FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Dupa furtuna sau viziunea IGD asupra industriei bunurilor de larg consum in perioada post-recesiune - Partea I

Dupa furtuna sau viziunea IGD asupra industriei bunurilor de larg consum in perioada post-recesiune - Partea I

Perioada de 12 luni, incepand cu septembrie 2008, a fost una dintre cele mai traumatice din istoria contemporana. Viteza de raspandire a crizei si severitatea recesiunii a luat pe toata lumea prin surprindere. Potrivit unei cercetari IGD efectuate in randul producatorilor internationali de alimente, in martie 2009, numai 14% dintre acestia discutasera despre o strategie, in eventualitatea unei asemenea situatii.

Prin urmare, 2009 a fost un an sub semnul reactiilor rapide, al agilitatii companiilor care au fost puse la incercare. Si, cu toate ca sectorul alimentar a fost unul dintre cele mai stabile in aceasta perioada de turbulenta, nu trebuie sa tragem concluzia ca viteza de reactie este un substitut viabil planificarii si previzionarii. Partea buna a lucrurilor, daca se poate vorbi despre asa ceva, este ca, in urma experientei recesiunii, majoritatea companiilor si-au propus sa fie cel putin cu un pas inaintea evenimentelor.

In studiul de fata, ne indreptam atentia catre „viata de dupa recesiune” si vrem sa impartasim viziunea noastra asupra lucrurilor. Si sa nu aveti impresia ca, dupa furtuna din 2009, lucrurile se vor linisti, insa daca ne pregatim si actionam la timp, putem sa depasim obstacolele si sa „navigam” catre un viitor mai linistit si mai luminos. Exact aici intervine IGD, oferindu-va informatii esentiale.  

Atentie sporita la cumparatori
Doua treimi din producatorii intervievati de echipa IGD au declarat ca abilitatea de a analiza si a anticipa trendurile viitoare cu privire la comportamentul de achizitie si consum reprezinta o prioritate pentru afacerea lor. Pornind de la aceasta informatie, am realizat un program de cercetare si iata care sunt principalele 10 tendinte in materie de consumator pe care trebuie sa le aveti in minte in 2010.

  • Realitatea “musca”. Cumparatorii devin din ce in ce mai constienti de problemele legate de sanatate, astfel incat cresterea cerintei de alimente care sa corespunda criteriilor alimentatiei sanatoase este iminenta. Consumatorii vor cauta sa inteleaga mai bine ce ingrediente contin produsele pe care le consuma. Insa aceste alimente nu numai ca trebuie sa fie sanatoase, ci sa indeplineasca si anumite standarde de calitate sau gust. In plus, nici designul ambalajelor nu trebuie neglijat
  • Resurse autohtone. Cumparatorii vor dori si mai mult ca pana in prezent sa sustina economia si comunitatea locala prin intermediul produselor pe care le consuma. IGD a descoperit aceasta cerinta pentru produse de origine locala in randul unei grupe noi de consumatori – cei care traiesc in zonele urbane si mai degraba tineri. Intr-un fel sau altul, brandurile internationale trebuie sa gaseasca o cale de a raspunde acestei necesitati. 
  • Nu mai exista cale de intoarcere. Plecand de la caderea sistemului de creditare, de la schimbarile climaterice si de la framantarile sociale, manifestate in intreaga lume si care denota neconcordante in macrosistemele curente, sustenabilitatea in sensul larg al conceptului devine o prioritate pe agenda multor guverne si companii private. Cumparatorii vor si ei sa contribuie la restabilirea echilibrului, mai ales cand vine vorba de mediul inconjurator, insa nu sunt siguri cum sa faca acest lucru. Oportunitatea de a simplifica oferta pentru consumatori si de a le da optiuni prietenoase cu mediul inconjurator este un fenomen ce se va manifesta cu siguranta in urmatorii ani.
  • Continua sa se puna pret pe corectitudine. Ca regula, toata lumea este constienta ca perioada prin care trecem este dificila, insa asta nu inseamna ca marea masa a cumparatorilor este dispusa sa isi compromita valorile. Mass media continua sa aduca in prim plan discutiile despre bunastarea animalelor sau aspecte legate de productia bunurilor de larg consum, reamintindu-le cumparatorilor despre problemele muncitorilor din tarile mai putin dezvoltate. Asadar, nu prevedem o scadere a interesului cumparatorilor pentru produse fairtrade sau care indeplinesc toate standardele privind bunastarea animalelor, fenomen care a crescut in importanta in ultimii cinci ani.
  • 50:50. Persoanele cu varsta peste 50 de ani sunt cei care realizeaza peste jumatate din totalul vanzarilor in Marea Britanie – iar acest lucru se schimba numai intr-o directie. Desi nu s-ar zice, aceasta categorie de cumparatori este aventuroasa, dispusa sa experimenteze si deschide noi oportunitati pentru produse etice, cu etichete mult mai explicite, pentru gramajele mici si ingrediente sanatoase. In plus, cand vine vorba de experienta de cumparare, aceasta categorie de consumatori prefera magazinele unde personalul este amabil si cunoaste bine sortimentatia de produse, unde traseul prin magazin este intuitiv si rapid, iar promotiile sunt adaptate unor gospodarii cu nevoi mai mici. Castigati aceasta categorie de consumatori si va asigurati venituri sigure.
  • Discount si plus valoare. Cresterea ponderii detinute de discounteri nu se datoreaza numai de constientizarea pretului. Cumparatorii considera ca produsele oferite de aceste canale sunt de asemenea de calitate si prin urmare aduc un raport calitate – pret excelent. Mai mult decat atat, cumparatorii intervievati de specialistii IGD si-ar dori mai multe astfel de magazine in localitatile unde locuiesc si, in general in Marea Britanie, cumparatorii s-au aratat dornici sa isi achizitioneze cosul zilnic de cumparaturi de la discounteri. Daca aceasta tendinta este o oportunitate sau, din contra, o amenintare – si ce vor face companiile cu aceste informatii – depinde numai de voi.
  • Navigare sigura. Shoppingul online va continua sa creasca si, din nou, comunitatea consumatorilor cu varsta peste 50 de ani reprezinta comunitatea online cu cel mai rapid ritm de crestere. Ce ar putea accelera si mai mult aceasta crestere? Calitatea produselor, disponibilitatea acestora, preturi competitive cu cele din retail, imbunatatirea procesului de comanda – incluzand aici aspecte precum securitatea datelor – ar putea ajuta la transformarea cumparaturilor online intr-o adevarata sursa de profit pentru operatorii de profil.
  • Marci proprii versus branduri. Cumparatorii s-au obisnuit deja sa aiba la dispozitie o varietate mare de produse marci private, pornind de la produse de baza si atingand si segmentele mai sofisticate, si se asteapta ca acestea sa convietuiasca la raft alaturi de branduri. De cele mai multe ori, balanta dintre branduri si marci private este echilibrata, desi exista voci in randul cumparatorilor care si-ar dori o sortimentatie si mai mare pentru marci private. Pentru a supravietui si a prospera, brandurile au nevoie de a intelege si a comunica acele argumente forte de vanzare care le fac unice, pornind de la beneficiile tangibile si credibile, precum calitatea si traditia acelui brand.
  • Timpul schimbarii. In ultima perioada, cumparatorii s-au vazut nevoiti sa isi reevalueze comportamentul de cumparare si consum, dat fiind presiunile financiare ce au apasat asupra bugetului pentru cumparaturi. Multi dintre acestia investesc mai mult timp in procesul de achizitie, dar si de preparare  a alimentelor, astfel incat sa economiseasca bani fara sa le fie afectate standardele cu care erau obisnuiti. O extensie a acestei tendinte este cea cu privire la irosirea, aruncarea, alimentelor din lipsa unei discipline cand vine vorba de cumparaturi. In acest sens, companiile care s-au gandit la modalitati de a-i ajuta pe consumatori sa isi minimizeze risipa de alimente vor avea de castigat.
  • Nu in ultimul rand, convenienta. Chiar daca oamenii sunt pregatiti sa investeasca mai mult timp cand vine vorba de cumparaturi, orice inovatie care ii ajuta sa economiseasca timp, fara a face compromis de la calitate sau raportul pret-calitate, va deveni subit populara in randul cumparatorilor. De cele mai multe ori, cumparatorii isi doresc o incursiune in magazine scurta si usoara. Doresc „sa manance in oras, dar acasa”. De aceea vor fi gata intotdeauna sa sustina pe acei retaileri care le aduc un plus de prospetime, de calitate si gust cand vine vorba de alimente. Drept urmare, pe viitor, locatiile care imbina cu succes foodservice-ul cu retailul, cu spatiu generos pentru masini, cu proximitatea si cu programul de lucru prelungit, vor continua sa joace un rol important in alegerea locatiei de cumparare.

Ramai aproape de clientii tai

Prin urmare, apropierea de cumparatori nu a jucat niciodata un rol mai important ca in prezent, de aceea IGD iti ofera cateva ponturi in acest sens.
1. Bazeaza-te pe companiile de cercetare care iti pot oferi informatii exhaustive. Nu exista alta scurtatura cand vine vorba de a detine informatii de ultima ora.
2. Contruieste pe o fundatie solida. Stim cu totii cat de important este sa te folosesti de cunostintele deja acumulate, de analiza si previziune, cand vine vorba de noi proiecte. Totusi, timpul si efortul investit sunt esentiale. De aceea este bine sa ai ajutor din partea acelor parteneri care dispun de propriile programe de cercetare si care, in mod activ, desfasoara astfel de proiecte.
3. Pastrati-va calmul, indiferent de nivelul in care se afla proiectul. In aceasta perioada nu exista loc pentru greseli. Limitati-va riscul prin alegerea partenerilor care prezinta cele mai mici riscuri si care au o experienta in domeniul cercetarii.

Pentru a afla mai multe informatii despre viziunea IGD cu privire la 2010, consultati sectiunea „Exclusiv online” a revistei Magazinul Progresiv, pentru partea a II-a si a III-a din acest material.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content