FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Comunicarea este asul din maneca

Comunicarea este asul din maneca

Nici nu se termina bine un an ca si incepe un altul. Atunci cand vorbim despre retail, cu atat mai mult, fiindca magazinul nu cunoaste odihna, nu are vacanta de sarbatori si nici timp sa sarbatoreasca de unul singur, ci doar impreuna cu consumatorii, iar cand inchide usile din fata, le mentine deschise pe cele din spate, aprovizionandu-se pentru a-si intampina asa cum se cuvine clientii. Magazinul este obligat sa fie deschis, mereu la dispozitia consumatorului, fara prea multa pauza si fara prea multe evadari din realitatea de zi cu zi.

Pe cat de alerta si de agitata este perioada sarbatorilor de iarna, pe atat de greoi poate fi demarajul la inceput de an, daca nu a fost planificat in detaliu, din vreme. Farmecul sarbatorilor umple din plin rafturile magazinului si anima atmosfera prin seria multipla de activitati de marketing care se desfasoara cumva in exces fata de restul anului. Nu e de mirare ca viata magazinului traieste o sincopa in primele zile ale oricarui an nou, imprumutand ceva din peisajul amortit al diminetii unui oras obosit si adormit, dupa o noapte de revelion. Exact acest lucru nu trebuie sa se intample! Daca tot v-ati asumat prin meseria pe care v-ati ales-o un program non-stop (fiindca, indiferent de orarul magazinului, managerul acestuia nu are cum sa isi ia cu adevarat pauza niciodata), acum este unul dintre momentele strategice in care sa demonstrati ca stiti de ce au nevoie clientii dumneavoastra si ca puteti sa le oferiti ceea ce asteapta. În perioada sarbatorilor este normal si obligatoriu sa fiti aprovizionati si sa functionati cu program prelungit; acest lucru nu va surprinde pe nimeni, ceea ce inseamna ca nici aprecierea nu va fi neaparat pe masura, oamenii considerand ca este firesc sa faceti un efort suplimentar. Vor aprecia insa foarte mult sa va gaseasca proaspeti si disponibili dupa sarbatori, cand toate repornesc cu oarecare inertie. Cine revine mai repede si mai bine in peisaj se va bucura de recunoasterea consumatorilor. Pentru aceasta revenire va recomand cativa pasi pe care este bine sa ii parcurgeti daca doriti sa deschideti anul cu o tinuta profesionista. Chiar daca traversati o perioada grea si incerta, date fiind problemele generate de criza economica, stiti bine ca adevaratii profesionisti nu se dau batuti niciodata. Acum, mai mult ca oricand, puteti da adevarata masura a lucrurilor si puteti demonstra ca printr-o buna organizare si cunoastere a domeniului in care activati reusiti sa faceti ca lucrurile sa mearga mai departe.

În vremuri de criza, reinventati-va!

La inceput de an, cateva actiuni sunt obligatorii pentru un start corect si pentru a crea premizele unei evolutii pozitive pe tot anul a activitatii magazinului pe care il gestionati.
- Redecorarea magazinului. Una dintre scaparile frecvente pe care le regasim la inceput de an in majoritatea magazinelor este faptul ca nu se recurge in timp util la redecorarea spatiului, preferandu-se sa se mentina atmosfera de sarbatori, poate din lipsa de timp, poate pentru ca se supraliciteaza efectul acesteia. De la vitrine, pana la pereti si rafturi, lucrurile raman incremenite pana la sfarsitul lunii ianuarie. Va asigur, insa, ca aceasta inertie de redecorare este pe cat de nepotrivita, pe atat de prafuita si de nerelevanta. Daca in luna decembrie toata scenografia care tine de Craciun si de venirea Noului An face parte din povestea frumoasa a magazinului, in luna ianuarie aceste elemente sunt deja demonetizate. Redecorare nu inseamna rebranding, ci ajustare a decorului, actualizarea acestuia, asadar efortul este unul suportabil, de mentenanta, nu unul major, de reconsiderare a imaginii. De aceea, va recomand sa va straduiti sa eliminati cat mai repede din decor materialele si decoratiunile care tin strict de sarbatorile de iarna (brazi, Mos Craciuni, ghirlande, globuri, clopotei, stelute) si sa mentineti doar ceea ce tine de atmosfera hibernala (beteala argintie, fulgi de nea, luminite). Pentru semnalizarea promotiilor si pentru etichete puteti apela la elemente vizuale care sa atraga atentia si care sa rezoneze cu sezonul: folositi forme de caciulite, saniute, fulgi de zapada stilizati, prin care sa semnalizati ofertele speciale, reducerile, bonusurile sau noutatile.
- Aprovizionarea magazinului la inceput de an este cel putin la fel de importanta ca si redecorarea lui. În calitate de buni cunoscatori ai consumatorului si ai obiceiurilor de consum, ajustati oferta la cererile specifice ale momentului. Aprovizionati magazinul cu produse proaspete si mentineti abundenta rafturilor, pentru a nu crea un dezechilibru intre bogatia lunii decembrie si inceputul de an. Acum este momentul potrivit sa veniti si cu ceva nou. Daca tot vorbim despre un nou inceput de an, este bine sa introduceti un element nou si in materie de oferta: daca nu aveti alte produse de panificatie decat paine, este oportun sa introduceti si altceva (covrigi calzi, briose, cornuri); sau, daca pana acum nu aveati in magazin sandwich-uri, puteti incerca, mai ales ca reincep si scolile; orice produs nou este binevenit, cu conditia sa fie orientat pe cererea clientilor magazinului, iar aici dumneavoastra stiti cel mai bine care sunt asteptarile. Introducerea unei noutati, indiferent de categoria de produs, va ofera si prilejul primei actiuni de marketing pe care o puteti traduce, in functie de natura produsului, printr-o campanie de degustare sau de sampling.

Activitati de marketing si comunicare

La inceputul unui an nou, se cuvine ca activitatile de marketing pentru primul trimestru sa fie deja prefigurate. Pe langa punctele fixe ale planului de marketing si comunicare, reprezentate de zile de sarbatoare unanim recunoscute si asteptate (ca de exemplu, Sf. Ioan, Valentine’s Day, 1- 8 Martie), trebuie sa luati in calcul oricare alt moment care se poate valorifica pentru promovarea produselor, dar si a imaginii magazinului (cum ar fi cele care tin de ritualul religios: lasatul secului si postul, dezlegarile la peste, sau cele pe care le inventati, pur si simplu: „weekend-ul vitaminei C“ – in care puteti promova orice produs, de la fructe pana la produsele care contin aceasta vitamina – sau „saptamana lactatelor“ sau „a consumatorului de… milioane“). Asa cum ati intuit, exemplele de mai sunt sus sunt doar pretexte de comunicare prin care aveti ocazia sa dezvoltati, atat cat va ingaduie logistica si bugetul, campanii sau activitati punctuale de marketing.
Capitolul imaginatie este cel pentru care este bine sa nu va impuneti limite. Daca va alimentati creativitatea sau daca apelati la specialisti care sa va ajute sa comunicati eficient, veti descoperi ca nici costurile nu sunt atat de mari, mai ales tinand cont de faptul ca ele se intorc in cresterea vanzarilor si in castigul de imagine de care se va bucura magazinul. Organizati campanii de castiguri ad-hoc, cu premii instant sau surprize care sa ii faca pe clienti sa revina. Realizati campanii de sampling si degustare, prin care sa ii incurajati pe clienti sa incerce produsul macar o data; a doua oara vor cumpara fara sa-i mai imbie nimeni. Dati-le idei pentru retete simple si apetisante, pentru care gasesc ingrediente convenabile chiar in magazinul dumneavoastra.

Materiale de comunicare

Pentru a fi siguri ca actionati eficient, este bine sa porniti in realizarea oricarui material de promovare de la un concept, de la o idee. Atata vreme cat acest concept este clar si solid, actiunile si materialele care vin sa-l implementeze vor fi eficientizate si ca impact si ca efort financiar. Fiindca traversati o perioada mai complicata din punct de vedere economic, in care printre primele tendinte se va numara si aceea de a restrange cheltuielile la stictul necesar, fiind tentati sa eliminati poate din schema bugetul de promovare, doresc sa va reamintesc faptul ca promovarea nu se include la capitolul cheltuieli, ci la cel al investitiilor. Cu conditia sa fiti selectivi si foarte atenti, va recomand sa nu renuntati la bugetul de marketing, mai ales in aceasta perioada si mai ales gandindu-va ca este un efort pe care il faceti in primul rand pentru dumneavoastra si pentru propria afacere, si abia apoi pentru ceilalti. Cand stiti exact ce doriti sa comunicati, modalitatile prin care faceti acest lucru parca vin de la sine. Simplitatea a fost intotdeauna un artificiu foarte eficient: oamenii apreciaza lucrurile si gesturile simple, iar in vremuri in care tuturor le este mai greu, aceste detalii vor fi si mai pretuite. Organizati magazinul in asa fel incat de la oferta si pana la expunere, totul sa exprime faptul ca sunteti gata sa le oferiti oamenilor ceea ce au nevoie.

Este bine sa incepeti anul intr-o maniera dinamica, iar acest lucru este posibil doar in masura in care reusiti sa aplicati un plan de actiune pe care l-ati gandit in prealabil si care trebuie sa includa toate cele patru elemente amintite mai sus. Redecorarea, aprovizionarea, activitatile si materialele de promovare cu care porniti la drum in primele luni ale anului sunt pasi pe care este obligatoriu sa-i faceti. Nu va puteti permite sa renuntati la nici unul dintre aceste elemente, fiindca eliminarea oricaruia dintre ele va afecta imaginea magazinului si atmosfera lui. Nu uitati ca, pe langa nevoile concrete ale clientilor, dumneavoastra sunteti cei care aveti puterea de a stimula dorinta lor de cumparare. Prin modul in care va prezentati, ii atrageti sau ii indepartati, ii convingeti sau ii descurajati. Oricare dintre aceste elemente va este la indemana, indiferent de posibilitati, pastrand proportiile.
Acordati atentia cuvenita acestor detalii si veti vedea ca debutul in 2009 va fi unul bun. Nu renuntati la forta pe care vi-o da comunicarea si promovarea produselor si a magazinului, indiferent cat de grele se anunta vremurile. Secretul magazinului este maniera personalizata in care acesta reuseste sa se conecteze cu clientii sai. Acesta este punctul de diferenta pe care il puteti face fie ca vorbim de vremuri bune sau de perioade de criza si acesta este asul din maneca pe care il puteti folosi oricand va este mai greu.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content