Distributia in Dobrogea: un business sezonier, marcat de concentrarea retailului | Progresiv

Sezonalitatea este cel mai important element care influenteaza distributia de bunuri de larg consum in regiunea Dobrogei. Lunile de vara aduc distribuitorilor activi in aceasta zona cateva sute de clienti noi si cresteri masive de vanzari. Cel mai mult se resimt in Constanta, o piata care primeste in sezonul de varf peste 100.000 de turisti de weekend. Distributia in Dobrogea: un business sezonier, marcat de concentrarea retailului

„In judetul Constanta avem acoperite zilnic aproximativ 1.500 de puncte de vanzare, iar in judetul Tulcea compania noastra are in portofoliu peste 800 de clienti. In perioada verii, cresterea este generata de deschiderea magazinelor din statiuni: in anii trecuti, de exemplu, am avut un numar cuprins intre 600 – 650 de puncte de vanzare noi in lunile de vara in aceasta regiune”, afirma Dragos Gheorghe, Directorul Executiv al Top Brands Distribution, cel mai mare distribuitor national al tigaretelor Philip Morris. El mai precizeaza ca, anul trecut, compania pe care o reprezinta a realizat in lunile de vara o crestere in volum a vanzarilor intre 25% si 30%, comparativ cu media lunara inregistrata la nivelul anului.

La randul sau, Cosmin Niculaie, Directorul General al DUO SRL - unul dintre cei mai mari distribuitori regionali de alimente, bauturi si tutun – vorbeste de cresteri de vanzari in vara generate si de  sezonalitatea consumului pe anumite categorii de produse: „In perioada verii exista o crestere a consumului si o schimbare a mix-ului de produse vandute datorate atat sezonului, cat si turistilor care apar in zona. Putem vorbi de cresteri situate intre 7%-10% per total business fata de restul anului”.

Acoperirea DUO SRL in comert a fost, la nivelul primului trimestru din an, de 1.042 de puncte de vanzare in judetul Constanta si 277 de unitati in Tulcea, potrivit datelor furnizate de companie. Pe perioada sezonului estival, distribuitorul inregistreaza o crestere de aproximativ 200 de puncte de vanzare, care se regasesc insa doar in judetul Constanta, in Tulcea nefiind un numar semnificativ de clienti noi in aceasta perioada.

O piata in dezvoltare?

Reprezentantul Top Brands Distribution vede cele doua judete din Dobrogea ca fiind piete stabile, Constanta avand insa particularitatea unor investitii in crestere in retailul modern. Cu 3 magazine cash & carry, 5 hypermarketuri, 8 supermarketuri si 10 discountere, precum si investitii anuntate deja in constructia altor doua magazine de dimensiuni mari (Auchan si Cora), comertul modern din Constanta are sanse sa se impuna tot mai mult pe piata, ceea ce va influenta si afacerile distribuitorilor activi in regiune. „As putea spune ca, daca nu ai experienta pe acesta zona, te poti pacali foarte usor. Constanta cred ca este orasul cu cel mai mare numar de metri patrati aferenti magazinelor de modern trade la mia de locuitori. Si asta nu este tot: in urmatorul an calendaristic se mai deschid cel putin trei mari magazine noi ale unor lanturi de comert”, subliniaza Cosmin Niculaie (DUO SRL). „In aceste conditii  nu prevad o dezvoltare reala a business-ului nostru in urmatoarea perioada, ci doar acoperirea unor minusuri prin alte valori adaugate (de exemplu, noi parteneri de distributie)”, apreciaza el.

Un calcul simplu arata ca in orasul Constata retailul modern are o suprafata totala operationala de circa 60.000 de metri patrati, ceea ce reprezinta o medie de aproape 190 mp la mia de locuitori. Spre comparatie, la nivel national, stocul de retail modern la mia de locuitori se situa la nivelul de 64 mp la finele anului 2010, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta imobiliara DTZ Echinox care include si suprafata retailerilor de haine si incaltaminte. De cealalta parte, in comertul traditional din Dobrogea cea mai mare dificultate pentru distribuitori este recuperarea creantelor din piata. „Putem vorbi si de o crestere a costurilor de distributie din ultimii doi ani cu aproximativ 3%-4%, de numarul ingrijorator de mare al clientilor aflati in diverse litigii, precum si de o crestere alarmanta a soldurilor irecuperabile din piata. Este extrem de vital pentru orice companie din lume ca in urma unei vanzari sa-si incaseze banii”, atrage atentia reprezentantul DUO SRL.

La nivelul regiunii Dobrogea, printre cei mai mari distribuitori de bunuri de larg consum cu sediul central in orasele Constanta sau Tulcea se numara DUO SRL – companie care a raportat afaceri de 100 mil. lei in 2009 – distribuitorii de bauturi Ada Holding si Excelsior, cu cifre de afaceri de 60-70 mil. lei in aceeasi perioada, Sorla SRL (47 mil. lei) sau Fraher Distribution din Tulcea (56 mil. lei).

Situatia insolventelor

De altfel, datele de la ONRC (Oficiul National al Registrului Comertului) arata ca situatia insolventelor pe piata distributiei de bunuri de larg consum din Dorbogea este mai grava decat cea inregistrata la nivel national. La inceputul acestui an, rata insolventelor era de aproape 12%, fata de 7% la nivelul intregii tari.

AAylex One restaurant Cocorico in parteneriat cu Auchan
AAylex ONE deschide primul restaurant Cocorico în parteneriat cu Auchan
Grupul AAylex ONE, producătorul brandului de carne de pui Cocorico, demarează un parteneriat cu Auchan Retail România și lansează un nou concept...
ATAC Galati Atac by Auchan hipermarket discounter hiperdiscounter deschidere magazin nou. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro.
ATAC by Auchan ajunge la cel de-al cincilea magazin
Auchan deschide un nou magazin ATAC Hiper Discount, formatul cu cele mai mici prețuri al rețelei, în Galați, după unitățile inaugurate în...
Logistica Supply chain colete transportatori firma de curierat. Colete trimise de la magazine si parteneri. Vezi pe revistaprogresiv.ro.
Packeta România ajunge la 1.800 magazine online și selleri parteneri
Packeta România, platformă digitală globală pentru ecommerce, parte din Packeta Group, anunță extinderea rețelei de magazine online și...
Nestle_rezultate financiare primul semestru 2024
Nestlé România, creștere organică de trei ori mai mare decât media grupului
Grupul Nestlé a înregistrat pentru primele șase luni ale acestui an o cifră de afaceri de 45 de miliarde de franci elvețieni, marcând un avans...