FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Comertul online: ultima frontiera?

Comertul online: ultima frontiera?

Nu se poate vorbi inca despre un segment nou impus pe piata de retail FMCG, insa faptul ca cinci dintre cei mai mari retaileri si distribuitori vand deja online, pe propriile platforme, arata ca internetul poate fi o directie de crestere a business-ului in viitor chiar si pentru marfurile alimentare.

Incet, dar sigur – asa pare a fi mersul primelor proiecte de comert online dezvoltate de  retailerii si distribuitorii mari din sectorul bunurilor de larg consum. Dupa cum era de asteptat, primele incercari au vizat marfurile nealimentare: la finalul lui 2009, Cora lansa www.coradigital.ro, o platforma de vanzari pentru electronicele si electrocasnicele listate in reteaua sa de hypermarketuri; la inceputul lui 2012, Metro Cash&Carry lansa METRO Office Direct, un magazin online cu produse de birotica, papetarie, electronice, electrocasnice, IT, curatenie si protocol. Ulterior, ambele retele de magazine au anuntat schimbari importante in strategia de vanzari online.

„Coradigital.ro a fost o solutie gandita pentru a permite clientilor magazinelor mici din provincie sa poata accesa produse electronice si electrocasnice care nu sunt listate in magazinele de acolo. Proiectul este in refacere”, afirma Ana Maria Florea, Responsabil PR la reteaua Cora Romania. Dar cea mai  interesanta miscare a Cora va fi, cu siguranta, lansarea Cora Drive, un model hibrid care imbina comertul online cu cel offline: clientii pot comanda online produsele dorite dintr-o sortimentatie de cateva mii de SKU-uri (o selectie din oferta hypermarketului), apoi le vor putea ridica deja impachetate de la cel mai apropiat magazin. „Serviciul Cora Drive se lanseaza in toamna aceasta si va fi disponibil, initial, intr-o singura locatie (la Cora Lujerului din Bucuresti – n.r.). Se va testa acolo, apoi se va implementa in toate locatiile , dar inca nu va pot da un calendar al implementarilor”, mai precizeaza Ana Maria Florea.

La randul sau, Metro Cash & Carry Romania a extins proiectul de e-commerce sub noul nume METRO Magazin Online, spre finalul lui 2012, aducandu-i si utilitati noi – precum procesul de comanda in 3 pasi, comenzi repetate cu un click si promotii personalizate. Desi a introdus in sortimentatie si alimente, in continuare peste 90% din numarul total de SKU-uri ce pot fi comandate online reprezinta marfuri nealimentare. In prezent, numarul clientilor Metro inregistrati online este de aproximativ 30.000, reteaua urmarind cresterea acestora, fidelizarea clientilor existenti (atat in magazinul virtual, cat si in cel real) si educarea pietei in sensul incercarii acestui sistem nou de vanzare, potrivit datelor furnizate de companie. „Suntem foarte multumiti de acest proiect – METRO magazin online – si de rezultatele sale. Acesta este deja un exemplu de bune practici pentru celelalte tari unde exista METRO”, afirma Cosmin Costea, E-commerce Manager la Metro Cash&Carry Romania. Rezultatele proiectului pilot din Romania a determinat grupul sa-l foloseasca drept model pentru platformele sale online din alte tari precum Olanda, Polonia si Rusia. Cosmin Costea explica si ideea de la care a pornit investitia in platforma online de vanzari: „Prin aceasta linie de business, vrem sa aducem clienti noi, sa ii activam pe cei inactivi offline si sa oferim o cale de achizitionare a produselor mai facila pentru clientii nostri care au un birou in compania lor. In acest fel, ei vor avea mai mult timp sa se ocupe de business-ul lor de baza”.

Obiective similare si-a setat si Cora prin lansarea serviciului Cora Drive: „Acest serviciu vizeaza clientii existenti ai magazinelor noastre, dar si atragerea unor clienti noi in zonele in care operam. Unii oameni nu au timp de cumparaturi, de aceea nu merg la hypermarket, prefera sa cumpere cate putin din magazine care nu au diversitatea noastra. Aparitia noastra online nu trebuie sa ingrijoreze micul comert, deoarce oamenii nu vor renunta la cumparaturile din magazinele mici, vor avea pur si simplu posibilitatea de a-si satisface toate nevoile, chiar daca nu au timp de petrecut prin magazine”, subliniaza reprezentantul Cora.

Alte companii care vor avea un cuvant greu de spus in dezvoltarea comertului online sunt Carrefour si Interbrands Marketing & Distribution – cel mai mare distribuitor din sectorul FMCG, dupa valoarea vanzarilor intermediate. Carrefour lucreaza de peste un an la proiectul platformei de vanzari online, pe care a lansat-o in urma cu cateva luni sub denumirea Carrefour Online.

La randul sau, Interbrands a lansat in 2012 primul sau magazin online, www.ShopiDoki.ro, cu o sortimentatie initiala de 2.400 de SKU-uri, de la alimente si tigari pana la produse pentru ingrijirea profesionala a parului si produse pentru curatenia locuintei. Potrivit unei declaratii anterioare a lui Rand Sherif, CEO-ul companiei, magazinul virtual nu a fost lansat ca un competitor pentru retailerii traditionali – cei catre care Interbrands livreaza marfa in mod direct – ci ca o alternativa la cumparaturile din hypermarketuri si supermarketuri pentru consumatorii care dispun de putin timp pentru cumparaturile curente. In acest an, distribuitorul a lansat al doilea magazin virtual, www.Maminet.ro, si cel mai probabil nu se va opri aici in online. „Business-ul in online creste, iar Maminet.ro, lansat pe 8 Martie, a inceput deja sa castige notorietate - acesta este un business pe care l-am creat separat de ShopiDoki.ro pentru ca se adreseaza mamelor si este mai mult decat un magazin”, afirma Rand Sherif.

Un alt distribuitor mare din FMCG care a investit intr-o platforma online este Whiteland Import-Export: www.e-whiteland.ro are o sortimentatie formata aproape exclusiv din produse alimentare si bauturi si ofera, de asemenea, posibilitatea de a face comenzi telefonice.

Miza on-lineului

Pentru jucatorii mari, miza online-ului sunt cumparaturile mai mari pe tranzactie, comparativ cu magazinul real. De aceea, diversitatea mare de produse disponibile spre cumparare este un element esential pentru succesul unui supermarket virtual. „In cazul Carrefour, cosul mediu din magazinul virtual este mai mare decat cosul mediu din hypermarket sau supermarket”, precizeaza Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour Romania. Potrivit datelor furnizate de companie, Top 5 produse vandute pe  www.carrefour-online.ro, dupa numarul de unitati, cuprinde: apa plata Dorna la 2 L, Coca-Cola la 0,33 L, zahar Margaritar la punga de 1 kg, banane si bere Ursus la sticla de 0,33 L. La randul lor, oficialii Cora se asteapta ca valoarea medie a unei comenzi plasate prin Cora Drive sa fie superioara valorii bonului mediu de casa in magazin.

In tabara retailerilor alimentari independenti, exista un numar foarte mare de magazine specializate – pe produse Bio, pe alimente din bucataria
internationala, etc – care ofera clientilor si posibilitatea de a face comenzi online cu livrare acasa sau in magazin. Unul dintre acestea este Ki-Life, mini-marketul cu produse naturale din centrul Bucurestiului (vezi articolul Magazinul Lunii de la pag 26-28).

Dintre lanturile de supermarketuri independente, putem mentiona Paco Supermarket din Focsani care testeaza serviciul de comenzi online pe site-ul sau www.pacomarket.ro.

De altfel, online-ul este un teren propice pentru dezvoltarea antreprenoriatului datorita investitiilor mici pentru demararea unui start-up. „Un business online prezinta cel putin trei avantaje: un timp si un cost de setup reduse, flexibilitate in operare, contact direct cu consumatorul, oferindu-ne oportunitatea de a educa in paralel cu a vinde si de a dezvolta astfel piata”, afirma Oana Davidoglu, un antreprenor care pariaza pe online. Dupa 15 ani petrecuti la Unilever, in departamentul de marketing, Oana Davidoglu a parasit compania si a creat magazinul virtual Beauty Garage, luand calea antreprenoriatului. Avand in target femeile cu varsta intre 25-45 ani si cu venit mediu spre ridicat, magazinul ofera produse cosmetice si accesorii premium, dar si know-how in materie de infrumusetare si serviciu de asistenta integrat – acestea fiind elementele majore de diferentiere fata de retailerii competitori. „Competitie exista, de la magazine specializate pe anumite categorii, la magazine care reprezinta en-gros-isti de cosmetice care si-au extins afacerea si in Romania, si pana la magazine care comercializeaza aceleasi marci ca cele din supermarketuri insa au o gama mai extinsa in online”, spune Oana Davidoglu. Vorbind despre perspectivele de dezvoltare a acestei afaceri, ea spune ca extinderea portofoliului, conexiunea cu mediul offline – showroom, demonstratii de produse in cadrul unor evenimente, etc – sunt lucruri care vor sustine consolidarea Beauty Garage in retailul online.


De ce ia amploare shoppingul online

Doar 7,2% dintre persoanele care fac cumparaturi online achizitioneaza produse alimentare, potrivit unui studiu realizat in luna februarie 2013 de catre compania de cercetare Daedalus Millward Brown Romania pe un esantion de 600 de respondenti. Pe de alta parte, plata utilitatilor este cel mai utilizat serviciu de e-commerce in Romania. Astfel, 42,8% dintre cei care au facut cumparaturi pe internet in ultimele sase luni au platit online impozitele si facturile la telefonie, curent, gaze sau cablu. Locul al doilea este ocupat de articolele de imbracaminte/incaltaminte (38%), pozitiile urmatoare fiind ocupate de produsele electronice (37%) si produsele cosmetice si parfumuri (34%).
Stilul de viata tot mai alert al populatiei active, in special din mediul urban, cresterea importantei internetului in viata de zi cu zi a consumatorilor, diversificarea metodelor de plata, investitiile retailerilor in promovarea magazinelor lor virtuale si in educarea consumatorilor pentru a le creste increderea in sistemele de plati online, toate acestea vor sustine cresterea comertului online in urmatorii ani.

„83% dintre persoanele cu varsta cuprinsa intre 15-24 ani folosesc acum internetul, iar in urmatorii 5 ani aceste persoane vor fi angajati sau antreprenori si vor realiza venituri importante. In plus, in 10 ani, generatia care actualmente are sub 14 ani va fi majora si va avea o sursa de venit. Aceste generatii sunt practic cele pentru care internetul este un mod de viata si, ca atare, pentru ele mediul online va deveni un mod uzual de a comanda produse”, subliniaza Oana Davidoglu.

De altfel, 2012 a adus o revigorare a ritmului de crestere a acestui sector de activitate.  “2012 a fost anul in care comertul electronic si-a marit ritmul de crestere. Daca in 2009 volumul platilor online a crescut cu 75% fata de anul anterior, in 2011 cresterea a fost de 24%, aceeasi tendinta manifestandu-se si la nivelul numarului de tranzactii. In 2012 insa, fata de 2011, comertul electronic a cunoscut o evolutie mai buna, de 38% – raportat la valoarea totala – si 51% raportat la numarul tranzactiilor”, a afirmat Andreia Stavarache, Sales & Marketing Manager la PayU Romania. Segmentele care au cunoscut cea mai buna evolutie din punctul de vedere al numarului de tranzactii, au fost fashion (+ 486%), donatii (+111%), servicii (+54%) si flori (+51%), conform datelor PayU.

Cu siguranta, lansarea primului hypermarket online de catre Carrefour, proiectul Cora Drive, magazinul online Metro, inaugurarea ShopiDoki.ro de catre Interbrands si a site-ului e-whiteland.ro reprezinta doar inceputul ofensivei marilor jucatori din retail si distributie alimentara in mediul online. Sunt sanse mari sa vedem in viitorul apropiat noi lansari de magazine virtuale ale unor retele mari de retail. Intrebat daca ia in calcul intrarea pe segmentul comertului online, Christian Beck, CEO-ul Rewe Romania (operatorul magazinelor cu discount Penny Market si XXL Mega Discount), a declarat: „Cred cu tarie in dezvoltarea business-ului pe online pe termen mediu, dar mai intai vrem sa ne cunoastem mai bine clientii si sa ne imbunatatim sistemul de fidelizare prin intermediul cardurilor Penny Market. Cred ca acesta este primul pas spre dezvoltarea unui business online”.

CITESTE SI: Comertul online se dezvolta cu pasi repezi in Europa de Est

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content