Comertul din Romania - evolutii sau involutii? | Progresiv

Anul 2008 – „Anul trecut se cumpara mai bine”. „[Oamenii] cumparau mai usor”. Anul 2009 - Consumatorii ... „ciugulesc, nu mai dau banii pe toate prostiile”, „isi dramuie banul”. Anul 2010 – „Sa speram ca va fi (mai) bine”. Comertul din Romania - evolutii sau involutii?

Am regasit mesajele acestea in majoritatea discutiilor pe care le-am avut cu patroni si responsabili de magazine mai mici sau mai mari, cu vanzatori din diferite spatii comerciale. Cu totii au / am resimtit contractia avantului comercial cu care ne obisnuisem in ultimii ani... vanzarile au stagnat sau au inregistrat scaderi, de cele mai multe ori; doar pe alocuri comertul traditional a reusit sa mentina ritmul atins in 2008, iar aceasta performanta, atinsa mai degraba in planul valorii si nu al volumelor vandute, a presupus eforturi sustinute din partea retailerilor (fie prin ajustarea continua a sortimentatiei, fie prin cresterea frecventei de achizitii pentru a evita crearea de stocuri prea mari sau prin mentinerea unui cash flow care sa nu blocheze platile). Practic, 2009 este considerat „cel mai greu an” de catre majoritatea retailerilor, mai mici sau mai mari.

Interviurile in profunzime realizate cu patroni si administratori de magazine in octombrie 2009 au avut scopul de a completa seria a doua de interviuri cantitative desfasurate de Nielsen in parteneriat cu Magazinul Progresiv, anul trecut.

Ca si in luna martie, cercetarea a constat in intervievarea prin telefon a 607 de patroni, directori si administratori de magazine cu scopul intelegerii evolutiei reactiilor din retail la criza financiara dupa mai bine de jumatate de an de la inceputul ei.

Pastrand structura din primul val de interviuri, au fost intervievati reprezentanti ai magazinelor alimentare (27%) si magazinelor mixte (28%), manageri de magazine din benzinarii (13%), din horeca (18%), si mini si supermarketuri (14%). Pentru magazinele alimentare au fost culese opinii atat de la magazineld medii (52% magazine intre 20 si 100 mp), cat si de la cele mai mari de 100 mp (48%), si magazinele mixte (54% magazine medii – 20-100 mp, 46%  peste 100mp).

Pentru intelegerea reactiilor retailerilor din tipuri diferite de localitati s-au intervievat reprezentanti atat din Bucuresti (19%), cat si din orase mari (peste 200.000 de locuitori - 24%), medii (50.000 si 200.000 de locuitori – 26%), mici (sub 50.000 de locuitori – 19%), dar si din rural (12%). S-au acoperit toate regiunile tarii: Bucuresti – 19%, Moldova – 24%, Valahia (Muntenia + Dobrogea) – 30%, Transilvania – 27%.

Problema nr.1: pretul de achizitie
Schimbarile pretului de achizitie (56%) si in volumele de achizitii (45%) au ramas cele mai frecvente dificultati intampinate de retaileri. Totusi, sunt mentionate de mai putini retaileri decat in martie 2009, fapt ce ne poate duce cu gandul la o atenuare a acestui tip de dificultati pe parcursul anului. Schimbarea preturilor de achizitie, desi ramane problema numarul 1, a inregistrat o atenuare mai mare in cazul magazinelor alimentare mai mari de 100 mp, decat in cazul magazinelor alimentare mai mici (20 – 100 mp).

In magazinele mixte, atat cele mai mici (20 – 100 mp), cat si cele cu suprafata mai mare de vanzare, au inregistrat o diminuare a acestui tip de problema. Ca si comparatie intre regiuni si tipuri de orase, schimbarea pretului de achizitie ca si generator de dificultati in administrarea afacerii a fost mentionata la fel de des ca si in primavara, in special in Bucuresti, toate celelalte zone si tipuri de orase inregistrand descresteri in mentiuni.

In mod similar, schimbarile in volumele de achizitii au fost mai putin mentionate ca dificultate decat in primavara anului in toate tipurile de magazine si in toate regiunile, mai putin in Bucuresti, unde s-au inregistrat chiar mai multe mentiuni referitoare la acest tip de problema in achizitie (58% dintre magazine in septembrie fata de 52% in martie 2009).

Toate celelalte probleme intampinate in magazine inregistreaza o pondere diminuata fata de frecventa cu care au fost mentionate in martie, doar intarzierea platilor catre furnizori pare sa fie in usoara crestere fata de perioada de la inceputul anului (30% mentiuni in septembrie fata de 27% in martie).

Practic, daca pe parcursul anului schimbarile in pretul de achizitie s-au mai temperat, fiind mentionate ca cea mai frecventa problema de o treime dintre magazine 33% (de la aproape jumatate dintre mentiuni 46% in martie 2009), iar schimbarile in volumele de achizitii au stagnat (17% dintre mentiuni in septembrie, fata de 16% in martie), intarzierea platilor si schimbarea termenelor de plata au inregistrat usoare cresteri in frecventa, fiind mentionate drept cele mai frecvente probleme de catre unul din zece retaileri.

Masuri luate in magazine
Cele mai intalnite masuri au ramas cele legate de micsorarea stocurilor si descresterea volumelor de achizitii, insa intr-o pondere mai redusa fata de inceputul anului. Poate fi acesta rezultatul gasirii unui echilibru in asigurarea stocurilor in raport cu vanzarile magazinelor, dar vedem doar inceputul, pentru ca jumatate dintre cei intervievati mentin aceste preocupari ca fiind prioritare.

Scaderea frecventei de achizitii si schimbarea sortimentatiei si-au pastrat locul in ajustarea activitatilor din magazin, aratand, astfel, ca raman o preocupare constanta, valida intr-un asemenea context economic. Scaderea frecventei de achizitii a fost resimtita mai mult de magazinele mixte mici (20 – 100 mp) si de magazinele alimentare mari (> 100 mp), in horeca, dar si in zonele rurale si in Moldova, in timp ce schimbarea sortimentatiei a fost resimtita cam in acelasi mod peste tot. Doar magazinele alimentare mai mici (20 – 100 mp) nu au schimbat sortimentatia in aceeasi masura ca si magazinele mai mari.

Locatiile horeca sunt cele care au inregistrat o pondere mult mai mare (fata de celelalte tipuri de magazine) atat in reducerea stocurilor si a frecventei de achizitii, cat si a sortimentatiei.

Perspective pentru 2010
„Anul 2009 a fost cel mai greu an” – au spus-o si reprezentantii magazinelor mici, dar si reprezentantii magazinelor mari. Totusi, jumatate dintre cei intervievati (atat retaileri, cat si reprezentanti horeca) considera ca situatia vanzarilor se va imbunatati pana la finele anului 2009 (18% - doi din cinci intervievati sunt chiar ferm convinsi de acest lucru).

De fapt, pentru 2 din 5 intervievati (40%) situatia a inceput sa se imbunatateasca de prin iunie, prin vanzari ce au inceput sa se imbunatateasca fata de inceputul anului. In concluzie, chiar daca 2009 a adus pentru aproape 2/3 dintre intervievati, un trafic restrans  (64%), volume mai mici in vanzari (64%), un cos de cumparaturi mai mic al clientilor locatiilor respective (67%)... declinul afacerilor nu a fost inregistrat peste tot. Unul din cinci retaileri (20%) a inregistrat vanzari lunare similare in valoare cu anii trecuti, situatie confirmata mai mult in benzinarii (33% dintre intervievati) si mai putin in locatiile horeca (12%) si magazinele alimentare mici (11%).

De aici si, probabil, din optimismul general al romanilor, retailerii si reprezentantii horeca cred ca 2010 le va aduce rezultate mai bune – 2 din 5 intervievati (43%) previzioneaza un an mai bun pentru 2010, in timp ce doar 7% sunt pesimisti; jumatate dintre cei intervievati considera ca noul an va fi la fel cu 2009.

In ce priveste evolutia preturilor pentru 2010, magazinele par a fi pregatite sa preia o parte din presiunea cresterii preturilor furnizorilor – un sfert dintre intervievati (25%) spun ca vor creste preturile la vanzarea produselor din magazin, in timp ce mai mult de o treime dintre acestia (38%) au convingerea ca preturile furnizorilor vor creste. Doar unul din zece intervievati crede ca preturile vor scadea in 2010.

Ponderea celor care spun ca preturile vor creste in magazine este mai mare in Bucuresti (34%) si pentru magazinele mixte mari (37%) si mini / supermarketuri (31%), dar si pentru benzinarii (36%), in timp ce horeca sustine intr-o pondere mai restransa aceasta tendinta (15%).

Concluzii
In incheiere, prea multe nu ar fi de spus: decat ceea ce stim deja – cresterile din ultimii ani si-au incheiat valsul ce inregistra ritmuri din ce in ce mai alerte; si ceea ce am descoperit in 2009 – criza financiara si / sau franele economice nu au rapus retailul, ci au domolit semnificativ avantul prins din trambulina consumului „cu usurinta pentru de toate” din ultimii ani; dezvoltarea efectiva a ramas valabila doar pentru o mica parte dintre reprezentantii retailului si locatiilor horeca, dar increderea in ce urmeaza, in potentialul de revenire al lui 2010, este mai buna decat realitatea lui 2009.

Am gasit, cu alte cuvinte, o alta „trambulina” – maturitatea retailerilor si a producatorilor in a face comert. In plus, e evident ca nu ne vom reveni cu acelasi ritm cu care am intrat in criza, dar, mizand pe invatamintele unui an greu, vom asista la o maturizare evidenta, progresiva, a tuturor jucatorilor: consumator, retailer / horeca, producator. Startul a fost dat, vom urmari continuarea in 2010.

Bogdana Baltasiu,
Client Services Manager,
Nielsen Romania

Logistica Supply chain colete transportatori firma de curierat. Colete trimise de la magazine si parteneri. Vezi pe revistaprogresiv.ro.
Packeta România ajunge la 1.800 magazine online și selleri parteneri
Packeta România, platformă digitală globală pentru ecommerce, parte din Packeta Group, anunță extinderea rețelei de magazine online și...
Nestle_rezultate financiare primul semestru 2024
Nestlé România, creștere organică de trei ori mai mare decât media grupului
Grupul Nestlé a înregistrat pentru primele șase luni ale acestui an o cifră de afaceri de 45 de miliarde de franci elvețieni, marcând un avans...