FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Doar 4% dintre shopperii online cumpara alimente de pe Internet

Doar 4% dintre shopperii online cumpara alimente de pe Internet

Procentul cumparatorilor online din totalul utilizatorilor de Internet aproape s-a dublat in ultimii patru ani, de la 8,9% in 2007 acesta ajungand la 15,1% in 2011, arata un studiu realizat de compania de cercetare de piata Daedalus Millward Brown. Ce ii atrage pe consumatori in magazinele online? Confortul in procesul de achizitie si pretul produselor cantaresc cel mai mult in decizia de achizitie.

Sondajul a fost realizat pe un esantion de 1.550 de utilizatori de Internet cu varsta cuprinsa intre 18 si 65 ani, rezultatele fiind ponderate pe baza structurii populatiei online. Studiul, realizat prin inteviuri online in perioada noiembrie 2011 – ianuarie 2012, a scos la iveala faptul ca 83,5% din cei care locuiesc in mediul urban si utilizeaza Internetul fac cumparaturi online. Dintre utilizatorii de Internet, cei mai multi sunt barbati (52,4%), procentul acestora fiind mai mare si in cazul cumparaturilor online (54,8% comparativ cu procentul de 45,2% reprezentat de femeile care achizitioneaza produse de pe Internet).

Segmentul de varsta 25-34 este cel mai activ pe Internet in materie de cumparaturi online - 30,8%, fiind urmat de cei cu varste cuprinse intre 45-54 de ani. Cei mai multi cumparatori online au venituri lunare intre 1.400 si 1.800 de lei (20%), fiind urmati de cei care castiga intre 1.000 si 1.400 de lei pe luna (19,8%).

Ce se cumpara online?

Alimentele detin cea mai mica pondere din totalul produselor care sunt achizitionate online (3,9%), fiind preferate de cei cu varste cuprinse intre 25 si 34 de ani din orasele mici. Plata facturilor la diferite utilitati reprezinta 41,3% dintre tranzactiile online, acest mijloc de plata fiind preferat de cei din mediul urban, cu un nivel ridicat de educatie, in general din orase mari. Produsele electronice se afla pe locul al doilea intre preferinte, cu 36,3%, spre aceasta categorie de produse indreptandu-se in special barbatii.

Produsele de imbracaminte/incaltaminte si produsele cosmetice/parfumurile urmeaza in clasamentul celor mai frecvente achizitii online, cu 36,2%, respectiv, 33,4% dintre preferintele participantilor la studiul Daedalus. Topul celor mai frecvente cinci categorii de produse achizitionate este completat de produsele si serviciile de telefonie mobila, spre care se indreapta 30,2% dintre optiunile respondentilor.

In urma studiului s-a putut constata ca 81,3% dintre participanti prefera plata la livrarea coletului, 33,6% - cu cardul bancar, in timp ce restul opteaza pentru alte modalitati de plata (transfer bancar online, paypal, card cu plata in rate, ordin de plata/transfer bancar offline, SMS sau altfel).

Tipologia cumparatorilor

O buna parte din categoriile de produse care se vand online au un public bine definit dupa sex si venitul pe membru de familie, aceasta facand posibila o targetare specifica in campaniile de marketing ale magazinelor online.

Luand in considerare frecventa de achizitie in ultimele 6 luni, cei de la Daedalus au impartit cumparatorii online in patru mari categorii:
Focusatii (32% din total): cumpara de 50 de euro sau mai mult de maxim 6 ori in intervalul mentionat, sunt preponderent barbati, din mediul rural, cu grad ridicat de educatie si venituri mari. Acestia cumpara in special produse electronice, de telefonie, computere, electrocasnice, bilete de avion, dar se folosesc de mediul online si pentru a plati facturi. Acestia prefera comertul online datorita preturilor considerate mai bune, dar si din comoditate.

Traditionalistii (aproapte 45% din total): cumpara de mai putin de 50 de euro de maxim 6 ori in intervalul mentionat, sunt adesea femei si/sau persoane cu educatie medie, care se indreapta spre achizitionarea de cosmetice, carti sau articole de imbracaminte.

Dependentii (5,5% din total): cumpara de 50 de euro sau mai mult, mai des de 7 ori in intervalul mentionat. Acestia sunt persoane cu educatie ridicata, din mediul urban, cu venituri mari si cumpara cel mai adesea produse electrocasnice, bilete la spectacol, muzica/filme, software si jocuri, considerand ca avantaj calitatea mai buna a produsului achizitionat online.

Oportunistii (17,7% din total): cumpara de mai putin de 50 de euro de mai mult de 7 ori in jumatate de an, sunt de cele mai multe ori de sex feminin si cumpara produse cosmetice, alimentare, bilete la spectacole, muzica/filme, in general pentru ca gasesc produsul la promotie.

Motivatii pentru cumparaturile online

Principalele motive ale celor care au achizitionat produse/servicii online in ultimele 6 luni sunt livrarea la domiciliu (79,9%), faptul ca se poate comanda la orice ora, fara a depinde de programul magazinului (72,1%) si castigul de timp (obtinut prin lipsa deplasarii la magazin si vizualizarea mai multor oferte intr-un timp mai scurt) – 69,8%.

Cei care au achizitionat produse sau servicii online in trecut, dar in prezent nu mai achizitioneaza, spun ca nu mai fac acest lucru pentru ca nu au incredere sa plateasca un produs pe care nu il vad (43,5%), nu au incredere sa furnizeze numarul de card pe Internet (42,1%) si fiindca taxele de livrare sunt prea mari (28,5%). Aceleasi motive sunt intalnite si in cazul celor care nu au achizitionat niciodata produse/servicii online si nici nu intentioneaza sa o faca.

Exista, asadar, o precautie mare si in randul cumparatorilor online. Faptul ca acestia cumpara doar acolo unde cunosc site-ul si/sau au referinte bune limiteaza frecventa de achizitie, care astfel ramane scazuta. Exista totusi un potential de crestere intensiva a pietei, bazat pe actiunile de branding si comunicare ale magazinelor online mici si medii.

de Cosmina Capalau

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content