FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Importurile fac regulile pe piata in zona de vest a tarii

Importurile fac regulile pe piata in zona de vest a tarii

Fie ca se gasesc pe rafturile magazinelor, fie ca ajung pe piata prin contrabanda sau sunt aduse direct de consumatori din Ungaria, produsele fabricate extern sunt o constanta pe piata bunurilor de larg consum din vestul tarii. Distribuitorii regionali spun ca resimt puternic concurenta pietelor vecine, ceea ce limiteaza potentialul de crestere a afacerilor furnizorilor locali.
Analiza a inclus trei regiuni mari ale Romaniei – Banat, Crisana si Maramures – cu un total de sase judete, in care sunt inregistrate in prezent peste 2.200 de firme de distributie FMCG.

„In zona de vest a Romaniei toata lumea face import, de la marii en gross-isti pana la micii patroni de buticuri. Astfel, producatorii romani pierd constant teren in fata invaziei de produse fabricate in afara tarii. Pe multe rafturi sunt vizibile ambalajele produselor care nu au fost concepute pentru piata romaneasca”, afirma Aura Crihana, Director Zonal Vest si Nord-Vest la Point Distribution Grup.

[click pentru marire]

Pe distribuitori ii afecteza insa cel mai mult faptul ca multi dintre cumparatorii romani care locuiesc in judetele de granita ale tarii merg in Ungaria pentru cumparaturile casnice.

„In perioadele in care in toata tara cresc vanzarile (de sarbatori sau inceputul scolii, in septembrie), in zona de vest se simte un regres al acestora, deoarece si persoane fizice trec granita si isi fac cumparaturi consistente pentru consumul familial”, subliniaza reprezentantul Point Distribution Grup. Compania sa este activa pe segmentul nealimentar, oferind logistica si servicii de distributie a produselor Asil Paper si Asil Cosmetics – fabricate de o companie din acelasi grup - si a unui portofoliu de produse de import.

Studiu MEDNET: 1 din 5 localnici trece granita pentru cumparaturi

Aproape 20% dintre locuitorii judetelor ardelene de granita (Bihor, Satu Mare etc.) obisnuiesc sa mearga in Ungaria pentru cumparaturile lunare, arata un studiu realizat in 2009 de compania de cercetare a pietei MEDNET Marketing Research Center.

Ceea ce-i determina pe acestia sa mearga la cumparaturi in afara tarii sunt preturile mai mici decat in Romania. Pe langa preturi, adeptii cumparaturilor peste granita sunt atrasi si de calitatea produselor.

Daca in anii 2006 – 2007, ardelenii mergeau in Ungaria pentru a cumpara in special bunuri de folosinta indelungata, deoarece erau mai ieftine si li se returna TVA-ul, in ultimii ani acestia merg peste granita pentru a cumpara, pe langa produsele nealimentare, si produse alimentare. In acest context, 74% dintre persoanele care merg la cumparaturi in Ungaria obisnuiesc sa cumpere ambele categorii de produse, in timp ce aproape un sfert dintre acestia cumpara numai produse alimentare. Suma medie cheltuita la o vizita in magazinele de peste granita este de aproximativ 150 de euro, potrivit datelor culese de MEDNET Marketing Research Center. Statisticile oficiale indica un numar total de circa 3 milioane de locuitori in regiunile Banat, Crisana si Maramures, ceea ce reprezinta aproximativ 13% din populatia Romaniei.

O alta particularitate a pietei din vestul tarii o reprezinta vanzarea ilegala de tigarete in judetele aflate aproape de granita cu Ucraina si Serbia, acest lucru fiind vizibil in volumul vanzarilor si in fluctuatia acestora, potrivit reprezentantilor Top Brands Distribution.


 [click pentru marire]

Un studiu realizat de Novel Research in 2009 si publicat de catre producatorii locali de tigarete estimeaza ca peste 45% din volumul pietei de tigarete din zona de vest a Romaniei (in care sunt incluse si judetele Timis, Arad si Caras-Severin) este reprezentat de comertul ilicit de produse din Serbia. Piata neagra este imposibil de neglijat si in judetele din nord-vest, printre care se numara si Bihor, Satu Mare si Maramures, studiul indicand faptul ca produsele de contrabanda au o cota volumica de circa 30%.

„Cred ca in ultimii doi ani a luat amploare contrabanda in zona distributiei de tigarete”, apreciaza Daniel Szerasz, Director Regional la distribuitorul BDM Grup Invest SRL.

Ce vor distribuitorii de la micii comercianti

Distribuitorii regionali spun ca au resimtit puternic problemele de lichiditati din comertul traditional in ultimul an, de aceea atrag atentia ca este important ca micii comercianti sa nu profite de creditul furnizor pentru achitarea unor datorii acumulate in perioada de boom al consumului si nici sa nu mareasca preturile nejustificat pentru ca, altfel, vor fi sanctionati de consumatori.

Reprezentantul Point Distribution Grup afirma ca distribuitorii inca intampina dificultati la incasarea banilor de la comercianti, iar schimbarile frecvente de administratori ai magazinelor sau intrarea in insolventa a acestora nu fac decat sa amplifice aceste probleme.

„Cele mai mari probleme cu care ne confruntam sunt scaderea vanzarilor generate de diminuarea consumului in segmentul comertului traditional, influenta mediului extern „neprietenos” si lipsa de management al clientilor traditionali care genereaza riscuri mari de neincasare a facturilor din piata, cresterea cheltuielilor de distributie si in special a cheltuielilor auto (combustibil, reparatii, asigurari), reducerea bugetelor de marketing ale producatorilor si diminuarea profitului operational”, afirma Daniel Szerasz de la BDM Grup Invest SRL.

Situatia insolventelor

Din circa 2.200 de companii de distributie a bunurilor de larg consum inregistrate in regiunile Banat, Crisana si Maramures, 191 erau in insolventa la jumatatea lunii ianuarie a acestui an, potrivit datelor furnizate de Registrul Comertului. Circa jumatate dintre cazurile de insolventa au fost deschise in 2010, situatia pe piata fiind mai dificila in judetul Satu Mare, unde au intrat in reorganizare judiciara 16 firme de profil in cursul lui 2010, adica 9% din totalul companiilor existente.


 [click pentru marire]

La polul opus, in judetul Timis a fost inregistrata o incidenta a intrarilor noi in insolventa de doar 2%. De altfel, Timis este cel mai atractiv judet din vestul tarii, potrivit distribuitorului Randler, acesta avand si cel mai mare numar de companii de distributie FMCG (717).

Cea mai mare companie regionala de distributie aflata in insolventa este Astral Impex SRL din Arad, o firma cu afaceri 516 mil. lei si aproximativ 500 de angajati in 2009. Aceasta a intrat in reorganizare judiciara anul trecut, dupa aproximativ un an de la intrarea in insolventa a retelei de supermarketuri SPAR Romania, pentru care avea licenta de operare din 2006 si la care era actionar.

Cei mai mari distribuitori

In topul judetean al firmelor realizat de Camera de Comert si Industrie Timis figureaza doi distribuitori de bunuri de larg consum cu sediul in Lugoj - Gerola Prodinvest (cu o cifra de afaceri de 51,4 mil. lei in 2009) si Eurocas-Tehnica Alimentara (40,4 mil. lei in 2009) – si Randler Group din Timisoara (28,6 mil. lei in 2009).

In judetul Bihor, de departe cea mai mare companie cu activitati de distributie in sectorul FMCG este Transilvania General Import-Export, divizia de distributie nationala a grupului European Food & Drinks – producatorul apei Izvorul Minunilor, al bauturilor racoritoare Frutti Fresh si al berii Burger.

 

[click pentru marire]
 

La randul sau, Aradul are mai multe companii de distributie FMCG care apar in topul national al firmelor: Safilar SRL (cu afaceri de 36 mil. lei), Agrirom (125 mil. lei) si Ropini SRL (56 mil. euro). Cat despre oportunitatile de dezvoltare identificate in ultimul an pe piata din vestul tarii, Casandra Petras, Managerul de Marketing al Randler Group, spune ca „in ultima perioada, compania noastra a dezvoltat servicii conexe, de depozitare si logisitica pentru terti, investind astfel in majorarea capacitatii de dezvoltare, precum si in parcul auto”. Compania, care detine in portofoliu produse importate, printre care lactate, mezeluri sau paste, precum si o marca proprie – Adora – are un sistem de distributie la temperatura controlata, un parc auto de peste 50 de masini si aproximativ 100 de angajati, dintre care jumatate sunt implicati direct in activitati de vanzare.

 

La randul sau, Daniel Szerasz de la BDM Grup Invest SRL mentioneaza cresterea portofoliului de produse. „In ultimul an ne-am concentrat eforturile si resursele pentru a face activitatea de distributie mai eficienta prin adaugarea la oferta de baza a agentilor de vanzari si alte produse, prin care sa crestem vanzarile pe client. De asemenea, in prezent cautam cu mare interes oportunitati de dezvoltare in zona importurilor de cafea si dulciuri si incercam sa obtinem noi contracte de colaborare cu furnizorii mari de tigarete”, afirma el. Cei mai mari furnizori de bunuri de larg consum ai companiei sunt in prezent JTI, Nestle si Wrigley.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content