FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Cumparatorul viitorului

Cumparatorul viitorului

Intr-una din cele mai recente cercetari realizate, IGD a interogat cumparatorii cu privire la modul in care isi vor schimba comportamentul de consum si achizitie, daca vor cumpara mai mult sau mai putin din diferite canale, care sunt produsele la care se gandesc sa renunte sau, din contra, daca isi vor pastra apetitul si vor ramane la fel de deschisi cand vine vorba de a experimenta in magazin. Dar poate cea mai importanta concluzie a studiului IGD rezida in raspunsul la intrebarea: este afacerea dumneavoastra pregatita pentru cumparatorul anului 2012?

Rezultatele, asa cum sunt ele prezentate detaliat in tabelele alaturate, sunt doar cateva din directiile de evolutie in ceea ce priveste comportamentul de consum si cumparare extrase din studiul „Cumparatorii in 2012 – Este afacerea ta pregatita pentru ei?”, raport prezentat de altfel in cadrul Conventiei IGD de la sfarsitul lui 2009 si a implinirii a 100 de ani de activitate a companiei.

Vot pentru diversitate

In mod surprinzator, cumparatorii ches­tionati de IGD s-au aratat interesati in con­tinuare de toate formatele de magazine atunci cand vine vorba de achizitie de alimente, ceea ce inseamna o previziune de crestere pentru toate canalele. Totusi, la o prima analiza, se detaseaza dis­counterii, pietele traditionale, online-ul si magazinele specializate, pentru care cresterea efectiva a frecventei de cumparare este de doua cifre.

Si pentru canalele clasice de retail sunt asteptate cresteri, ce-i drept mai modeste. Astfel, magazinele de cartier sunt asteptate sa inregistreze o crestere neta de 7%, supermarketurile de 6%, iar pentru hypermarketuri de 5%. O evolutie negativa este prevazuta, in baza raspunsurilor primite, doar pentru parcurile de retail, pentru magazinele de pe autostrazi si magazinele cu produse premium.

O explicatie cu privire la acesta varietate de optiuni cand vine vorba de locul de achizitie poate fi faptul ca, simultan cu inceperea recesiunii, mai multi consumatori au inceput sa frecventeze un numar mai mare de canale, investind astfel mai mult timp in procesul de cumparare, din dorinta de a beneficia de cele mai bune oferte.

Ceea ce in prima instanta se anunta drept o cumpatare si o mai buna gestionare a bugetului alocat cumparatorilor, s-a transformat in numai un an intr-o reimprospatare a apetitului pentru varietate. Ca urmare, patru canale, care in prezent reprezinta numai o minoritate din total piata de retail din Marea Britanie, ies in fata plutonului din punct de vedere al oportunitatilor
de crestere.

Dicounterii, atractia numarul 1

Trei din 10 respondenti au raspuns pozitiv la intrebarea daca vor cumpara mai mult prin intermediul magazinelor de tip discount, cumparatori cu precadere din mediul rural si cu venituri medii.
Interesant este ca fenomenul se produce intr-un moment in care discounterii detin o cota de piata de doar 6%, iar o cercetare anterioara, cu privire la viitorul discounterilor prin prisma cumparatorilor, arata ca sase din 10 britanici au in proximitatea lor un discounter.

Ceea ce inseamna ca exista o baza semnificativa de cumparatori care ar putea sa isi modifice destinatia de achizitie in favoarea discounterilor, daca vor dori acest lucru. Una peste alta, in baza raspunsurilor primite de cercetatorii IGD, magazinelor de tip discount le este previzionata o crestere neta de 24% in urmatorii trei ani.

Pietele traditionale, oportunitate pentru fermieri

Un sfert dintre cei intervievati cu ocazia studiului intentioneaza sa cumpere mai mult din locatii precum pietele agroalimentare sau magazinele producatorilor de legume si fructe, cu precizarea ca acest trend nu se va face totusi simtit si in randul celor cu un statut socio-economic scazut. Tendinta manifestata in prezent va face ca acest canal sa inregistreze o crestere neta de 19%.

Pe de alta parte, nu mai putin important de mentionat este faptul ca, in ultimii ani, numarul de piete traditionale a crescut in Marea Britanie, astfel incat, in prezent, acestea pot satisface necesitatile si celor mai pretentiosi clienti, oferind o varietate de produse proaspete, de provenienta locala.

Cumparaturile online devin mai populare

Peste 15% dintre cumparatorii chestio­nati in cadrul cercetarii IGD au declarat ca iau in considerarea achizitionarea cosului zilnic de cumparaturi de la magazinele virtuale, un fenomen prolific mai ales in randul tinerilor si al cumparatorilor cu venituri mari. La baza acestei migratii catre achizitiile online se afla conceptul de convenience, ale carei premise sunt din ce in ce mai comune in randul consumatorilor secolului 21.

Pe de alta parte, exista si perceptia ca este mai usor sa controlezi cumparaturile de impuls atunci cand achizitia se desfasoara online. Nu in ultimul rand trebuie remarcat si ritmul de penetrare teritoriala a internetului, care faciliteaza accesul consumatorilor.

Renasc magazinele specializate

Putin sub un sfert dintre toti respondenti la studiu (23%) spun ca vor vizita mai des magazine specializate, aducand astfel pana in 2012 o crestere neta a importantei acestui canal de 14%. Un detaliu interesant este acela ca interesul in crestere pentru astfel de canale, precum brutarii sau carmangerii, vine la un an dupa un raport conform caruia numarul de macelari din Marea Britanie, spre exemplu, scazuse de la 9081, in 2000, la 7186, in 2008.

Cat de seriosi sunt cumparatorii?

Pentru a ne da seama daca intentiile celor intervievati sunt demne de luat in calcul, IGD a facut o comparatie cu raspusurile date de cumparatori cu ocazia aceluiasi studiu realizat si in urma cu un an. Singura diferenta intre cele doua cercetari consta in faptul ca, in cazul studiului de acum un an, respondentilor li se cerea sa anticipeze actiunile pentru urmatoarele sase luni, pe cand la cel de la sfarsitul lui 2009, perioada era mult mai mare – urmatorii trei ani.

Se poate observa o schimbare drastica de atitudine cu privire la pietele traditionale, la cumparaturile online si la magazinele specializate, asta la numai un an dupa declansarea recesiunii. Aceste rezultate ne indreptatesc a spune ca, desi in prima faza reactia cumparatorilor in fata incertitudinilor financiare este de a evita achizitia prin aceste canale, atractivitatea acestora pe termen lung este asigurata.

Pe de alta parte, marii castigatori ai crizei economice sunt discounterii care si-au sporit cota de piata, in mod particular Aldi si Lidl, in cazul Marii Britanii. Si, desi recent ritmul de crestere al acestora a revenit la o singura cifra, cumparatorii raman deschisi fata de aceste formate.

Ce ar trebui sa faca retailerii si producatorii?

Acest vot clar pentru diversitate precum cel aratat prin aceste rezultate arata ca oamenii isi doresc sa aiba la dispozitie o oferta larga de unde pot sa aleaga, iar o varietate de canale de achizitie pentru bunurile de larg consum constituie un avantaj in ochii acestora. Aceasta noua viziune a cumparatorilor creeaza un numar de implicatii:

  • Pentru retailerii care opereaza canale de nisa se intrevede o oportunitate clara de crestere.
  • Supermarketurile trebuie sa consti­entizeze nevoia consumatorilor pentru diversitate si sa ia in calcul o regandire a sortimentatiei si o mai mare flexibilitate a formatului propus de ei.
  • Nu in ultimul rand, poate cea mai importanta concluzie pentru producatorii de branduri este aceea ca vor fi pusi in situatia de a gestiona parteneriate cu un numar mai mare de canale ca pana in prezent.

Mai multe informatii cu privire la modul in care va evolua comportamentul cumparatorilor pe termen mediu, dar si cum sa anticipati nevoile acestora si sa va aliniati strategia dumneavoastra la noile coordonate, accesati site-ul www.igd.com

Tim Maton, autorul acestui studiu, este Senior Consumer Analyst in cadrul companiei IGD si are o experienta bogata in ceea ce priveste activitatea de consultanta oferita multor retaileri si producatori de top din industria bunurilor de larg consum.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content