FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Doar 7% dintre romani nu sunt ingrijorati de efectele actualei crize economice

Doar 7% dintre romani nu sunt ingrijorati de efectele actualei crize economice

Cercetarea, realizata de compania de cercetari de piata Synovate Romania, a avut un dublu obiectiv: unul de identificare a perceptiei romanilor fata de situatia economica actuala si viitoare si unul de studierea a tendintelor in comportamentului de consum in urmatoarea perioada. Colectarea datelor a fost realizata de Synovate Romania in cadrul studiului Omnibus din August 2010. Interviurile au fost realizate pe baza de chestionar aplicat la domiciliu pe un esantion national reprezentativ: 1500 respondenti cu varste cuprinse intre 18 si 64 de ani.

Principalele tendinte de evolutie a pietei de consum in Romania

  • Produsele cu penetrarea cea mai ridicata din Romania fac parte din categoria produselor pentru ingrijire personala si curatenie (peste 90%), categorii pentru care participantii la studiu au declarat variatii minime in intentia de a isi modifica comportamentul de consum (sub 20% din consumatori actuali intentioneaza sa isi reduca sau sa elimine consumul in aceste categorii).
  • Comparativ cu perioada anterioara, ciocolata, sucurile de fructe si cafeaua reprezinta categoriile pentru care creste cel mai mult ponderea respondentilor ce intentioneaza reducerea cantitatii cumparate (peste 10pp). Iaurtul simplu este categoria ce se prefigureaza a avea cea mai ridicata loialitate fata de marca si in acelasi timp consumatorii declara ca vor fi cel mai impulsionati de existenta ofertelor speciale, comparativ cu media celorlalte categorii investigate.
  • Participantii la studiu isi propun intr-o proportie medie de 36% achizitionarea de produse mai ieftine pentru viitorul apropiat, in crestere fata de perioada anterioara investigata (31%). Principalele produse vizate fac parte din categoria produselor pentru curatarea gospodariei.

  • In a doua jumatate a anului 2010, romanii sustin ca au redus cheltuielile pentru snacks-uri, dulciuri si deserturi, in timp ce comportamentul ramane neschimbat pentru produsele lactate, paine, paste, cereale, mezeluri si produsele de bacanie.
  • In cazul bauturilor alcoolice, scaderi se remarca pentru bere si bauturi spirtoase, 38% dintre romani cheltuind mai putin pentru acest produs. Cinci din 10 romani cheltuiesc mai putin pentru excursii, cadouri si activitati culturale si de recreere (august versus mai).
  • Doar 35% dintre persoanele care de obicei pun bani deoparte, economisesc la fel de mult in prezent ca si acum 3 luni.

  • Cheltuielile ce vizeaza transportul, produsele farmaceutice si cele de infrumusetare nu s-au modificat pentru 50% dintre cei intervievati.
  • Comparativ cu perioada anterioara, ciocolata, sucurile de fructe si cafeaua reprezinta categoriile pentru care creste cel mai mult ponderea respondentilor ce intentioneaza reducerea cantitatii cumparate (peste 10 puncte procentuale).
  • Supele instant reprezinta categoria cu cea mai mare crestere a ponderii celor care declara ca nu vor mai cumpara aceste produse (luna august versus mai), cu peste 8 puncte procentuale. Este urmata, la mare distanta de tigari, margarina si conserve.
  • In materie de consum, romanii isi propun intr-o proportie medie de 36% achizitionarea de produse mai ieftine in viitorul apropiat, principalele produse vizate fac parte din categoria produselor pentru curatarea gospodariei.

  • 60% dintre respondenti considera ca situatia economica a tarii se va inrautatii in urmatoarele luni, iar dintre toate categoriile de varsta cei mai pesimisti sunt pensionarii. Prin prisma criteriului regionalitate, locuitorii din nord-vestul si sud-estul tarii sunt mai putin optimisti.
  • Circa jumatate dintre participantii la studiu sunt de parere ca situatia economica a familiei lor se va inrautati in urmatoarea perioada. Totusi, locuitorii din Bucuresti, Ilfov (8%) si in general din centrul tarii (6%) sunt mai optimisti, dar si tinerii cu varsta cuprinsa intre 18-24 de ani. La polul opus, sase din 10 romani din grupul de varsta 45-64 de ani cred ca situatia familiei se va inrautatii, dar si pensionarii (69%) sau respondentii fara studii (62%).

  • Cele mai mari temeri ale romanilor sunt legate de incapacitatea de a plati facturile curente (31%), urmate de cea privind pierderea locului de munca (26%), dar si de posibilitatea ca familia sa nu aiba suficiente alimente (11%). Doar 7% dintre romani se declara ca nu sunt ingrijorati de efectele actualei crize economice. 
  • Exista si anumite categorii de produse cu un grad ridicat de risc in functie de anumite variabile. De exemplu, procentul persoanelor cu venituri sub 2000 de lei care vor reduce cantitatea de ciocolata, bere, bauturi racoritoare, sucuri de fructe, margarina si cafea cumparata in viitorul apropiat este semnificativ mai mare fata de media esantionului. Locuitorii din mediul rural si cei cu varsta intre 55-64 de ani sunt cei mai dispusi sa renunte la bere. La polul opus, tigarile sunt categoria ce prefigureaza un comportament mai omogen pe diversele grupe demografice.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content