
Evolutia LKA in 2011: producatorii, cei mai activi investitori
Antreprenorii din industria carnii au fost cei mai activi investitori in segmentul Local Key Accounts (LKA, retelele locale de magazine) din comertul alimentar romanesc in 2011, dupa cum arata datele comunicate de retaileri. Dupa iesirea de pe piata a MIC.RO, la inceputul acestui an, segmentul ramane dominat de magazinele de producator.
Un bilant al retelelor autohtone de comert alimentar nu poate trece cu vederea insolventa celei mai mari retele de magazine de proximitate cu capital romanesc, MIC.RO. La mai putin de doi ani de la inaugurarea primului magazin, in aprilie 2010, aceasta ajunsese la un numar total de peste 800 de locatii distribuite preponderent in Bucuresti si in sudul tarii. Retailerul si-a cerut intrarea in insolventa la inceputul lui 2012, la scurt timp de la inchiderea tuturor magazinelor si disponibilizarea aproape a tuturor angajatilor.
Fara MIC.RO pe piata, in varful topului LKA realizat dupa numarul de unitati operationale raman, la distanta mare de restul retailerilor romani, retelele Succes (dezvoltata de societatea Succes Nic Com) si Vel Pitar (detinuta de producatorul de morarit si panificatie cu acelasi nume). La sfarsitul anului 2011, reteaua Succes ajunsese la un numar de 150 de locatii, in timp ce magazinele operate sub brandul Vel Pitar, la 140. Dinamica retelei Succes se bazeaza, de asemenea, pe investitiile intr-un sistem de productie de marci private in sectorul alimentelor de baza, pe care compania si le-a planificat pentru urmatorii ani.
Magazine in vecinatatea spatiilor de productie
Majoritatea retelelor autohtone de magazine alimentare apartin producatorilor nationali care au optat pentru aceasta directie strategica din nevoia de a-si echilibra fluxul de productie si de a-si securiza mai bine cash flow-ul. Initiative se remarca preponderent in randul producatorilor de carne si mezeluri, printre care Agricola International Bacau, Sergiana ProdImpex, Cris-Tim, Diana Com, Vascar Vaslui, Angst, Unicarm, Agroli sau Retail Alba. Producatorii si-au extins diviziile de retail atat prin magazine de tip supermarket, dar mai ales prin locatii destinate exclusiv comercializarii de carne si mezeluri - segment mai profitabil, tinand cont de controlul marjelor. Retelele de magazine mentionate anterior nu sunt singurele dezvoltate de producatori: Prospero este divizia de retail a companiei de panificatie cu acelasi nume, ale carei magazine opereaza exclusiv in orasul Timisoara, iar lista retelelor de magazine de producator continua cu Titan si Dobrogea Fresh.
Aria de acoperire a retelelor dezvoltate de comerciantii romani vizeaza zona de proximitate a unitatilor de productie sau, dupa caz, locatia de origine a companiei. Reprezentative in acest sens sunt magazinele dezvoltate de Santec, Luca Brasov sau Annabella. De cealalta parte, retelele de magazine extinse la nivel national apartin preponderent producatorilor nationali, printre care Agricola International Bacau sau Vel Pitar.
Topul cresterilor
Datele comunicate de operatorii celor mai dezvoltate retele locale de magazine arata ca cele mai mari cresteri la nivelul afacerilor in retail au fost inregistrate anul trecut de catre Retail Alba (operatorul Alba Market), magazinele cu autoservire Santec, magazinele de panificatie Prospero SRL si supermarketurile Agricola, avansul fiind de peste 20% in fiecare caz.
De altfel, trei dintre acestea – Agricola, Alba Market si Santec – au fost retelele cele mai expansive in 2011, dupa numarul de unitati deschise, astfel incat cresterea poate fi pusa pe seama investitiilor in locatii noi.
In ciuda conditiilor economice dificile din piata, majoritatea lanturilor locale mari au investit in expansiune anul trecut sau si-au mentinut numarul de unitati operationale la nivelul din 2010, dupa cum arata datele comunicate de companii. Retelele care au comunicat un numar mai mic de unitati operationale in 2011, comparativ cu anul anterior, sunt Luca (trei locatii in minus) si Comaliment (o locatie).
Adaugă comentariu nou