FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Cum arata tehnologiile viitorului in retail?

Cum arata tehnologiile viitorului in retail?

Dispozitia retailerilor de a investi in noile tehnologii pare neafectata chiar si de criza, daca ne uitam la rezultatele celui mai mare targ de specialitate - EuroCIS 2012. Pe langa teme de interes actual, precum sisteme de plata, de cantarire neasistata sau de managementul angajatilor, editia din acest an a acoperit si domenii mai dinamice si inovative. Printre acestea se numara folosirea tehnologiei RFID (identificare prin frecventa radio) in sistemele electronice antifurt (EAS), sistemele de plata mobile si canale media digitale cu circuit inchis. In plus, participantii au cazut de acord asupra faptului ca smartphone-urile vor deveni un companion indispensabil pentru cumparatori, inlocuind gradual scanerele.

EuroCIS 2012 si-a confirmat statutul de cel mai mare targ de tehnologii in retail, cu peste 6.400 de vizitatori, 237 de expozanti din 25 de tari, intr-un spatiu de peste 6.000 mp, surclasand astfel editiile precedente.

Avantajele strategiei multi-canal

Noutatea acestui an a fost includerea in domeniile abordate si a solutiilor multi-canal si de comert online. De altfel, prima dintre acestea se pare ca a atins un “nerv sensibil”, daca ar fi sa-l citam pe Hans Werner Reinhard, Vice-Presedintele Messe Düsseldorf. Acesta a precizat ca o cercetare realizata de organizatorul evenimentului a aratat ca peste 20% dintre vizitatori au avut ca interes primar solutiile multi-canal. Tot o premiera au fost si prezentarile tinute pe aceasta tema, in cadrul Multi-Channel Forum, de-a lungul celor trei zile de targ. Acestea au adus in discutie provocarile si oportunitatile generate de strategia multi-canal a retailerilor. Un speaker-cheie a fost Carsten Hemmer, reprezentantul Real SB Warenhaus GmbH, care a vorbit despre posibilele sinergii in cadrul unei abordari multi-canal.

In cadrul companiei, Hemmer este responsabil de dezvoltarea noilor divizii, precum cea online sau Real Drive. In cazul celei din urma, principalul obiectiv este generarea impulsului de cumparare in mediul online pentru magazinele fizice - o provocare care poate fi extinsa de altfel la nivelul intregii industrii. Inovatia este fara doar si poate cuvantul cel mai des auzit intr-un context in care operatorii de magazine nu pot ignora nevoia de schimbare impusa de avansul tehnologic. Smartphone-urile, de exemplu, aduc internetul in magazin si ofera astfel acces la informatii despre produse si preturi in orice stadiu al procesului de achizitie. Pe aceeasi tema, o intrebare la care cei de la E-Commerce-Center Handel (ECC Handel) au incercat sa gaseasca raspuns este modul in care diferitele canale se influenteaza reciproc in procesul de achizitie. Acestia au analizat mai mult de 1.000 de utilizatori de internet si 500 de utilizatori de smartphone-uri cu privire la comportamentul lor de documentare inainte de cea mai recenta achizitie a lor, indiferent ca aceasta a avut loc in magazine, online sau pe baza de comanda dintr-un catalog.

Studiul a relevat faptul ca, in cazul magazinelor, una din trei achizitii sunt precedate de o documentare pe internet. Tendinta de informare pe internet, desi valabila pentru majoritatea produselor vandute prin retailul clasic, creste in cazul produselor scumpe. Acelasi studiu arata ca circa 50% dintre persoane spun ca au cautat informatii pe telefonul mobil inainte de a ajunge in magazin, in timp ce 35,6% dintre cumparatori se folosesc de smartphone chiar in timpul vizitei in magazin. Fenomenul este si mai accentuat in randul cumparatorilor cu varsta pana in 30 de ani, in cazul carora 18,1% dintre cumparaturile facute in magazin au fost precedate de o cautare de informatii pe site-ul producatorului sau de folosirea unei aplicatii pe telefon. Este aceasta realitate o oportunitate sau o amenintare pentru magazine? Retailerii ar trebui sa capitalizeze de pe urma faptului ca oamenii detin deja astfel de device-uri si sa isi regleze strategia de comunicare si IT astfel incat sa innoade si sa securizeze aceasta legatura, este concluzia forumului de discutii de la targ.

Casa de marcat, un alt punct sensibil

Toate semnalele arata ca, in ceea ce priveste casa de marcat, viitorul va aduce mai multa rapiditate, versatilitate si intrarea intr-o etapa a platilor contacless. Software-ul si hardware-ul sunt inlocuite cu regularitate, astfel incat sa vina in intampinarea nevoilor cumparatorilor pentru sisteme si proceduri de plata mobile si contactless sau a caselor de plata neasistate. Un alt studiu, realizat de data aceasta de catre institutul de cercetare, training si consultanta pentru industrie EHI, arata ca un numar din ce in ce mai mare de functii aditionale au loc la casa de marcat.

Atunci cand au fost intrebati despre posibilitatea optimizarii procesului de la casa de marcat, factorii de decizie primari au identificat o nevoie de imbunatatire a eficientei de procesare a platilor fara bani lichizi. De altfel, de acest aspect sunt legate si preocuparile legate de viitor, iar tinta este de a creste ponderea platilor fara bani lichizi cu focus pe procedurile contacless si cele prin intermediul telefonului mobil. Pe de alta parte, 76% dintre respondenti sunt de parere ca grija pentru mediul inconjurator joaca un rol important in selectia echipamentelor. Business-urile din zilele noastre leaga ideea de „Green IT” mai putin de obiectivul de economisire de energie si mai mult de dorinta unei investitii in produse sustenabile.

Solutii premiate

Tot in cadrul targului EuroCIS 2012 a avut loc si decernarea premiilor Retail Tehnoloqy Awards Europe (RETA) de catre EHI. Cele trei sectiuni au fost: cea mai buna experienta de cumparare, cea mai buna solutie in-store si cea mai buna solutie a unei companii. Printre castigatorii primei categorii se numara si subsidiara Auchan din Italia care a imbunatatit experienta de cumparare prin oferirea oportunitatii clientilor de a-si folosi telefoanele la cumparaturi. Avantajul pentru cumparatori consta in integrarea functiilor unui sistem de scanare neasistata a produselor si activitati care pot fi facute in afara magazinului.

Functiile au devenit |disponibile direct pe telefonul mobil si, in plus, cumparatorii pot folosi aplicatia pentru crearea listelor de cumparaturi acasa sau pentru gasirea unor oferte speciale inainte de a ajunge in magazin. Prin folosirea propriului telefon in locul unui scanner traditional, cumparatorul poate citi codul de bare de pe produse inainte de a le pune in cos, poate primi reclame sau poate vedea valoarea cosului de cumparaturi la un moment dat. Tot la sectiunea „Cea mai buna experienta de cumparare” a fost mentionat si Netto (un lant de supermarketuri daneze cu politica de discount care opereaza in mai multe tari din Europa - n.r.) care a creat o platforma de comunicare cu proprii cumparatori prin intermediul unei aplicatii. Aceasta schema de loializare atinge inevitabil si alte categorii aditionale de cumparatori, din moment ce aplicatiile pentru smartphone-uri sunt primordial atragatoare pentru utilizatorii tineri.

La categoria „Cea mai buna solutie in-store” au fost mentionate initiativele implementate de companii precum McDonald’s, Parfumeriile Douglas si Real. Cei din urma au plecat de la dezideratul de a le oferi clientilor produse din carne proaspata fara probleme de disponibilitate si la costuri logistice rezonabile. In esenta, solutia premiata consta in posibilitatea de a cunoaste in orice moment nivelul stocurilor si termenul de valabilitate al produselor, fara a fi nevoie de un inventar manual frecvent.

La ultima categorie, au fost mentionati Edeka, Otto si Rewe Group. Edeka, spre exemplu, dorea o solutie prin care sa imbunatateasca previziunile de cerere a produselor sezoniere, astfel incat sa aiba o disponibilitate mai buna la raft fara costuri cu stocurile. Solutia gasita combina datele de vanzari din trecut cu cele despre vreme (temperatura medie si de numarul de ore de soare pentru o anumita zi), pentru a face o estimare cat mai realista a cererii clientilor.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content