FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Franciza Carrefour, o oportunitate de crestere pe termen mediu

Franciza Carrefour, o oportunitate de crestere pe termen mediu

Strategul care a contribuit timp de doi ani la procesul de transformare a Carrefour in Europa, numit in acest an la conducerea subsidiarei locale a grupului, anunta planuri ambitioase de expansiune a companiei in Romania si vede potential enorm de dezvoltare pe segmentul comertului de proximitate, inclusiv prin formate si modele noi de business.
François Melchior de Polignac estimeaza ca retailerul va incheia anul pe crestere, in termeni comparabili, desi contextul pe piata ramane „tensionat si dificil”.

Magazinul Progresiv: Spuneti-ne cateva cuvinte despre experienta dvs. anterioara mandatului de director general al Carrefour Romania.
François Melchior de Polignac:
Inainte de a veni in Romania (in aprilie 2011 – n.r.), am lucrat atat in Franta, cat si in Polonia. Experienta acumulata pe piata poloneza ma ajuta cel mai mult sa inteleg piata locala pentru ca cele doua se aseamana in multe privinte. Cred ca, economic vorbind, Romania merge pe un drum parcurs deja de ceva timp de Polonia, tara care a experimentat cresteri importante datorita investitiilor straine atrase; exista totusi o diferenta la nivelul vitezei de dezvoltare si al starii agriculturii, producatorii si retailerii din Polonia beneficiind de o infrastructura agricola mai bine pusa la punct. Aici vad o o perspectiva de imbunatatire in Romania, in conditiile unei fragmentari puternice a suprafetelor agricole locale.

M.P.: In Polonia ati condus operatiunile retelei de circa 200 de supermarketuri Carrefour si ati coordonat dezvoltarea francizei acolo. Pe scurt, care este modelul de franciza Carrefour?
F.M.P.:
Este un model destul de comun, pe care grupul nostru l-a testat foarte mult pe mai multe piete, in special in Franta. Am dezvoltat un sistem de franciza cu beneficii de ambele parti, francizat si francizor, prin care micii antreprenori din comertul alimentar – chiar si cei care detin un singur magazin – au posibilitatea de a accesa sistemul dezvoltat de aprovizionare al Carrefour, cunostintele noastre de business si de a se asocia marcii noastre puternice. Practic, ofera antreprenorilor din comert o oportunitate de dezvoltare a business-ului, iar noua ne permite sa mergem tot mai aproape de consumatori. Magazinele in franciza poarta diferite nume, precum Carrefour City, Carrefour Express, Carrefour Contact.

M.P.: Vedeti posibila introducerea francizei Carrefour in Romania? Au aparut informatii pe piata despre o posibila colaborare cu reteaua locala de supermarketuri Angst.
F.M.P.:
Pe termen mediu, sunt sigur ca exista un potential de dezvoltare a francizei Carrefour pe segmentul comertului de proximitate din Romania. Daca vom semna parteneriate cu retaileri locali, vom anunta cu siguranta acest lucru.

M.P.: Ce perspective de dezvoltare vedeti pe piata locala a supermarketurilor?
F.M.P.:
In opinia mea, supermarketurile reprezinta un segment de piata cu un potential mare de dezvoltare
in Romania. Exista si va exista intotdeauna o categorie de consumatori care fie nu detin o masina, fie nu vor sa mearga la cumparaturi cu masina, iar acestia vor acorda atentie intotdeauna ofertei magazinelor de proximitate, fie ca vorbim de supermarketuri sau  de magazine mai mici, de tip convenience.
Carrefour, in particular, din motive ce tin de notorietatea foarte buna a marcii, de legaturile putenice pe care le avem cu consumatorii romani, precum si de succesul formatelor de magazine operationale deja pe piata – atat din punctul de vedere al profitabilitatii, cat si al politicii comerciale – va continua expansiunea in comertul de proximitate.

M.P.: In acest caz, vom vedea o accelerare a expansiunii supermarketurilor detinute de Carrefour Romania si o moderare a extinderii retelei de hypermarketuri?
F.M.P.:
Moderarea nu este chiar cuvantul potrivit pentru strategia de expansiune a hypermarketurilor noastre, pentru ca ambele segmente ne ofera inca potential de crestere. Important este sa ne adaptam strategia de investitii la conditiile din piata si sa ne facem treaba bine in locatiile deja operationale. Va pot comunica doar planurile de expansiune pentru ultimele trei luni din acest an: 3 hypermarketuri noi in Bucuresti (Chitila), Botosani si Deva, si 8-10 supermarketuri. Comparativ cu 2010 (an in care au fost inaugurate un hypermarket si 10 supermarketuri – n.r.), putem vorbi astfel de o accelerare a expansiunii pe ambele segmente de piata pe care le acoperim in Romania.

M.P.: Considerati contextul economic din acest an favorabil cresterii investitiilor? Cum vedeti consumul in acest moment?
F.M.P.:
Pe termen scurt, vad o situatie economica dificila, tensionata, insa potentialul de crestere economica pe termen mediu nu este deloc de neglijat. Pe de alta parte, faptul ca ne extindem arata ca suntem multumiti de performantele magazinelor existente pe piata.

In comert nu vad o competitie directa reala intre diferitele segmente de piata, tocmai pentru ca toate acestea au perspective de crestere pe termen mediu. Nevoile consumatorilor sunt diferite, de aceea este nevoie de un comert multi-canal, de o complementaritate a ofertelor magazinelor de mai multe formate. Chiar si in Bucuresti vad posibila extinderea companiei noastre pe ambele formate operate in prezent.

Tintim si orase mai mici, cu putere de cumparare sub media nationala deoarece consideram ca efortul depus de compania noastra pentru reducerea preturilor, pe langa actiunile promotionale curente, ne permit sa atragem consumatori si din aceste zone. In principiu, nu excludem niciun oras in analiza locatiilor posibile pentru extinderea hypermarketurilor si a supermarketurilor noastre.

M.P.: Ce perspective sunt in consum pentru 2012?
F.M.P.:
Evolutia consumului va fi corelata, cu siguranta, cu cea a economiei in ansamblu. Vom vedea scaderi anul viitor? Nu stiu, nimic nu este sigur.
Va pot spune insa ca noi vom finaliza acest an pe un trend ascendent al vanzarilor in termeni comparabili (fara a lua in calcul expansiunea retelelor) fata de 2010. Anul viitor, evolutia afacerii va depinde atat de contextul economic local, cat si de factorii externi.

M.P.: Cum va arata expansiunea Carrefour Romania in 2012?
F.M.P.:
Va pot spune doar ca avem in lucru proiecte ambitioase de expansiune pentru anul viitor. In ultimii doi ani ne-am concentrat pe adaptarea strategiei de business la conditiile dificile din piata, chiar mai dure decat in multe alte tari europene. Am ramas o companie solida si ne-am mentinut atractivitatea preturilor pentru consumatori, finalizand astfel cu succes procesul de adaptare la conditii de criza economica. Avem astfel o baza sanatoasa de la care putem construi un plan ambitios de extindere pe piata romaneasca.

M.P.: Carrefour Planet, ultima inovatie la nivel de format de comert la Carrefour, va fi adus si pe pietele din Europa de Est in viitorul apropiat, in special in Romania?
F.M.P.:
Grupul nostru a lucrat extrem de mult pentru inventarea acestui nou concept de hypermarket, accentul fiind pus pe pietele mature din Europa. Nu avem planuri concrete cu Carrefour Planet pentru Romania, insa cu siguranta vom integra in operatiunile curente ale retelei locale de hypermarketuri cateva elemente din modelul Carrefour Planet. Indiferent de dimensiunea magazinului in care vom testa elementele inovatoare implementate pe pietele mai mature, cel mai important lucru va fi adaptarea acestora la nevoile consumatorilor din zona targetata de unitatea respectiva.

Se vorbeste in Europa de redundanta formatului de hypermarket, lucru cu care nu sunt deloc de acord. Va pot spune despre magazinele Carrefour Planet din Belgia si Spania (pentru ca pe acestea le cunosc cel mai bine) ca aduc o reintinerire a conceptului de hypermarket si pastreaza atuurile hypermarketului clasic in fata competitorilor de format mai mic: preturile bune, promotiile unice, cea mai mare varietate de produse si de actiuni de marketing in interiorul magazinului, etc. Intr-un magazin de proximitate spatiul restrans nu-ti permite sa prezinti pe larg produsele cele mai inovatoare lansate pe piata sau produsele de sezon, si nici sa aduci la raft consilieri de vanzari. Acestea sunt parghii ale hypermarketurilor pentru maximizarea vanzarilor.

M.P.: Ce elemente ar putea imprumuta Carrefour Romania de la modelul Carrefour Planet sau din alte formate inexistente inca pe piata locala? Puteti da cateva exemple?
F.M.P.:
Este prea devreme sa va dau exemple concrete. Cu siguranta insa toate elementele noi vor fi testate riguros inainte de a le implementa aici. Sunt un manager foarte pragmatic, niciodata nu iau decizii doar pe baze teoretice, ci ma asigur inainte ca lucrurile functioneaza in practica.
De altfel, meseria de comerciant are un caracter local prin natura sa, ceea ce face ca multe dintre elementele de strategie care functioneaza pe o piata similara Romaniei, precum Polonia, sa nu fie aplicabile aici din cauza specificului local de consum si a mediului concurential. In plus, si in cadrul Romaniei exista mai multe regiuni, fiecare cu specificul ei.

De aceea ideile noi imprumutate de la alte retele din grup trec intotdeauna prin filtrul local: analize, proiecte-pilot, studii pe consumator, etc. Toate acestea reprezinta un proces continuu, pentru ca businessul din comert are o dinamica extraordinara. Derulam studii de piata nationale, cat si la nivelul regiunilor si al fiecarui magazin in parte, focus-grupuri cu clientii nostri, etc. Nu in ultimul rand, feed back-ul primit de la clienti prin intermediul angajatilor nostri din magazine, in mod formal sau informal, este foarte important.

M.P.: In acest an, CEO-ul grupului Carrefour a confirmat pentru Magazinul Progresiv existenta unor planuri de expansiune pe segmentul magazinelor de tip convenience in Romania. Cand se va concretiza acest proiect?
F.M.P.:
Nu va pot spune acest lucru, din motive de confidentialitate. Ceea ce va pot reconfirma este strategia Carrefour Romania de extindere agresiva pentru urmatoarea perioada si faptul ca luam in considerare atat segmentele deja acoperite, cat si restul segmentelor din piata locala de retail.

M.P.: Ce noutati au fost in portofoliul de marci proprii Carrefour Romania in 2011? Care este strategia pentru urmatorii ani?
F.M.P.:
In acest an nu au fost noutati, insa avem cateva proiecte noi importante in acest moment, ale caror rezultate vor fi vizibile in viitorul apropiat.
Marcile private reprezinta in acest moment circa 12% din vanzarile totale ale Carrefour Romania si acopera toate segmentele de pret.

M.P.: Toamna este sezonul negocierilor anuale dintre retelele internationale de magazine si furnizori. Ce asteptari aveti de la aceste negocieri?
F.M.P.:
Cred ca retailerii si furnizorii deopotriva trebuie sa urmareasca acelasi lucru, si anume cresterea pietei. Sigur ca negocierile nu sunt usoare, uneori sunt tensionate, insa cred ca trebuie urmarit intotdeauna acest obiectiv comun.
Cu o parte dintre furnizorii mari incercam sa dezvoltam business plan-uri pe anumite categorii de produse , cu scopul cresterii categoriilor. Acestea prevad actiuni foarte targetate.
La nivelul preturilor, exista presiuni inflationiste din scumpirile la utilitati si la anumite materii prime utilizate in fabricarea produselor pe care le comercializam, insa ma astept ca inflatia in urmatorul an sa fie mai mica decat nivelul atins in urma cu un an, un an si jumatate.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content