FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > 'Concurentii sunt prietenii mei'

'Concurentii sunt prietenii mei'

Departe de a fi o cariera gandita, s-a intamplat sa se potriveasca perfect caracterului si idealurilor de viata. Optimista, increzatoare in oameni si autodidacta, Tatiana Visoiu, Directorul de Marketing al Pambac, afirma ca ingredientul minune in reteta succesului este curajul de a raspunde provocarilor. Realizarile vin ulterior de la sine.

Magazinul Progresiv: Care sunt inceputurile carierei dumneavoastra profesionale ?
Tatiana Visoiu:
As porni, mai curand, de la activitatea de marketing. La un moment dat, destul de recent dupa terminarea facultatii si activitatea pe care o incepusem ca inginer (pentru ca, de formatie, sunt inginer), am deviat spre marketing. A fost o optiune personala, mi s-a parut ca mi se potriveste mai bine si s-a dovedit ca asa si este. Vizavi de lucrul acesta, as putea sa spun ca pentru mine marketingul, pe de o parte, este job-ul, este activitatea pe care o desfasor profesional, iar, pe de alta parte, este un hobby.

Am inceput cu marketing industrial pentru ca eram angajata intr-o organizatie industriala. Ulterior, am facut primii pasi catre zona marketingului in care lucrez in prezent, am urmat cursuri de specializare si, in acelasi timp, am incercat sa ma autoperfectionez.

In 2003, m-am alaturat echipei Pambac unde am avut sansa sa mi se dea mana libera si credit ca pot face lucruri, pentru ca, in momentul in care am venit, nu exista un departament de marketing. Practic, am creat acest departament de la zero, urmand apoi toate celelalte etape de integrare a departamentului in cadrul organizatiei, bineinteles, cu ajutorul celor de aici.

Au fost si multe aspecte dificile la inceput, insa, de atunci, lucrurile au crescut, a urmat o parte foarte frumoasa, care mie imi place mult, respectiv, crearea de branduri care a fost, din nou, o sansa pentru mine. Nu ai ocazia oricand sa creezi brandurile si sa le urmaresti evolutia. Este o provocare continua sa le duci mai departe, sa le cresti valoarea si eu, ca om de marketing, cred foarte mult in ele si in valoarea pe care acestea o dau organizatiei.

MP: Nu a fost o responsabilitate prea mare sa demarati toate aceste activitati de la zero?
TV:
Cu siguranta a fost o provocare. Mie imi plac foarte mult provocarile. M-as putea defini ca persoana curioasa, motiv pentru care imi place sa ma implic in proiecte si situatii noi. Consider ca, in acest mod, poti de fapt sa cresti si sa-ti consolidezi increderea in tine. Cred ca, in momentul in care te implici, incep sa vina si ajutoarele si atunci totul devine mult mai usor.

La Pambac, m-am bazat si ma bazez in continuare pe sprijinul unei echipe care vizeaza performanta, prin urmare, nu am fost, in nici un caz, de una singura. Am avut sprijinul conducerii si, in plus, foarte multa bunavointa din partea colegilor, pentru care marketingul era o mare noutate. Intr-adevar, responsabilitatea era mare, dar mizam pe echipa si lucrul acesta pentru mine a avut o foarte mare valoare.

In acest sens, am in minte o afirmatie care mi-a placut foarte mult: "Nobody is perfect, but a team can be". Ii redescopar adevarul cu fiecare actiune care implica lucrul in echipa in cadrul departamentului sau la nivel de organizatie.

MP: Cum arata, in prezent, departamentul pe care il conduceti?
TV:
Departamentul de marketing, in prezent, are cinci oameni, este organizat pe categorii de produse - cate un brand manager pentru fiecare categorie. Arata diferit de ceea ce a fost la inceput si ca oameni pentru ca , intre timp, in afara de cei care sunt acum in departamentul de marketing, au mai fost cel putin sase persoane care s-au format aici.

Resursele pe zona de marketing, cel putin in Bacau, in provincie, sunt, dintr-o anumita perspectiva, limitate. Este foarte greu sa gasesti oameni gata formati si atunci, am preferat sa atrag persoane care au potential, absolventi sau oameni cu foarte putina experienta in domeniul acesta si care, ulterior, s-au format si au crescut aici, impreuna cu departamentul.

MP: Ati spus ca sunteti inginer de profesie. Unde ati urmat cursurile universitare si ce influenta au cunostintele respective in activitatea prezenta?
TV:
Sunt absolventa a Facultatii de Mecanica Fina din Bucuresti. Referitor la a doua parte a intrebarii, nu regret ca am urmat ingineria pentru ca zona acesta mi-a oferit pragmatismul si capacitatea de analiza, aspecte pe le-am invatat la momentul respectiv si care fac in continuare parte din mine.

MP: Cum v-ati format ca specialist pe domeniul marketingului?
TV:
Urmand cursuri de specialitate, citind mult in domeniul marketingului si avand sansa sa aplic in practica conceptele teoretice. Mi-am continuat studiile pe zona de management, incluzand si partea aceasta de marketing, la Codecs. Am absolvit Certificatul si Diploma Profesionala in Management  si am ramas in continuare legata de Codecs ca tutor de marketing la Certificat. Aceasta activitate de tutor imi ofera sansa de a face doua lucruri care imi plac: sa-i invat pe altii, sa le impartasesc din cunostintele mele si sa incerc sa-i indrum pe drumul acesta al marketingului si, de asemenea, sa invat de la ei lucruri noi.

Este o mare provocare pentru ca, in cadrul unor astfel de cursuri, intalnesc studenti din cele mai diverse domenii de activitate. Aceste persoane vin cu intrebari de marketing specifice domeniului lor de activitate si atunci te provoaca, pui ceea ce stii tu pe ceea ce vor ei sa afle pentru a gasi cele mai potrivite raspunsuri.

MP: Care sunt atuurile unei echipe care s-a format si s-a dezvoltat departe de agitatia capitalei?
TV:
In momentul in care am venit eu in aceasta companie, Pambac era un jucator national de notorietate. Daca pe zona Bacaului este foarte cunoscut pentru panificatie, patiserie, la nivel national, Pambac inseamna foarte mult "paste" (in perioada in care s-au lansat pastele Pambac – paste scurte in forme multe, Pambac avea peste 40 % cota de piata).

Vizavi de intrebarea dvs., pentru mine si pentru noi, in general, a lucra in Pambac, chiar la distanta de capitala este o mare mandrie. Spun acest lucru deoarece Pambac este una dintre putinele organizatii romanesti de succes rezultate prin metoda MEBO. Intre timp actiunile s-au concetrat foarte mult, proces firesc, de altfel, daca tinem cont de faptul ca este foarte greu sa iei o decizie cu o sala plina de actionari, fiecare detinand o cota mica din total.

Conducerea organizatiei a avut intotdeauna o viziune de castigator si standarde inalte de performanta pentru toate obiectivele propuse. Pana la urma, ne desparte de Bucuresti doar locatia, insa, altfel, oameni competenti se gasesc peste tot si, in plus, oameni foarte dedicati. In momentul in care am venit in Pambac, un lucru care m-a atras in mod deosebit a fost faptul ca in organizatie se simtea dedicarea fata de ceea ce inseamna activitatea ca atare si o atmosfera de familie.

Lumea lucreaza cu dragoste si lucrul acesta se vede, incepand de la zona de productie, unde produsele, daca nu le faci cu dragoste, parca nu sunt la fel de gustoase, si pana la zona de administratie. Este o organizatie de gospodari, cum spunea unul dintre colegii mei, si lucrurile se fac nu pentru ca nu ne lasa sistemul, ci pentru ca aici asa s-au facut mereu. In momentul in care la nivel national s-a aplicat legislatia europena, aceasta s-a calat foarte bine pe ceea ce deja exista in cadrul organizatiei.
De asemenea, cred ca un alt atuu, este flexibilitatea, adaptarea  permanenta la piata si determinarea de a face lucrurile cat mai profesionist posibil.

MP: Din punctul dvs. de vedere, cum trebuie sa fie un om de marketing, pentru a deveni un profesionist?
TV:
In primul rand, nu as porni de la ideea ca un entry level trebuie neaparat sa posede cunostinte specifice, conceptale putand fi invatate. De-a lungul timpului, in cadrul departamentului de marketing, am avut si oameni care nu erau absolventi de marketing. In schimb, acestia au avut dedicarea pentru domeniu, curiozitatea de a cunoaste si de a invata. Aspectele acestea mi se par esentiale.

Uneori, intrebarile sunt mai importante decat raspunsurile. Bineinteles, trebuie sa fie inovator si trebuie sa reusesti foarte bine sa imbini partea de cunostinte cu ceea ce inseamna inovatia si curajul. Noi am mizat foarte mult, in cazul brandurilor pe care le-am creat, pe diferentiere si mergem in continuare pe aceasta strategie. Si pentru a te diferentia trebuie sa faci lucrurile altfel decat s-au facut pana atunci.

In final, un bun profesionist trebuie sa dovedeasca eficacitate in aplicarea cunostintelor dobandite, sa nu oboseasca in a fi inovator, sa aibe capacitatea de a sesiza oportunitatile si curajul de a face lucruri noi.Evident, nu trebuie sa piarda din vedere consumatorul si, de asemenea, concurenta. Trebuie sa fie tot timpul activ, un ochi scrutator asupra pietei. Noi, spre exemplu, folosim cercetarile de piata realizate cu firme specializate, dar foarte importante sunt si cercetarile noastre pe teren pentru ca astfel simtim pulsul pietei, vorbim cu consumatorii in mod direct si vedem modul in care acestia percep produsele noastre.

MP: Cu ce tip de persoane nu puteti sau nu doriti sa colaborati?
TV:
Nu exista „a nu vrea” sa colaborezi. La un prim contact dau credit oricarei persoane. Cred ca deschiderea si lipsa de prejudecati pot fi un start bun pentru orice colaborare. Cred ca ulterior acestui prim contact cu persoanele ipocrite si cu cei care nu-si tin promisiunile nu se poate lega nimic din ceea ce s-ar putea numi colaborare. Mai exista si categoria oamenilor incremeniti in proiect, cu care iti trebuie o perioada indelungata sa stabilesti o relatie si daca nu ai timpul necesar la dispozitie, nu se poate lega o colaborare.

MP: Ati avut o experienta mai putin placuta, care sa va fi marcat intr-un fel activitatea?
TV:
Poate doar un regret. Si ma duc cu gandul la brandul de paste fainoase Gata pe care l-am lansat upper mainstream si in care am investit foarte mult. Ulterior, evolutia pietei ne-a dovedit ca acest domeniu se ingusta foarte mult si, pentru noi, nu era foarte profitabil. Si atunci, cu strangere de inima, am facut o repozitionare pentru Gata pe segmentul low.

Brandurile sunt copiii tai. Ca om de marketing, te legi de fiecare dintre ele. Din analiza evolutiei pietei, am ajuns la concluzia ca trebuie sa renuntam la tot ceea ce am gandit pana atunci, ca este nevoie sa ne modificam strategia de brand, desi ne era drag brandul asa cum era.

Am inteles ca trebuie sa-i dam o alta sansa. Aceasta a fost una dintre experientele din care am invatat, pe domeniul acesta al brandingului, ce inseamna o repozitionare. Am invatat ca poate fi necesar sa renunti la o strategie initiala, ca este nevoie de flexibilitate, astfel incat sa te adaptezi pietei in orice conditii.Ulterior, decizia pe care am luat-o in cazul pastelor Gata s-a dovedit a fi cea mai buna si in continuare piata confirma acest lucru.

MP: Care este obiectivul pe care va doriti cel mai mult sa-l indepliniti?
TV:
Mi-as dori ca primul brand pe care l-am lansat la Pambac - Grania, sa ajunga pe locul I in piata. Si va ajunge cu siguranta. Grania s-a nascut pe 1 aprilie 2005, are deja o pozitie buna si o fidelitate foarte mare in randul consumatorilor.

MP: Cu exceptia activitatii pe care o desfasurati, ce pasiuni aveti?
TV:
Multe. Pasiuni obisnuite: imi place sa citesc foarte mult, imi fac placere plimbarile cu bicicleta (urban bike) si echitatia. Imi place, de asemenea, sa calatoresc, sa intalnesc oameni si sa invat de la fiecare cate ceva.

MP: Exista o carte care v-a impresionat deosebit?
TV:
Am o carte de suflet si ma refer, aici, la Citadella scrisa de Saint Exupery. Imi place la aceasta carte faptul ca poti extrage, dintr-o carte de beletristica, foarte multe sfaturi pe zona manageriala. Pentru mine e ca o biblie. Intr-adevar, nu este o carte pe care sa o poti citi ca pe un roman obisnuit, trebuie sa o citesti cu atentie, sa meditezi asupra tuturor aspectelor, pentru ca iti ofera multa intelepciune.

Am gasit, spre exemplu, in aceasta carte, scrisa la inceput de secol XX, o afirmatie care priveste munca in echipa: "Pune-i sa cladeasca un turn impreuna si-i vei transforma in frati. Daca vrei sa se urasca, arunca-le graunte". Un obiectiv leaga foarte mult echipa si noi am probat lucrul acesta in toate proiectele realizate, pornind de la cele pe zona de marketing  si pana la cele din zona CSR, in care suntem, de asemenea, activi.

Consideram ca ceea ce ne vine in cadrul organizatiei din partea consumatorilor, o parte din profit,trebuie sa-l intoarcem spre zonele care au nevoie de sprijin. Avem proiecte de CSR in special la nivelul Bacaului, tocmai pentru ca zona aceasta este foarte importanta pentru noi.

MP: Ce inseamna pentru dvs. concurenta?
TV: Concurentii sunt prietenii mei, trebuie sa-i am intotdeauna aproape. Sunt ferm convinsa de acest lucru, pentru ca prietenii te ajuta sa cresti, sa te dezvolti. In momentul in care ai un concurent puternic, esti stimulat si tu sa fii mai bun. Este ca la o cursa: daca alergi cu competitori slabi, nici tu nu o sa ai performante foarte mari. In momentul in care ai competitori puternici, poti sa devii mai puternic decat ai fost.

MP: Care sunt stimulii de care aveti nevoie pentru a fi mereu activa?
TV:
Ma motiveaza obiectivele indraznete, proiectele pe domenii noi, pentru ca pun un pariu cu mine insami ca pot reusi indiferent de contexte. Pentru aceasta trebuie sa-mi placa domeniul si domeniul in care lucrez in momentul acesta imi place foarte mult. Ar mai fi un stimul, dar acesta nu ma motiveaza pe termen lung: imi place cand exista putin stres pe o perioada scurta de timp.

E ca o miscare brauniana. In momentul acela imi vin parca mai multe idei, parametrii de eficienta sunt parca mult mai usor de atins. Presiunea poate sa fie legata de un deadline strans sau poate veni din partea unui competitor care aduce ceva nou in piata si atunci trebuie sa cauti resurse sa te diferentiezi, sa-ti respecti promisiunea.

Mai mult decat acestea, sunt stimulata de faptul ca imi place ceea ce fac. Sunt oameni care se plang ca sunt obositi, ca au sarcini dificile de indeplinit sau ca nu le ajunge timpul. Un filosof bulgar spunea  ca trebuie sa faci lucrurile cu dragoste. Faci lucrurile cu dragoste sau nu le mai faci deloc. Altfel, ajungi sa fi obosit, stresat. De fiecare data cand intalnesti oameni care fac lucrurile cu dragoste, indiferent in ce domeniu sunt si indiferent in ce pozitie, lucrul acesta se simte, pentru ca au o buna dispozitie si un dinamism pe care reusesc sa-l transmita si celorlalti.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content