FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Ghid practic de social media: 10 sfaturi pentru retaileri

Ghid practic de social media: 10 sfaturi pentru retaileri

Social media a devenit unul dintre cele mai prolifice si mai la indemana instrumente pentru cresterea vizibilitatii in fata clientilor, dar mai ales pentru atragerea si fidelizarea acestora. Retelele sociale, in special Facebook si Twitter, au demonstrat in ce masura simpla creare a unui cont poate impulsiona vanzarile si poate consolida imaginea unui brand in fata consumatorilor.

In ceea ce-i priveste pe retaileri, acestia au inceput sa foloseasca din ce in ce mai mult retelele sociale pentru a crea o relatie cu clientii lor, dar mai ales pentru a-i fideliza oferindu-le promotii speciale disponibile doar prin intermediul retelelor sociale.

Care sunt insa pasii de baza pe care un retailer trebuie sa-i urmeze pentru a se folosi cu succes de potentialul social media? Un studiu recent al companiei britanice de cercetare eDigitalResearch raspunde intocmai la aceasta intrebare prin prezentarea celor mai importante 10 sfaturi.

1. Actualizarea regulata a continutului
Crearea unui cont de Facebook sau de Twitter nu este suficienta pentru a atrage noi clienti sau pentru fidelizarea celor deja existenti. In lipsa unui continut proaspat, actualizat cu regularitate, fanii sau followerii isi vor pierde interesul pentru pagina/contul respectiv si, in unele situatii, chiar si pentru retailerul care le-a creat.

2. Interactiunea cu cei care urmaresc contul
Crearea unui cont si actualizarea periodica a continutului nu sunt suficiente pentru ca un retailer sa aiba succes in social media, care sa se traduca ulterior in cresterea numarului de clienti si a vanzarilor. Cel care administreaza pagina de Facebook sau contul de Twitter trebuie sa se angajeze in discutii cu fanii, sa le ceara feedback, sa le raspunda la intrebari sau pur si simplu sa-i provoace in discutii care au in centru brandul retailerului respectiv.

3. Recompensarea fanilor loiali
Asa cum fiecare magazin are un grup de clienti fideli, la fel si pagina de Facebook sau contul de Twitter al unui retailer beneficiaza de cativa utilizatori mai activi decat altii, care reactioneaza la fiecare mesaj sau postare. Pentru acestia, este important ca din cand in cand sa fie recompensati pentru interesul afisat, fie prin oferirea de vouchere de cumparaturi, fie doar simbolic, prin mentionarea lor intr-un top al celor mai activi fani sau followeri ai contului.

4. Usurinta in a fi gasit online
Prezenta in social media nu implica doar crearea contului de Twitter sau a paginii de Facebook, ci si comunicarea acestui lucru clientilor si chiar lumii intregi. Daca utilizatorii nu stiu de prezenta in social media a unui retailer, acesta din urma nu se poate baza ca va fi gasit intamplator, ci trebuie sa-si anunte existenta, fie pe site-ul de companie, fluturasi impartiti in magizin sau alte metode la fel de simple.

5. Integrarea campaniilor din magazin in retelele sociale
Anuntarea in online a unei campanii derulate in magazin este inca unul din avantajele social media. Pe langa cei care viziteaza regulat magazinul si cunosc deja ofertele promotionale sau campaniile pregatite, retelele de socializare pot atrage si mai multi clienti prin afisarea acestor actiuni pe pagina de Facebook sau prin intermediul contului de Twitter si chiar prin interconectarea retelelor de socializare intre ele si, implicit, a utilizatorilor lor. Astfel, un retailer isi garanteaza accesarea unui grup mult mai larg de potentiali clienti.

6. Feedback-ul trebuie retinut si analizat
Nu este suficient ca retailerii sa provoace reactii prin intermediul retelelor de socializare pe care sunt prezenti. Ei trebuie sa retina fiecare mentiune a utilizatorilor, sa analizeze reactiile acestora astfel incat sa poata actiona in consecinta.

7. Dezvoltarea si promovarea paginilor dedicate produselor
Pentru o mai buna gestionare a prezentei portofoliului de produse si servicii in online este recomandata crearea de pagini dedicate principalelor categorii sau macar celor care diferentiaza retailerul de competitori.

8. Conturile de social media trebuie sa reflecte imaginea brandului si valorile acestuia
Dincolo de magazin si produsele oferite, orice retailer inseamna un brand care si-a construit o imagine si care are un set de valori bine stabilit. Comunicarea in mediul online, prin intermediul retelelor sociale, ar trebui sa reflecte intocmai aceasta imagine si sa intareasca valorile asumate de brandul respectiv.

9. Mentinerea specificului fiecarui canal de comunicare
Social media nu este un instrument de comunicare menit sa anuleze celelalte canale de diseminare a informatiei, ci un element ajutator, care asigura accesul retailerilor intr-un mediu diferit de cel al magazinului fizic. In plus, prin pagina de Facebook si contul de Twitter, retailerii ajung la clientii lor printr-un canal care le este familiar si acestora din urma. Acest lucru nu inseamna insa ca un canal de comunicare il exclude pe celalalt, ci ca procesul se poate dezvolta sanatos pe mai multe paliere, cu conditia ca specificul fiecarui canal sa fie mentinut.

10. Integrarea offline-ului in online
Daca promotiile clasice ale retailerilor vizeaza exclusiv actiuni desfasurate in magazin, social media le permite acestora organizarea de campanii si chiar concursuri online, ale caror premii sa fie acordate in magazin. Astfel, retailerii realizeaza o legatura mai puternica intre paginile create pe Facebook si Twitter si ceea ce se intampla in magazinul fizic.

Pentru a ilustra eficienta acestor 10 sfaturi simple, cei de la eDigitalResearch au dat ca exemplu lanturile de supermarketuri Tesco si Sainsbury’s din Marea Britanie. Aceste companii au reusit sa aiba o prezenta puternica in social media, intelegand ca fiecare consumator are dorinte si asteptari diferite de la un brand, acestea putand fi mai usor de exprimat prin interactiunea intr-o retea de socializare decat pe site-ul companiei, cel mai adesea lipsit de dinamism.

Folosind diferite strategii in functie de fiecare grup de consumatori vizat, Tesco si Sainsbury au ajuns sa fie singurii retaileri alimentari prezenti in clasamentul celor mai populare 20 de branduri din retailul din Marea Britanie, pe locul 11 si, respectiv, 17. Potrivit eDigitalResearch, cele doua retele comerciale au reusit acest lucru prin stabilirea unei legaturi puternice cu publicul lor tinta, folosindu-se de metode din cele mai simple, cum este banala re-postare pe wall-ul personal a unei oferte publicate de pagina de Facebook a unuia dintre retaileri. Un alt mod de atragere si fidelizare a clientilor a fost atenta alegere a continutului publicat pe retelele de socializare, dar si promovarea exclusiva a unor oferte in mediul online.

Prin extrapolare, se poate afirma ca rezultatele obtinute de retailerii din Marea Britanie pot fi la fel de usor atinse si de cei din alte tari, mai ales daca este vorba despre piete dezvoltate sau emergente, unde exista acces la Internet si retelele sociale precum Facebook si Twitter au o prezenta puternica.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content