FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Cresterea vanzarilor de bere, la mana consumatorilor

Cresterea vanzarilor de bere, la mana consumatorilor

Ofertele diversificate si adaptate la specificul canalelor de distributie, plasamentele speciale dar si derularea Campionatului Mondial de Fotbal sunt elementele pe care mizeaza producatorii pentru sezonul estival 2010.

Anul 2009 in categoria bere a fost marcat de regres, dupa ce in 2008 vanzarile de bere cunoscusera un avans fara precedent in Romania. Astfel, in 2009 vanzarile de bere au scazut cu 13% fata de 2008, volumul de bere atingand un nivel de 17,6 milioane hectolitri, in conditiile in care cel inregistrat in 2008 a fost de 20,2 milioane hectolitri. Facand o incursiune asupra evolutiei categoriei din ultimii patru ani, se poate observa ca, din punct de vedere al vanzarilor de bere inregistrate, anul 2009 a fost similar lui 2006. Piata berii a inregistrat la acel moment un total de 17,7 milioane hectolitri si un consum per capita de 81 de litri.

 
PET-ul revendica vanzari semnificative
Datele furnizate de MEMRB pentru primele trei luni ale anului 2010 (ianuarie - martie 2010) arata ca romanii nu s-au abatut de la consumul in cadrul gospodariei, PET-ul detinand in topul vanzarilor in functie de ambalaj cea mai mare pondere - 50,6% in volumul vanzarilor si 34,5% in valoare. In continuare, berea la sticla a detinut in perioada ianuarie - martie 2010 o pondere de 31,2% in volumul vanzarilor (43,6% in valoarea vanzarilor), iar doza de 18,2% (21,8% in valoarea vanzarilor). Situatia in categoria berii nu da semne de ameliorare, o revenire a industriei fiind perceputa ca direct proportionala cu imbunatirea contextului economic la nivel national. „Trendul descrescator al consumului de bere care a inceput in 2009 s-a pastrat si in primele luni ale anului 2010, in comparatie cu perioada similara a anului trecut, fapt cauzat in principal de contextul economic nefavorabil in care ne aflam”, afirma George Tasu, Trade Marketing Manager Heineken Romania.

Reinventand criza
Reiterand ideea conform careia doar cei puternici supravietuiesc vremurilor dificile, reprezentantii companiei Bergenbier afirma ca perioada de recensiune a fost o oportunitate de afirmare pentru brandurile puternice. „In vremuri de restriste, brandurile puternice castiga teren, iar beneficiul existent este acela de a deveni mult mai vizibil prin actiunile intreprinse, atat la nivel de initiative de marketing, cat si la nivel de executie piata”. Cu bugetele reduse de criza, consumatorul refuza ideea experimentelor si apeleaza in consum la marci cunoscute care ii furnizeaza o stare de confort in ceea ce priveste asteptarile calitative.

Portofoliul de marci premium internationale au contribuit la un parcurs profitabil pentru URBB in 2009. „Investitiile si strategia pe 2009 au dat roade, compania URBB mentinandu-si un volum al vanzarilor similar cu cel inregistrat in 2008, ceea ce s-a reflectat in majorarea cotei de piata, la 9,5%”, afirma Doron Zilberstein, Vicepresedinte Marketing URBB.

In perioada ianuarie - martie 2010, in segmentarea dupa criteriul capacitatii, ponderea cea mai ridicata in volumul vanzarilor au detinut-o cantitatile de 0,5 litri – 49,3% in volumul vanzarilor (62,5% in valoarea vanzarilor), urmate de produse cu alta capacitate – 44,1% in volumul vanzarilor (29,6% in valoarea vanzarilor), iar la o distanta semnificativa s-au situat ambalajele de 1 litru, care au inregistrat 5,4% in volumul vanzarilor pentru perioada anterior mentionata (4,3% in valoarea vanzarilor).

Conform segmentarii realizate de MEMRB, categoria este compusa din urmatoarele segmente: bere mainstream, bere standard, bere premium si super premium, specialitati de bere si bere fara alcool. Dintre acestea, ponderea cea mai mare, de 45,7% in volumul vanzarilor, a detinut-o segmentul bere standard, urmat de segmentul mainstream cu 33,3% (23,8 in volumul vanzarilor) si cel premium, care a inregistrat in primele trei luni 12,6% (17,9% in valoarea vanzarilor).

„Romanii iubesc berea!”
Consumul de bere este acoperit in proportie semnificativa de productia din Romania, se arata in datele furnizate de compania de audit MEMRB. Astfel, in primele trei luni ale anului (ianuarie - martie 2010) berea locala a detinut o pondere de 97,8% in volumul vanzarilor si de 94,8% in valoarea vanzarilor. Preferinta romanilor pentru berea produsa local explica ponderea relativ scazuta a importurilor care se situeaza la 2,2% in volumul vanzarilor si 5,2% in valoarea vanzarilor pentru Q1 2010.

La nivelul berii de import exista totusi eforturi de impulsionarea pietei. Un exemplu in acest sens este Bavarom, companie care activeaza in acest sector de piata si a inregistrat vanzari semnificative chiar si pe timp de criza. In primele trei luni ale anului 2010, Bavarom a inregistrat o crestere de 60% pe segmentul berii fara alcool, fata de aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la 148.000 de litri. In categoria „bere fara alcool” intra o serie de sortimente pe care compania le ofera pe piata din Romania, precum: berea fara alcool „clasica”, berea fara alcool cu arome naturale – Bavaria Apple (aroma de mar), Bavaria Peach(aroma piersica), Bavaria Lemon (aroma lamaie), Bavaria Hibiscus aroma hibiscus). „In primele trei luni, piata a raspuns bine la aceste segmente, pe unele inregistrand chiar si cresteri de 90% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Un motiv important care a determinat aceasta dezvoltare este constientizarea, in special la nivelul publicului feminin, a faptului ca berea fara alcool, cu sau fara arome, este cea mai sanatoasa bautura naturala dupa apa minerala”, precizeaza Costin Ghindea, Director General Bavarom.
Producatorii au avut ocazia sa testeze apetitul de consum al romanilor cu prilejul sarbatorii de 1 mai, dar, ulterior, vremea capricioasa de pe tot parcursul lunii nu a avut darul sa ofere semne incurajatoare. Cu toate acestea, producatorii au elaborat programe si strategii menite sa impulsioneze vanzarile in singura perioada cu potential de peste an.

Fiecare marca importanta din portofoliul principalilor producatori face obiectul actiunilor, ofertelor si programelor menite sa raspunda cererii tuturor segmentelor de clienti. Producatorii vor incerca sa isi surprinda clientii in mediul cotidian, apeland atat la canalele media cat si la posibilitatile oferite de obiceiurile de consum. „Plasamentele speciale, ofertele, vizibilitatea la punctele de vanzare, dar si o serie de actiuni BTL dedicate sunt o parte din actiunile pregatite pentru sezonul estival”, afirma Doron Zilberstein, URBB.

Impulsionarea vanzarilor
De o importanta diferita sunt micile magazine, reprezentantele comertului traditional. La acest nivel se impune diferentierea fata de concurenta dar si organizarea cat mai eficienta a spatiului de vanzare. „Atragerea clientilor trebuie sa aiba in vedere inducerea unui climat placut pentru cumparatori, fiind conditia de baza pentru ca acestia sa revina in magazinul respectiv. Eficientizarea sortimentatiei porneste de la limitarile de spatiu, de aceea se impune o analiza cat mai minutioasa a categoriei in directia corelarii volumului de vanzari, spatiului la raft si a profitabilitatii”, afirma oficialii Bergenbier.

Coreland sezonul estival cu principalul eveniment sportiv al anului, reprezentantul URBB recomanda ofertele cat mai diversificate, insotite de plasament special care sa impulsioneze vanzarea si consumul. „Comerciantii ar putea sa profite din plin de sezonul estival si de Campionatul Mondial de Fotbal prin imbunatatirea expunerii in magazine si a numarului de plasamente a produselor asociate in consum cu fenomenul fotbal”, a continuat Doron Zilberstein.

Succesul micilor magazine in fata hypermarketurilor vizavi de consumul de bere este strans legat de respectarea principiilor de proximitate: disponibilitatea produsului in conditii optime de calitate, temperatura si un pret accesibil. „Consumatorul devine din ce in ce mai sofisticat, insa principalele sale nevoi raman: o bere de calitate, rece, pe care sa o gaseasca la un pret cat mai bun”, afirma George Tasu, Heineken Romania.

Solutii customizate
Indiferent pe ce canale de distributie vor insista, producatorii din industrie au un ax comun si anume, consumatorul. Satisfacerea nevoilor sale in conformitate cu asteptarile de la nivelul fiecarui segment au solicitat in acest an, mai mult ca oricand, atentia specialistilor din marketing. „Angajamentul nostru in ceea ce priveste calitatea produselor si satisfacerea nevoilor consumatorilor ramane o prioritate pentru companie, care va continua sa se bazeze pe studiile de piata si pe cerintele clientului roman pentru a raspunde nevoii sale de consum. Vom folosi intreg arsenalul de instrumente de marketing pentru a castiga noi consumatori si pentru a rasplati increderea consumatorilor fideli”, afirma oficialii Bergenbier.

Pentru a colabora in mod eficient cu reprezentantii canalelor de distributie, adaptarea ofertelor reprezinta solutia - cheie. Daca magazinele traditionale incurajeaza achizitionarea produselor in scopul consumului imediat, hypermarketurile inmagazineaza oferte economice, gandite in scopul aprovizionarii pe o perioada mai lunga de timp. „In strategia de vanzari este extrem de importanta intelegerea nevoilor retailerilor, astfel incat sa le putem oferi solutii customizate in termeni de produse, promotii sau mecanisme care sa ajute la impulsionarea vanzarilor”, afirma Doron Zilberstein, URBB. Un exemplu il constituie strategia companiei de a dezvolta un ambalaj special de 2,5 litri pentru magazinele de tip discount si un ambalaj de 1 litru destinat retailului traditional.

Impactul meteorologic asupra vanzarilor
Fiind un produs cu sezonalitate ridicata, consumul de bere inregistrat in sezonul estival amortizeaza vanzarile reduse din timpul anului. Desi contextul economic nefavorabil nu ofera premise incurajatoare pentru aceasta vara, derularea Campionatului Mondial de Fotbal reprezinta un impuls de consum suplimentar. „Experienta arata ca, de regula, consumul de bere in timpul Campionatului Mondial creste cu 10% si este influentat de cheltuielile media si promotionale tematice mai mari cu 15-20%”, afirma oficialii Bergenbier.

Cu toate ca sezonul estival indica o predispozitie catre cheltuieli mai mari decat in timpul anului, previziunile pentru acest an pastreaza un ton pesimist. „Estimam ca nu vor fi schimbari notabile fata de anii anteriori, insa rezultatele depind si de temperaturile inregistrate in lunile de vara si de ofertele cu care vom iesi pe piata si impactul acestora asupra consumatorilor”, afirma Doron Zilberstein.

In ceea ce priveste preferinta consumatorilor pentru un segment de bere, reprezentantul companiei URBB mizeaza pe mentinerea trendului de anul trecut, segmentul mainstream, precum si pe alegerea berilor importate si a celor speciale. 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content