FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Cel mai scump utilaj este cel care nu produce

Cel mai scump utilaj este cel care nu produce

Cerintele din industria alimentara, venite fie din partea consumatorilor, fie generate de expansiunea retailului modern, au contribuit decisiv la dezvoltarea pietei ambalajelor, o piata indispensabila unui comert organizat, modern si sigur din punct de vedere alimentar.

Cu toate acestea, expansiunea solutiilor de ambalare nu este capabila, inca, sa omogenizeze intreg domeniul alimentar din Romania, diferentierile putand fi remarcate atat la nivelul categoriilor de produse, cat si in ceea ce priveste comertul traditional vs comertul modern.

Astfel, daca in cazul anumitor segmente, cum ar fi carnea de pasare, sunt mai bine conturate progresele tehnologice, altele sunt cu mult in urma nivelului atins in tari de referinta din vestul Europei. Pe de alta parte, demersuri serioase sunt necesare si la nivelul retailului traditional, unde ambalajele de baza au inca larga raspandire.

Puterea scazuta de sustinere a investitiilor de tehnologizare a furnizorilor / producatorilor locali, ar fi o prima explicatie in acest sens. O a doua explicatie deriva din miza pusa in acest caz pe pretul scazut al produselor, miza ce elimina din lista de prioritati investitia in tehnologii de ambalare sofisticate.

Cerintele consumatorilor si presiunea concurentiala din industria alimentara sunt, insa, generatori importanti de crestere in domeniul ambalajelor. Pentru cei care isi doresc sa capete putere in piata si sa se extinda la nivel national, achizitionarea unor linii de ambalare moderne este o conditie obligatorie, mai ales daca se doreste listarea in lanturile de retail moderne.
Astfel, succesul comercial al furnizorilor din industria alimentara este conditionat de cererea de produse de calitate, ce implica existenta unor ambalaje sigure, igienice, atractive si eficiente din punct de vedere al costurilor.

Beneficii, pe larg

Chiar daca imaginea actuala a rafturilor din Romania nu se incadreaza perfect in tabloul retailului european, comertul autohton a facut un salt important in comparatie cu stadiul la care se afla in urma cu cativa ani. Ambalajele si sistemele performante de ambalare au permis trecerea la noi etape pe intreg lantul de productie-comercializare a marfurilor.

Pentru procesul de productie, implemetarea unor tehnologii performante de ambalare echivaleaza cu o scadere de costuri pe mai multe paliere. Astfel, automatizarea unor operatii echivaleaza cu o reducere a costurilor cu personalul, aspect ce inseamna totodata o siguranta alimentara sporita ca urmare a inlaturarii riscului de contaminare prin contact. Beneficiile ambalajelor din punct de vedere logistic se pot referi la cerinte de depozitare reduse, la costuri de transport diminuate si termene de valabilitate marite.

Pentru vanzarea cu amanuntul, un produs ambalat eficient si modern are un puternic rol in comunicare si branding, si poate oferi ca beneficii o mai buna folosire a spatiului in punctele de vanzare. De asemenea, reduce numarul de rebuturi ca urmare a decolorarii produselor (in cazul carnii) si ofera posibilitatea de etalare in diverse pozitii (ex. aranjarea verticala) evitand riscul scurgerilor din pachete si, implicit, eliminand riscul recontaminarilor.

Carnea de pui, progresul cel mai vizibil

Pentru o analiza detaliata, este oportuna prezentarea evolutiei pe principalele categorii de produse alimentare, tinand cont de faptul ca, la acest moment, situatia difera foarte mult de la un segment la altul.
La produse alimentare, un punct de interes il prezinta productia de carne, cu doua laturi importante: carnea alba si carnea rosie (proaspata si procesata).

Dintre acestea, cel mai bine din punct de vedere al tehnologiilor de ambalare implementate se situeaza carnea de pui. Pe acest segment, modificarea progresiva a imaginii de raft a condus categoria catre un nivel de dezvoltare apropiat de cel existent in tarile din vestul Europei, cu care se face deseori comparatia.

Carnea rosie (porc si vita) are o evolutie mai lenta din punct de vedere al variantelor de ambalare, insa sunt semnale clare care indica un potential ridicat de crestere pe partea de ambalaje. Radu Stoiculescu, Director General al reprezentantei Sealed Air in Romania, unul dintre liderii globali in inovarea si producerea unei game largi de ambalaje si solutii de ambalare, afirma in acest sens urmatoarele:

"Carnea de pui a luat deja startul si a ajuns intr-o pozitie destul de buna, astfel ca, in prezent, trebuie doar sa se maturizeze. Pe segmentul de carne de porc si vita mai sunt, inca, multe lucruri de facut. Piata de mezeluri este si ea destul de dezvoltata, dar in acelasi timp si foarte fragmentata, o reasezare si o restrangere a numarului de producatori fiind de asteptat, in urmatoarea perioada, situatie care ar putea aduce o imbunatatire si pe partea de ambalare".

Carnea de pui, in momentul de fata, in Romania, nu poate fi vanduta vrac in magazine, motiv pentru care producatorii au cautat sa o ambaleze sub diferite forme. Cea mai simpla si cea mai ieftina metoda este punga de plastic, care se vinde, in general, pe retele mici de magazine si in pietele alimentare.
Cea mai folosita metoda de ambalare este insa ambalare in caserola, cu film stretch. Avantajul acestui tip de ambalare este costul scazut. Din punct de vedere al pastrarii produsului, securitate, prezenta pe raft, ambalarea in acest mod nu ofera insa prea multa satisfactie.

"Ambalajul cu film stretch nu face decat sa protejeze de contaminare, insa nu ofera in nici un fel un termen de garantie si in plus exista pericolul de recontaminare (atunci cand se scurge dintr-un ambalaj contaminat)", spune Adrian Dobre, Director General al Multivac Romania, filiala locala a celui mai mare producator de utilaje de ambalare in vacuum si atmosfera modificata.

Urmatorul pas, facut si in Romania, il constituie ambalarea in atmosfera modificata, care are la baza un sistem format din tavita si folie de protectie. "Atmosfera modificata, ca tehnologie de ambalare, a fost implementata de cei care au vrut sa fie prezenti la nivel de tara, care au dorit sa-si organizeze un lant de distributie astfel incat, daca produc astazi marfa, sa poata fi a treia zi in magazin si sa poata sta la raft inca sapte - opt zile fara probleme, lucru pe care nu-l poti face cu strech", afirma Mihai Ciobanu, Managing Director al Ulma Packaging Romania, filiala comerciala a producatorului spaniol de echipamente pentru ambalare.

Tendinta pe piata mondiala a fost ca pe partea de tavite sa se mearga pe varianta rigida. In Romania, dupa ce a fost implementat acest ambalaj, a aparut dorinta producatorului Agricola International de a avea un ambalaj care sa permita imprimarea mai multor informatii pe caserola. In acest context, a fost introdusa in productia autohtona de carne de pasare solutia Cryovac BDF(r), un sistem anti-scurgere si anti-spargere, care are la baza ideea utilizarii unui film care imbraca complet caserola si care permite imprimarea mai multor infomatii pe ambalaj.

Un sistem alternativ de ambalare a carnii consta in folosirea caserolelor sigilate pe contur, in atmosfera modificata, solutie pentru care au optat producatori precum Transavia si Aldis. "Caserola sigilata pe contur este cel mai raspandit sistem de ambalare a carnii proaspete, inclusiv cel al carnii de pui. Motivul este simplu, costul ambalajului. La aceasta solutie se sigileaza film doar pe partea superioara a caserolei", declara Adrian Dobre, Director General al Multivac Romania.

Carnea rosie - specificatii

Referitor la carnea rosie trebuie facuta distinctia intre carne proaspata, carne procesata si mezeluri. Carne proaspata se poate ambala in vacuum sau in atmosfera controlata, fiecare metoda avand atat avantaje, cat si dezavantaje specifice. In cazul metodei in vacuum, unde exista avantajul unui cost scazut si al unui termen de garantie mare, dezavantajul este faptul ca produsul isi schimba culoarea din cauza lipsei oxigenului, insa in momentul in care carnea vine in contact cu aerul, isi recapata culoarea rosie.

A doua varianta de ambalare este atmosfera controlata, care presupune un exces de oxigen - 70-80% oxigen, 20-30% dioxid de carbon - sau mai nou un amestec de 1-2% monoxid de carbon, restul fiind un amestec de azot si dioxid de carbon. In prezent, exista doua tipuri de ambalare a carnii proaspete in atmosfera controlata: ambalaje rigide, de obicei caserole preformate sigilate pe contur, care se adreseaza in special consumatorului final, si ambalaje flexibile, prin teroformare, care sunt de obicei ambalaje mari, pentru transport si se adreseaza supermaketurilor pentru raioanele de produse asistate, magazinelor mici sau Horeca.

Carnea procesata se poate ambala in bucati sau in portii feliate. Carnea procesata bucati se ambaleaza in vacuum in pungi de vid (cand produsul este neregulat, aspectul nu este cel mai bun) sau in pungi termocontractibile (aspect comercial bun, dar ceva mai scump). Doua dintre noutatile de pe piata sunt Form Shrink de la Multivac si Cryovac(r) Ulma Flow-vac(r).

Referitor la portiile feliate de carne procesata, ambalarea se face, de regula, in atmosfera controlata. Desi presupune investitii mai mari in linia de productie, in opinia unor specialisti din domeniu, piata va tinde catre acest tip de ambalaj, asa cum se intampla, deja, in Europa de Vest.

Mezelurile se pot ambala in bucati intregi in vacuum sau atmosfera modificata sau in portii feliate, in atmosfera controlata (mai putin vacuum). Un exemplu de optimizare a costurilor, in acest caz, il reprezinta salamurile fiert afumate ambalate la bucati intregi. "Prin ambalarea in vacuum au fost eliminate pierderile in greutate prin evaporare, in plus s-a redus manopera la etichetare (masina de ambalat aplica si eticheta), termenul de garantie al produsului a crescut, iar consumatorul beneficiaza de un produs sigur din punct de vedere al igienei", explica Adrian Dobre.

Lactatele, la extreme

Pe categoria lactatelor discutam de particularitati in ceea ce priveste ambalarea alimentelor lichide (respectiv, lapte) si ambalarea produselor procesate (telemea, cascaval, branza dulce etc). Astfel, din perspectiva industriei lactatelor, marii producatori sunt dotati cu echipamente la standarde inalte, atat din punct de vedere al procesarii, cat si al ambalarii.

"In schimb, micii producatori inca folosesc solutii invechite (gen punga de plastic). In aceste conditii, probabil ca, vor supravietui numai cei care isi vor da seama ca se afla pe o piata unde consumatorii sunt din ce in ce mai preocupati de sanatate si siguranta alimentara.

Din acest motiv, sunt necesare solutii de ambalare care sa asigure calitatea produsului", spune Aura Manolache, Category Manager Dairy Romania al Tetra Pak. Aceasta adauga ca, din perspectiva Tetra Pak, cererea de solutii de ambalare a produselor alimentare lichide (lapte, sucuri naturale) a crescut in ultimii doi ani.

"Presiunea UE privind cresterea sigurantei alimentare si a implementarii normelor europene in privinta dotarii fabricilor a facut ca din ce in ce mai multe companii mici sa caute sa se reutileze. Cele mai cautate sunt solutiile de ambalare aseptica, ce aduc beneficii producatorului din punct de vedere al planificarii productiei (prin termene de valabilitate prelungite) si a reducerii costului de depozitare si transport", adauga Aura Manolache.

Alaturi de laptele UHT, o larga raspandire o are laptele pasteurizat, ambalat in cutii de carton, care necesita lant frigorific si care are un termen de valabilitate mai scazut (5-15 zile). Acesta pastreaza calitatile nutritionale ale laptelui proaspat, aducand o serie de beneficii organismului uman si procesului digestiv.

Comentarii distincte se impun si in ceea ce priveste ambalarea iaurturilor. In acest caz, exista doua variante de ambalare: masini care umplu si sigileaza caserole gata facute (de obicei, la producatorii mici) si masini pentru formarea caserolelor, umplerea si sigilare acestora (de obicei, la producatorii mari, Danone, Tnuva etc). 

In cazul branzeturilor, in mod traditional, bucatile de branza sau cascaval se ambaleaza in vacuum. Metoda este folosita deopotriva de producatorii de talie mare si mica, problemele in acest caz fiind legate de productivitatea si capacitatea masinilor de ambalare. In prezent, pe piata, exista masini de ambalat cu camera, care folosesc pungi de vacuum sau pungi termocontractibile.

Acest tip de masini se gasesc, de obicei, la micii producatori, iar la producatorii de talie mare sunt masini de ambalat prin termoformare de capacitati medii spre mari. Proprietatile produsului sunt la fel de bine pastrate de ambele tipuri de ambalaje, dar problema micilor producatori este legata de realizarea gramajelor fixe, o conditie esentiala pentru vanzarea in supermarketuri.

Cu alte cuvinte, daca vorbim de sisteme de ambalare sofisticate, pe partea de lactate vorbim de producatori de talie mare care s-au prezentat pe piata autohtona nu doar cu un produs, ci cu un intreg arsenal de concepte si standarde de ambalare. In acest mod, piata a facut un salt brusc de la o industrie cu potential redus de tehnologizare, la o industrie care trebuia sa integreze normele europene de calitate.

"Cred ca cel mai recent si mai rasunator succes pe piata lactatelor din Romania este Albalact, cu care desfasuram un parteneriat din anul 2004, si care beneficiaza de mai multe masini de ambalare Tetra Pak pentru laptele Fulga si Zuzu. Dar primul nostru client pe piata lactatelor a fost Dorna, in 1998, care a instalat atunci prima linie de ambalat aseptica si primul lapte UHT de pe piata, schimband fata industriei lactatelor de atunci", declara reprezentanta Tetra Pak.

Dincolo de aceste exemple, trebuie mentionati si producatorii locali, care deservesc in special magazinele de provincie si care reusesc mai greu sa isi imbunatateasca nivelul dotarilor tehnologice. Pe acest segment sunt necesare inca investitii serioase, insa acestea vor depinde de evolutia veniturilor consumatorilor si de preferintele de consum pe care le vor manifesta in viitor (respectiv, cresterea sau scaderea consumului de lactate).

Pentru viitor, o parte dintre furnizorii de echipamente de ambalare pentru acest segment isi propun sa diversifice oferta, implementand, spre exemplu, pe piata din Romania, noi dimensiuni de ambalaje: "Oferta Tetra Pak nu este complet implementata in Romania, in sensul ca exista multe tipuri de pachete care nu exista inca aici. In prezent, piata laptelui de consum se rezuma, in principal, la ambalajele de 1l, dar pe viitor vedem o dezvoltare si a altor tipuri de gramaje care sa acopere nevoile consumatorilor", declara Aura Manolache.

Mixul marketing-productie

Specialistii din domeniul ambalajelor spun ca decizia de investitie intr-o linie noua de productie trebuie sa aiba la baza o analiza detaliata a business-ului si a parametrilor care se doresc atinsi printr-o investitie de aceasta natura.

Un factor care a imprimat un ritm alert de schimbare pe partea solutiilor de ambalare in Romania, l-au avut, fara indoiala, lanturile internationale de retail. Pe de alta parte insa, nevoia de a investi in tehnologii care sa eficientizeze productia apare in mod firesc atunci cand se atinge un anumit nivel al rulajelor.

"Cred ca in momentul in care exista un produs sau o gama de produse care are succes, este momentul in care trebuie sa se investeasca in ambalare. De ce? Ambalare inseamna pe de o parte eficientizarea costurilor, vorbim in special de automatizare, iar, pe de alta parte inseamna comunicare: datorita ambalajului sau impreuna cu acesta, poti stabili o comunicare prin imprimare, prin eticheta, prin prezentare, forma sau culori", explica Directorul reprezentantei Sealed Air in Romania.

Astfel, se deduce faptul ca atat retailul, cat si producatorii, au un rol activ in determinarea directiei de dezvoltare pe partea de ambalaje, parerile fiind insa impartite in ceea ce priveste pozitia fiecarei parti in acest raport. "Din punctul meu de vedere, retailul este cel care trebuie sa dea trendul in piata, e cel care trebuie sa impuna regulile si standardele si sa informeze consumatorul. Daca retailul spune ca are nevoie de produs ambalat in atmosfera, atunci furnizorul de produs, daca nu are implementata inca o tehnologie de ambalare potrivita, trebuie sa gaseasca o solutie sa prezinte retailului un produs adecvat", este de parere Directorul Ulma Packaging Romania.

Investitiile in ambalaje nu exclud si nici nu compenseaza insa punctele slabe la nivel de productie, prin urmare efortul producatorilor trebuie sa urmareasca mai multe directii: "Investitiile doar in utilaje de ambalat nu vor fi 100% eficiente fara investitii in productie (cum, in ce forma si cat de eficient este realizat produsul ce urmeaza a fi ambalat), distributie, design si marketing", completeaza Directorul Multivac Romania.

Prudenta, cuvantul de ordine in investitii

In prezent, dupa cum spun specialistii din industria de ambalare, dotarile la nivelul marilor jucatori pe piata alimentara sunt satisfacatoare, problemele la acest nivel fiind eventual generate de faptul ca utilajele nu sunt exploatate la adevaratul lor potential. "Companiile mici, insa, utilizeaza pe larg tehnici de ambalat manuale, eventual facand apel la utilaje foarte simple, adesea subdimensionate fata de necesarul real de care ar fi nevoie", declara Mihai Motrescu, Directorul de Vanzari al DH Investment, furnizor de sisteme si utilaje de ambalat cu folie termocontractibila.

Aceasta imagine ne conduce insa la concluzia ca piata din Romania are capacitate de absorbtie a noi solutii de ambalare, insa investitiile sunt puse sub semnul prudentei. In acest context, furnizorii, dupa cum apreciaza reprezentantul DH Investment, trebuie sa consilieze clientul si sa il ajute sa identifice cea mai buna solutie de ambalare in functie de specificul domeniului, a pietei de desfacere si a distributiei.

Roberta Buzio, Communications Manager Central Europe al Cryovac Food Packaging & Solutions, declara, pe aceeasi tema: "Pentru a sprijini clientii - procesatori si retaileri, deopotriva - combinam oferta de echipamente si experienta cu competenta echipei de experti care se ocupa de implemetarea solutiilor oferite. Datorita varietatii de servicii profesionale din portofoliu, dezvoltam solutii personalizate fie prin sustinerea clientilor pentru dezvoltarea unor noi produse, fie adaptand si personalizand solutiile de ambalare detinute. Colaboram cu producatorii din industria alimentara inca de la primele faze ale proiectelor pe care le doresc dezvoltate: in prima parte, definind nevoile pe care le au, apoi evaluand si oferind solutii de ambalare diferite care sa-i ajute sa aleaga varianta cea mai convenabila pentru nevoile pe care le au".

De cealalta parte, cei care fac investitii in utilaje automatizate mai performante trebuie sa actioneze cu grija si sa analizeze cu atentie coordonatele investitiei: "Este recomandabil ca acestia sa defineasca foarte clar cerintele ambalajului, capacitatea de productie si tinta de consumatori. Altfel, te poti trezi cu un utilaj monstru care sta in depozit. Si, dupa cum se poate usor deduce, cea mai scumpa masina este cea care nu produce", spune Adrian Dobre, Director General al Multivac Romania.

Pentru a fi eficienti, cei care investesc trebuie sa ia in calcul un necesar de productivitate pe termen lung, astfel incat sa fie evitata situatia in care masina achizitionata sa fie depasita din punct de vedere al nevoilor clientului dupa o perioada scurta de exploatare. Pe langa acestea, este indicat ca producatorii sa tina cont si de previziunile privind evolutia pietei, care pot modifica parametri importanti ai produselor dorite la raft.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content