
Exista viata dincolo de pret?
La final de an, toate privirile optimiste se indreapta spre sectoarele sustinute de exporturi. La polul opus, retailul local arata, mai degraba, ca un vulcan stins in economie, nu mai are forta de a produce „scantei”.
2010 a fost anul in care retailerii alimentari si-au aratat vulnerabilitatea: au inchis unitati, si-au regandit modelul de business sau au ajuns chiar in insolventa pentru a se proteja de furnizori. La o privire mai atenta, toate acestea au pornit din schimbarea raportului de forte care pare a fi paradoxul crizei: desi sunt slabiti financiar, dupa doi ani de scadere a veniturilor, consumatorii sunt acum mai puternici ca oricand in fata retailerilor pentru ca au incetat sa mai cumpere orice, la orice pret, doar „pentru ca imi permit”.
De aceea, la capatul a doi ani de scaderi ale vanzarilor, nu este surprinzator faptul ca in mesajele marilor retaileri alimentari transmise in discursurile publice apare tot mai des aceeasi intrebare: „Cum facem fata unui consumator mai exigent?” O intrebare care poate fi vazuta, in acelasi timp, ca o promisiune: aceea ca retailerii isi iau in serios rolul de a „reaprinde scanteia” din consum. Cine va gasi mai repede raspunsul va fi cel care va castiga cel mai mult in urmatorii ani.
Discutia se va duce, cu siguranta, dincolo de pret, pentru ca discounturile oferite la nesfarsit sunt o strategie sinucigasa. Directorul unei companii de top din FMCG imi spunea, zilele trecute, ca niciodata nu a vazut atatea promotii ca in 2010, insa ele au aratat in acelasi timp cat de mult s-au straduit producatorii sa tina in viata atasamentul consumatorilor de brandurile mari.
Anul viitor, cel mai probabil, va fi nevoie de „artificii” noi, pentru ca nimeni nu se mai asteapta ca Guvernul sa-si asume rolul de a reporni consumul sau ca populatia sa mearga din nou cu entuziasm la banca pentru un credit de nevoi personale.Asa cum consumatorul a invatat in criza sa faca „smart shopping”, companiile trebuie sa-si gaseasca propriile modalitati de a face „smart business” si sa genereze profituri mai mari pe o piata mai complexa si mult mai imprevizibila decat cea pe care am cunoscut-o cu totii inainte de criza.
Am incercat sa explic, pe scurt, motivele pentru care am lansat un nou indemn odata cu invitatia la cel mai important eveniment al industriei FMCG din 2011, Conferinta Magazinul Progresiv: „Duceti lupta dincolo de pret!” Este un indemn la continuarea inovatiilor, la gasirea unor strategii noi de business care sa va vindece clientii de obsesia pretului mic.
La multi ani si multa inspiratie in 2011!
Adaugă comentariu nou