FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Industria dulciurilor se reinventeaza la ISM 2011

Industria dulciurilor se reinventeaza la ISM 2011

Daca este martie, vorbim despre targul international de dulciuri si snacks-uri de la Köln, ISM, cel mai mare eveniment pentru industria de profil, care reuneste producatori, importatori si buyeri din intreaga lume sub aceeasi cupola care a adapostit cei peste 100.000 mp exponabili.

Atmosfera, desi umbrita de evolutia ingrijoratoare a preturilor la materiile prime – faina, cacao, zahar –, a fost una optimista, potrivit lui Gerald Böse, Director Executiv al Koelnmesse, organizatorul evenimentului. In plus, „tocmai aceasta situatie incerta a dus la un interes si mai sporit al participantilor si a crescut numarul celor prezenti la panelurile de discutii”, mai adauga acesta.  In orice caz, daca ar fi sa judecam dupa numarul de vizitatori, care a crescut cu 5% fata de editia din 2009, sau dupa numarul de noi produse lansate, 87, se anunta un an bun pentru industria mondiala a dulciurilor.

O premiera la editia din acest an a reprezentat-o si faptul ca organizatorii au ales si o tara partenera – Turcia. Decizia s-a bazat, in principal, pe prezenta puternica la eveniment a companiilor din aceasta tara. Tot la capitolul noutati putem vorbi si despre contributia creativa adusa de show-uri ca „ISM Chocolate Master”, unde maestrii ciocolatieri au facut demonstratii de design – sursa de inspiratie pentru producatorii de bomboane si praline, dar si „Sweet Season”, unde 19 studenti de la Scoala Internationala de Design din Köln au prezentat cateva sugestii de dulciuri plecand de la momentele speciale din viata consumatorilor.

Pe langa cele doua show-uri, o alta initiativa care a atras un numar mare de vizitatori a fost conferinta „Pro Sweets Cologne – Flavour Ingredients” in cadrul careia s-au expus cele mai noi si relevante tehnici cu privire la arome si preferintele consumatorilor. Acestor activitati li s-au adaugat evenimente deja consacrate precum „New Product Showcase”, amenajat sub forma unui bulevard in hala principala a targului. Aici au fost prezentate peste 87 de inovatii si produse noi in materie de dulciuri si snacks-uri. La finalul acestei expozitii, 100 de jurnalisti au ales primele trei cele mai bune produse.

 „Participam la ISM inca din 2005 si dupa fiecare editie ne-am marit portofoliul cu doua noi piete externe, iar ponderea exporturilor s-a dublat. Anul acesta exista perspective de a incheia contracte cu reprezentanti din Grecia, Cipru, Franta sau Statele Unite ale Americii, in timp ce targetul pentru exporturi este de 40-45% din cifra de afaceri, de la 25% cat este in prezent. Avem si doua contracte de marca privata a caror valoare ne asteptam sa atinga 400.000 de euro anul acesta. Astfel de parteneriate sunt avantajoase in situatiile in care brandul tau nu este cunoscut pe respectiva piata. In general, pe piata externa suntem competitivi din punct de vedere al preturilor, in timp ce, intern, abordarea este una cantitativa, in contextul unei volatilitati mari a marjelor. In orice caz, participarea la ISM este una dintre cele mai ieftine investitii pe care poti  sa le faci”, este de parere Ciprian Scrieciu, Director General, Bomboniera.

„Pe langa oportunitatile de business, o astfel de participare iti da ocazia sa iei pulsul industriei de profil internationale si sa iti masori puterile cu competitorii straini. Ai ocazia sa compari si sa analizezi produsele. In fond, nu degeaba se spune ca daca nu participi la acest targ, nu existi”, povesteste Alexandru Dudu, Directorul General al companiei Paneurogal, care mai adauga ca in acest moment exporturile reprezinta 3-4% din cifra de afaceri a companiei, iar targetul este de 10-15%.

„ISM este cel mai mare targ de dulciuri din lume, iar prezenta este obligatorie pentru orice producator care se respecta. In contextul actual al majorarii preturilor la materii prime, participarea este mai importanta ca niciodata, pentru ca daca lucrurile sunt blocate pe piata interna, atunci trebuie sa te orientezi catre export unde sunt o multitudine de oportunitati. Ma refer aici in primul rand la plata in avans a comenzilor sau la preturi mai competitive”, declara Hanifi Andic, Director General Romdil.
 

Anul 2011 sau reintoarcerea la origini

Lasand deoparte spectaculozitatea combinatiilor prezentate si ineditul expozitiei „New Product Showcase”, putem spune ca aici este nucleul care genereaza tendintele pentru noul an. Noi arome, modalitati de a veni in intampinarea consumatorilor cu nevoi speciale, produse cu denumire de origine protejata sau care respecta concepte precum sustenabilitatea sunt doar cateva dintre directiile mari de dezvoltare ale industriei. Dar care sunt, concret, inovatiile?

  • Ciocolata, echivalentul placerii si luxului in mintea multor consumatorilor pasionati de dulciuri, dar si cel mai consumat produs dulce din lume, isi pastreaza potentialul de creativitate. Dovada stau sutele de combinatii prezentate la ISM, care promit revigorarea categoriei. Ciocolata cu masline dulci este un astfel de exemplu. Acestora li se adauga o alta tendinta, cea a produselor cu ingrediente dintr-o singura origine. O revitalizare va cunoaste si segmentul tabletelor umplute cu fructe, nuci sau migdale, in timp ce una dintre companiile expozante a prezentat o gama de praline pe baza de cafea care targeteaza „generatia coffee-shop”.
  • Un producator elvetian a expus ciocolata CO2 - neutral, care masoara emisiile de carbon de-a lungul intregului lant de productie si distributie. Calculele au aratat ca pentru o tableta de 100 de grame de ciocolata neagra se produc intre 150 si 180 de grame de dioxid de cabon, variind in functie de reteta. Pentru ciocolata cu lapte emisiile cresc pana la 280 de grame. In urma studiului, producatorul a dezvoltat si o strategie pentru reducerea amprentei de carbon in urmatorii ani. Produsele din aceasta categorie poarta si eticheta „Carbon Neutral”.
  • Pentru alte segmente de produse, tendinta este de a folosi ingrediente provenind dintr-o singura locatie. Un astfel de exemplu gasim in categoria snacks-urilor, unde alunele de pamant din padurile tropicale din America de Sud sunt considerate o delicatesa.
  • Tot in segmentul snacks-urilor, o atractie o reprezinta disponibilitatea produselor si in varianta organica, in timp ce primul baton vegetal a fost deja lansat pe piata.
  • Din ce in ce mai multi oameni opteaza pentru alimentatii speciale din motive medicale, cum ar fi diete fara gluten, iar productatorii trebuie sa vina in intampinarea acestor noi categorii de consumatori. Premixurile de patiserie fara gluten sunt un exemplu. De asemenea, produsele cu beneficii nutritionale suplimentare sau produsele functionale raman in actualitate.

Romanii platesc mai mult ca germanii pe dulciuri

Tot cu ocazia celei de-a 41-a editii, a fost dat publicitatii un studiu privind evolutia pretului dulciurilor in 19 tari europene, realizat de Nielsen. Cercetarea a comparat pretul a 14 produse lider de piata pe segmentele lor la momentul noiembrie 2009 si noiembrie 2010. Datele au fost colectate atat din supermarketuri, cat si din magazine alimentare.

Rezultatele analizei comparative sunt surprinzatoare, Germania demarcandu-se drept un paradis pentru iubitorii de dulciuri, cu o valoarea a cosului de cumparaturi de doar 18,28 de euro, in timp ce, la polul opus, norvegienii trebuie sa scoata din buzunar pentru aceleasi 14 produse 39,60 de euro, iar media europeana este de 24,01 de euro. Diferente semnificative se pot observa si raportand la alte tari vecine, precum Austria sau Elvetia, unde se scot din buzunar 23,23 euro si, respectiv, 29,50 euro. De aceea nu ar trebui sa ne surprinda ca multi dintre austriecii si elvetienii care traiesc in zona de granita merg sa isi faca cumparaturile in Germania.

Si britanicii se pot bucura de un nivel al preturilor mai scazut, cu doar 18,92 de euro platiti pentru cosul de cumparaturi, iar anul trecut consumatorii de aici chiar au beneficiat de o scadere de 2,4% a pretului dulciurilor.
Si consumatorii din Romania, Polonia, Bulgaria sau Grecia trebuie sa plateasca mai mult pentru acelasi cos de cumparaturi.

De altfel, Romania este una din tarile unde s-a inregistrat cea mai mare crestere a preturilor in ultimul an, cu 6,1%, astfel ca, daca initial romanii scoteau din buzunar 21,40 de euro pentru cele 14 produse, acum ei trebuie sa plateasca 22,70 de euro. Chiar si cu aceasta majorare, romanii tot se plaseaza sub media europeana.

Alte tari, precum Slovacia, Bulgaria sau Republica Ceha, in est, sau Franta, Danemarca sau Italia, in vest, au experimentat si ele o crestere a preturilor, ce-i drept mai ponderata. Cea mai abrupta evolutie
a cunoscut-o Suedia, cu o reducere de 8,5% si cu o valoare a cosului propus de Nielsen de 23 de euro.

O singura necunoscuta

Evolutia negativa a preturilor la materiile prime este poate singurul aspect care a ingreunat atmosfera generala de desfasurare a targului. Situatia este chiar dramatica, spun participantii la ISM, in ceea ce priveste faina si cacaua, insa nu sunt de neglijat nici majorarile inregistrate in dreptul zaharului, untului sau a grasimilor vegetale.

Sa luam cacaua, de exemplu, care reprezinta poate cea mai mare cheltuiala cu materii prime pentru companiile de profil. Pretul acesteia a atins in iunie 2010 un nou nivel istoric de 3.000 de euro pe tona, iar producatorii de dulciuri au fost la limita profitabilitatii, multi dintre ei declarand ca vanzarile bune de pe final de an sunt motivul pentru care situatia nu a fost mai grava.

Premiul pentru inovare

Pentru a doua oara consecutiv, jurnalistii prezenti la eveniment au avut posibilitatea sa acorde premiul pentru cel mai inovativ produs, acordat anul acesta companiei Cacobean din Elvetia, pentru produsul Kidi-Choc, o ciocolata pentru copii cu un continut de zahar cu 40% mai redus decat tabletele conventionale si cu ambalaj functional adaptat grupei de varsta careia i se adreseaza. Pe locul doi in topul preferintelor reprezentantilor presei s-a aflat „Bolivian peanuts”, un mix de nuci din Bolivia produs in parteneriat cu agricultorii din aceasta tara. Nu in ultimul rand, compania belgiana Pralibel, a reusit sa impresioneze prin pralinele cu mai multe straturi si arome, ambalate in cutii nostalgice.

Perspective 2012

In ciuda mediul economic inca dificil si al presiunii costurilor, reprezentantii industriei au declarat intr-un procent de peste 80% ca planuiesc sa se intoarca la Köln si in 2012, pentru cea de-a 42-a editie a targului, in timp ce 90% recomanda participarea si altor companii. Principalul motiv ramane neschimbat si este direct legat de profilul participantilor, 65% dintre cei prezenti declarandu-se factori de decizie. Mai mult, aproape 38% dintre vizitatori fac parte din top management si 25% sunt delegati ai departamentelor de achizitie ale lanturilor de retail. Editia de anul viitor este programata in perioada 29 ianuarie – 2 februarie si se va desfasura concomitent cu targul international pentru furnizorii de materii prime si tehnologie pentru industria dulciurilor, ProSweets.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content