FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > De sarbatori, producatorii de spirtoase mizeaza pe promotiile de succes din anii precedenti

De sarbatori, producatorii de spirtoase mizeaza pe promotiile de succes din anii precedenti

Cand vine vorba despre industria de retail, cu siguranta nu e niciodata prea devreme sa te gandesti la Craciun si la sfarsitul de an, cu atat mai mult cu cat, anul acesta, toata lumea si-a pus sperantele... si vanzarile pe aceasta perioada de an. Nu fac exceptie nici producatorii de spirtoase care pariaza pe promotii agresive pentru cele mai renumite marci din portofoliul lor.

Nu mai este niciun dubiu ca anul 2009, spre deosebire de anii precedenti, a avut o dinamica aparte, concretizata printr-o scadere a consumului la nivel de total categorie bauturi spirtoase, dar si printr-o migrare, greu de anticipat, a consumatorilor intre diferitele segmente de produse sau de pret. “Criza a atacat diferit atat sectoarele economiei nationale, cat si companiile care activeaza in acelasi domeniu, una dintre explicatiile acestei evolutii fiind existenta unei “liste de prioritati” privind achizitiile si consumul populatiei”, crede Claudia Marin, Marketing Manager in cadrul companiei Prodal ’94, care are in portofoliu branduri precum Staliskaya si Wembley Dry Gin.

Optimismul spulberat de vanzarile din primele noua luni
Si totusi, realitatea din piata a depasit orice previziune lansata la inceputul anului, chiar si pe cele mai putin optimiste. “Ce stim cu siguranta este faptul ca pana in luna august, intreaga piata de alcool a inregistrat o scadere de 22% fata de perioada similara din 2008, insa in luna septembrie lucrurile s-au mai redresat, aflandu-ne in prezent la o scadere de 18% fata de anul precedent”, adauga Florian Radu, Brand Manager in cadrul Euroavipo Grup, unul dintre principalii producatori si distribuitori de bauturi alcoolice din Romania.

Pentru a realiza si mai bine ce a insemnat scaderea consumului, Ana Maria Sterian, Brand Manager Rémy-Cointreau in cadrul companiei BDG, citand informatii extrase din raportul IWSR 2009 (International Wine and Spirits Report) cu privire la Romania, arata evolutia spectaculoasa a segmentelor in anii precedenti. Astfel, daca analizam anul 2008 versus 2007, categoria whisky a cunoscut o crestere de 41%, gin de 22,2%, tequila de 51,1%, brandy de 12,6%, vodca de 2,6% si lichior de 6,7%”. Conform aceluiasi raport, previziunile pentru anul 2009 erau pozitive numai pentru segmentul de brandy, restul urmand sa inregistreze o scadere a consumului. Paradoxal sau nu, in acest moment,“la prima vedere, as putea spune ca piata de brandy, respectiv cognac, a fost cea mai afectata, conform rezultatelor pe care le avem pana acum”, mai adauga Sterian.

Tendinta de scadere generalizata a consumului este confirmata si de Adrian Vasiliu, Commercial Manager Romania si Cipru Diageo, care, referindu-se strict la importurile din categoria spirtoase, spune ca “in timp ce pentru whisky a scazut foarte putin, pentru vodca de import a avut loc o scadere mult mai accentuata, in jur de 15%”.

Exista insa si exceptii de la regula. “In ceea ce priveste piata bauturilor spirtoase, pe categoriile pe care activeaza compania noastra, respectiv vodca, gin si brandy, am inregistrat o crestere cu 4% a volumului, dovedind ca aceste produse au ramas pe lista de cumparaturi a romanilor”, considera Claudia Marin, de la Prodal ’94.
Vorbind tot despre fenomenele rezultate in urma schimbarii comportamentului consumatorilor, Ana Maria Sterian completeaza: “chiar daca per total o categorie a scazut, exista produse pozitionate pe segmentul low care au crescut.

Tragem concluzia ca lumea bea in continuare, numai ca bea mai ieftin si facand rabat de la calitate. Avem prin urmare de-a face cu un fenomen de downtrading. Situatie cu atat mai credibila cu cat se stie ca in perioadele de criza creste consumul de alcool si tutun, iar viciul trebuie intretinut indiferent de eticheta produsului”.

Speculatii pe marginea sfarsitului de an
Anul 2009 insa nu s-a incheiat si, cel putin teoretic, urmeaza cea mai buna perioada din an. Daca ar fi fost sa facem abstractie de situatia economica, atunci producatorii puteau sa se astepte la vanzari cu 20% - 30% mai mari ca in restul anului. Dar, “anul acesta, preferam sa nu facem estimari despre ce se va intampla de sarbatori, pentru ca a fost un context cu totul atipic. Au fost luni in care ne asteptam sa performam slab si rezultatele au fost peste asteptari si invers.”, este de parere Ana Maria Sterian.

Pe de alta parte, Florian Radu, crede ca anul acesta vor avea de castigat produsele competitive din punct de vedere al pretului. „Vor fi cautate promotiile de orice tip. Studiile arata ca 28% dintre romani spun ca un pret avantajos va fi criteriul principal de decizie asupra unei achizitii, indiferent de calitatea produsului”, completeaza Radu. Totusi, daca ar fi sa privim partea plina a paharului, un alt beneficiu ce deriva dintr-un nou comportament de consum, este temperarea ritmului haotic in care se cheltuia pana acum de sarbatori si aparitia unui consumator mult mai rational.

Promotiile agresive, cartea din maneca producatorilor
Perioada sarbatorilor este una dintre cele mai agitate din perspectiva actiunilor de marketing, fie ca vorbim despre lansari de noi produse, despre promotii de pret sau impachetari speciale.
De exemplu, Claudia Marin, de la Prodal `94, spune ca au pregatit diverse promotii pentru sustinerea intregului portofoliu de produse al companiei. „Ca si proiect nou, in acest an vom lansa o cutie speciala ce va contine Wembley si Schweppes, doua branduri lider pe segmentele lor. Totodata vom lansa si patru produse noi: un lichior, un bitter si doua bauturi spirtoase de tip vodca si, respectiv, rom. Detaliile si numele le vom dezvalui la momentul oportun. Acestea se adauga lansarii din luna iunie a brandului Banderas, o bautura de tip brandy”. In plus, Marin se asteapta ca vanzarile brandurilor premium, precum Stalinskaya si Wembley, sa inregistreze cresteri semnificative fata de anul trecut.

Si compania Diageo mizeaza in perioada sarbatorilor de iarna pe brandurile de renume, precum Baileys, Johnnie Walker sau J&B, care vor beneficia de oferte. „Dorim sa depasim vanzarile de anul trecut printr-o mai buna organizare, promotii atractive si un parteneriat activ cu comerciantii”, mai spune Adrian Vasiliu, reprezentantul companiei.

Compania BDG vine in intampinarea comerciantilor si implicit a consumatorilor atat cu promotii de pret, cat si cu impachetari speciale. „Chiar incepand cu aceasta perioada avem o promotie destul de agresiva la Metaxa 5* (un discount de pret intre 10% si 15%), a caror cutie este marcata cu o bulina albastra si scrie „Bucura-te de un super pret”. In plus, exista si o impachetare speciala pentru Metaxa 5*, care a fost valabila tot anul, si doua impachetari speciale pentru Metaxa 7*, in tin-box, si una cu doua pahare, care urmeaza sa fie gasita la raft in perioada urmatoare”, detaliaza Ana Maria Sterian.  In ceea ce priveste oferta de lichior a grupului Rémy Cointreau, vor fi disponibile doua impachetari speciale: o sticla de Cointreau de 0.35 l cu un shaker si o posetuta, care contine si reteta de Cointreaupolitan – signature drink-ul promovat de companie, si o sticla de Cointreau de 0,75 l cu un shaker, promotie care a avut rezultate foarte bune anul trecut. Nu in ultimul rand, BDG a pregatit o promotie complexa pentru cei  36 de distribuitori ai sai. “Incepand cu luna octombrie si pana la sfarsitul anului avem o promotie pentru agentii de vanzari ai partenerilor nostri, pentru brandul Metaxa, bazata pe un sistem de acumulare de stele, si prin intermediul careia agentii pot sa castige, pe langa bonusul din vanzari, diverse premii substantiale”, explica reprezentanta companiei.

Si compania Perfect Distribution, care are in portofoliu cogniac-urile producatorului francez Distillerie Vinet-Ege, deruleaza in perioada 15 octombrie 2009 – 15 ianuarie 2010 o campanie de stimulare a vanzarilor, atat pentru retail, cat si pentru horeca. Mecanismul promotiei se realizeza prin intermediul unor carduri razuibile cu premii primite cadou in functie de valoarea produselor facturate. Premiul cel mare are o valoare de 10.000 lei.

Comercianti, atentie la sortimentatie!
Principalul sfat din partea producatorilor pentru comercianti este legat de alegerea cu grija a sortimentatiei oferite consumatorilor si administrarea riguroasa a cash-flow-ului, pentru evitarea rupturilor de stoc cu precadere pe brandurile principale. “In primul rand ii sfatuim sa aiba prioritar in stoc produse cu notorietate mare si care au in acelasi timp un raport foarte bun calitate – pret, iar volumul achizitiilor trebuie sa fie bine dimensionat astfel incat sa se evite situatiile de out-of-stock. De asemenea, produselor cu potential mare de comercializare trebuie sa li se asigure o vizibilitate optima la raft pentru a favoriza o decizie rapida de cumparare”, mentioneaza Claudia Marin. In plus, “in conditiile unei limitari a inventarului de marfa disponibil, este necesara selectia riguroasa a promotiilor”, considera Adrian Vasiliu.

In concluzie
In mod obisnuit, de sarbatori, consumatorii lasa deoparte restrictiile si cheltuiesc mai mult decat in timpul anului, insa anul acesta amenintarea crizei economice tinde sa genereze un comportament mai precaut decat de obicei, iar bauturile spirtoase nu fac exceptie.
„Fireste ca vom asista la o serie de reglaje cauzate de criza, de la locul si modul de petrecere a timpului, pana la categoriile de produse achizitionate sau branduri”, considera Claudia Marin, de la Prodal ’94. Nu in ultimul rand, trebuie avut in vedere ca, promotiile vor juca, mai mult ca niciodata, un rol esential in alegerea consumatorilor.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content