FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Game restranse de produse ca urmare a rulajului mic

Game restranse de produse ca urmare a rulajului mic

Desi nelipsite din rafturile magazinelor traditionale, categoriile whisky si vodka importate pot fi catalogate mai degraba drept „un rau necesar” in portofoliul de produse al unei astfel de locatii. De ce spunem asta? Pentru ca vorbim despre produse scumpe, cu rulaj mic, care tin adesea capitalul blocat la raft. Tocmai de aceea gama de produse gasita la raft este destul de restransa, cu un numar mediu de SKU-uri de 3,3 pentru vodka importata si de 5,2 pentru whisky.

Cercetarea de fata a fost realizata de agentia de servicii de retail audit Retail Data Monitoring care a vizat 100 de magazine care aveau la vanzare cel putin un produs din categoria whisky sau vodka importata. Vizitele s-au desfasurat in 10 orase din Romania, in perioada 21 octombrie – 7 noiembrie 2011. Orasele acoperite au fost Bucuresti (toate sectoarele), Brasov, Cluj, Constanta, Craiova, Galati, Iasi, Ploiesti, Sibiu si Timisoara. Magazinele alese au fost din comertul traditional si sunt reprezentative pentru intreaga tara, dar si pentru a raporta datele la nivel de total Bucuresti, respectiv total Romania fara Bucuresti. Datele culese au urmarit: prezenta la vanzare a unei liste inchise de 173 de SKU-uri din cele doua categorii de produse (118 de whisky si 57 vodka importata) si mercantizarea produselor la raft.

Particularitatile la raft

In peste 80% din locatiile vizitate, categoriile whisky si vodka importate au fost gasite pozitionate pe ultima sau penultima polita de sus, atat din cauza ritmului redus de rotatie, cat si al caracterului premium. Pe de alta parte, aceasta localizare a produselor, pe penultima polita, la vedere, are si scopul de a proteja produsele de furt.  Produsele din categoria whisky au fost cel mai adesea gasite langa vodka de import sau locala, dar si langa alte bauturi alcoolice, precum vermut, lichior, brandy, vin sau sampanie. Aceeasi configuratie este valabila si pentru vodka importata. Alte categorii de produse langa care mai sunt plasate whisky-ul si vodka de import sunt cafeaua si tigarile. O remarca interesanta in urma vizitelor de magtazine realizate de reprezentantii Retail Data Monitoring este ca, la raft desi suntem in perioada de dinaintea Sarbatorilor, inca nu au aparut promotiile specifice acestei perioade. Pentru moment, promotia cel mai des intalnita este reducerea de pret.

BDG, cea mai buna distributie pentru vodka importata

Compania BDG s-a clasat pe prima pozitie din punct de vedere al prezentei importatorilor/ distribuitorilor de vodka importata in canalul traditional de comert, cu un procent de 80%. In cazul Pernod Ricard, cel putin un produs din portofoliul lor de marci de vodka a fost intalnit in 70% dintre locatiile vizitate care aveau aceasta categorie la raft. Daca BDG are o prezenta mai mare in Bucuresti decat competitorii sai (89% fata de 57% cat a cumulat urmatoarea companie), la nivel de total Romania fara Bucuresti, Pernod Ricard a inregistrat 78%, cu patru procente mai mult decat BDG. Soller’s are o prezenta constanta atat in Bucuresti, cat si in total Romania fara Capitala, in 28-29% din locatii.
Cat despre brandurile de vodka importata, Finlandia, marca distribuita de BDG, si Absolut, de la Pernod Ricard, au fost regasite in cel putin 70% din locatii, in timp ce marca Smirnoff (Soller’s) a inregistrat o prezenta de 28%. La analiza distributiei pe regiuni geografice, s-a observat ca Finlandia (BDG) are o prezenta de 82% in Capitala, iar in total Romania fara Bucuresti, de 67%, fiind depasita in acest caz de marca Absolut (Pernod Ricard) care are o prezenta ceva mai buna, de 78%.

Ballantine’s, J&B si Jack Daniel’s au cea mai mare penetrare in TT

Primii patru importatori/ distribuitori e whisky au fost prezenti in peste 70% din locatiile vizitate, insa dintre toti Soller’s a inregistrat cea mai ridicata prezenta, de 93%, fiind urmat de Pernod Ricard, cu 86%, Cristalex cu 78% si BDG cu 73%. Situatia este similara si la nivelul Capitalei, unde Soller’s are un grad de penetrare la fel de ridicat ca si in cazul datelor de la nivelul intregii tari fara Bucuresti, cu o prezenta de minim 90%. O distributie mai mare in Bucuresti s-a notat in dreptul produselor Pernod Ricard care au fost regasite in cel putin 9 din 10 locatii. Prezenta BDG a fost mai mare in total Romania fara Capitala decat in Bucuresti – 83% versus 50%.

In ceea ce priveste marcile de whisky, Ballantine’s, aflat in portofoliul Pernod Ricard, J&B de la Soller’s, si Jack Daniel’s, distribuit de BDG, sunt marcile cu prezenta cea mai mare la nivelul intregii tari – 70%, in timp ce un produs Teacher’s, brand aflat in portofoliul companiei Cristalex, se regaseste in cel putin una din doua locatii vizitate. Desi Ballentine’s (Pernod Ricard) a ocupat a doua pozitie ca si prezenta si in Bucuresti si in total Romania fara Bucuresti, tragand linie, aceasta constanta in distributie i-a adus totusi cea mai buna prezenta in total Romania. J&B (Soller’s) a acumulat o prezenta de 83% in Bucuresti, iar Jack Daniel’s (BDG) fost prezent tot in 83% din locatiile vizitate, dar din total Romania fara Bucuresti.

Recomandari de mercantizare pentru whisky si vodka importata

Pozitionarea categoriilor de whisky si vodka importata trebuie sa se faca la raionul de bauturi alcoolice spirtoase in vecinatatea  vinurilor si nu a berii care adreseaza unei alte nevoi de consum si vizeaza alt tip de cumparatori. Nici caracterul produsului bere (bautura alcoolica racoritoare, cu alcoolemie redusa, ieftina si de volum) nu recomanda aceste categorii ca fiind compatibile si pasibile de asociere.

Din punctul de vedere al ambalajului produselor, cele la un litru ar trebui plasate pe rafturile de sus, iar cele la 0,7 litri la nivelul ochilor.
In cazul promotiilor la unele articole, recomandarea ar fi sa fie plasate in dreapta produsului. Spre exemplu, o promotie cu un produs care are in pachet si un pahar ar trebui plasata in dreapta produsului de baza care nu este in pachet/ promotie.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content