in 2010, produsul care a beneficiat de cele mai multe promotii de-a lungul anului trecut este bautura racoritoare Coca-Coca (in ambalaj PET de 2 litri), aceasta fiind achizitionata la promotie de 40 de ori, dintr-un total de 250 de ocazii de cumparare generate in cadrul studiului Shopping Basket. Se poate realiza o conexiune cu campaniile de promovare pe care Coca-Cola le-a implementat in special in apropierea sarbatorilor, cand a fost gasita la raft promotia clasica de 2,5 litri la pret de 2 litri. In topul promotiilor se mai afla pate-ul Bucegi (cu 35 de promotii) si detergentul Mr. Propper (19 promotii).

Metodologie

Pentru al saptelea an consecutiv, Magazinul Progresiv a publicat lunar in 2011 analize ale preturilor din retelele internationale de magazine alimentare, in cadrul rubricii Shopping Basket. Studiul Shopping Basket este realizat de agentia de servicii integrate de marketing si comunicare Mercury360, fiind un studiu de tip Mistery Shopping.

In 2011, cumparaturile pentru Shopping Basket s-au realizat timp de 11 luni, intre datele 1–5 ale lunii, in 15 retele de magazine:
- 5 retele de hypermarketuri (Auchan, Cora, Kaufland, Real si Carrefour);
- 6 retele de supermarketuri (Carrefour Market, Billa, Interex, Profi si Mega Image);
- 2 retele de magazine Cash & Carry (Selgros si Metro);
- 3 retele de magazine cu discount (Plus (rebranduite Lidl la jumatatea anului), Penny Market si Red Market);

Locatiile de cumparaturi au fost schimbate trimestrial, astfel: in trim. I au fost alese locatii din sudul tarii, in trim. II au fost vizitate magazine
din centrul tarii, in trim. III a fost acoperita zona din nord-estul tarii, iar in trim. IV doar Capitala.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content