FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Comertul online se dezvolta cu pasi repezi in Europa de Est

Comertul online se dezvolta cu pasi repezi in Europa de Est

Utilizarea tot mai frecventa a internetului si cresterea cererii din partea consumatorilor au adus o crestere de 107% pietei de comert electronic din Europa de Est in perioada 2007 - 2012, online-ul devenind un fenomen de masa in aceasta regiune, considera Pavel Marceux, Technology, Communications and Media Analyst in cadrul Euromonitor International.

Trendul este sustinut atat de legaturile puternice care s-au dezvoltat intre comerciantii online si pietele ieftine de productie, cum ar fi China, precum si de baza de consumatori tot mai familiari cu noile tehnologii, potrivit lui Pavel Marceux.

Un avantaj il reprezinta si costurile reduse pentru un start-up in comertul online, multumita realizarilor in plan tehnologic care au incurajat intreprinzatorii privati din intreaga Europa de Est sa se dezvolte. Consumatorii dornici sa economiseasca, mai ales in contextul crizei mondiale, au favorizat la randul lor expansiunea acestui segment.

La ora actuala, Rusia este cea mai mare piata de retail online din regiune, cu o valoare estimata de aproape 10,5 miliarde de dolari in 2012.

Cu toate acestea, din natura emergenta a economiilor regionale deriva si faptul ca o parte din caracteristicile comertului electronic nu sunt inca pe deplin dezvoltate, plata online fiind una dintre acestea.

Implicatiile fenomenului

Popularitatea comertului electronic a sporit numarul de oportunitati de business in regiune, chiar si in conditiile in care sectorul este dominat de o economie bazata pe bani lichizi. Integrarea blocului estic post-comunist in economia globala a determinat retailerii online sa caute producatori ieftini dincolo de granite, in special in China, in incercarea de a-si creste profiturile. Abundenta de astfel de produse in segmente precum comunicatii, vestimentatie si accesorii au “inundat” comertul electronic regional, oferindu-le consumatorilor posibilitatea de a face economii. Ca dovada, importurile din China in regiune s-au ridicat la peste 100 miliarde de dolari in 2012.

Boom-ul cumparaturilor pe internet a fost alimentat, pe de-o parte, de cresterea venitului disponibil, iar pe de alta parte - de cresterea gradului de penetrare al telecomunicatiilor. De asemenea, avantul social media, care a furnizat noi platforme de marketing, a intensificat activitatea acestor retaileri. In Europa de Est, veniturile persoanelor au crescut cu 20,6% in termeni reali intre 2007 si 2012, in timp ce procentul persoanelor care utilizeaza internetul aproape s-a dublat in perioada mentionata, de la 28,4% la 52,1%.

Totusi, nivelul redus de penetrare al solutiilor de plata online face ca majoritatea consumatorilor sa prefere in continuare plata cu cash, limitand astfel eficienta operationala a retailerilor online. Exista insa solutii alternative oferite cumparatorilor care doresc sa plateasca prin internet, doua astfel de exemple fiind Oiwi Visa in Rusia si PayLane in Polonia.

Pietele din regiune care nu au atins inca nivelul de saturatie in privinta comertului electronic sunt si cele in care fenomenul se dezvolta extrem de rapid. Retailerii online au inca numeroase oportunitati in tari precum Albania, Macedonia sau Lituania, unde clasa de mijloc este din ce in ce mai activa si imbratiseaza ideea utilizarii solutiilor de plata online. Albania a inregistrat cea mai rapida crestere a valorii retailului online in 2012, de 23,6% anual.

Piete mai dezvoltate din regiune, precum Polonia, Rusia sau Cehia, au devenit deja extrem de competitive, in special in segmentul comunicatiilor; ca o consecinta, consumatorii beneficiaza de pe urma competitiilor de pret, al caror rezultat se vede in discount-uri.

Perspective pe termen scurt si mediu

Boom-ul comertului electronic va continua in regiune, fiind alimentat de utilizarea internetului cu ajutorul dispozitivelor mobile, de inlocuirea magazinelor traditionale cu cele virtuale si, nu in ultimul rand, de progresul tehnologic care va permite scaderea costurilor cu un astfel de business. Euromonitor International estimeaza ca Serbia va inregistra cea mai mare crestere in valoare a comertului electronic in acest an, de 21,8% in termeni reali, in timp ce Rusia va ramane cea mai mare piata din regiune, in principal datorita populatiei numeroase.

Principalul grup de consumatori care utilizeaza serviciile de retail online il reprezinta populatia sub 30 de ani, partial ca o consecinta a faptului ca persoanele mai in varsta nu folosesc internetul in aceeasi masura. Cu toate acestea, comerciantii care targeteaza consumatorii mai in varsta ar putea beneficia de oportunitati considerabile in viitorul apropiat. Se estimeaza ca pana in 2020, circa 55% dintre gospodariile din Europa de Est vor avea acces la internet.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content