FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > De la soc la supravietuire

De la soc la supravietuire

Compania de cercetare GfK a prezentat, la finele lunii mai, o excelenta analiza a modului in care consumatorul roman a perceput criza economica si s-a adaptat acestei noi situatii. Pana la un articol detaliat pe acest subiect, m-am gandit sa va imparatsesc cele mai importante idei desprinse din analiza GfK, pentru ca, pana la urma, consumatorul dicteaza, sau ar trebui sa dicteze, toate actiunile si deciziile retailului.

Criza economica este o expreienta noua pentru consumatorul roman. Criza precendeta care au afectat Europa, la inceputul anilor 2000, prindea o Romanie inca la inceputuri in materie de consum si de dezvoltare de retail de orice fel, astfel ca ea a trecut aproape neobservata la nivelul omului de rand.
Situatia s-a schimbat radical in 2009, cand, pe langa criza, consumatorii au experimentat socul, panica, teama, confuzia

. Stagnarea consumului a fost cauzata mai ales de blocajul mental si retinerea consumatorilor care nu stiau ce-i asteapta, mai degraba decat de reducerea veniturilor, care s-a manifestat ceva mai tarziu. Este adevarat insa, ca, pentru cei cu venituri medii si mici, principalul scop al acelei perioade a fost supravietuirea. Ce a adus nou anul 2010 in mentalul colectiv a fost „intelegerea”.

Oamenii au inceput sa priceapa ce li se intampla si cum ii afecteaza criza la nivel personal. Sentimentele de panica si confuzie se atenueaza, desi nu dispar, iar oamenii devin mai receptivi la mesajele crizei. Sunt multumiti ca au reusit „sa se descurce”, dar continua sa fie frustrati din cauza imposibilitatii reale de a-si imbunatati viata de zi cu zi.

Desigur, ingrijorarea principala a momentului ramane, ca si anul trecut, nesiguranta zilei de maine. Dar temerile de baza – imposibilitatea de a-ti plati facturile curente – se mai atenueaza, semn ca oamenii s-au obisnuit cu noua situatie si invata sa o gestioneze. Analizele GfK releva doua aspecte foarte interesante. In aceasta perioada, oamenii exprima sentimente de frustrare pentru ca nu-si pot ajuta mai mult familia / copiii si, de asemenea, se tem foarte mult sa nu se imbolnaveasca. Ei stiu ca o asemenea eventualitate ar avea consecinte severe asupra bugetului familiei.

De asemenea, ce s-a schimbat anul acesta in atitudinea romanilor, fata de anul trecut, este abordarea fata de prieteni si socializare. Daca anul trecut oamenii se temeau de izolarea sociala si le era jena sa le spuna prietenilor ca nu pot iesi in oras, acum acest sentiment s-a atenuat, pentru ca, din nou, ei au gasit alte modalitati, mai ieftine, de a socializa.

Diferentele de comportament, de abordare, de reactie a consumatorilor la criza sunt sesizabile anul acesta, fata de 2009. ?i, mai mult decat atat, foarte interesante. Ideea centrala este ca oamenii se obisnuiesc cu noua situatie si evolueaza de la sentimentul de panica la cel de intelegere si la incercarea
de a gasi solutii.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content