FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > GfK: 2 din 3 romani consuma produse din alte surse decat retailul

GfK: 2 din 3 romani consuma produse din alte surse decat retailul

Nivelul autoconsumului in Romania este destul de ridicat in conditiile in care 2 din 3 romani declara ca obisnuiesc sa foloseasca produse din alte surse decat retailul. Potrivit datelor GfK, nu mai putin de 64% dintre gospodariile din Romania folosesc alimente proaspete din productie proprie. Volumic, nivelul autoconsumului variaza destul de mult in functie de categorie, putand ajunge chiar si la 40% in unele segmente. Moldova, Oltenia si Dobrogea sunt in topul regiunilor cu cel mai mare autoconsum.

Potrivit celui mai recent studiu al de cercetare de piata GfK, 48% din banii cheltuiti pe alimente si bauturi merg catre categoriile de produse proaspete. Dintre acestea, carnea si produsele din carne reprezinta 35%, produsele pe baza de lapte 20%, legumele proaspete 16% si produsele de panificatie 14%. Topul este completat de fructe proaspete cu 11% si oua cu 3%.  

Un specific important al acestor segmente este gradul ridicat de penetrare in randul consumatorilor, de peste 94%, pe de o parte, si frecventa cea mai mare de cumparare, cu o prezenta in cosul de cumparaturi de 186 de ori la 240 de acte de cumparare de produse alimentare.

 [click pe imagine pentru zoom]

Oportunitati pe piata produselor proaspete pentru retaileri

Spre deosebire de alte categorii din FMCG unde retailul modern detine deja ponderea cea mai mare, comertul traditional (n.r. include pietele agroalimentare) continua sa fie relevant pentru categoriile de produse proaspete, cu o cota valorica de 47% in primul trimestru din 2014. De precizat insa ca aceasta variaza de la un segment de produse la altul, ajungand la 73% pentru legumele proaspete si la 69% pentru produsele de panificatie si patiserie. Printre motivele pentru care achizitioneaza din acest canal mentionate de cumparatori se numara proximitatea, nivelul pretului, provenienta locala si prospetimea. Un alt element adus in discutie de cumparatori este interactiunea pe care o au cu vanzatorii.

De cealalta parte, in retailul modern, 28% din bugetul cheltuit cu produsele proaspete ramane in hypermarket, urmat de supermarketuri (13%) si discounteri (9%). Pentru jucatorii din acest canal, specialistii GfK considera ca oportunitatile vin din cresterea numarului de cumparatori si pe adresarea unor momente cheie de consum din an, precum vara si toamna. Un atu important in fata comertului traditional ar putea fi varietatea ofertei, dar si pretul sau modul in care sunt dispuse produsele in magazin.  

Ce ar mai trebui sa stiti

  • increderea consumatorilor ramane stabila in primul trimestru al lui 2014, existand totusi o dispozitie usor mai ridicata de a cheltui;
  • perceptia romanilor cu privire la situatia lor financiara este la un punct de breakeven. Ce inseamna asta? Ca pentru prima data in ultimii ani numarul celor care au spus ca lucrurile s-au imbunatatit versus al celor care au declarat ca s-a inrautatit este egal, in timp ce procentul celor care cred ca nimic nu s-a schimbat a crescut usor;
  • tot in primul trimestru s-a inregistrat si o crestere a cheltuielilor cu alimentele de 3% in valoare si de 4,3% in volum, in conditiile unei inflatii de 1,9%. De asemenea, pentru prima data in ultimii ani fenomenul de downtrading nu mai este la fel de vizibil. Motoarele de crestere au fost alimentele, in timp ce bauturile au stagnat;

                                               [click pe imagine pentru zoom]

  • 84% dintre consumatori isi doresc sa se rasfete, iar asta se vede si in evolutia unor categorii de tip indulgence precum biscuti (+12% in ianuarie – martie 2014 versus aceeasi perioada din 2013), napolitane (+10%) sau ciocolata tablete (+5%);
  • retailul modern a ajuns la o cota de piata valorica de 56% in primul trimestru din 2014;

                                               [click pe imagine pentru zoom]

  • activitatile promotionale sunt si ele la un nivel fara precedent, ajungand la 17% cota valorica din total FMCG in T1 2014 versus 10% in T1 2013. Cel mai ridicat nivel se inregistreaza in hypermarket (24%), dar vestea buna este ca au inceput sa se intample lucruri si in comertul traditional, unde procentul a crescut de la 5% in ianuarie-martie 2013 la 11% in primele luni din 2014;
  • romanii continua sa cumpere marci private, insa ritmul de crestere al acestei categorii a cunoscut o incetinire.

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content