FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > "In fiecare an am incercat sa iesim din tiparul decoratiunilor clasice"

"In fiecare an am incercat sa iesim din tiparul decoratiunilor clasice"

Ca si pentru oameni, si pentru magazine iarna vine cu momente de sarbatoare. Spatiul ce pune la dispozitie toata gama de produse pentru nevoile zilnice se reinventeaza pentru a le pune in valoare pe cele destinate sarbatorilor de iarna. Fiecare in maniera proprie, in functie de creativitatea proprietarului, entuziasmul angajatilor si generozitatea bugetelor.

Cum se pregateste un supermarket local pentru a-si intampina cumparatorii? Ceea ce veti citi in continuare poate fi considerat un studiu de caz. Reteaua Paco are in prezent patru supermarketuri, iar proprietarul acesteia, Feliciu Parachiv, este mai mult decat generos in a oferi detalii despre modul in care prega­teste magazinele pentru sarbatorile de iarna. „O zapada buna poate deschide sezonul fara probleme”, explica acesta, iar iarna grea ce se anunta in acest an pare sa ofere premisele pentru o deschidere timpurie a sezonului.

„Pregatirea magazinelor pentru sarbatorile de iarna o incepem in general in ultima saptamana din noiembrie si debuteaza cu schimbarea aspectului magazinelor si decorarea lor in spiritul sarbatorilor de iarna, actiune la care este angrenat tot personalul magazinelor. In fiecare an am incercat sa iesim din tiparele decoratiunilor clasice, reinventand mereu modul de decorare si schimband aspectul magazinelor de la an la an. Folosim toata paleta de decoratiuni specifice: globulete, ghirlande, instalatii luminoase, fulgi imensi din polistiren agatati de tavan, dar incercam sa iesim un pic din aranjamentul stereotipic universal practicat”.

Pentru ca, pana la urma, oamenii insufletesc atmosfera, clientii magazinelor Paco sunt uneori intampinati de „Craciunite”, angajate ale companiei care intra in rol pe baza de voluntariat. In pielea (a se citi costumul) lui Mos Craciun intra un alt membru al echipei, cu sarcina de a colinda magazinele, prin rotatie, intre Craciun si Revelion. Cand natura este dispusa sa ajute, in fata unui magazin rasare un om de zapada imens, spre bucuria copiilor. „Bucuria exista in fiecare dintre noi, trebuie doar sa gasim modul in care sa o scoatem la lumina”. Interiorul magazinelor trebuie sa fie cald si luminos, cu un fundal sonor adecvat, dar „colindele in exces deranjeaza”, avertizeaza Paraschiv. „Colindele trebuie alese cu grija si trebuie sa ruleze doar cu cateva zile inainte de Craciun”. Tabloul este completat de promotii, degustari de produse traditionale si alte activitati de marketing.

Fiecare sarbatoare are vanzarile specifice

Dupa ce scena este aranjata, primele actiuni importante si primele sperante in epuizarea stocurilor sunt prilejuite de 1 si 6 decembrie (Sf. Nicolae), cand, afirma Feliciu Paraschiv, se vinde foarte bine pestele. „Este posibil sa fie perioada cu cea mai mare vanzare de peste din an. Preparatele din carne si carnea proaspata se vand foarte bine in ajun de Craciun, dar nu la fel de bine in ajun de Revelion, consumul de apa minerala si racoritoare are un varf istoric inainte de Craciun indiferent de vremea de afara, se vand brazii, produsele pentru ornarea lor - instalatiile, globuletele, ghirlandele etc. intr-un ritm ametitor – atentie, insa: doar pana pe 24 decembrie la ora inchiderii, apoi nu se mai vand absolut deloc un an de zile”.

Produsele de sezon vizate sunt scoase in evidenta prin plasari secundare, preturi promotionale, atentionari specifice, extraplasari, sampling-uri, pozitionari in apropierea caselor de marcat si tot arsenalul de mijloace menit sa impulsioneze vanzarile.
Dincolo de articolele de sezon, magazinele nu neglijeaza nici produsele de baza (ulei, zahar, faina) sau produsele de curatenie, „care se vand si ele intr-o cantitate mare pana in 20 decembrie” si carora le sunt acordate spatii generoase de expunere.

Furnizorii: una calda, una rece

Cu toate ca anul acesta se intrezareste o oarecare apatie in zelul furnizorilor, de regula acestia pregatesc cu seriozitate perioada sarbatorilor cu oferte, produse in editii limitate, promotii etc. Reprezentantul Paco afirma ca vanzarile de ciocolata au depasit asteptarile anii trecuti, sustinute de eforturi insemnate de promovare si marketing.

Un aspect pe care Feliciu Paraschiv si l-ar dori imbunatatit este flexibilitatea furnizorilor. Acestia sunt uneori neinduplecati in privinta produselor sau executiilor in magazine. „Desi genereaza si sustin promotii si fac eforturi insemnate de promovare si marketing, de multe ori nu tin cont de propunerile noastre, de ceea ce le semnalizam noi din piata. Uneori producatorii incearca sa implementeze anumite strategii nerealiste, programe care nu se pliaza pe modelul nostru de magazin”. Pentru perioada octombrie – decembrie 2010, Feliciu Paraschiv anticipeaza cele mai slabe vanzari din ultimii cinci ani raportate la suprafata de vanzare. „Anticipam vanzari cu 15% mai mici fata de anul trecut pe metru patrat de magazin”, afirma Paraschiv care adauga ca estimarea lui este una optimista.
Si angajatii au sarbatori

Programul de sarbatori al magazinelor Paco este diferit fata de restul anului. De Craciun si Revelion programul este mai scurt, iar pe 26 decembrie si 1 ianuarie sunt inchise. Pe 27 si 28 decembrie si 2 si 3 ianuarie magazinele au un program de opt ore (10.00 – 18.00), cu o schema de personal redusa. „Clientii sunt informati de program cu o saptamana mai devreme si inteleg foarte bine faptul ca si angajatii nostri sunt oameni si au familii. In plus, insa, angajatii nostri trebuie sa zambeasca mai mult in perioada sarbatorilor, sa fie mai destinsi si mai aproape de clienti, sa faca fata fluxului mai mare de marfa fara sa ramana peste program.

Logistica

Dincolo de sistemul informatic performant care ajuta la estimarea cat mai corecta a comenzilor, Feliciu Paraschiv spune ca „oameni dedicati, cu fler in vanzari si cu vechime in ceea ce fac iau deciziile finale stabilind cantitatile necesare”.

Transferurile de marfa intre cele patru locatii sunt facute extrem de operativ si contribuie la reglarea stocurilor. „Am invatat din greselile noastre”, spune Paraschiv, care si-ar dori o mai mare transparenta din partea industriei, din acest punct de vedere, pentru ca toata lumea sa se poata perfectiona, in final.
Spatiile de depozitare sunt bine echilibrate, singurul neajuns fiind la magazinul din Odobesti, situat in centrul orasului, unde aprovizionarea este mai dificila. O solutie gasita de Paco este marfa lasata in custodie la furnizori. Acestia sunt bucurosi sa ofere acest serviciu, pentru ca Paco plateste marfa in avans, iar furnizorii livreaza de cate ori sunt solicitati.

„Indiferent de previziuni, in fiecare an ne-am fixat tinte mai ridicate, in fiecare an am facut cate ceva care sa ne diferentieze de concurenta. Sarbatorile de iarna sunt frumoase. Totul depinde doar de noi si de modul in care reusim sa-i facem pe clientii nostri sa inteleaga acest lucru”.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content