FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > "Cred ca in 4 ani vom asista la o revolutie a marketingului in Romania"

"Cred ca in 4 ani vom asista la o revolutie a marketingului in Romania"

O excursie de doua zile, la sfarsit de saptamana, l-a convins pe Grant McKenzie sa accepte provocarea de a lucra in industria berii din Romania. Desi viata din Bucuresti i s-a parut haotica, energia vibranta a orasului alaturi de specificul local al brandurilor din portofoliul Ursus Breweries au fost motive suficient de convingatoare pentru ca expatul sa-si doreasca sa se stabileasca aici.

Grant McKenzie si-a inceput activitatea la subisidiara SABMiller din Romania, Ursus Breweries, la 1 martie 2009. Lucra deja de patru ani in cadrul grupului, perioada in care a fost locat la sediile regionale din Budapesta si Insulele Canare.

Cum si-a inceput activitatea in industria berii? Activa deja de opt ani in cadrul producatorului Mars, la sediul din Praga, insa propunerea primita de a se intoarce in Marea Britanie nu se potrivea cu dorinta sa de a se dezvolta in aria marketingului local. Astfel, a inceput sa caute o companie care sa ii ofere posibilitatea de a acumula experienta internationala si care sa aiba branduri locale, nu doar internationale. Astfel, in 2005 s-a alaturat companiei SABMiller si industriei berii despre care McKenzie afirma ca „ofera posibilitati minunate de activitate in zona marketingului. Fiecare tara are marcile ei locale in spatele carora se ascunde o istorie bogata si traditii, iar pentru un om de marketing acest lucru este foarte provocator – sa dezvolti local strategia si executiile.”

Provocarile pietei locale

Marea Britanie este o piata matura, unde majoritatea vanzarilor din FMCG se impart intre 3-4 lanturi de retail modern si unde oamenii care lucreaza in industrie au multa   experienta. Toate aceste aspecte sunt insa mai putin interesante pentru un marketer care a ales Romania tocmai datorita provocarilor unei piete imature, cu schimbari drastice de la an la an si o diferentiere majora intre consumatori. „Daca te uiti in fiecare an in Romania, nimic nu evolueaza incet, fie creste rapid fie descreste cu aceeasi intensitate si din aceasta cauza este greu sa faci prognoze care sa se adevereasca. In Marea Britanie ne apropiem de previziuni cu o marja de 1-2% in fiecare an, in schimb aici nu am fost nici macar pe aproape”, declara Grant McKenzie.
O alta provocare specifica pietei locale vine de la consumatori. Daca pe pietele mature toti locuitorii sunt considerati consumatori, in Romania, o parte din populatie, din cauza   veniturilor limitate, nu consuma bere in mod regulat si nici nu cumpara foarte des branduri din FMCG. In ceea ce-i priveste pe consumatorii efectivi, intre acestia exista diferente majore.

Experienta primului job in marketing

Cu o experienta profesionala de 14 ani in marketing, domeniu pe care l-a studiat pe parcursul perioadei academice, Grant recunoaste ca in practica, viziunea se schimba. Notiunea de branding personal, sau modul in care te privesc ceilalti capata o importanta semnificativa in cadrul organizatiei, mai presus de notiunile teoretice si practice deprinse pe parcursul studiilor. „Modul in care ii poti determina pe oameni sa faca lucruri pentru tine, dorinta lor de a colabora, precum si usurinta cu care lucrezi in echipa sunt lucruri care conteaza in cadrul unei companii mari”, afirma Grant McKenzie.

O alta perceptie pe care Grant McKenzie si-a schimbat-o sunt limitele pe care contextul intern le impune si pe care un proaspat absolvent nu le poate avea in vedere. „Atunci cand esti in afara organizatiei, ai atat de multe idei si orice este posibil. Dar odata intrat in organizatie, realizezi ca aceasta este o mare masinarie care depinde de multi factori, trebuie sa faci alegeri si realizezi ca din 20 de idei trebuie sa prioritizezi 5 sau 6 pentru ca asa functioneaza afacerea”, afirma McKenzie. Experienta in cadrul marketingului il indreptateste pe Grant sa afime ca misiunea unui om de marketing presupune realizarea de produse si programe adaptate la cerintele consumatorilor, excluzand orice implicare subiectiva.

Puncte tari si oportunitati la Ursus Breweries

Grant a gasit la subsidiara din Romania oameni entuziasmati si talentati, branduri mai mult sau mai putin dezvoltate, o strategie de marketing cu puncte tari si oportunitati ce nu fusesera inca exploatate. „Nu suntem producatorii cu cele mai mari bugete de marketing din Romania, dar am vazut un potential extraordinar din partea echipei mele de a face lucruri rar intalnite la momentul acela in Romania, adica sa ne dezvoltam prezenta pe digital”, afirma Grant McKenzie. 2010 a insemnat pentru echipa departamentului de marketing un proces de invatare a utilizarii marketingului digital pentru cresterea prezentei brandurilor pe piata. Ca parte a imbunatatirii strategiei, echipa a beneficiat de traininguri tinute de un specialist in cadrul carora au primit informatii si sfaturi despre cum sa isi valorifice munca. „Am facut progrese vizibile, URSUS este de departe cel mai bine reprezentat brand in mediul digital din industria berii iar pana la sfarsitul anului va fi cu siguranta cel mai digitalizat brand romanesc”, afirma Grant McKenzie. La momentul actual toate brandurile premium ale companiei sunt reprezentate in mediul digital, iar strategiile de activare pe acest canal vizeaza obiective pe termen lung.

Un job stabil este o ocazie de invatare

Intrebat ce trebuie sa faca o companie pentru a-l pastra ca angajat, avand in vedere experientele indelungate in cadrul Mars (opt ani) si SABMiller (sase ani), Grant McKenzie vorbeste despre importanta motivatiei si despre cat de usor este sa motivezi o persoana motivata. Un salariu corect, o oarecare libertate in activitate si absenta constrangerilor, oferirea de sfaturi si directie atunci cand imprejurarile o cer si mai presus de toate, un superior cu care sa colaboreze bine.

Pe langa aceste premise, el recunoaste beneficiile unui loc de munca stabil pe care il vede ca pe o oportunitate de invatare si prin faptul ca iti ofera in timp posibilitatea de a vedea rezultatele muncii tale. „Desi am facut greseli si poate o sa mai fac, sunt sigur ca ma adaptez mereu pentru a obtine rezultate superioare, iar la sfarsitul acestei perioade petrecute in Romania voi fi un lider mai bun”, recunoaste McKenzie.

In ceea ce priveste calitatile de leadership, McKenzie mentioneaza discutiile informale cu membrii echipei sale si multele dati in care colegii lui ii cer sfatul. Raportandu-se la experientele trecute, Vice-Presedintele de Marketing al Ursus Breweries vorbeste despre impactul pe care mentorii sai l-au avut asupra sa prin simpla impartasire a experientelor. „Cand vine vorba despre leadership, poti invata enorm din povestile spuse de ceilalti, asa poti cunoaste cultura organizationala iar SABMiller este foarte concentrata pe specificul local al tarilor in care se afla”, afirma Grant McKenzie.

La randul sau, in activitatea cotidiana a departamentului, el incearca sa contribuie la dezvoltarea profesionala a echipei cu care lucreaza. I se pare firesc sa motiveze oamenii pasionati cu adevarat de ceea ce fac si care impartasesc viziunea sa in ceea ce priveste evolutia catre noua generatie de marketing global. Grant McKenzie nu inceteaza sa isi incurajeze echipa, chiar si in urma unui succes deoarece acest lucru denota mult respect pentru munca depusa si increderea in finalitatea viitoarelor demersuri. „Trebuie sa ii tratezi pe oameni diferit, individual, pentru ca unii au nevoie de incurajare iar altii vor sa fie lasati in pace si sa isi faca treaba, iar atunci cand au nevoie de ceva, iti vor cere ajutorul”, afirma McKenzie.

Leadershipul are nevoie de o structura informala

Impartirea responsabilitatilor este o alta practica intalnita la nivelul departamentului de marketing al Ursus Breweries. Acest fapt vine ca o recunoastere a aptitudinilor de care oamenii dispun si, in plus, pentru manageri este o ocazie buna de a cunoaste siguranta angajatolor in activitatile pe care le deruleaza. „Daca te implici prea mult in munca oamenilor ei nu vor mai vedea problema. Desigur, sunt unele proiecte unde trebuie sa te implici pentru ca aptitudinile o cer, dar oamenii trebuie sa se simta independenti pentru ca asa invata”, este de parere McKenzie.

Structura informala contribuie la obtinerea performantelor departamentului, in conditiile in care obiectivele sunt clare si impartasite de toti membrii echipei. Inexistenta acesteia limiteaza cultura de leadership a organizatiei. Grant McKenzie se asteapta ca in patru ani practicile de marketing din Romania sa evolueze catre doua dintre cele doua trenduri mondiale  – analize mai aprofundate a eficientei bugetelor investite si o gandire mai inteligenta vizavi de modul in care actiunile pot fi declinate pe diferite canale de comunicare, in functie de caracteristicile brandurilor si personalitatea carora se adreseaza.

„Oamenii de marketing prefera sa isi lanseze campaniile mai mult pe canalele traditionale, deoarece aceasta era  generatia si modul lor de gandire acum 10 ani. Un lider trebuie sa se adapteze la piata actuala si la comportamentul de consum de acum. De exemplu, pentru produsele  premium, in momentul acesta aproape 50% dintre consumatori sunt prezenti si in mediul digital. Uitandu-ma insa la investitiile brandurilor premium in Romania, doar 10% au mers catre mediul digital”, afirma Grant McKenzie.

El nu se considera genul de sef formal, rigid. Dovada sta faptul ca obisnuieste sa iasa cu colegii din departament la bere si, spre deosebire de un scotian adevarat, se intampla sa faca chiar cinste. Expatul are doua produse preferate, URSUS si un brand international pe care compania il importa din Cehia, Pilsner Urquell.

In timpul liber, ii place sa iasa in pub-uri si in club. Face jogging de trei ori pe saptamana, joaca tenis si, daca ar avea unde, ar adauga la lista sporturilor practicate cu regularitate si golful. Ii place sa citeasca carti de afaceri despre povestile din spatele brandurilor consacrate, iar cartea „Good to Great” al lui Jim Collins spune ca a fost de departe una din sursele sale de inspiratie.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content