FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Estimari rezervate pentru segmentul tichetelor de masa

Estimari rezervate pentru segmentul tichetelor de masa

Apreciata in prezent la o valoare de aproximativ 1 miliard de euro, piata tichetelor de masa isi va mentine constante cifrele in anul 2010. In conditiile aplicarii Ordonantei de Urgenta nr 114/12.2009, nu ar fi exclusa, insa, o contractie a pietei de tichete de masa, cadou si vacanta de pana la 10%, dupa cum apreciaza reprezentantii companiilor emitente.

Tichetele de masa reprezinta o oportunitate fiscala frecvent intalnita la nivelul companiilor din Romania, in special in mediul privat, astfel ca cel putin jumatate dintre persoanele angajate in Romania cu contract de munca beneficiaza de tichete de masa.

Asemeni celorlalte zone economice, piata tichetelor de masa este si ea afectata de situatia economica, motiv pentru care sunt sesizate unele schimbari la nivel de structura si valori.
In acest sens, Adina Popa, Director Marketing & Dezvoltare Sodexo Pass Romania, a declarat ca se observa o influenta mai puternica in domenii afectate direct de criza (ex: constructii, imobiliare, auto), dar si o evolutie pozitiva in randul companiilor mici si mijlocii, care in conditiile actuale doresc sa utilizeze avantajele fiscale pe care le ofera sistemul tichetelor de masa.

„In 2009 am avut peste 20.000 de companii client care au acordat tichete de masa. S-a inregistrat o scadere a volumului de tichete in 2009 din cauza reducerii numarului de angajati ca urmare a crizei. In functie de luna, in 2009 tichetele de masa Sodexo au fost folosite de un numar de angajati ce variaza intre 700.000-1.000.000”, a precizat reprezentanta companiei Sodexo Pass Romania.

Modificari legislative pe final de 2009

In acelasi context economic dificil, in luna decembrie 2009 a fost publicata si o ordonanta de urgenta care include o serie de masuri financiar-bugetare, intre care o dispozitie care se refera la faptul ca institutiile publice nu pot acorda tichete de masa, exceptie facand cele care se autofinanteaza.
Aceste modificari fac ca piata din Romania sa faca un pas inapoi, capacitatea de penetrare a tichetelor de masa fiind oricum mai mica in comparatie cu alte tari, dupa cum precizeaza Ana-Maria Iacob, responsabil Marketing in cadrul Chèque Déjeuner Romania, un alt jucator important pe piata tichetelor de masa.

Aceasta explica, de asemenea, faptul ca, in mod normal, tichetele de masa ar trebui sa constituie, intr-o perioada de criza economica, un factor prin care unitatile sa isi mentina forta de munca de care vor avea nevoie in perioadele urmatoare de reabilitare si de relansare economica.
Iulian Alexe, Directorul de Marketing al Accor Services, sustine aceasta idee vorbind de beneficiile pe care le prezinta tichetele de masa: „Avantajele tichetelor de masa pentru retaileri sunt, in primul rand, generarea de venituri aditionale si garantarea unui segment de clienti solvabili. Pentru salariatii care primesc tichete de masa de la companiile angajatoare, avantajul este cresterea puterii de cumparare, directionata catre acoperirea unei nevoi de baza, cea a alimentatiei”.

Statul, castig de 250 milioane de euro

Dincolo de beneficiile pentru angajat si angajator, tichetele de masa prezinta o serie de avantaje si pentru stat, dupa cum spun reprezentantii celor mai importante companii emitente
din Romania. Potrivit Directorului de Marketing si Dezvoltare al Sodexo Pass Romania, acordarea tichetelor de masa inseamna un venit de 250 milioane de euro, provenind din TVA.
„Statul roman incaseaza valori mai mari din impozite si TVA, scad costurile aferente asistentei medicale si sociale, in timp ce creste legalitatea si volumul activitatilor din piata, se dezvolta domeniul productiei de bunuri alimentare si servicii si se creeaza noi locuri de munca”, detaliaza reprezentanta Chèque Déjeuner Romania.

Mai exact, dupa cum explica Ana-Maria Iacob, pe termen mediu si lung, beneficiile mentionate conduc la dezvoltarea mediului de afaceri. „Sistemul tichetelor de masa are un impact mai putin costisitor si mai eficient decat o reducere globala a contributiilor sociale”.

Contextul relatiilor cu comerciantii

Relatia cu retailerii a decurs in parametri normali in 2009, insa sub amprenta unui scepticism mai pronuntat decat in perioadele anterioare. Obiectivul pentru companiile emitente de tichete tine in principal de administrarea corecta si rapida a finantelor, pentru toate partile implicate. Mai exact, este vorba de rambursarea in termeni echitabili a sumelor incasate de la clienti (companiile care ofera tichete angajatilor lor) catre magazine, restaurante si centrele afiliate.

„Situatia cu magazinele decurge normal pentru o relatie comerciala, avand in vedere ca ambele parti sunt afectate de situatia economica, reducerea bugetelor si a numarului de clienti. Suntem de acord ca emitentii prin tichetele emise le asigura o clientela si un aport financiar deloc neglijabil. De cealalta parte, emitentii sunt supusi la cheltuieli considerabile pentru producerea de tichete”, explica Ana-Maria Iacob - Chèque Déjeuner Romania.

Cum se vede 2010?

Scaderea volumului de tichete in 2009 este pusa pe seama mai multor factori de influenta. Pe de o parte, se vorbeste despre reducerea numarului de angajati ca urmare a crizei economice, pe de alta parte, se remarca, dupa cum spun cei din domeniu, o scadere la nivel de societati noi care au solicitat oferte de tichete. De asemenea, au fost si mai putine societati infiintate, iar in volumul total s-au resimtit lipsa fondurilor si chiar desfiintarea societatilor.

Cu toate acestea, dat fiind faptul ca scadererea volumului de tichete din 2009 nu a fost cauzata de renuntarea la beneficiul pe care il prezinta acestea, pentru 2010 se spera o mentinere a nivelului inregistrat anul trecut.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content