FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Crispy bread necesita instructiuni de consum

Crispy bread necesita instructiuni de consum

Desi consumul este limitat si atent directionat, puterea exemplului constituie motorul de crestere al segmentului crispy bread. De asemenea, segmentul reprezinta o oportunitate, atat pentru comercianti, cat si pentru producatorii autohntoni.

Categoria paine este alcatuita, conform unui studiu MEMRB, din sortimente precum: paine alba, graham si secara. Un loc important in cadrul categoriei il ocupa si alte sortimente de paine care, desi la momentul de fata detin o cota neinsemnata comparativ cu cele dintai, sunt un segment cu potential de crestere. Painea alba este sortimentul cel mai consumat ce detine la nivelul categoriei, in perioada analizata august 2008-iulie 2009 o cota de piata de 67,1%. Pe locul secund in volumul vanzarilor generate se situeaza, cu o cota de piata de 25%, alte sortimente de paine, subsegment ce inglobeaza si specialitatea crispy bread. Asa cum se poate observa, celelalte specialitati de paine sunt o categorie in proces de dezvoltare. Daca in perioada august 2007-iulie 2008 cota de piata detinuta de acestea a fost de 20,4%, in perioada similara a anului urmator, aceasta a urcat la 25%.

Categorie incipienta
Specialitatea crispy bread a impus treptat formarea unui segment nou al categoriei de panificatie, pe masura ce la raft oferta s-a diversificat iar consumatorul a devenit tot mai interesat de modalitati de imbunatatire a calitatii alimentatiei. Desi primele importuri pe acest segment au inceput in anul 2000, oferta de produse crispy bread s-a conturat ceva mai tarziu, in anii 2004 - 2005. „Consumul de crispy bread este inca scazut dar prezinta potential de crestere. Mai mult decat atat este un trend de creare a unei culturi in acest sens”, afirma Teodor Zamfir, reprezentantul companiei Rocon, importatorul marcii Finn Crisp.

Asadar, pe masura ce sunt luate la cunostinta modalitatile de consum ale produsului remarcat la raft precum si caracteristicile intrinseci ale acestuia, rata de achizitie creste. „Crispy bread are o pondere destul de mica in cifra totala a categoriei panificatie dar este o piata cu potential pe termen lung”, remarca Andreea Mihai, Director de Marketing Carrefour Romania. In cazul companiei pe care aceasta o reprezinta, „in primul semestru al acestui an, cifra de afaceri obtinuta prin vanzarea articolelor paine prajita si specialitati de paine a avut o pondere de 13% din cifra de afaceri a categoriei de produse de panificatie. Cresterea cifrei de afaceri a categoriei crispy bread in primul semestru al anului 2009 a fost de aproximativ 15% raportat la perioada similara a anului 2008, in numar total de magazine Carrefour”.

Cresterea progresiva a categoriei este remarcata si de Oreste Vincentis, reprezentantul companiei de import Romco. „Consumul de crispy bread se majoreaza treptat intrucat populatia vede si invata. In jurul unui simplu consumator de crispy bread, cunoscutii sai sunt tentati sa incerce acest produs si marea majoritate se intampla sa inceapa sa il si consume”, afirma Vincentis. 

Crispy, recomandat in diete
Oferta diversificata de la an la an a fost influentata si de dezvoltarea marilor retele de comert modern care au adus la raft in primul rand oferta proprie de crispy bread.
Spre deosebire de painea obisnuita, crispy bread este bogata in fibre si nu prezinta adaosuri de ingrediente menite sa ii confere gust sau un aspect pufos si crescut. Pentru ca prezinta valori nutritionale benefice organismului si un continut redus de grasimi, produsul este deopotriva consumat de persoane diabetice, dar si de cele care aleg sa intretina un stil de viata sanatos.

In Romania, publicul caruia i-a fost adresat produsul a fost surprinzator de receptiv inca de la inceput. In vizorul producatorilor si importatorilor se afla persoanele din mediul urban cu venituri peste medie, de cele mai multe ori femei, pentru ca acestea nu sunt doar cele care fac cumparaturile in gospodarie, ci si cele preocupate de silueta. „Consumatorii de astfel de produse sunt in general femeile cu varsta cuprinsa intre 18-45 de ani din mediul urban, persoane dinamice, sofisticate, preocupate de o alimentatie sanatoasa si de silueta, cu venituri medii si peste medie”, declara Andreea Mihai. Un public numeros si foarte important la nivelul categoriei il constituie si persoanele care au avut o experienta de viata in tarile vest si nord europene unde acest produs este foarte raspandit.

Obiceiul de consum din Romania este inferior comparativ cu cel din tarile amintite, unde segmentul s-a consolidat de ani buni. Printre cei mai mari consumatori de crispy bread se numara suedezii, francezii si nemtii. Tarile din care provin au dezvoltat o adevarata industrie si au investit in fabrici si utilaje performante, de aceea putem observa ca cea mai mare parte a importurilor provin din aceste regiuni.
Pe o piata involuata, segmentul crispy bread intampina atat probleme legate de cunoastere si mentalitate, cat si financiare, reprezentate de puterea scazuta de cumparare a consumatorului roman. „Lipsa unei culturi a consumului de crispy bread influenteaza in mod negativ procesul de acceptare a produsului precum si consumul”, afirma Teodor Zamfir.

Cu alte cuvinte, consumatorul are nevoie sa cunoasca produsul si modul in care il poate consuma pentru a fi tentat sa il incerce. Un rol important in informarea consumatorilor il au companiile, iar lipsa bugetelor de marketing in acest sens reflecta stadiul la care se gaseste categoria astazi.

Forma influenteaza vanzarile
In spatiul autohton, segmentul este in proces de conturare motiv pentru care nici obiceiurile de cumparare si consum nu sunt sedimentate. Printre factorii care cotribuie la existenta unei cereri de con­sum se numara calitatile nutritionale ale produsului si pretul. Teodor Zamfir, reprezentantul companiei Rocon, atrage atentia unui alt criteriu, cel putin interesant, daca avem in vedere scopul categoriei. „Forma produsului influenteaza vanzarile in conditiile in care cea dreptunghiulara este preferata in detrimentul celei rotunde datorita facilitatii conferite in procesul de consum”, declara acesta.

Alegerea formei dreptunghiulare reprezinta asocierea cu felia de paine obisnuita, fiind astfel consumata ca substituent. Felia de crispy bread rotunda, prin specificul sau, este mai degraba asociata unui biscuite, drept pentru care este consumata ca si gustare, in locul unei mese sau intre mese. Avand in vedere profilul puternic urban al consumatorului de crispy bread, precum si motorul de crestere al segmentului, locatiile de achizitie sunt hypermarketurile.

O locatie care inregistreaza vanzari semnificative in zona capitalei o reprezinta supermarketurile din zonele selecte, care, desi nu se ridica la marimea si nici traficul de clienti ai marilor magazine, se situeaza aproape de cea mai mare parte a publicului vizat.

Numarul mic de producatori autohtoni precum si numarul total relativ mic de jucatori in piata nu asigura un mediu puternic concurential in care sa se desfasoare acea „lupta la raft”. Lipsa producatorilor la nivel intern constituie o problema si din punctul de vedere al Andreei Mihai – „dificultatile cu care se confrunta la ora actuala piata de crispy bread din Romania tin, pe de o parte, de consumatori, care nu sunt inca foarte bine familiarizati cu acest tip de produse, iar, pe de alta parte, de numarul mic de articole fabricate de producatorii autohtoni”.

Previziuni
Pe termen lung, jucatorii din acest segment sunt optimisti in directia dezvoltarii unui obicei de consum. „Consumatorul va constientiza beneficiile pe care un astfel de produs le aduce sanatatii si, chiar daca venitul nu ii va permite intr-o masura atat de mare, va consuma cel putin moderat crispy bread”, afirma Oreste Vincentis. Previziunile inaintate de Carrefour iau in considerare o mai mare implicare a producatorilor romani la dezvoltarea categoriei, astfel ca „in urmatorii ani consumul de crispy bread va castiga teren, determinand totodata diversificarea gamei si implicarea producatorilor romani in fabricarea acestor produse”.

Cu toate ca la momentul actual puterea de cumparare a consumatorului autohton nu poate contribui la cresterea segmentului, exista totusi o categorie aparte de clienti care au achizitionat aceste produse inca de la inceput si care reprezinta baza de crestere. In timp, printr-o educatie adecvata in ceea ce priveste regimul alimentar, se va tinde catre un consum moderat de crispy in locul unui consum zilnic sustinut de paine.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content