FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Cumparatorii europeni vor comert multiformat

Cumparatorii europeni vor comert multiformat

O concluzie a celei mai recente analize a pietei de retail date publicitatii la inceputul lunii aprilie de compania IGD, arata ca, in cinci dintre cele mai mari piete europene (Franta, Marea Britanie, Germania, Spania si Olanda) cumparatorii folosesc lunar, in medie, 3 formate pentru achizitionarea de alimente. Un articol de Michael Freedman, Shopper Insight Manager la IGD.

Mixul de canale este cat se poate de divers, de la supermarket si hypermarket, la magazine convenience si cumparaturi online, si denota, de fapt, disponibilitatea cumparatorilor de a face orice pentru a se adapta perioadei de austeritate si de a folosi bugetul cat mai eficient posibil. Studiul analizeaza evolutia mixului de formate de comert accesate si prin prisma influentelor diferitelor culturi culinare si a structurii pietelor locale.

Astfel, spaniolii si germanii folosesc cele mai multe canale. Aproape patru din zece cumparatori (37%) declara ca folosesc cinci sau mai multe canale de cumparare in fiecare luna. Procentajul acestui tip de cumparatori scade in Franta si Marea Britanie (32% si, respectiv, 26%), pentru ca in Olanda sa fie de doar 6%.

In Germania, sectorul de discount este mai bine dezvoltat decat in alte piete si, deoarece multe dintre magazinele de tip discount sunt amplasate in vecinatatea altor spatii comerciale, cumparatorii folosesc in cadrul aceleiasi sesiuni de cumparare mai multe canale. In plus, germanii, asemenea olandezilor, percep magazinele de discount drept cele mai bune modalitati de economisire.

Francezii isi fac cumparaturile mai rar, insa folosesc cele mai multe canale (aproape 4), mergand insa cu preponderenta in hypermarketuri. In contrast, cumparatorii olandezi folosesc cele mai putine canale (2,5), insa ies la cumparaturi mai des. In Olanda, mediul urban este foarte bine populat, iar acest lucru se traduce pe piata de retail alimentar prin existenta unui numar mare de supermarketuri de mici dimensiuni, fapt ce ofera posibilitatea cumparatorului de a merge la piata pe bicicleta sau chiar pe jos.

Cautarea variantei celei mai bune pentru cheltuirea bugetului se intensifica, mai arata analiza IGD. Aproape jumatate dintre cumparatorii europeni (49%) au declarat ca folosesc mai multe canale de retail pentru a beneficia de promotii, in timp ce 37% fac acest lucru pentru a economisi bani. Acelasi procentaj de cumparatori foloseste mai multe canale pentru a cumpara produse care nu sunt disponibile peste tot, in timp ce 31% gasesc prin aceasta metoda echilibrul intre economisirea banilor la cumpararea anumitor produse si cheltuirea unei sume ceva mai mari pe alte produse.

 

Un sfert dintre cumparatori merg la mai multe tipuri de magazine pentru ca asa considera ca le este mai confortabil (convenient). Acestia isi doresc sa poata cumpara produsele de care au nevoie din magazine pozitionate cat mai aproape de casa, de locul de munca sau in vecinatatea unei statii pe care o frecventeaza. Acesti factori se dovedesc mai importanti pentru cumparatorii europeni decat, de exemplu, gasirea celor mai bune produse disponibile prin compararea calitatii, de care se arata interesati doar 21% dintre cumparatori.

Diferente culturale

Caracteristicile fiecatui canal de cumparare care il fac interesant pentru cumparatori sunt stabilite in mod diferit, in functie de tara la care se face referire. De exemplu, in Franta shoppingul in hypermarket este vazut ca cea mai buna modalitate de a cheltui banii inteligent, in timp ce in Marea Britanie, aceasta calitate este atribuita supermarketurilor. In plus, shoppingul online este cel mai bine perceput de catre britanici, care considera ca acest canal contribuie cu 14% la economisirea bugetului, in timp ce in Germania si Olanda, aceasta perceptie este aproape absenta, iar in Spania si Franta nu depaseste 5 si, respectiv, 6 procente.

 

Pentru cei mai multi olandezi (57%), motivul pentru care folosesc mai multe canale de achizitie este acela de a profita de diversele promotii ale retailerilor, in timp ce francezii sunt considerabil mai putin interesati de promotii (42%), insa merg la mai multe tipuri de magazine pentru ca gasesc acest lucru pur si simplu interesant (22%). Germanii, pe de alta parte, se dovedesc a fi foarte cerebrali prin vizitarea mai multor magazine, declarand ca fac acest lucru pentru a economisi bani (42%) si pentru a gasi o gama mai larga de produse (48%). Britanicii si spaniolii sunt uniti in comportamentul lor de cumparare prin dorinta de a se deplasa cat mai putin pentru a gasi produsele de care au nevoie.

La nivelul celor cinci tari studiate, supermarketurile sunt percepute ca fiind superioare hypermarketurilor atunci cand vine vorba de selectia de branduri, oferta de produse marca proprie, usurinta de cumparare si promotii. Cand vine vorba de sortimentatie insa, hypermarketurile sunt considerate de catre europeni sensibil superioare supermarketurilor.

Avand in vedere ca, pe parcursul anului ce urmeaza, obiceiul de a cumpara prin intermediul mai multor canale va deveni tot mai prezent in comportamentul europenilor, companiile producatoare de bunuri de consum au nevoie de o strategie de management a canalelor de vanzari cu o oferta particularizata pentru fiecare format de magazin. La fel de importante vor fi si activitatile promotionale si capacitatea de a restructura oferta de produse in timp real, in concordanta cu cererea cumparatorilor.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content