FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Crema de fata si demachiantul, produse de prima necesitate

Crema de fata si demachiantul, produse de prima necesitate

Cu toate ca vorbim de o oferta bogata la nivelul categoriei, consumatoarele inclina in continuare catre produse generaliste, accesibile atat ca pret, cat si ca utilizare.

Categoria produselor destinate igienei faciale se divide in doua categorii: produse de ingrijire si produse de curatare. Din categoria produselor de ingrijire fac parte: crema nutritiva, crema hidratanta si cea antirid. In segmentul produselor de curatare sunt incluse produse precum: laptele demachiant, lotiunea tonica, masca de gomaj, masca purificatoare (scrub). Per total, piata produselor destinate igienei faciale (produse pentru ochi si fata, masti, produse de demachiere si scrub) a cumulat in anul 2008 un volum al vanzarilor de 1053,5 mii litri si o valoare a vanzarilor de 153.308,1 mii ron, lucru ce reiese in urma cumularii datelor de retail audit ale Nielsen. In interiorul categoriei segmentul cu cea mai semnificativa crestere a vanzarilor, atat volumice cat si valorice, a fost cel al produselor de gomaj care au inregistrat in 2008 un salt al volumului vanzarilor de 32% fata de cel inregistrat in 2007, avansand  de la 14.600 litri la 19.400 litri. In ceea ce priveste valoarea vanzarilor, acestea au crescut cu 25% in 2008 fata de 2007, de la valoarea de 3.086,3 mii ron la cea de 3.847,2 mii ron.

Categoria produselor destinate igienei faciale a inregistrat un trend ascendent influentat de educarea consumatorului in directia achizitionarii de produse specializate. Jucatorii din cadrul categoriei au ramas aceeasi insa pozitiile pe care le ocupa in ierarhia pe categorii de produse s-au schimbat, deoarece, asa cum remarca Andreea Cremenescu, Brand Manager Elmi Prodfarm, „multinationalele puternice castiga teren in fata producatorilor locali”. La momentul actual jucatorii creioneaza o piata bogata in produse cosmetice, in care se pune tot mai mult accent pe produsele specializate si in care au loc lansari de produse noi sau relansari ale produselor deja existente. Principalii competitori in categoria produselor destinate curatarii si ingrijirii tenului sunt Farmec Cluj si ElmiProdfarm, ca si producatori locali, si L’Oreal, Beiersdorf si Johnson&Johnson ca si competitori internationali. Prin intermediul retelelor specializate si-au facut loc si produse ale unor firme precum Vichy sau Boots.

Disputa intre hypermarketuri si farmacii

In cazul produselor destinate fetei cele mai utilizate canale de vanzare sunt hypermaketurile. Procente bune din vanzari sunt realizate si prin magazinele cosmetice specializate sau farmacii, dar partea leului este detinuta de suprafetele comerciale mari.
In cazul demachiantelor, hypermarketurile detineau anul trecut peste doua treimi din vanzari, aflandu-se, insa, intr-o usoara scadere fata de 2007.
Demachiantele cu cele mai bune vanzari sunt cele sub forma de lapte - 40,8% in volum - si cele sub forma de lotiune tonica – 9,5%.

Farmaciile au un cuvant greu de spus – 33,7% din volum – in vanzarile de creme de fata si ochi. Pentru acest segment, farmaciile chiar sunt in crestere, de la 32,5% din volumul vanzarilor, in 2007. De asemenea, si magazinele de produse cosmetice reusesc sa revendice 11% din vanzari. Bineinteles, hypermarketurile sunt cele care asigura cea mai mare parte a distributiei – 46,9%, in crestere fata de 2007.
In cazul companiei Elmi Prodfarm, de exemplu, „produsele Elmiplant si Bioten se vand mai ales in farmacii, plafaruri si hypermarketuri, acestea cumuland peste 65% in anul 2008”, afirma Andreea Cremenescu. O situatie diferita se prezinta in cadrul companiei Gerocossen unde marcile sunt distribuite intr-o proportie considerabila de 75% la nivelul comertului traditional si intr-o pondere mai mica, de 25% in cadrul canalelor moderne. La randul sau, Mihaela Turdean, Director General Farmec, vorbeste despre abordarea canalelor de vanzare in cazul companiei sale: „Incercam sa fim cat mai prezenti si sa mentinem o cota de vanzare cat mai mare pe toate canalele comerciale – de la magazine mici, la supermarketuri si hypermarketuri, care isi continua ascensiunea, dar si in farmacii”.

Interesant de remarcat si distributia vanzarilor din punct de vedere al beneficiilor cremelor de fata. Cele mai bune vanzari, 54,1% din volum la nivelul anului 2008, le-au inregistrat creme de fata si de zi (24h), urmate de cele de zi, 32,3%, si de cele de noapte, cu vanzari mult mai reduse, de doar 12,2% si in scadere fata de anul precedent.

Si la nivelul mastilor, hypermarketurile detin, de asemenea, doua treimi din vanzari, in timp ce concurentul cel mai serios este reprezentat de farmacii, cu peste o cincime din vanzari. Produsele sub forma de crema (56,1%) si gel (37,1%) se bucura de cel mai mare succes.
Vanzarile la mastile purificatoare (scrub, exfoliere si peeling) se impart relativ egal intre hypermarketuri si farmacii. Primele acumuleaza circa jumatate din volumul vanzarilor, iar cele din urma depasescu usor 40%. Produsele cu cele mai bune vanzari sunt sub forma de gel (53,1%), lotiune (23,8%) si crema (16,2%).

Tenul, carte de vizita

Motorul achizitiei produselor de igiena faciala este determinat de perceptia pe care o au femeile despre ideea de frumusete. Atat femeile din mediul urban cat si cele din mediul rural sunt cumparatoare de astfel de produse, insa bugetul alocat si mai ales numarul de produse folosite pentru igiena zilnica difera. Pe langa produsele de stricta necesitate la care orice femeie apeleaza la orice varsta - crema de fata si demachiantul - se remarca mai ales in randul femeilor din mediul urban si utilizarea complementara a produselor specializate, precum cremele anti-rid sau cele de lift recomandate doar pentru anumite varste.

In cazul categoriei produselor de ingrijire faciala exista o relatie puternica intre consumator si produsul utilizat. „Pe langa beneficiile functionale ale produselor pentru ten (curatare, machiaj, hidratare) este foarte bine dezvoltata si partea de beneficii emotionale ce implica starea de confort si rasfatul resimtit in urma folosirii produselor de ten”, remarca Andreea Cremenescu. Asadar, printre principalii factori de achizitionare se numara tipul tenului, experienta anterioara cu produsul care atesta beneficiile acestuia asupra pielii, pretul, dar si ingredientele ce stau la baza produsului respectiv.

Loialitatea fata de produs, criteriu de achizitie

Consumatoarele nu sunt receptive la inovatiile pietei, cu atat mai mult cu cat in decursul folosirii unei anumite marci sau produs se naste o relatie de loialitate. In general, consumatoarele raman fidele produselor pe care le-au folosit in timp si a caror eficienta a fost testata. In materie de consum, cele care insa testeaza ce apare nou pe piata sunt de regula adolescentele care, prin specificul varstei, cauta sa cunoasca tipul de produs ce li se potriveste si sunt la primele experiente cu produsele cosmetice. „Adolescentele sunt receptive la tipuri noi de produse pe cand femeile mai in varsta sunt conservatoare, atat in tipurile de produse folosite cat si in ceea ce priveste marcile achizitionate”, concluzioneaza Andreea Cremenescu.

Anul 2009 se arata un an dificil mai ales pentru produsele care nu sunt de prima necesitate, inclusiv pentru cele de la nivelul industriei de produse destinate igienei faciale. Daca pana acum consumatorul facea alegeri impulsive lasandu-se convins de o reclama tv sau de un pachet promotional, „anul acesta vom vedea un cumparator mai precaut, orientat in alegeri rationale, care va aprecia un raport echilibrat intre pretul si calitatea produselor si va alege marcile in care are incredere”, afirma Mihaela Turdean despre directia pe care o va lua comertul cu produse de ingrijire faciala in 2009.

Lasand la o parte impedimentele unei puteri de cumparare scazute, la nivelul categoriei produselor destinate ingrijirii faciale lucrurile au evoluat in ultimii ani. „Consumatoarele au devenit mai informate si mai pretentioase, ele considerand ingrijirea faciala parte a rutinei cotidiene”, spune Carmencita Sava, director de Cercetare-Dezvoltare la Gerocossen. Consumatorii cunosc oferta bogata de produse de pe piata, sunt informati cu privire la ingredientele benefice tipului lor de ten si pledeaza in favoarea calitatii, chiar daca vorbim de produse locale sau straine. „Alegerea unui produs este influentata din ce in ce mai mult de un raport bun pret-calitate dar si de increderea in marca, ceea ce ne apropie de alte piete cu traditie, unde consumatorul este foarte exigent”, recunoaste Mihaela Turdean.
Cu toate ca la nivelul categoriei de fata lucrurile au inregistrat de la an la an progrese, obiceiul de consum se situeaza pe o scara inferioara celui din Europa de Vest. In timp ce consumatoarele din Romania se rezuma in mare parte la produsele generale de ingrijire a fetei, femeile din Europa de Vest mizeaza pe produse specializate care trateaza la nivel local imperfectiunile tenului.

Cresteri nesemnificative pentru 2009

Cu toata ca pentru acest an producatorii se asteapta la o stagnare a cresterii categoriei sau cel mult la o crestere inferioara celei de anul trecut, ei au insa asteptari referitoare la comportamentul consumatorului. Producatorii sunt convinsi ca romanii vor alege produse cu o calitate demonstrata dar in acelasi timp accesibile puterii lor de cumparare. Mai ales in contextul anului 2009, achizitia va fi dimensionata de relatia pe care a dezvoltat-o consumatorul cu un anumit tip de produs, in timp.

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content