FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > FMCG-ul, cel mai mare investitor in publicitate

FMCG-ul, cel mai mare investitor in publicitate

Suma cheltuita de primii 20 de investitori in publicitate in 2010 se ridica la circa 2,5 miliarde de euro la pret de rate card (valoare bruta, inaintea discounturilor) si reprezinta aproape jumatate din valoarea totala a publicitatii realizate prin mediile clasice - televiziune, presa scrisa si radio - potrivit datelor Alfa Cont Media Watch. Cel mai interesant lucru este ca nu mai putin de 16 dintre acestia sunt jucatori din industria bunurilor de larg consum.

De altfel, pentru prima data in ultimii ani, topul primilor 20 cei mai mari advertiseri ar putea fi impartit clar si cuprinzator intre doua mari domenii: FMCG si telecom. Dar sa facem un pas inapoi si sa privim piata de publicitate in ansamblul ei. In mod surprinzator, volumul investitiilor in media, si nu numai, s-a marit anul trecut, companiile reusind astfel sa salveze putin din „onoarea” lui 2010 care pleca la drum cu premise rezervate, dupa scaderile usoare din 2009.

Datele Alfa Cont Media Watch vorbesc de o valoare de aproape 5,4 miliarde de euro la pret de rate card, bani care au luat drumul mediilor clasice de promovare. Rezultatele sunt foarte bune daca ne raportam la anul de gratie 2008, cand piata inca inregistra cresteri de doua cifre si valora putin peste 5 miliarde de euro. Nivelul discounturilor era insa mai mic in urma cu trei ani – 90% pentru televiziune, 50% pentru presa scrisa si 45% pentru radio.In 2009 si 2010 discounturile au ajuns, in medie, la niveluri de 95% in cazul televiziunii, 65% pentru presa scrisa si 60% in cazul radioului (potrivit datelor Alfa Cont).

Chiar daca mediile traditionale - si aici vorbim cu precadere de televiziune - atrag cele mai mari investitii in publicitate, ar fi naiv din partea noastra sa credem ca mixul de marketing se rezuma la acestea. Lor li se mai adauga publictatea outdoor, televiziunea cu circuit inchis, publicitatea in-store si, mai nou, noile media si retelele sociale - majoritatea acestora fiind pe un trend ascendent in 2010, conform companiilor din domeniu.

Cei saisprezece

Pe primul loc in topul advertiserilor se afla statornic si la distanta considerabila de restul plutonului gigantul Procter & Gamble, cu o investitie bruta de peste 360 de milioade de euro in 2010, in crestere cu aproape 100 de milioane fata de anul anterior. De altfel, bugetul ridicat alocat de companie la acest capitol este in linie cu politica de marketing la nivel global, daca tinem cont ca Procter & Gamble este cel mai mare investitor in publicitate si pe plan mondial.
Nici la nivelul urmatoarelor pozitii nu se observa modificari in clasamentul lui 2010 versus 2009, Univeler ocupand locul al cincilea dupa suita Orange, Cosmote si Vodafone. Totusi, sunt doua aspecte care merita subliniate in dreptul acestora. Primul ar fi diferenta mica intre sumele brute bugetate de fiecare companie, iar al doilea este legat de „franarea” actiunilor producatorului de origine britanica Unilever, care are un buget brut investit de putin peste 155 milioane de euro, sub 2008, cand, de altfel, ocupa pozitia secunda in acelasi top realizat de Alfa Cont Media Watch.
Incepand cu pozitia a sasea pana la ultimul loc al top 20 investitori in publicitate, avem un lung sir de alte mari companii din industria bunurilor de larg consum. Acest tur de forta al marilor producatori din FMCG este intrerupt doar de Romtelecom, care se regaseste pe pozitia 12.

[click pentru marire]

Ferrero, cel mai agresiv jucator din ultimii doi ani

Daca ar fi sa ne oprim asupra unui singur nume si sa nominalizam castigatorul la categoria mutari notabile, acesta ar fi producatorul de dulciuri Ferrero care, in 2009, dupa o majorare a investitiilor brute de aproape 75%, a intrat in top 20 direct pe pozitia 14, cu putin peste 85 de milioane de euro. In 2010, Ferrero ocupa locul 8, in timp ce suma investita a crescut pana la 122 milioane de euro. La nivel local Ferrero este activ pe piata cu marci precum Kinder, Ferrero Rocher si Raffaello.

Si pentru ca tot am adus vorba de anul 2009, desi suna indepartat, el a reprezentat si disparitia din top 20 a companiei Ursus Breweries care, desi este in continuare o prezenta notabila pe media clasica, a redus drastic din bugetele de marketing.

O alta involutie din punct de vedere al sumelor investite in media se inregistreaza si in dreptul lui European Drinks & European Food - singura companie cu capital romanesc care se regaseste in acest top. Astfel, daca in 2008 aceasta se gasea pe pozitia a 9-a, in 2009 a coborat trei locuri, ajungand in 2010 pe locul 18 din 20, cu investitii brute de circa 64 de milioane de euro, cu 30 de milioane mai putin ca in 2008.

De o mai mare atentie fata de sumele investite in publicitate a dat dovada si compania Coca-Cola, care a coborat 9 pozitii in clasament, de pe locul 6 in 2009 pe locul 14 in 2010, cu 83,6 milioane de euro (rate card).
La capitolul „new entries” in 2010 versus 2009 se numara Mars Romania si Wrigley, pe locul 17 si, respectiv, 20. Cele doua companii care au parasit clasamentul sunt GlaxoSmithKline (din industria farmaceutica) si Beiersdorf.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content