FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Gustarea, principala intrebuintare a fructelor uscate si a semintelor in randul romanilor

Gustarea, principala intrebuintare a fructelor uscate si a semintelor in randul romanilor

Unul din cinci romani consuma produse din categoria fructelor deshidratate si cea a semintelor crude cel putin o data pe saptamana, arata cel mai recent studiu al companiei de cercetare de piata TNS CSOP, realizat in exclusivitate pentru revista Magazinul Progresiv. Gustarea si utilizarea lor in prajituri sunt situatiile de consum cel mai des intalnite, cu un nivel de mentionare de 38% si, respectiv, 34%, insa ne asteptam ca ponderea primeia sa creasca pe masura ce fenomenul de snacking va castiga teren. Iata o oportunitate care poate fi valorificata mai ales de magazinele de proximitate.

Datele au fost culese in perioada ia­nua­rie - februarie 2012, prin metoda interviurilor fata-in-fata pe baza de chestionar, aplicat la domiciliul respondentilor. Esantionul a fost alcatuit din 1.119 de persoane cu varsta de peste 15 ani, din mediul urban si rural. Principalele obiective ale cercetarii au fost:

- identificarea frecventei de consum de fructe deshidratate si de seminte crude in randul romanilor;
- identificarea celor mai des consumate tipuri de fructe deshidratate si seminte uscate, a locului de unde sunt cel mai des achizitionate si forma de cumparare preferata – ambalate sau vrac;
- identificarea profilului consumatorilor, in functie de sex, varsta, regiune si alte criterii socio-demografice.

Stafide, nuci si seminte de floarea-soarelui

Acestea sunt primele trei produse mentionate de respondetii participanti la studiu si, prin urmare, si cele trei tipuri de fructe deshidratate si seminte crude care nu trebuie sa lipseasca de la raftul retailerilor. Pe lista celor mai des cumparate se mai regasesc si alunele prajite (5%), smochinele uscate (5%), prunele uscate (4%), mixurile de fructe (4%), nuca de cocos, curmalele uscate si semintele crude de dovleac, toate cu un procent de mentionare de 2%. O explicatie rapida pentru situatia din „clasament” poate fi gasita daca ne uitam la pretul produselor – smochinele sunt cele mai ieftine fructe uscate, la fel si nucile traditionale, daca ne raportam la categoria nuci. In ceea ce priveste frecventa de consum, unul din trei romani consuma fructe uscate/ deshidratate cel putin de 1-3 ori pe luna, iar aproape unul din cinci consuma astfel de produse saptamanal.

O analiza socio-demografica arata ca, in randul femeilor, consumul acestor doua mari categorii este mai ridicat decat in randul barbatilor, insa diferenta nu este semnificativa. In privinta varstei, persoanele intre 30 – 45 de ani sunt mari consumatoare de fructe uscate, in vreme ce pentru cei care depasesc varsta de 60 de ani categoria prezinta un interes redus. Nu in ultimul rand, rezultatele studiul pozitioneaza sud-vestul tarii si Bucurestiul in topul zonelor cu cel mai ridicat consum, in timp ce consumul cel mai scazut, semnificativ mai mic fata de medie, este in Muntenia. Nici orasele cu o populatie intre 100.000 si 200.000 de locuitori nu sunt o piata rea pentru fructele deshidratate si semintele crude.

Situatii de consum

Cele doua categorii studiate sunt consumate in principal drept gustare, de-a lungul zilei, dar unul  din trei romani mentioneaza, de asemenea, ca le foloseste ca ingredient in prajituri, iar in jur de 16% spun ca le consuma ca inlocuitor pentru dulciuri. Alte situatii de consum relevate de cercetarea celor de la TNS CSOP sunt: dupa masa de pranz sau de seara ca desert, drept gustari atunci cand se organizeaza intalniri, simple sau amestecate cu cereale sau iaurt la masa de dimineata si in salate. Despre sezonalitatea cumpararii de fructe uscate si seminte putem spune ca, desi cei mai multi romani afirma ca le consuma la fel in toate anotimpurile, iarna favorizeaza consumul de smochine, prune si curmale uscate.

Locul si criteriile de achizitie

Magazinele de cartier, sau minimarketurile in general, si hypermarketurile sunt preferate in egala masura pentru cumpararea de fructelor uscate si a semintelor crude. Totusi, pusi in situatia de a declina tipul de magazin de unde cumpara cel mai des, romanii mentioneaza hypermarketurile si supermarketurile mai des decat minimarketurile. Forma de comercializare preferata este cea ambalata, doar unul din patru romani cumparand astfel de produse la vrac. Cele mai importante trei criterii in functie de care cumparatorii decid ce produse sa achizitioneze sunt: pretul (34%), termenul de expirare cat mai indepartat (29%) si calitatea (25%). Pe lista atributelor cautate, la mare distanta, mai urmeaza marca (5%) si sa fie produse in Romania (3%).

Studiul mai arata ca importanta pretului si a calitatii in alegerea fructelor uscate si a semintelor crude este mai mare pentru barbati, in vreme ce femeile acorda o atentie mai mare marcii. Asa cum era de asteptat, factorul pret joaca un rol important si pentru persoanele de peste 60 de ani, la polul opus situandu-se tinerii care sunt influentati mai mult de marca si de calitatea produselor. Din punct de vedere al domiciului, pentru respondentii din mediul rural si orasele mici criteriul dominant este, din nou, pretul, in timp ce pentru cei din orasele mari si din Capitala acorda o atentie mai mare la termenul de expirare si calitate.

Diferente intre consumatorul "ocazional" si cel "fidel"

In functie de frecventa de utilizare, studiul TNS CSOP imparte consumatorii in doua mari grupe: ocazionali si regulari fideli. Consumatorii ocazionali prefera stafidele si nucile, iar consumatorii regulari au preferinte mai diversificate, mentionand categoria generala de „alte fructe uscate” ca principal tip. Din punct de vedere al ocaziei de consum, cei ocazionali folosesc fructele uscate ca ingredient in prajituri spre deosebire de regulari care le utilizeaza asa cum sunt, drept gustare, pe parcursul zilei. Si ocazia de consum „la micul dejun amestecate cu cereale sau iaurt” inregistreaza un procent mai mare de mentionare in randul celor din grupa „regular” fata de cei ocazionali (9% versus 2%).

Minimarketurile/ magazinele de cartier sunt semnificativ mai mult folosite drept canal principal de achizitie de catre consumatorii ocazionali, in timp ce consumatorii fideli ai categoriei prefera intr-o masura mai mare sa cumpere din piata. Nu exista diferente majore intre consumatorii regulari si cei ocazionali atunci cand vine vorba de criteriile principale de cumparare, cel mai important fiind pentru ambele grupe, pretul. De asemenea, atat regularii, cat si ocazionalii prefera sa cumpere fructele deshidratate si semintele crude ambalate, doar circa unul din patru preferand sa cumpere vrac.

Profilul consumatorului regular arata ca acesta este mai degraba barbat si are intre 15 si 29 de ani, locuieste in regiunea Transilvaniei sau in Bucuresti.

Pentru a descarca studiul integral, apasa AICI!

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content