FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Experienta iti aduce mai multa cunoastere de sine

Experienta iti aduce mai multa cunoastere de sine

Lachlan Grave a venit la conducerea Kraft Foods Romania la inceputul acestui an. Australian de origine, a trait si a muncit in Anglia, Franta, tarile nordice si Rusia. Expunerea la atatea culturi si mentalitati i-a spulberat prejudecatile si i-a ascutit simtul intelegerii oamenilor. In Romania a descoperit oameni capabili sa-si dezlantuie pasiunile.

Magazinul Progresiv: Care au fost realizarile dvs. in compania Kraft Foods, pana acum?
Lachlan Grave: Am venit la Kraft odata cu achizitionarea de catre companie a diviziei de biscuiti a Danone. Nu stiu daca poate fi considerata o realizare dar, cu siguranta, ultima pozitie detinuta in Rusia a fost deosebita: Rusia este o tara foarte mare, la Kraft Foods Rusia au fost multe de facut si, peste toate acestea, a intervenit integrarea diviziei de biscuiti Lu, cu multe provocari, dar si cu multe satisfactii.

MP: De unde au venit cele mai mari provocari?
LG:
Cred ca totul se raporteaza la oameni, ca de fiecare data. Cumva, toti suntem programati cam la fel, suntem motivati cam de aceleasi lucruri, dar modul in care ne exprimam, ne exteriorizam, este diferit. Pentru mine, a fost esential sa inteleg modul in actioneaza oamenii cu care lucrez si cum cum pot sa-i determin sa lucreze impreuna intr-un mod placut si eficient la acelasi obiectiv.

Experienta iti aduce mai multa cunoastere de sine, iar aceasta, la randul ei, iti ofera abilitatea de a intelege cum sa interactionezi cu oamenii din jur si cum sa-i asculti. Chiar daca din punct de vedere cultural sunt diferente intre oameni, exista si multe puncte comune si mi se pare extraordinar sa explorezi aceste similitudini, dar sa si descoperi diferentele, nu numai profesional, ci si in viata personala.

MP: Cum ati inceput activitatea in acest domeniu?
LG:
Cand am terminat scoala, nu eram tocmai nerabdator sa-mi continui studiile, de aceea m-am gandit ca o optiune buna ar fi sa muncesc full-time si sa studiez part-time. Singurul mod de a face acest lucru in domeniul pe care doream sa-l aprofundez era sa ma angajez la o firma de contabilitate si sa-mi continui scoala dupa program.

Curand am decis ca domeniul contabilitatii nu era prea distractiv, de aceea m-am mutat la departamentul de consultanta al companiei. Dupa o alta perioada mi-am dorit ceva mai multa actiune, de aceea m-am angajat la Kellog’s, in Australia. Si asa a inceput activitatea mea in FMCG. Am ales aceasta industrie pentru ca mi se pare ca cel mai interesant lucru este sa fii cat mai aproape de consumator. Toti oamenii de marketing spun ca sunt multe alte aspecte interesante ale muncii lor, dar sa fii aproape de consumator, sa fii acolo unde se naste produsul mi se pare cel mai fascinant. Cu acestea vin toate celelalte aspecte ale muncii pe care le iubesc: sa faci produse care plac oamenilor si sa le promovezi.

Pana la urma, facem cafea, biscuiti sau ciocolata si incercam sa le facem gustoase pentru consumatori si sa le vindem. Si, daca reusim sa ne aducem aminte de aceasta simplitate, asta ne ajuta sa navigam prin complexitatea pe care o presupune businessul, uneori.

MP: Dupa Kellog’s?
LG:
Dupa Kellog’s m-am dus la Danone, in Franta.

MP: Cum ati ajuns din Australia in Franta?
LG:
Am avut ocazia sa lucrez pentru Kellog’s in Anglia. Sa te muti la 30 de ani in Anglia era fantastic, asa ca am plecat pentru o perioada scurta, dar la putina vreme, seful meu si-a dat demisia. M-am trezit in Anglia fara slujba, iar oferta facuta de Kellog’s nu m-a incantat la vremea aceea. Am avut insa sansa unui interviu la Danone si, cum perspectiva de a trai si a munci la Paris nu era de refuzat, am inceput la biroul central, la divizia de biscuiti si am avut la inceput atributii pe partea financiara si de marketing.

Curand, Danone m-a trimis la Helsinki avand responsabilitatea tarilor nordice – Suedia, Norvegia, Finlanda. Am stat trei ani la Paris si apoi cam tot atat in Finlanda, inainte de a ma duce in Rusia. Aici am stat doi ani si jumatate. A fost cam scurt, dar cred ca a fost foarte benefic pentru divizia de biscuiti a Danone sa fie sprijinita de o companie atat de puternica precum Kraft.

MP: Care sunt cele mai delicate aspecte in integrarea unui business?
LG:
Cultura de corporatie. Cand esti intr-o cultura, ea este oarecum „invizibila”, pentru ca inseamna modul in care actionezi si care vine de la sine. Dar, cand aduci doua companii impreuna, poti avea dificultati din cauza presupunerilor diferite pe care le fac oamenii. Este un exercitiu zilnic sa-ti aduci aminte ca nimic nu este evident si ca trebuie sa clarifici si cel mai mic detaliu. Cand faci acest efort, rezultatele vin foarte repede. Altfel, totul se poate transforma intr-un blocaj urias, daca permiti acest lucru, sau poate disparea mai repede decat te astepti, daca esti atent.

MP: Cand stii ca un asemenea proces s-a incheiat?
LG:
Probabil ca oamenii din companie pot raspunde cel mai bine. Cand iti spun ca se simt bine, ca activitatea se deruleaza fluent, cand clientii primesc produsele fara probleme, cand nu mai sunt dificultati si neintelegeri. Desigur, marimea devine un factor important. In Rusia am integrat doua companii mari. Aici, in Romania, s-a facut o treaba extraordinara in a integra o companie mica in Kraft Foods. De cand Kraft Foods a preluat biscuitii Lu ne-am dublat cota de piata. Asa ca succesul este un factor important in „ungerea rotilor”, astfel incat lucrurile sa mearga bine.

MP: Apoi ati venit in Romania?
LG:
Da, nu mai fusesem aici niciodata si stiam foarte putine despre tara. Prima oara am venit cand am avut interviul cu seful meu si stiam ce se stie la modul general: comunism, Ceausescu. A fost o descoperire fabuloasa. Este foarte frumos sa descoperi ceva cand nu ai prejudecati. Am venit prima oara in iulie anul trecut si am fost suficient de norocos sa primesc postul pe care si l-am acceptat foarte repede.

MP: Cum percepeti viata in Romania?
LG:
Am trait multa vreme in tarile nordice, unde populatia este mult mai rezervata. Primul lucru pe care l-am facut cand am venit aici a fost sa ma duc la un meci de fotbal, la Sibiu, Romania – Italia. Cred ca un fotbalist, Adrian Mutu, a facut o greseala care le-a permis italienilor sa inscrie un gol. In secunda urmatoare, stadionul a explodat, iar oamenii strigau ce fotbalist prost este Mutu, ca n-ar fi trebuit sa fie in echipa etc. Cinci minute mai tarziu acelasi Mutu a avut o interventie exceptionala si aceiasi oameni care-l desfiintasera mai devreme spuneau acum ce fotbalist minunat este si ca ar trebui sa fie presedinte.

Pentru mine a fost o experienta deosebita pentru modul in care oamenii si-au dezlantuit pasiunile. Cand traiesti intr-o cultura care abordeaza viata la modul acesta, cred ca este foarte usor sa te integrezi. Iar eu m-am simtit foarte bine primit, atat la Kraft Foods, cat si de oameni, in general. Evident, au existat dificultatile inerente pe care le intampini cand te muti intr-o tara noua, dar per total este foarte bine.

MP: Cum ati perceput consumatorii romani?
LG:
Nu pretind ca-i cunosc atat de bine, dar am norocul de a fi venit intr-o companie cu o conducere de succes si care intelege foarte bine consumatorul pe care-l serveste. Ceea ce am observat, insa, pana acum, este o dorinta puternica de a incerca lucruri noi, deschiderea si curiozitatea. Daca le dai produse bune, ei le vor incerca si vor ramane alaturi de tine. Daca nu le plac, vei observa destul de repede acest lucru.

MP: Cum apreciati comportamentul de consum de acum inainte?
LG:
Acum sunt momente grele pentru toata lumea. Toti isi ajusteaza stilul de viata si bugetele la situatia economica prezenta, iar noi incercam sa ne concentram pe produsele in care au capatat incredere de-a lungul anilor si sa-i asiguram ca mentinem calitatea acestora, asa cum au fost obisnuiti.
Pe termen lung, nu cred ca se va modifica acest comportament, aceasta deschidere catre noutati, pasiune si curiozitate. Cred ca ne vom intoarce la cresterea, inovatia si efervescenta pe care le-am avut in aceasta industrie in ultimii ani. Ceea ce se intampla acum este doar o piedica temporara.

Astazi, in Romania, business-ul Kraft Foods este compus, in proportii aproape egale din ciocolata si cafea. Doar ce am cumparat afacerea cu biscuiti pe care incercam sa o integram, de la inceputul anului, si sa o dezvoltam. Nu cred ca vom extinde categoriile de produse in care operam, pe termen scurt. Sunt inca multe de facut cu ce avem pana acum. Continuam sa lucram la constructia Jacobs ca brand lider de cafea si avem din ce in ce mai multi consumatori care ne devin loiali in fiecare zi. Mixurile se extind, de asemenea, rapid. Ciocolata creste si ea foarte repede si mai sunt zone din categoria de ciocolata unde nu suntem foarte puternici. Pe tablete, de exemplu, sunt varietati unde ne putem face simtita prezenta. Mai este loc de inovatie si dezvoltare pe actualele categorii.

MP: La sosirea dvs. in Romania, Kraft Foods tocmai anunta inchiderea fabricii de la Brasov. Care este situatia, in acest moment?
LG:
Suntem intr-o parte a lumii in care piata a crescut foarte mult. Nu numai in Romania, ci si in Bulgaria, Serbia si in toate tarile din Balcani, iar ciocolata este una dintre cele mai importante divizii ale Kraft Foods din regiune. De aceea cautam capacitati mai mari pentru a alimenta aceasta cresterea. Fabrica de la Brasov era situata in mijlocul orasului si ajunsesem in punctul in care in care nu ne mai puteam extinde.

Aveam nevoie de capacitate suplimentara si, cand am facut toate analizele referitoare la posibilitatile de expansiune, tinand cont de respectarea tuturor conditiilor, am ajuns la concluzia ca este mai bine sa extindem o alta fabrica de-a noastra, decat sa o extindem pe cea de la Brasov sau sa construim una noua. Acesta a fost motivul deciziei.

Este una nefericita din cateva puncte de vedere, dar a fost o decizie luata, iar noi trebuie s-o ducem la indeplinire cat mai bine posibil. In Bulgaria avem o fabrica de cafea si una de ciocolata. Fabrica de ciocolata este in apropiere de Sofia, ceea ce este foarte bine din punct de vedere al transportului.
Chiar daca sursa de provenienta a produselor se schimba, consumatorii nu vor percepe aceasta modificare, pentru ca standardele de calitate pe care le respecta procesul de fabricatie sunt identice la toate fabricile Kraft Foods. Astfel, ciocolata de pe piata romaneasca va proveni de la fabricile din Bulgaria, Germania, Polonia si Lituania.

De asemenea, vrem sa le gasim locuri de munca angajatilor de la Brasov si lucram in acest sens. Aceasta a fost proritatea noastra si acesta a fost motivul pentru care am incercata sa gasim pe cineva in zona Brasovului care sa poata fabrica produsele care nu sunt usor de adus din alta parte. Am initiat o relatie in acest sens cu Rap Confectionery care va produce o parte din produsele noastre si va genera, astfel, locuri de munca pentru fostii angajati ai Kraft Foods.

MP: Care sunt prioritatile dvs. cheie la Kraft Foods Romania?
LG:
Am preluat o afacere care are succes de multa vreme, crestere repede si este lider in categoriile in care activeaza. Cand vii la conducerea unei asemenea companii te intrebi ce mai ai de oferit. Dar cred ca in asta consta si provocarea: sa-ti mentii pozitia de lider, sa-ti mentii oamenii motivati si interesati. Din persepectiva interna, aceasta este principala preocupare. In celelalte pozitii pe care le-am detinut am avut probleme de rezolvat, iar sarcina mea a fost sa-i ajut pe oameni sa le identifice si sa lucram impreuna pentru a obtine rezultatele. Aici este altceva.

Pe termen scurt, trebuie sa ne concentram pe diviziile noastre cheie, sa ne asiguram ca livram consumatorilor cea mai buna valoare prin brandurile noastre, astfel incat, cand ajungem de cealalta parte a malului, sa putem aduce produse noi, inovatii. Deja, daca privesti global, exista semne ca lucrurile se imbunatatesc, mai ales in SUA, unde rata de crestere a somajului s-a incetinit si sunt indicatori ca situatia da semne timide de redresare.

In Romania, este clar ca ne aflam inca pe panta descendenta, iar consumatorii inteleg asta mai bine decat noi. De aceea cred ca, cel putin in categoriile noastre, vom continua sa vedem ca lucrurile incetinesc inainte de a-si relua curba ascendenta. Nu stiu cat va dura asta, de aceea trebuie sa fim cat mai flexibili posibil pentru a putea reactiona la mediul extern.

MP: Ce ati descoperit deosebit in Romania?
LG:
Am fost placut surprins de calitatea vinurilor pe care le-am descoperit aici, eu fiind un pasionat de domeniu. Nu am stiut ca Romania are o traditie atat de bogata in acest domeniu. Am descoperit ca aveti cateva vinuri si soiuri realmente exceptionale. Romania si vinurile sale asteapta sa fie descoperite.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content