FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > E loc de consum in categoria ceaiului

E loc de consum in categoria ceaiului

Desi ii sunt recunoscute beneficiile, ceaiul se caracterizeaza inca printr-un consum inferior celorlalte bauturi nealcoolice. Obiceiul de consum este prezent preponderent in randul persoanelor varstnice si din mediul rural, facand parte din ritualul micului dejun. Un studiu realizat de Synovate pentru Magazinul Progresiv.

Synovate Romania a realizat in exclusivitate pentru Magazinul Progresiv un studiu reprezentativ la nivel national privind obiceiul de consum al ceaiului. Esantionul a cuprins 1500 de respondenti, in numar egal femei si barbati, cu varste cuprinse intre 18 si 64 de ani.

Studiul a fost realizat la domiciliul clientilor in luna mai a anului 2010. Din consumul total de bauturi nealcoolice intr-o saptamana obisnuita, un procent de 12% este alocat ceaiului preparat din pliculete, plante si granule si doar 3% celui rece, ambalat. Conform studiului Synovate, respondentii cu varsta intre 55 si 64 de ani sunt categoria cu un consum de ceai semnificativ mai ridicat decat totalul. Consumul de bauturi acidulate a detinut ponderea cea mai ridicata in consum, 16% reprezentand bauturile acidulate si 15% apa minerala acidulata.
Intrebati cat de des obisnuiesc sa bea ceai sub cele trei forme – pliculete, plante si granule, respondentii consumatori de ceai au optat, in ordine descrescatoare, pentru ceaiul la pliculete, plante si cel mai putin pentru sortimentul granulat. In randul iubitorilor de ceai pentru fiecare tip in parte, la pliculet, plante si granule, media de consum este de 4, 3 respectiv 3 ori pe saptamana.

 

Dintre respondentii care consuma ceai, 69% au declarat ca aleg momentul micului dejun, in timp ce un procent scazut, de 18%, considera pranzul un moment ideal pentru bautul ceaiului. Dintre consumatorii de ceai, ~ 2/3 (63%), au declarat ca anotimpul nu influenteaza consumul. Pentru ceilalti, aproximativ patru din zece consumatori, consumul de ceai este mai ridicat iarna in comparatie cu celelalte anotimpuri.

Locurile de achizitie

Consumatorii de ceai la pliculete si granule au indicat magazinele alimentare si supermarketurile ca principalele locatii de achizitie. In cazul ceaiului la pliculet, magazinul alimentar a detinut o pondere de 42%, in timp ce ceaiul granulat este cumparat din aceeasi locatie de 43% dintre respondenti. Pentru cumparatorii de ceai granulat, insa, locul principal de achizitie este supermarketul, 48%, in timp ce consumatorii de ceai la pliculete au ales acest tip de magazin in proportie de 41%. Cea de-a treia categorie de consumatori, care obisnuiesc sa consume ceai din plante, obtin in general produsul din productie proprie, in proportie de 50%. De asemenea, in cazul ceaiului din plante, o a doua optiune a consumatorilor in ceea ce priveste achizitia produsului au fost magazinele naturiste, cu 27% dintre optiuni.

 

 

 

Cand au fost intrebati ce tip de ceai consuma de obicei, 83% din totalul consumatorilor de ceai au ales ceaiul de plante, 69% pe cel din fructe si doar 5% ceaiul negru. In topul sortimentelor cel mai des consumate de catre respondenti, clasamentul nu se modifica, pe primele doua locuri fiind clasate ceaiul de plante cu 57% si cel de fructe, 36%, iar cel mai putin consumat a fost ceaiul negru cu 1%.  

Plafar si Lipton, in topul notorietatii

Conform studiului Synovate Romania, Plafar si Lipton au inregistrat cel mai ridicat scor al notorietatii, spontane si asistate deopotriva. 23% dintre respondenti s-au gandit la Plafar ca prima marca de ceai, in timp ce Lipton a fost optiunea spontana a 18% dintre ei. In schimb, Lipton a detinut un scor mai ridicat al notorietatii asistate, de 58%, comparativ cu Plafar care a cumulat 48%. Cele doua marci au fost urmate in topul notorietatii de Fares cu un scor total (spontan si asistat) de 62%, la distanta de 14% fata de lider, si de Ekoland cu 54%. Cele mai scazute scoruri ale notorietatii, cu mentiuni spontane aproape inexistente, au fost inregistrate de marcile Vedda si Twinings, de 5%, respectiv 4%.
In topul marcilor consumate vreodata de catre respondentii bautori de ceai se afla Plafar (53%), Fares (48%) si Lipton (45%). Acelasi clasament este valabil si in cazul marcilor consumate cel mai des, Plafar (25%), Fares (22%) si Lipton (17%).

Profil de consumator

Avand ca reper respondentii care consuma cel mai des primele trei marci de ceai (Plafar, Lipton si Fares) se poate observa ca femeile beau ceai intr-o mai mare masura decat barbatii. Acestea prefera cu precadere marca Fares (56%) in timp ce barbatii aleg Lipton (48%). Segmentul de varsta 55-64 de ani consuma in special marca Plafar, la fel si cei cu studii medii. Tinerii cu varsta cuprinsa intre 18-24 de ani prefera Lipton la fel ca si consumatorii cu studii superioare si cei cu venituri peste medie (mai mari de 2000 ron). Studiul Synovate Romania a incercat sa realizeze un profil al consumatorului pe baza marcii de ceai cel mai des consumate. Astfel, consumatorii casatoriti, cei fara copii precum si locuitorii gospodariilor de aproximativ 3-4 persoane prefera marca Plafar. Lipton este preferata intr-o masura mai mare decat cele doua marci de persoanele singure, de bucuresteni si de consumatorii ce locuiesc in gospodarii mai mari de cinci persoane.

Ceaiul granulat este consumat intr-o mai mare masura de femei, preferat de consumatorii tineri, cu varsta cuprinsa intre 18 - 24, de persoanele care au absolvit studiile liceale precum si de cei cu un venit mediu (cuprins intre 900 - 2000 lei). Granulele au obtinut un scor semnificativ mai mare in Bucuresti, fata de totalul respondentilor, si in gospodariile mijlocii, cu 3 - 4 persoane. Ceaiul de plante este consumat semnificativ mai mult de persoanele de 55 - 64 de ani si consumatorii absolventi de studii primare obligatorii, preponderent din mediul rural. 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content