FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Detergentii de rufe, categorie stabila

Detergentii de rufe, categorie stabila

Categoria detergentilor de rufe se inscrie in parametri asemanatori cu cei din ultimii doi ani, constituindu-se intr-o piata matura. Eventualele modificari ce pot aparea in viitor vizeaza mai degraba structura sortimentatiei decat cea bazata pe alte criterii.

Astfel, se mizeaza tot mai mult pe cresterea subcategoriei detergentilor lichizi si pe diversificarea si specializarea detergentilor de rufe in general.

In 2008 piata detergentilor de rufe a inregistrat o modificare valorica dubla fata de cea volumica, comparativ cu anul precedent, arata date ale companiei Nielsen. In 2008 valoarea pietei s-a ridicat la 631.326,7 mii lei, in crestere cu 12% fata de 2007. Din punct de vedere volumic, cifra s-a ridicat la 71.088,5 mii kg, cu doar 6% mai mult decat in anul anterior.

Datele reflecta tendinta din ultimii ani de compactare a detergentilor pentru rufe, in concordanta cu normele europene si spiritul ecologic.
Totodata, studiul Shopper Trends al Nielsen a aratat ca detergentii de rufe reprezinta una dintre primele zece categorii din retail in 2007, atat in comertul modern cat si in cel traditional.

Stabilitate si  restrictii

Inca din 2007 primii cinci jucatori de pe piata detergentilor de rufe sunt aceiasi si au detinut impreuna o cota valorica de peste 90%. Acest lucru indica un grad ridicat de stabilitate, dar in acelasi timp si mari dificultati pentru alti producatori care vor sa intre pe piata.

In 2008 Procter&Gamble, Unilever, Henkel, Evyap si Baser Kimya au inregistrat o cota valorica de 96% si o cota volumica de 93,6%. Nici in cazul principalelor branduri nu s-au inregistrat schimbari. Astfel, inca din 2007 primele cinci branduri de pe piata sunt: Dero, Ariel, Bonux, Tide si Persil.

Acestea au atins o cota volumica de 82,1% in 2008 si una valorica de 86,6%. Modul in care categoria este acoperita de primii cinci producatori si cotele pe care principalele branduri le detin indica o piata stabila, care nu lasa loc de miscari semnificative. In prezent, singurele directii de evolutie se refera la diversificarea si specializarea sortimentatiei.

In functie de culoarea rufelor, tesatura sau alti factori importanti pentru consumator, detergentii de rufe se constituie intr-o gama tot mai larga, menita sa satisfaca diverse tipuri de nevoi de consum.

Obisnuinta in consum a marcat profund piata

Datele oferite de Nielsen arata ca, in continuare, detergentii sub forma de pudra sunt cel mai bine vanduti. Acestia au detinut in 2008 o cota volumica de 96,5% si una volumica de 95,9%, cu mici variatii fata de 2007. Consumatorii romani se arata inca fideli detergentilor pudra, lucru ce reflecta o obisnuinta de consum foarte stabila, dar si o doza de inflexibilitate din partea consumatorului.

Detergentii lichizi capata tot mai mult teren, insa evolutia lor este inca foarte timida. Astfel, in 2008 subsegmentul a atins o cota volumica de 1,8%, cu doar 0,6 pp mai mult decat in anul anterior. In valoare, detergentii lichizi au atins 2,4%, cu 1,1 pp mai mult decat in 2007.

Cresterea acestei subcategorii se afla in concordanta cu tendinta de compactare a detergentilor, in acord cu dezvoltarea durabila. In plus, detergentii lichizi se bucura si de alte avantaje importante: cantitatea de reziduuri este mai mica decat in cazul altor tipuri de detergenti, au o solubilitate crescuta si sunt mai usor de manevrat, utilizat si depozitat.

Tot din perspectiva obisnuintei de consum, se remarca ponderea inca semnificativa a detergentilor pentru spalare manuala. Desi in usoara scadere fata de anul precedent, in 2008 cota volumica a detergentilor pentru spalare manuala a atins 33,2%, iar cea valorica 25%.

Stabilitate si sub alte aspecte

Din punct de vedere al canalelor de distributie sau al gramajelor, categoria detergentilor de rufe este echilibrata. Astfel, ponderea dintre comertul traditional si cel modern este aproximativ egala, cu mici variatii de la an la an si raportat la volum sau valoare. Astfel, in 2008, vanzarile s-au realizat prin intermediul hyper si supermarketurilor in proportie volumica de 53,5% si valorica de 54,6%.

Spre deosebire de 2007, ponderea acestor tipuri de magazine a crescut cu 5,5 pp, respectiv 3,9 pp. Restul vanzarilor s-a realizat in magazinele alimentare. Cat priveste gramajele care s-au vandut cel mai bine, si aici exista o impartire echilibrata. Detergentii in cantitati de 450g, 400g, 2 kg, 6 kg, respectiv 4 kg au avut in 2008 ponderi asemanatoare, situate aproximativ in intervalul 10%-15%, atat in volum, cat si in valoare.

Si in 2007 cifrele au fost asemanatoare, cea mai mare crestere inregistrandu-se in cazul gramajelor de 450g. Alte tipuri de gramaje decat cele mentionate au atins o podere de aproximativ 30%, atat ca volum, cat si ca valoare. Diversitatea gramajelor si procentul pe care fiecare dintre acestea il detine reflecta nevoi diferite de consum, dar si un comportament de consum foarte diversificat. Pe de o parte, compactarea detergentilor si aparitia celor lichizi sau gel au dus la cresterea vanzarilor in randurile gramajelor mici.

 Consumul de detergenti

 Factorul cel mai important care a condus la cresterea categoriei a fost marirea cantitatii achizitionate la un act de cumparare, in timp ce numarul de gospodarii consumatoare a ramas constant, iar frecventa de cumparare a suferit o usoara scadere.

 Cel mai ridicat consum de detergent este observat in cadrul gospodariilor numeroase (patru sau mai multi membri). Ponderea acestor gospodarii in structura gospodariilor din Romania este de 26%.

 Mai mult de jumatate din volumul total de detergent este consumat in cadrul gospodariilor cu un venit mediu. Gospodariile ce provin din mediul rural si-au intensificat consumul de detergent in 2008, insa contributia lor la volumul total consumat este mai mica decat ponderea de 45% in structura gospodariilor din Romania.

 In 2008, gospodariile au achizitionat aproape jumatate din volumul total de detergent din cadrul retailului modern. Dintre formatele comertului modern cea mai importanta crestere a fost inregistrata in cadrul hypermarketurilor si a magazinelor de tip discount.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pe de alta parte insa, consumatorii fideli detergentilor sub forma de pudra, sau cei care se aprovizioneaza rar si pentru mai mult timp inclina balanta in favoarea gramajelor mari. 
In ultimii trei ani, detergentii de rufe au avut o evolutie monotona si nu au permis miscari imprevizibile. Organizarea categoriei din punctul de vedere al principalilor producatori si al celor mai bine vandute branduri nu lasa loc de schimbari decat la nivelul sortimenatiei. Asadar, inovatiile la nivel de produs (specializare, beneficii, ambalaje, forma etc.) sunt supapele prin care categoria se va dezvolta in continuare. 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content