FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Cerealele, intre meniu principal si desert

Cerealele, intre meniu principal si desert

Desi slab reprezentate in alimentatia consumatorului de rand, cerealelor le sunt recunoscute beneficiile asupra sanatatii precum si calitatile de substituent pentru orice gustare a zilei.

Compania de cercetare de marketing ISRA Center a realizat, pentru Magazinul Progresiv, un studiu privind categoria cerealelor de mic dejun, in luna septembrie a acestui an. Obiectivele specifice ale demersului au fost determinarea gradului de cunoastere a marcilor de cereale, identificarea obiceiurilor de consum precum si a celor de cumparare.
Esantionul la nivelul caruia a fost realizat studiul a fost constituit din 1101 respondenti cu domiciuliul in zone urbane ce depasesc 50.000 de locuitori.

Conform studiului, 40,6% dintre consumatori nu consuma cereale sau nu au auzit de ele in timp ce 59,4% dintre respondenti consuma indiferent de frecventa, unul din urmatoarele produse: cereale destinate dietei, cereale integrale, fulgi de cereale si musli. Majoritatea celor care s-au declarat consumatori apeleaza la segmentele categoriei cu o frecventa foarte redusa, respectiv mai rar de o data pe luna.

Nestlé, top of mind
Cand vine vorba de gradul de cunoastere al marcilor, segmentarea pe grupe de varsta identifica ca prima marca de cereale aflata in mintea tuturor consumatorilor la momentul interviului, Nestlé. Printre particularitatile dezvaluite in urma acestui tip de segmentare se poate observa ca populatia consumatoare cu varsta cuprinsa intre 20 si 29 de ani precum si cea cuprinsa intre 30 si 39 de ani este mai receptiva la ideea de silueta optand astfel pentru cerealele Fitness in timp ce la segmentele cuprinse intre varstele 40 si 49 de ani, respectiv 50 si 59 de ani optiunea pentru aceasta marca se diminueaza treptat.

In timp ce pentru 17% dintre consumatorii cu varsta cuprinsa intre 30 si 39 de ani cerealele Fitness constituie o optiune importanta, se poate observa cum doar 4% dintre consumatorii cu varsta intre 50 si 60 de ani manifesta preferinta inspre aceasta marca. Segmentarea pe gen arata, inca o data, ca prima marca de cereale aflata in mintea femeilor dar si a barbatilor este Nestlé.
In timp ce optiunile barbatilor se continua cu Nesquik si Viva, la femei printre primele marci amintite se numara Fitness si apoi Viva. Potrivit studiului, preferinta pentru diverse marci de cereale se reflecta si la nivelul consumului. Astfel, Nestlé ramane conform preferintelor, cea mai consumata marca la nivelul tuturor categoriilor de varsta.

 

Aroma de ciocolata, optiunea preferata
La nivelul esantionului total, respondentii si-au exprimat preferinta pentru cerealele aromate in proportie de 63%, in timp ce 33% au raspuns ca le prefera fara arome, iar 4% au fost indecisi (nu stiu). Consumatorii de cereale aromate au optat in proportie de 73,8%  pentru cea de ciocolata, in ordinea imediat urmatoare a preferintelor situandu-se scortisoara (9,8%), merele (6,7%), dar si citricele (4,6%).
De la dejun la cina
Consumatorii si-au format de-a lungul timpului obiceiuri diverse de consum in cazul cerealelor, evoluand de la gustarea specifica micului dejun la cea de fel principal in cadrul cinei. Totusi, la nivelul esantionului total, majoritatea oamenilor consuma cerealele la micul dejun, 60,4% dintre acestia ca fel principal la micul dejun iar 20,4% ca desert, dupa o gustare mai consistenta. Cerealele au mai fost considerate o alternativa la gustarea dintre mese, 13,8% dintre intervievati consumandu-le intre pranz si cina si 13,1% intre micul dejun si  masa de pranz.

Alte intrebuintari in consum ale cerealelor, evidentiate in urma studiului, au fost ca desert la cina (11,3%) si la pranz (10,8%), dupa masa de seara inainte de a adormi (8,3%), ca fel principal la cina (4,6%).  Consumatorii aleg sa consume cerealele, indiferent despre ce sortiment este vorba -  integrale, musli sau fulgi, plecand de la conceptia ca sunt produse sanatoase, benefice organismului.

Astfel, acesta este criteriul prim ce sta la baza deciziei de achizitie a cerealelor pentru toate categoriile de consumatori, indiferent de varsta. In cadrul studiului, respondentii au mai dezvaluit ca apreciaza consumul facil al cerealelor acesta constituind o masa rapida, binevenita ritmului de viata alert din mediul urban.

Gustul ramane un criteriu esential in alegerea unui produs alimentar, consumatorii mentionandu-l ca fiind un motiv demn de luat in seama cand vine vorba de consumul unui tip de cereale in detrimentul altuia. O particularitate in ceea ce priveste segmentarea privind motivele de consum in cazul cerealelor o constituie faptul ca in zona Bucurestiului, dieta este al doilea motiv de consum al cerealelor si al treilea in ceea ce priveste populatia examinata cu varsta cuprinsa intre 30 si 39 de ani.

 

 

Locul de achizitie al cerealelor comporta particularitati in functie de gradul de dezvoltare comerciala. In Bucuresti si in orasele mari unde lanturile de retail si-au deschis reprezentante, hypermarketurile sunt principalele locatii de achizitie ale cerealelor. In orasele mai mici 100 000 de locuitori supermarketurile si magazinele tip discount genereaza cele mai mari vanzari, in detrimentul comertului traditional, reprezentat de magazinele universale si de chioscuri. Indiferent de varsta, consumatorii achizitioneaza cereale cu precadere din hypermarketuri care sunt urmate de supermarketuri, respectiv de minimarketuri. 

Cerealele la punga versus cerealele la cutie
Conform consumatorilor participanti la studiul ISRA Center, cerealele sunt achizitionate in proportie de 77% in pungi, cutiile ocupa 12% din volumele de vanzare iar combinate, ambele alternative reprezinta 11%.

Consumatorii care prefera cerealele la cutie achizitioneaza la o ocazie obisnuita de cumparare doua cutii, gramajele preferate fiind cele de 500 de grame (42,2%) si de 250 de grame (35,6%). In schimb, peste 50% dintre cei care prefera pungile, achizitioneaza o singura punga la o ocazie obisnuita de cumparare, de obicei la 500 de grame (45,4%) si 250 de grame (31,8%). 

Un alt aspect important al studiului face referire la criteriile avute in vedere de cumparator in momentul achizitiei. Concluziile la acest nivel arata ca aroma si gustul primeaza in alegerea cerealelor, acestora adaugandu-se pe rand calitatea produsului, experienta anterioara de consum precum si pretul.

Asa cum reiese din studiul ISRA, consumul de cereale in Romania este motivat de calitatile intrinseci ale produsului si concomitent de grija pentru sanatate a consumatorului.
Intrucat cerealele sunt o alegere doar pentru 59,4% dintre consumatori, categoria prezinta potential de crestere avand toate sansele sa se alinieze la consumul european de cereale, o piata bogata sortimental care satisface si cele mai nebanuite gusturi.

 

Pentru a descarca studiul integral, click aici 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content