FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Diaxi din Brasov - un magazin mic cu trafic mare

Diaxi din Brasov - un magazin mic cu trafic mare

Nu are un brand de retail afisat la intrarea in magazin, in schimb in jur de 1.000 de clienti ii trec zilnic pragul. Magazinul de cartier Diaxi de pe strada Codrii Cosminului din Brasov a reusit sa isi mentina o clientela fidela prin constanta oferita cumparatorilor, cu produse proaspete, aprovizionare zilnica si adaosuri comerciale mici.

Magazinul are o suprafata totala de 100 de metri patrati, din care 40 de metri patrati reprezinta spatiul de vanzare. Proprietarul acestuia, Paul Cojocariu, mai detine inca o unitate comerciala in Autogara Bartolomeu din Brasov, ambele magazine fiind cu servire la tejghea.

Unitatea comerciala de pe strada Codrii Cosminului are numai trei angajati, desi este deschisa in timpul saptamanii de la ora 6 dimineata pana la 10 seara. „In mod normal ar fi nevoie de mai multi angajati, dar eu ma ocup de aprovizionare, iar sotia mea de contabilitatea primara”, spune Paul Cojocariu.

Magazinul are o singura casa de marcat, unde se pot face si tranzactii cu cardul. De asemenea, exista un terminal PayPoint prin intermediul caruia se pot plati facturile la utilitati, cablu TV si telefonie mobila.

Aria de acoperire este de aproximativ un kilometru in diametru, iar populatia careia i se adreseaza este de 3.000 de persoane. „La magazinul din Codrii Cosminului am intre 800 si 1.000 de clienti pe zi. Sunt clienti care vin si din capatul strazii la noi in magazin”, afirma proprietarul Diaxi.

Aprovizionare zilnica

Omul de afaceri aprovizioneaza zilnic magazinul cu marfa de la Selgros, care reprezinta 95% din sortimentatie. „Dimineata aprovizionez magazinul din Codrii Cosminului, iar dupa-amiaza pe cel de la autogara. Cumpar zilnic marfa de 10.000 de lei si sunt intotdeauna atent la termenul de valabilitate al produselor”, spune Paul Cojocariu. Singura zi in care brasoveanul nu face aprovizionarea este duminica, zi in care magazinul are program scurt. Celalalt magazin din autogara are insa program non-stop.

Desi multi dintre proprietarii de magazine traditionale apeleaza la distribuitori pentru marfa furnizata, omul de afaceri brasovean spune ca nu agreeaza aceasta modalitate de aprovizionare, deoarece distribuitorii practica preturi mai mari.

Sortimentatia include in jur de 1.500 de articole, dintre care 80% il reprezinta alimentele, iar produsele proaspete detin o pondere de 35-40% din total. Paul Cojocariu aprovizioneaza zilnic magazinul cu paine, tigari, fructe, lapte, apa minerala si bere, iar stocul celorlalte produse este reimprospatat la doua-trei zile. „Iau putin ca sa fie proaspat”, spune omul de afaceri.

Spre deosebire de alte unitati, unde toate produsele proaspete sunt aranjate in vitrina frigorifica din unitatea comerciala, Diaxi are numai cateva produse in vitrina din magazin. „In spate mai am inca patru vitrine cu stoc tampon pentru ca nu vreau sa tin foarte multa marfa in fata, iar cand vine clientul vanzatoarele se duc si iau marfa din spate”, precizeaza omul de afaceri.

Ca modalitate de fidelizare a clientilor, proprietarul Diaxi prefera sa ii rasplateasca pe cumparatorii fideli care vin zilnic la magazin prin pachete-cadou, oferite de sarbatori.

Un business care evita chiriile

Paul Cojocariu a deschis magazinul de pe strada Codrii Cosminului in anul 2000, la parterul unui bloc de patru etaje, intr-un spatiu comercial pe care il detine in proprietate. „Am cumparat spatiul si incet-incet ne-am dezvoltat. La inceput am fost doar eu si cu sotia mea. Apoi am inceput sa facem si angajari”, explica antreprenorul brasovean. A doua unitate comerciala a fost inaugurata sase ani mai tarziu, intr-un spatiu inchiriat in autogara municipala a orasului Brasov. „Am avut inca un magazin, insa, in cele din urma, nu m-am inteles la chirie cu proprietarul. A mai vrut cineva sa-mi dea un spatiu, dar nu mai vreau sa iau in chirie”, a afirmat proprietarul Diaxi.

Pe strada Codrii Cosminului, magazinul familiei Cojocariu are drept concurent un magazin alimentar din reteaua locala But. Intre cele doua unitati si-a facut loc pentru scurt timp si un magazin Mic.ro. Sigla colorata a retelei de magazine de proximitate dezvoltata de antreprenorul Dinu Patriciu este in continuare deasupra intrarii, insa spatiul, ca multe altele din fosta retea, este gol.

„Acum, nu mi-e frica de nimeni. Avand in vedere ca spatiul este al meu, imi permit sa am un adaos comercial mic”, spune proprietarul Diaxi despre concurenta din zona.

De altfel, brasoveanul sustine ca nu este afectat de extinderea locala a marilor retele de magazine. „Eu nu sunt magazin de aprovizionare, sunt magazin de proximitate. Daca si-a terminat pachetul de tigari sau sticla de ulei, clientul nu se duce la Kaufland, vine la mine”, adauga Cojocariu.

Vanzarile scad cand facturile la utilitati cresc

Chiar si in aceste conditii, vanzarile magazinelor Diaxi sunt in scadere din cauza deprecierii puterii de cumparare. Vanzarile au crescut an de an pana in 2009, cand au ajuns la 2,6 milioane de lei. Daca anul trecut vanzarile au fost similare celor din 2010, incasarile din prima parte a acestui an s-au diminuat cu aproximativ 20% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

„Dau exemplul unei familii care a a avut de platit 350 de lei pe luna factura la gaze in perioada de iarna. Doar el lucreaza, ea nu mai are nici somaj si au doi copii la scoala. In aceste conditii ce pretentii mai am eu sa imi faca vanzare”, explica Paul Cojocariu.

Scaderea vanzarilor a tras dupa sine si alte consecinte, astfel ca Diaxi, care pana in 2008 nu avea nicio datorie la stat, inregistreaza de mai multi ani datorii la bugetul de stat. „Taxele si impozitele reprezinta o problema pentru afacerea mea si pentru acest tip de business in general”, spune antreprenorul, care considera ca afaceriile din domeniul comertului de proximitate vor avea de suferit daca taxele si contributiile sociale nu vor fi micsorate.

Chiar si in aceste conditii, societatea comerciala Diaxi a fost pe locul 1 in judetul Brasov patru ani la rand in cadrul firmelor al caror principal obiect de activitate este definit de codul CAEN 4711 – vanzari cu amanuntul.


Date esentiale:

- Adresa: Strada Codrii Cosminului,
nr. 40, Brasov
- Suprafata de vanzare: 40 mp
- Suprafata totala: 100 mp
- Numar SKU-uri: 1.500 articole
- Pondere produse alimentare: 80%
- Numar angajati: 3
- Numar case de marcat: 1

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content